Project 331 update 9 maart; winterprojecten

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

stefke

Bericht door stefke »

Ontzettend mooi blokje geworden, het wordt hoog nodig tijd dat ik m'n oude blokje eens van dichtbij moet gaan bekijken. :wink:
'71er grande
'66er coupe,
'69 Mach 1 Project
NordicDawn

Bericht door NordicDawn »

Prachtig verhaal om te lezen :D Nu nog een keertje voor de gein (muscle car) dragrace banden eronder, en je haalt onderin de 13 echt wel.
1970 Mustang Hardtop
Claire

Bericht door Claire »

Gaaf Mark, lijkt me vrij sneu voor de dappere Corsa rijder. :oops: Ik begrijp alleen het verhaal niet helemaal over je tuimelaars icm je stoterstangen. Het paste dus niet en wat was dan het probleem? (als je zin hebt om het uit te leggen)
Piet 8)
65 mustang coupe
V8- 289 2V
1 inch sway bar,
Shelby drop,
GT springs,
roller perches by 66 hipowannabee,
disk brake conversion,
HD rear leaf springs
tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

Hoi Piet, nu ik dat stukje teruglees staat het er inderdaad een beetje verwarrend.
Het roller uiteinde van je tuimelaar moet, als je alles voor elkaar hebt, een smal en gecentreerd patroon op je klepsteel achter laten. Bij voorkeur moet de roller daarnaast halverwege maximale kleplift precies op het midden van je klepsteel staan, en ook nog eens zoveel mogelijk kleplift generen.
Met de reeds gebruikte stoterstangen had ik ook met de nieuwe tuimelaars een nagenoeg perfect patroon, dus tot zover geen probleem.
Echter, de tuimelaars stonden zijdelings gezien niet gecentreerd op de klepstelen, zie foto.

Afbeelding

Het lijkt misschien een kleine afwijking, maar bijna goed telt bij mij niet.
Ik vermoed dat Canfield Chevy geleideplaatjes heeft gebruikt. Deze hebben een iets grotere valvespacing waardoor de uiteinden van de tuimelaars per in- en uitlaat klep te ver naar 'naar elkaar toe' wijzen.

De Corsa rijder vond het trouwens helemaal gewelding om tegen mij te mogen rijden (zijn woorden). Het was voor hem ook de eerste keer, en met 150PK denk ik dat 'ie nog veel collega Corsa rijders het nakijken geeft.
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
Claire

Bericht door Claire »

Bedankt, nu met de foto's is het helemaal duidelijk.
Piet 8)
65 mustang coupe
V8- 289 2V
1 inch sway bar,
Shelby drop,
GT springs,
disk brake conversion,
HD rear leaf springs
FastbackMarc1967

Bericht door FastbackMarc1967 »

Ha Marc,

Eindelijk blijf ik weer ingelogd als ik een bericht stuur, ik werd er telkens uitge.....

Maar knap stuurwerk, met een halve sec langere reactietijd, uitbreken in de 1e vernelling en dan nog een hogere eindsneldheid als een cobra met een gewicht van ca. 1000 kg.
Waarom brak die Cobra nou niet uit ?, hij gaf minder gas dus bij de start, wat ga je eraan doen om je vermogen op het asfalt te krijgen ?
Met wat voor diff zou die 460 ci Cobra rijden, zou dat de truc van de Cobra zijn ?

Gr.Marc
tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

Hoi Marc,

De Cobra had fikse 275/75 banden, en reed met 1.0 bar (oid) luchtdruk. Een veel bredere band dus. En met die hoge wang en lage luchtdruk krijg je nog een grotere contactoppervlak bij het wegrijden.

Het is vooral mijn 60 feet tijd(de eerste 20 meter, een belangrijke maatstaf voor je 'launch') die met 2.8 seconden belabberd is. Vergelijkbare auto's met dragradials en cal-tracks of slide-a-links rijden op een goed geprepareerde baan (niet op Zandvoort dus) al gauw een volle seconde sneller op die 60ft. Stelregel is dat de tijd die je wint op de 60ft op de eindstreep verdubbeld.

Het zou met wat aanpassingen dus veel sneller kunnen, maar de meeste aanpassingen maken de auto minder leuk/comfortabel om te rijden op straat. En laat ik daar nou 99.9% van m'n kilometers maken :-)
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

Na een hele zomer rondtoeren met de 347 maar weer eens een update. De stroker, bak, koeling etc hebben er nu ruim 2000 probleemloze kilometer op zitten. D'r hadden meer kilometers ingezeten als ik in juni niet op huwelijksreis was geweest, en de auto heel juli niet bij een schadeherstelbedrijf had gestaan voor het wegwerken van een kras in de motorkap (ik heb nogal een moeilijke kleur schijnt 't).

Het meeste plezier heb ik toch wel gehad bij de dragraces van American Sunday in Zandvoort, en onlangs een recraetieve circuitsessie op het circuit van Zolder.
Plannen voor dragraces in Bottrop gingen vanwege het slechte weer en reeds aangehaalde motorkap schade niet door. Dat was jammer aangezien ik na wat finetuning gehoopt had onder de 13 seconden te kunnen duiken (PR=13.3@175kmpu in Zandvoort). Volgend jaar beter!

Anyway, de laatste weken een paar kleine projectjes uitgevoerd om de wegligging van de fastback weer wat te verbeteren. Als eerste heb ik een Baer Tracker set gemonteerd. Deze verminderen het bumpsteer effect (veranderingen in de sporing van de voorwielen tijden in- en uitveren) door de uiteinden van de stuurstangen in hoogte afstelbaar te maken. Door deze stelmogelijkheid kun je de stuurstang beter parallel met de onderste draagarm laten lopen, waardoor het bumpsteer afneemt of zelfs verdwijnt
Ik gebruikt het Tracker systeem nu met een voorlopige afstelling, maar komende winter ga ik het bumpsteer over de gehele veerweg uitmeten om tot een optimale afstelling te komen. De verbetering is zelfs met een 'quick 'n dirty' afstelling al goed te merken.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens heb ik een setje eccentric eliminators gemaakt. Deze vervangen de standaard eccenters in de onderste draagarmen, die bij scherp stuurwerk nog wel eens willen verlopen. Bij mij is dat al een paar keer gebeurd, en ondanks dat ik de auto zelf kan uitlijnen zit ik daar niet op te wachten.
Door plaatjes met verschillende geplaatste gaten te verdraaien kun je toch normaal je Mustang uitlijnen. De vorm verhinderd echter dat ze onder belasting verdraaien en zo je uitlijning in de war stuurt.

Afbeelding

Afbeelding

Aan de achterzijde heb ik een paar Shelby stijl Traction Masters gemonteerd. Deze zaten o.a. op de vroege Shelby's gemonteerd en zorgen voor meer grip bij acceleratie en stabieler gedrag bij hard afremmen. De firma die ze o.a. voor de Shelby GT-350 maakte, bestaat nog steeds (http://tractionmaster.com/), maar ik heb ze toch maar zelf een setje in elkaar gedraaid. In plaats van buis heb ik geannodiseerd aluminium rond gebruikt. En de rubbers aan de uiteinden zijn vervangen door extra degelijke stangkoppen.

Afbeelding

Afbeelding

Komende winter staan er nog meer projecten op stapel, maar daarover binnenkort meer. Een kleine sneak preview kan ik alvast geven:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door tminus3 op za 19 sep, 2009 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
No show, all go!
FastbackMarc1967

Dat ziet er goed uit Marc

Maar als ik een andere versnellingsbak zie denk ik aan shift verhoudingen of later overschakelen in de 2.
Misschien ga je dan ook evt later nog een keer je diff van 3:1 naar 3.55:1 aanpassen of nog hoger.
Maar ja als je hoger gaat dan is een 5de als overdrive onmisbaar natuurlijk.

Prachtige shaker hood, ben ook benieuwd of je een cold air kuip onder je carb strak aansluitend op je shaker inlet hebt gemaakt, als je hulp nodig hebt met zo'n hitteschild kap, wil ik wel helpen.

Gr. Marc
Claire

Bericht door Claire »

mooi Marc. Volgens mij geven die traction masters al verbetering bij gewoon gebruik.
Piet 8)
65 mustang coupe
V8- 289 2V
1 inch sway bar,
Shelby drop,
GT springs,
disk brake conversion,
HD rear leaf springs
tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

FastbackMarc1967 schreef:Dat ziet er goed uit Marc

Maar als ik een andere versnellingsbak zie denk ik aan shift verhoudingen of later overschakelen in de 2.
Misschien ga je dan ook evt later nog een keer je diff van 3:1 naar 3.55:1 aanpassen of nog hoger.
Maar ja als je hoger gaat dan is een 5de als overdrive onmisbaar natuurlijk.

Prachtige shaker hood, ben ook benieuwd of je een cold air kuip onder je carb strak aansluitend op je shaker inlet hebt gemaakt, als je hulp nodig hebt met zo'n hitteschild kap, wil ik wel helpen.

Gr. Marc
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met shift verhoudingen en later overschakelen in de 2?
De overbrengingen van de versnellingen liggen vast. En de schakelmomenten kun je zo nodig aanpassen in de valvebody, of met software voor electronisch gestuurde bakken. Ik heb al een 3.25 differentieel, en da's is een prima uitgangspunt voor deze bak. Korter kan, maar dat geeft alleen maar meer wheelspin :wink:

Het is een repro Mach1 hoodscoop die vastgebout zit op de kap, geen shaker dus. Er komt een cold-air systeem op, maar niet zoals men het gewend is 8) Foto's e.d. komen als het project wat verder gevorderd is.
No show, all go!
66hipowannebee
Donateur 2014

Bericht door 66hipowannebee »

Nette traction bars tminus

alleen zou ik persoonlijk de voorste stangkop ook dubbel ophangen
ipv enkel op de bout nu
er komt best wel wat kracht op te staan.

Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.
FastbackMarc1967

Hallo Marc,

Later overschakelen in zijn 2:
Op Amercian Sunday in Zandvoort had je het erover dat je telkens te vroeg overschakelde naar de 2 en dus niet aan het einde van je toeren kwam. Hier was/is dus kostbare tijd te verdienen.
Heb je dit kunnen afstellen met de valve body ?

Ik las net in een andere post dat je van de winter op een overdrive overgaat, dat vermoede ik al. Een kortere diff dan 3.25 geeft bij jouw meer wielspin zeg je. Ik denk dat er meer wagens op de strip staan met een kortere diff dan 3.25. Als je dan toch een overdrive neemt waarom dan geen kortere diff en andere banden keus tesamen met je andere aanpassingen en dus sneller weg ? Maar ja, je blijft toch op de 3.25 zoals je aangaf.

Ik weet dat het makkelijk is om een ander zijn geld uit te geven, maar we zien je graag snellere tijden rijden hoor?

Gr. Marc
65-fastback

Bericht door 65-fastback »

FastbackMarc1967 schreef:. Ik denk dat er meer wagens op de strip staan met een kortere diff dan 3.25. Als je dan toch een overdrive neemt waarom dan geen kortere diff en andere banden keus tesamen met je andere aanpassingen en dus sneller weg ? Maar ja, je blijft toch op de 3.25 zoals je aangaf.

Ik weet dat het makkelijk is om een ander zijn geld uit te geven, maar we zien je graag snellere tijden rijden hoor?

Gr. Marc
yep,

heb zelf een 4.11 overbrenging met overdrive voor op de snelweg. handbak dan. op de strip is vanaf 3.50 aan te raden, of je moet een wide-ratio bak of lage banden gebruiken.

je kunt het makkelijk uitrekenen (eind/cruise-snelheid), en dat zul je denk ik wel gedaan hebben voor je je keuze maakte.
Ford Mustang 1965 fastback extreme street/strip; '69 408w, TKO600,
the Shelby recreation + 1969 MACH 1, both currently under construction.
Harley Davidson Fatboy 2003 anniversary
tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

FastbackMarc1967 schreef:Op Amercian Sunday in Zandvoort had je het erover dat je telkens te vroeg overschakelde naar de 2 en dus niet aan het einde van je toeren kwam. Heb je dit kunnen afstellen met de valve body?
De bak schakelde te vroeg naar 3, en dat kostte me inderdaad tijd, maar dat is inmiddels opgelost door een kleine aanpassing aan de valvebody.
FastbackMarc1967 schreef:Ik las net in een andere post dat je van de winter op een overdrive overgaat, dat vermoede ik al. Een kortere diff dan 3.25 geeft bij jouw meer wielspin zeg je. Ik denk dat er meer wagens op de strip staan met een kortere diff dan 3.25. Als je dan toch een overdrive neemt waarom dan geen kortere diff en andere banden keus tesamen met je andere aanpassingen en dus sneller weg ? Maar ja, je blijft toch op de 3.25 zoals je aangaf.
M'n 3.25 overbrenging is voor de strip veel te lang, maar op straat goed geschikt voor zowel een C4 als een overdrive bak. Voor de strip zou een 4.xx beter uitkomen, met bijbehorende slicks en een 4500tpm koppelomvormer. Maar dan loop ik tegen de beperkingen van m'n aandrijflijn aan (het 8" diff en de 1310-serie kruiskoppelingen).
FastbackMarc1967 schreef:Ik weet dat het makkelijk is om een ander zijn geld uit te geven, maar we zien je graag snellere tijden rijden hoor?
Ik geef ook het liefst andermans geld uit hoor :) En die snellere tijden komen d'r toch wel.
No show, all go!
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”