Aangezien een aantal forummers bezig zijn een stroker te bouwen leek het me een goed idee om voor mijn stroker project ook een thread aan te maken.
Hoewel de lopende projecten op basis van een 351 Windsor zijn, heb ik een 302 blok als basis gekozen. Dit omdat ik een goed 302 blok heb kunnen kopen en omdat ik al een paar onderdelen heb die niet op een 351 passen (inlaatspruitstuk bijvoorbeeld).
De basis van de stroker is een '72er 'Mexican' 302 blok, onlangs gekocht van forummer Stefke. De Mexicaanse blokken zijn door Ford in Mexico gegoten. Omdat ze zwaardere lagerkappen hebben dan normaal, worden deze blokken geacht sterker te zijn dan de reguliere 302 blokken. Prima geschikt als basis voor een stroker project dus.
Voordat er onderdelen voor de motor besteld worden laat ik het blok magnafluxen (controleren op haarscheurtjes).
Als het blok in orde is komt er een 3.25" slag krukas in (origineel 3.00" voor 302 en 2.87" voor 289) die samen met langere drijfstangen en kortere 4.030" overmaat zuigers voor een cilinderinhoud van 331cui (5.4ltr) zal zorgen.
Daarna wordt het weer een hele tijd sparen om cilinderkoppen, nokkenas, tuimelaars etc, etc aan te kunnen schaffen. Ik hoop het blok eind 2007 klaar te hebben, maar het kan ook zomaar een jaartje langer duren. Doel is om tussen de 300 en 350 PK's aan het achterwiel te halen.
Hieronder het verschil tussen 'normale' 302 lagerkappen en die van een 'Mexican' blok (vergelijkbaar met 289 HiPo lagerkappen).