Project 331 update 9 maart; winterprojecten

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Project 331 update 9 maart; winterprojecten

Bericht door tminus3 »

Hmm.. ik dacht dat ik een heel verhaal rondom mijn aanstaande stroker project gepost had, maar ik kan niks terugvinden. No ja, tweede poging:

Aangezien een aantal forummers bezig zijn een stroker te bouwen leek het me een goed idee om voor mijn stroker project ook een thread aan te maken.

Hoewel de lopende projecten op basis van een 351 Windsor zijn, heb ik een 302 blok als basis gekozen. Dit omdat ik een goed 302 blok heb kunnen kopen en omdat ik al een paar onderdelen heb die niet op een 351 passen (inlaatspruitstuk bijvoorbeeld).

De basis van de stroker is een '72er 'Mexican' 302 blok, onlangs gekocht van forummer Stefke. De Mexicaanse blokken zijn door Ford in Mexico gegoten. Omdat ze zwaardere lagerkappen hebben dan normaal, worden deze blokken geacht sterker te zijn dan de reguliere 302 blokken. Prima geschikt als basis voor een stroker project dus.

Voordat er onderdelen voor de motor besteld worden laat ik het blok magnafluxen (controleren op haarscheurtjes).
Als het blok in orde is komt er een 3.25" slag krukas in (origineel 3.00" voor 302 en 2.87" voor 289) die samen met langere drijfstangen en kortere 4.030" overmaat zuigers voor een cilinderinhoud van 331cui (5.4ltr) zal zorgen.

Daarna wordt het weer een hele tijd sparen om cilinderkoppen, nokkenas, tuimelaars etc, etc aan te kunnen schaffen. Ik hoop het blok eind 2007 klaar te hebben, maar het kan ook zomaar een jaartje langer duren. Doel is om tussen de 300 en 350 PK's aan het achterwiel te halen.

Hieronder het verschil tussen 'normale' 302 lagerkappen en die van een 'Mexican' blok (vergelijkbaar met 289 HiPo lagerkappen).

Afbeelding
Laatst gewijzigd door tminus3 op za 09 mar, 2013 12:38, 21 keer totaal gewijzigd.
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
Johnvanschoubroek
Contacteer:

Bericht door Johnvanschoubroek »

Waar laat je je blok magnafluxen? Ik zou dit ook nij mijn 351w blok willen doen vooralleer ik het laat opboren enz...weet je toevallig wat dat kost?

Groeten John
http://www.extremefordtaunusproject.net/
Live your life a 1/4 mile at the time!!!!
Cobra302
Contacteer:

Bericht door Cobra302 »

mooi project!!

ik wilde mijn 302 toen ook stroken naar 331, centen bij elkaar gespaard en ik stond op punt van bestellen (letterlijk) viel
toendertijd mijn huidige 351C voor mn voeten, toen heb ik daar voor gekozen.., weet je al wat voor cam je gaat gebruiken??? misschien slim om er een roller in te proppen?? en wat voor koppen???

die 300-350pk is vrij simpel te halen...
'65 F100
2007 KTM 950 SM
tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

@John, www.dymoparts.nl doet een blok magnafluxen voor € 40,-
@ Cobra302, Ik ben van plan een solid flat tappet cam te gebruiken, waarschijnlijk ontworpen door Jay Allen (Ed Curtis en Buddy Rawls zijn ook nog in de running). Misschien dat het een roller cam wordt, maar dan zou ik ineens ergens een ouwe sok moeten vinden (met geld erin uiteraard). Een roller nokkenas is al duurder, die retrofit roller rockers zijn zo'n $440,- en dan moet ik ook nog een stalen tandwiel op m'n verdeler laten zetten. Koppen worden waarschijnlijk 192cc Canfields als ik met Jay Allen in zee ga.
350PK hoeft op zich geen probleem te zijn, maar ik wil m'n 3.00 achteras (voorlopig) houden, evenals m'n standaard converter, dus de kunst is om ook (flink) wat koppel te hebben om rustig rond te kunnen tuffen.
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
edgar
Retired Moderator

Bericht door edgar »

Kijk, dit ga ik maar eens in de gaten houden. Bijna een jaar speel ik nu met het idee om een 331 stroker te bouwen. Heb ook een 302 blok liggen wat ik er voor ga gebruiken.

Ik ga wel voor een roller cam. Flat tappet is goedkoper, maar met de inloopverhalen die de laatste tijd circuleren, is de extra investering opeens niet zo duur meer voor wat extra geruststelling. Daarnaast wordt de post parasitaire verliezen kleiner. Ik geloof dat er in de laatste Mustang & Ford een verhaal staat van een 331 opbouw welke erg appelleert aan mijn ideeen

Zelf kies ik als uitgangspunt een motor die vermogen onderin moet hebben. Geen toerenblok, maar eentje die lekker scored op de seat-of-pants-o-meter.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Johnvanschoubroek
Contacteer:

Das geen geld, dat ga ik zeker laten doen, je zou goed gek moeten zijn omdat niet te doen!!! Ik ga mijn roller nokkenas laten maken bij Ed Curtis kost iets van een 375€, ik ga sollid roller lifters gebruiken (op aanraden van cobra 302:-) ) dus misshien moet ik nog sterkere veren op mijn AFR koppen plaatsen ook, een motor bouwen kost veel geld, je doet het beter ineens goed zodat je duizenden km plezier hebt, op sommige dingen kan je nu eenmaal niet besparen, PK's kosten handen vol geld.

Groeten John
Johnvanschoubroek
Contacteer:

de link naar dymoparts werkt niet, en google kent de firma ook niet!!!! Enige tips?

Groeten John
Cobra302
Contacteer:

Bericht door Cobra302 »

@Edgar, inlopen hoef je niet zo bang voor te zijn, als je het maar goed doet en volgens de voorschriften..

@tminus, kijk ook eens bij Jegs naar de Jegs/Kaase koppen.. met canted valve's erin.. lijkt me ook een goede optie voor je motor, maar als je een koppelmotor wil, zou ik gaan voor een iets kleinere poort van de kop.. 192CC lijkt mij wat aan de forse kant om onderin het meeste koppel te maken... maar je zal jezelf er ongetwijfeld in verdiept hebben!!
'65 F100
2007 KTM 950 SM
tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

@john, sorry ik bedoel www.dymotrack.nl

@Cobra302, die Jegs/Kaase koppen zien er inderdaad heel leuk uit, maar de enkeling die echt gebruikerservaring heeft met deze koppen zijn er niet al te positief over. Heel veel problemen met de geometrie van tuimelaars/kleppen. Bovendien zijn de inlaatkanalen van die Kaase koppen 247cc, meer voor de serieuze 400+ cui dragrace smallblocks.
Wat dat betreft is het inlaatkanaal van die 192cc Canfield kop een stuk beter geschikt voor mijn blok.

Waar veel mensen namelijk geen rekening mee houden bij het vergelijken van koppen is de lengte van het inlaatkanaal. De meeste inline valve koppen voor SBF hebben een inlaatkanaal van 5 inch, zodat je appel met appels vergelijkt. Maar zodra het inlaattraject afwijkt gaat die vergelijking mank.
De Twisted Wedge koppen van Trick flow hebben uitstekende flownummers voor 'slechts' 170cc inlaatkanalen. Alleen zijn deze kanalen maar 4.75" lang, zodat de gemiddelde diameter van het inlaatkanaal groter is als van bijvoorbeeld een 170cc Edelbrock Performer, die wel een standaard 5" inlaatkanaal heeft.
De Canfields hebben een inlaatkanaal van 5.25", waarmee de gemiddelde diameter slechts een fractie hoger ligt als die van de Twisted Wedge's. 192cc lijkt dus aan de grote kant, maar is vergelijkbaar met een 185cc AFR kop.

Zoals je al zei, ik heb me d'r wel degelijk in verdiept :-) Bovendien ligt de keuze van zowel de koppen als de nokkenas nog niet vast. Ik kan nog alle kanten op.
No show, all go!
Cobra302
Contacteer:

Bericht door Cobra302 »

wat ik al zei,. je hebt jezelf er goed in verdiept!!! goed bezig!
'65 F100
2007 KTM 950 SM
Mustang power

Bericht door Mustang power »

Goede keus die Mexican 302, zelf heb ik er ook 1 liggen.
Bij mij wordt het ook een 331 stroker maar dan met twee turbo's.
De belangrijkste eigenschap van een Mexican tov een 5.0HO is dat de draadgaten van de lagerkappen niet zijn doorgeboord bij een Mexican.
Ik heb de gehele set met gesmede krukas, gesmede drijfstangen en gesmede low compression zuigers al gekocht.

Zodra ik aan het blok ga beginnen (Zie project IV) dan zal ik weer eens wat posten over de vorderingen.

Groetjes,
Edwin
Shelby GT500 Cabrio 08
Dodge Ram SRT-10 (DD) 05
Lincoln Mark VIII 95
GMC Typhoon 92
GMC Syclone 91
Mustang GT Cabrio 87
Mustang Cabrio 86
Yamaha RD500 84
Indy Pace Car 79
Fastback 79
Mustang Cabrio 71
Mustang Mach1 71
351HO Shelby Europa 71
GMC PU 52
tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

Effe een kleine update.
Vorige week het blok voor de diverse machinebewerkingen en magnafluxen naar Dymotrack gebracht. Hopelijk heb ik eind deze week bericht of hij goed door de magnaflux check is gekomen zodat ik in de good old USA alvast m'n rotating assembly kan bestellen.
Het magnafluxen is trouwens wel een 'tikkeltje' duurder als de eerder genoemde € 40,- Die prijs is namelijk voor het magnafluxen van een krukas (stond ook zo op de site, dus het leek me al sterk dat ze een blok voor dezelfde prijs deden). Een blok magnafluxen kost € 150,- ex BTW :blink:

Vorige week ook maar een motorstandaard gekocht om straks fatsoenlijk aan de motor te kunnen werken. Tis geen 'super heavy duty' uitvoering, maar voldoende voor een gemiddeld smallblokkie (max 340kg)

Afbeelding

Voor € 50,- thuisbezorgd via www.toolworld.nl
No show, all go!
66hipowannebee
Donateur 2014

Bericht door 66hipowannebee »

hoi marc

even uit intresse :baby:

ga je een forged steel crank gebruiken?neem aan dat je gewoon een rotating assembly koopt,of stel je alles zelf samen?

moet je het blok ook nog aanpassen voor de strokerkit?
of blijft dit vrijlopen bij een 331

misschien ook een main grindle er in?

ga dit met grote intresse volgen :clap:

ggttzz

Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.
65-fastback

Bericht door 65-fastback »

tonie, een forged krukas is eigenlijk pas nodig vanaf 450+ pk.

main girdle is idd altijd verstandig, en vooral bedoeld voor op de hogere toeren tegen het wiebelen van de krukas. (ook en windage tray helpt hier iets tegen)

de boel door ARP bouten vervangen dekt icm de grotere main caps genoeg.

@ Marc; niet de main caps zorgen voor de sterkte van het blok, die kan nog steeds scheuren, maar de bredere/sterkere main caps zorgen ervoor dat de krukas beter op zijn plaats bijft en minder zwabbert. er zijn ook aftermarket caps (ook 4-bolt) te koop voor montage op een later blok.

het is de legering die de sterkte van een blok bepaald. door de strenge milieu-eisen is de usa destijds overgegaan op een andere legering, in mexico nemen ze het niet zo nauw, vandaar sterkere blokken, maar let op, indien een compleet blok; ze monteren wel, maar controleren niet.
Ford Mustang 1965 fastback extreme street/strip; '69 408w, TKO600,
the Shelby recreation + 1969 MACH 1, both currently under construction.
Harley Davidson Fatboy 2003 anniversary
tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

@tonie,

Er komt geen gesmede krukas in, zoals 65-fastback al zegt is dat voor mijn setup niet nodig. Ik koop een complete rotating assembly; een gegoten Scat 9000 3.25" slag krukas met gesmede 5.4" Scat I-beam drijfstangen en gesmede Mahle flat top zuigers. De Mahle zuigers zijn iets lichter als de vaak gebruikte SRP zuigers. Bovendien heb ik vanuit de racerij goede ervaringen met Mahle.
Ik geloof persoonlijk niet zo in main girdles, dus daar ga ik geen geld aan uitgeven.

@65-fastback,

De zwaardere maincaps dragen wel degelijk bij aan de sterkte van het blok, ze houden de krukas tenslotte beter op z'n plek, waardoor ze het toeren/PK potentieel van het blok verhogen. Het beetje wat ik weet van gietijzer legeringen is dat een hogere concentratie nikkel vooral de slijtvastheid verhoogt, niet zozeer de sterkte van het blok.
Er komen trouwens geen ARP bouten in de lagerkappen maar ARP studs icm een lijnhoon. Misschien dat er hier en daar nog een hoekje uit de onderkant van de cilinderwand weggeslepen moet worden voor de langere slag krukas. Dat zie ik wel tijdens de mock-up.
No show, all go!
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”