Project 331 update 9 maart; winterprojecten

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

FastbackMarc1967 schreef:Dat ziet er goed uit Marc

Maar als ik een andere versnellingsbak zie denk ik aan shift verhoudingen of later overschakelen in de 2.
Misschien ga je dan ook evt later nog een keer je diff van 3:1 naar 3.55:1 aanpassen of nog hoger.
Maar ja als je hoger gaat dan is een 5de als overdrive onmisbaar natuurlijk.

Prachtige shaker hood, ben ook benieuwd of je een cold air kuip onder je carb strak aansluitend op je shaker inlet hebt gemaakt, als je hulp nodig hebt met zo'n hitteschild kap, wil ik wel helpen.

Gr. Marc
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met shift verhoudingen en later overschakelen in de 2?
De overbrengingen van de versnellingen liggen vast. En de schakelmomenten kun je zo nodig aanpassen in de valvebody, of met software voor electronisch gestuurde bakken. Ik heb al een 3.25 differentieel, en da's is een prima uitgangspunt voor deze bak. Korter kan, maar dat geeft alleen maar meer wheelspin :wink:

Het is een repro Mach1 hoodscoop die vastgebout zit op de kap, geen shaker dus. Er komt een cold-air systeem op, maar niet zoals men het gewend is 8) Foto's e.d. komen als het project wat verder gevorderd is.
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
66hipowannebee
Donateur 2014

Bericht door 66hipowannebee »

Nette traction bars tminus

alleen zou ik persoonlijk de voorste stangkop ook dubbel ophangen
ipv enkel op de bout nu
er komt best wel wat kracht op te staan.

Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.
FastbackMarc1967

Bericht door FastbackMarc1967 »

Hallo Marc,

Later overschakelen in zijn 2:
Op Amercian Sunday in Zandvoort had je het erover dat je telkens te vroeg overschakelde naar de 2 en dus niet aan het einde van je toeren kwam. Hier was/is dus kostbare tijd te verdienen.
Heb je dit kunnen afstellen met de valve body ?

Ik las net in een andere post dat je van de winter op een overdrive overgaat, dat vermoede ik al. Een kortere diff dan 3.25 geeft bij jouw meer wielspin zeg je. Ik denk dat er meer wagens op de strip staan met een kortere diff dan 3.25. Als je dan toch een overdrive neemt waarom dan geen kortere diff en andere banden keus tesamen met je andere aanpassingen en dus sneller weg ? Maar ja, je blijft toch op de 3.25 zoals je aangaf.

Ik weet dat het makkelijk is om een ander zijn geld uit te geven, maar we zien je graag snellere tijden rijden hoor?

Gr. Marc
65-fastback

Bericht door 65-fastback »

FastbackMarc1967 schreef:. Ik denk dat er meer wagens op de strip staan met een kortere diff dan 3.25. Als je dan toch een overdrive neemt waarom dan geen kortere diff en andere banden keus tesamen met je andere aanpassingen en dus sneller weg ? Maar ja, je blijft toch op de 3.25 zoals je aangaf.

Ik weet dat het makkelijk is om een ander zijn geld uit te geven, maar we zien je graag snellere tijden rijden hoor?

Gr. Marc
yep,

heb zelf een 4.11 overbrenging met overdrive voor op de snelweg. handbak dan. op de strip is vanaf 3.50 aan te raden, of je moet een wide-ratio bak of lage banden gebruiken.

je kunt het makkelijk uitrekenen (eind/cruise-snelheid), en dat zul je denk ik wel gedaan hebben voor je je keuze maakte.
Ford Mustang 1965 fastback extreme street/strip; '69 408w, TKO600,
the Shelby recreation + 1969 MACH 1, both currently under construction.
Harley Davidson Fatboy 2003 anniversary
tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

FastbackMarc1967 schreef:Op Amercian Sunday in Zandvoort had je het erover dat je telkens te vroeg overschakelde naar de 2 en dus niet aan het einde van je toeren kwam. Heb je dit kunnen afstellen met de valve body?
De bak schakelde te vroeg naar 3, en dat kostte me inderdaad tijd, maar dat is inmiddels opgelost door een kleine aanpassing aan de valvebody.
FastbackMarc1967 schreef:Ik las net in een andere post dat je van de winter op een overdrive overgaat, dat vermoede ik al. Een kortere diff dan 3.25 geeft bij jouw meer wielspin zeg je. Ik denk dat er meer wagens op de strip staan met een kortere diff dan 3.25. Als je dan toch een overdrive neemt waarom dan geen kortere diff en andere banden keus tesamen met je andere aanpassingen en dus sneller weg ? Maar ja, je blijft toch op de 3.25 zoals je aangaf.
M'n 3.25 overbrenging is voor de strip veel te lang, maar op straat goed geschikt voor zowel een C4 als een overdrive bak. Voor de strip zou een 4.xx beter uitkomen, met bijbehorende slicks en een 4500tpm koppelomvormer. Maar dan loop ik tegen de beperkingen van m'n aandrijflijn aan (het 8" diff en de 1310-serie kruiskoppelingen).
FastbackMarc1967 schreef:Ik weet dat het makkelijk is om een ander zijn geld uit te geven, maar we zien je graag snellere tijden rijden hoor?
Ik geef ook het liefst andermans geld uit hoor :) En die snellere tijden komen d'r toch wel.
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

Na een jaartje lekker rondscheuren met de 347 is het winterseizoen weer aangebroken. Tijd dus om weer lekker aan het knutselen te slaan met de '67 fastback. Er zijn plannen voor nog een beetje meer vermogen uit de kleine stroker, maar daarover later meer.
De grote upgrade voor deze winter wordt vaak beschouwd als één van de beste upgrades voor oldtimers: Een transmissie met overdrive!
Lagere toeren op de snelweg, lager verbruik en vaak ook nog betere acceleratie klinkt iedereen als muziek in de oren. Voor mij reden genoeg om deze winter m'n '67 fastback voorzien van een extra versnelling.
Aan passende versnellingsbakken voor de smallblock Ford gelukkig geen gebrek. Ik heb een handgeschakelde bak overwogen. Naast het feit dat het totaalplaatje buiten m'n budget viel, had ik niet zo veel animo m'n cardantunnel te verzagen. Dat laatste is vaak nodig bij gebruik van een TKO of T-56 bak.

Toch maar een automaat dan. Ik ben geen voorstander van de AOD in high-performance toepassingen, ondanks dat deze bak nog volledig hydraulisch werkt. Om de AOD echt betrouwbaar te krijgen voor 450+ PK's ben je genoodzaakt om het binnenwerk van een latere AODE of 4R70W in te bouwen en de lock-up functie te laten vervallen.
De AOD ('80-'93) is in de loop der jaren steeds verder doorontwikkeld. De AODE ('91-'95) was de elektronisch gestuurde opvolger met verbeterde smering, overdrive, en lock-up. Ook de AODE kende diverse ontwikkelingen en werd uiteindelijk opgevolgd door de 4R70W ('93-'08). De 4R70W is een wide-ratio uitvoering van de AODE, waar Ford gedurende de produktie periode ook tal van verbeteringen zijn doorgevoerd.
Voor high-performance gebruik in klassiekers zijn de 3.8 en 4.2l Essex V6 '98-'02 4R70W's het best geschikt. Deze hebben het smallblock ford V8 boutpattroon, zijn identiek aan de V8 uitvoeringen, alle belangrijke upgrades af fabriek en beschikken nog over vertanding om je tellerkabel aan te drijven.

Om een electronisch geregelde bak aan te sturen in een '67 Mustang zit je vast aan een losse controle unit. Voor de AODE en 4R70W zijn er twee keuzes. De Compushift van HGM electronics, en de TCS van Baumann. Beide controllers hebben grofweg dezelfde functionaliteit, alleen de bediening verschilt. De Compushift is met een schroevedraaier en drukknop verstelbaar aan de controle module zelf (of met een optioneel display). De TCS wordt geleverd met PC software waarmee je eenvoudig en overzichtelijk je bak kunt instellen en vervolgens je settings upload naar je TCS-unit.
Ik heb gekozen voor de Baumann unit vanwege Karl Baumann's goede staat van dienst, de hoeveelheid online info, de relatief lage prijs en de mogelijk om de TCS te voorzien van twee verschillende settings. Met die laatste optie is het mogelijk om met één druk op de knop te schakelen tussen bijvoorbeeld een sport en tour stand.

Na een tijdje zoeken vond ik op eBaymotors een geschikt '02 4R uit een 3.8l V6 Mustang, kompleet met volledige kabelboom en alle externe sensoren. Op Corral.net vond ik een licht gebruikte Street Edge koppelomvormer, en wist ik zelfs een ongebruikte TCS unit op de kop te tikken. Het hele spul is netjes door Hollandranch verzameld en via container verstuurd naar Nederland. Na het aftikken van de noodzakelijke invoerrechten, btw en andere ongein kon ik begin augustus m'n spulletjes in Rotterdam afhalen:

De bak zelf, helaas zonder de beloofde kabelboom en sensors. Die krijg ik na wat zeuren gelukkig wel nagestuurd.
Afbeelding

Standaard V6 koppelomvormer naast de 2800rpm stall Steet Edge met flexplate. De Edge is veel kleiner en lichter, maar heeft ook een kleine lock-up clutch. Ondanks de carbon voering zal ik 'em niet bij vol vermogen kunnen locken.
Afbeelding

Baumann TCS welke waarschijnlijk een plekje in m'n middenconsole zal vinden.
Afbeelding

Screenshot van de TCS software waarmee de 4R70W geprogrammeerd gaat worden. Lijndruk, lock-up en schakelmomenten zijn volledig vrij programmeerbaar.
Afbeelding

Eerste werk was de 4R70W eens goed na te kijken, en te voorzien van wat upgrades zodat 'ie het ook onder extreme omstandigheden lang volhoud:

Afbeelding

Na demontage bleek de bak gelukkig in zeer goede staat. Alleen de reverse clutch had duidelijk schade opgelopen. Compleet verbrande platen, waarschijnlijk vanwege een verstopt release kanaal:

Afbeelding

Vervangen door nieuwe Raybestos koppelingsplaten:

Afbeelding

Vanaf '98 zijn zowel de Direct als de Intermediate clutch af-fabriek voorzien van zogenaamde High-Energy koppelingsplaten. Deze zwarte, met koolstofvezel versterkte voering is extreem hittebestending, slijt nauwelijks en heeft een hoge frictie coefficient. Beter is er voor street/strip gebruik simpelweg niet verkrijgbaar, dus de High-Energy platen worden met de juiste speling teruggezet:

Afbeelding

De standaard Overdrive remband wordt vervangen door een Raybestos Pro-Series exemplaar met High-Energy voering:

Afbeelding

De storingsgevoelige intermediate éénwegkoppeling met rollers en harmonicaveren wordt in '98 vervangen door een Mechanical Diode éénwegkoppeling. De werking is gelijk aan de vrijloop van een fietsnaaf, en staat bekend als bullitproof. De stalen clip die de vrijloop op z'n plek houd wil bij hoge toeren nogal eens losschieten met verwoestende gevolgen. Sonnax levert een clip die net als een spiro-lock enkele keren rondgevoerd word en niet meer van z'n plek komt:

Afbeelding

Zodat dit dus niet meer voorkomt (AOD voorbeeld):

Afbeelding

Diverse oliekanalen worden vergroot voor verbeterde smering op kritieke plekken. Zo krijgen o.a. de geharde zonnewielen groeven voor extra spatsmering van planeetwielen:

Afbeelding

Dankzij de electronische aansturing kan de valvebody met veel minder kleppen af als een AOD (4R rechts):

Afbeelding

De 4R70W valvebody met bijbehorende accumulators hebben in '98 en 2001 diverse wijzigingen ondergaan waardoor in combinatie met de TCS een shift kit meestal niet nodig is. Enige wijziging aan de valvebody is de installatie van een Sonnax main pressure regulator valve, die dankzij 3 smeringsgroeven niet meer eenzijdig afslijt.

Afbeelding

Afbeelding

Na inspectie, upgrades en montage rest alleen nog het afstellen van de eindspeling voor de bak dicht mag.

Afbeelding

De TCS wordt naar wens geleverd met een complete kabelboom, passend op de te gebruiken transmissie. Mijn TCS was voorzien van de universele 'stub' bedrading die je zelf samenvoegt met de kabelboom van de bak. Dat was dus m'n tweede klusje.

Afbeelding

Ook moet er een gasstandsensor gemonteerd worden die de TCS van de nodige informatie voorziet. De aanbevolen TPS en stekker zijn vervangingsonderdelen voor een '83 Cadillac Eldorado, en zijn eenvoudig te bestellen via bijvoorbeeld Rockauto.

Afbeelding

Alle verbindingen tussen de TCS en de bak zijn gemaakt. Ik werk de kabelboom verder af als ik de definitieve positie van de gasstandsensor en andere componenten heb bepaald.

Afbeelding

De bediening van de schakelhevel zelf moet ook nog opgelost worden. Op een '02 Mustang wijst de hevel naar beneden en wordt met een kabel bediend. Het liefst bedien ik de hevel direct via een verbindingstang naar de schakelpook, net zoals op een C4. Met wat reken- en meet werk, en een op maat gemaakte schakel hevel, moet dat te doen zijn. Bij de volgende update weet ik het waarschijnlijk zeker ;)
Laatst gewijzigd door tminus3 op ma 26 okt, 2009 17:13, 2 keer totaal gewijzigd.
No show, all go!
Dirk
Contacteer:

Bericht door Dirk »

Weer dik inorde dien uitleg

Grt dirk, :ok:
Mustang racecar 1967 coupe
65-fastback

Bericht door 65-fastback »

je hebt je goed geinformeerd!!

interessant om te volgen, ben benieuwd hoe dat gaat rijden.
Ford Mustang 1965 fastback extreme street/strip; '69 408w, TKO600,
the Shelby recreation + 1969 MACH 1, both currently under construction.
Harley Davidson Fatboy 2003 anniversary
mick
Contacteer:

Bericht door mick »

amaaai wat een kennis
Mustang Fastback gt 66 302 ho Springtime yellow
Mustang Coupe 66 L6 200ci restauratie http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t ... 45#p238279
Srx 600 86
http://www.everyoneweb.com/mustang66
Henri

Bericht door Henri »

Heel interesant om telezen ! Techniek is altijd leuk (persoonlijke intresse).

Weer wat van geleerd in ieder geval !
65'er Mustang 331 S/C Coupe
06 Audi A4 2.0TFSI S-line
95'er Golf III cabrio
75er C Kadett coupe
75'er C kadett Coupe GT/E
73'er Simca Rallye
Mustang68

Bericht door Mustang68 »

Dit is wel een interessante site van een 4R70W ombouw. Ombouw naar een 4R70W is ook nog een toekomstig project voor mij.

Jacco
okp
Donateur 2013
Contacteer:

Bericht door okp »

Wow! knap hoor, maar dat gaat net buiten mijn kennisgebied :roll:

grtz

Eric
FastbackMarc1967

Bericht door FastbackMarc1967 »

I am impressed, Marc

You go all the way en ik zal niet vragen of je een kortere diff overbrenging er in gaat zetten aan het einde van deze ombouw.

Gr. Marc
fordman
Donateur 2014

Bericht door fordman »

Leuk project zo Marc, lekker duidelijk zo met al die foto's.
Ik zal het blijven volgen, dat staat vast.

Ben benieuwd hoe dat gaat rijden.

Wat kan zo'n bak eigenlijk hebben aan koppel?
Fordman
1968 fastback

[img]http://img.photobucket.com/albums/v203/fordman/GotNos.gif[/img]

[b]When size matters............bigger is better!!!!!![/b]
Donny

Bericht door Donny »

Iemand heeft hier duidelijk zijn huiswerk twee keer gemaakt.
Goe bezig.

greetz D
fastback '67
302ci with rpm alu heads, cam and intake
Msd ignition
headers
...
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”