Slecht stationair draaien 302 mustang 1965 Update!

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

ToonD

Slecht stationair draaien 302 mustang 1965 Update!

Bericht door ToonD »

Heren,

Ik zal me eerst even voorstellen!
Ik ben Toon, 25 jaar, bezeten door vooral tweewielers. Vroeger reed ik enduro, offroadreizen, ritjes op de openbare weg, oldtimers restaureren, etc... Nu enkel nog motocross en mountainbike. Maar gezien m'n vriendin verzot was op een classic mustang coupe, hebben we vorige week eentje aangeschaft! Dus m'n eerste vierwieler om aan te sleutelen is een feit...

Het is een mustang coupe van 1965 die in 2011 een body-off restauratie heeft gehad in Nederland en voorzien is van een nieuwe 302 motor. Ik heb de auto gekocht van een jongen die hem in 2014 kocht van een Nederlander uit Arnhem (dacht ik...), die jongen heeft er 3 keer mee gereden en besefte toen dat een oldtimer niks voor hem was...

Nu heb ik de auto thuis en vond ik dat de motor stationair erg schudde en niet mooi liep, maar hij reed verder wel goed. Toen bleek de verdeler los te staan, heb ik m'n strobo genomen en getracht de ontsteking al correct te zetten, maar bleek het merkteken compleet verkeerd te staan. Even het TDC opgezocht en gemerkt dat de markering op het carter simpelweg op de verkeerde plaats op het blok was bevestigd. Hieruit kon ik wel afleiden dat de ontsteking nooit goed afgesteld is geweest. Na dit recht te zetten liep de motor nog steeds niet goed.

Vacuumtester erop: 10 Hg/inch leek me toch net iets te weinig :roll: Alsook blijft de naald niet mooi constant maar springt ze wat op en neer.
Ik heb alle leidingen een voor een afgedopt, richting vervroeger, rembekrachtiger, transmissie, pcv valve,... maar dat doet allemaal niks aan het lage vacuum. Dan heb ik met een toorts alle leidingen afgegaan en nergens kon ik een verhoging in toerental/vacuum waarnemen.

Ik ben dus ten einde raad. Ik kan nergens een lek vinden. Ik zag wel dat de overloop van de radiator wat koelvloeistof had uitgespuwd na een tiental minuten stationair draaien, alsook lag er wel wat water achter de uitlaten. De motor start ook enorm slecht als hij koud is en dit enkel zonder de choke te gebruiken. Met choke doet ie niks. De kleur van het koelwater is wel nog perfect roze en de motorolie ziet er ook nog mooi helder uit.
Ik vroeg me dus af, kan een lekke koppakking zorgen voor een lage vacuum en al die andere miserie? :cry:

Een compressietest zou ik morgen doen, aangezien ik nog een tester moet gaan halen :roll:

Alvast bedankt voor de hulp!!

Mvg
Toon
Laatst gewijzigd door ToonD op ma 17 okt, 2016 12:33, 2 keer totaal gewijzigd.
peer

Re: Slecht stationair draaien 302 mustang 1965

Bericht door peer »

Klinkt als een vacuum lek of slechte compressie.

Compressie meeting doen als het kan, dat geeft al wat inzicht.

Slechte vacuum kan ook komen door te strak afgestelde kleppen. Maar een grote kans dat er 'ergens' een lek zit. Ik zou wat rondspuiten met remreiniger om te kijken of de motor daar op reageerd. Ook rond de carberateur, misschien is de pakking lek.
1967coupe
Adverteerder
Contacteer:

Bericht door 1967coupe »

Doen alle 8 cilinders wel mee? Is er niet een bougie kapot oid?
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
ToonD

Bericht door ToonD »

Heren,

Alvast bedankt voor de hulp! Ik ben al een heel pak dichterbij!
Vandaag even om nieuwe bougies en bougiekabels gereden bij speedshop, alsook een compressiemeter en een nieuwe pcv valve.
Ik ben begonnen met de compressiemeting en ik had een perfect constante 150psi per cilinder, dus slechte koppakking en/of slechte kleppen zijn tot nu toe al uitgesloten (wat natuurlijk bij warme motor nog kan veranderen). Toen heb ik alle bougies en bougiekabels vervangen, toch dik een uur bezig geweest om alle kabels zo ordelijk mogelijk weg te krijgen, niet gemakkelijk :roll: Ik merkte wel direct een groot verschil in de kracht die nodig was om de kabels in de verdelerkop te krijgen, deze zitten muurvast terwijl de vorige er bij wijze van spreken konden "uitvallen".
Bij nadere inspectie zag ik ook dat de oude kabels scheurtjes hadden en hier en daar een brandplekje.

Toen het moment van de waarheid! De motor startte voor de eerste keer zonder enige moeite, liep voor de eerste keer perfect en reageerde veel beter op het gas!! Dus dat is al een probleem van de baan :ok:

Nu heb ik terug vacuum gemeten en zit ik nog steeds op 10Hg... Morgen nog eens proberen met brake cleaner, de kans dat ik het lekje nu vind lijkt me veel groter aangezien elke cilinder wil meewerken :wink:

Bedankt voor de tips heren! Ik hou jullie op de hoogte 8)
Mustang24
Contacteer:

Bericht door Mustang24 »

ToonD schreef: Vandaag even om nieuwe bougies en bougiekabels gereden bij speedshop,
En welke bougies heb je er ingestoken ?

:smt102
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
ToonD

Bericht door ToonD »

ACdelco R85TS hebben ze me meegegeven. Van die amerikaanse bougies ken ik eerlijk gezegd niks... Maar ik kon wel zien dat het een veel warmere bougie was dan degene die eruit kwam. Wat me niet onlogisch lijkt aangezien dit blok een lage compressieverhouding heeft. Heb wel nog ff de gap moeten stellen want dit moet je blijkbaar zelf doen? Na wat opzoekwerk heb ik ze op 0.8mm gezet.
Ando
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door Ando »

Gap moet je altijd stellen/controleren. Er hoeft er maar eentje op zijn neus gevallen te zijn..
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
ToonD

Bericht door ToonD »

Heren,

Intussen alles vervangen en geen lek meer te bespeuren, zit nu omtrent de 15 Hg na de pakking en spacer onder de carbu vervangen te hebben. Nu alle lekken verdwenen zijn is plots de brake cleaner test heel duidelijk geworden! Ik vrees dat m'n inlaatpakkingen tussen spruitstuk en kop het lek veroorzaken. Ik zou dit zelf kunnen/willen doen maar misschien is dit eerder een klus voor iemand die hiermee meer ervaring heeft. Ik wil het namelijk van de eerste keer goed...
Wie raden jullie aan om dit te doen? Ik zelf ben van omgeving Antwerpen (Bornem).

Alvast bedankt!!

Mvg
Toon
Mustang24
Contacteer:

Bericht door Mustang24 »

ToonD schreef:Heren,

Intussen alles vervangen en geen lek meer te bespeuren, zit nu omtrent de 15 Hg na de pakking en spacer onder de carbu vervangen te hebben. Nu alle lekken verdwenen zijn is plots de brake cleaner test heel duidelijk geworden! Ik vrees dat m'n inlaatpakkingen tussen spruitstuk en kop het lek veroorzaken. Ik zou dit zelf kunnen/willen doen maar misschien is dit eerder een klus voor iemand die hiermee meer ervaring heeft. Ik wil het namelijk van de eerste keer goed...
Wie raden jullie aan om dit te doen? Ik zelf ben van omgeving Antwerpen (Bornem).

Alvast bedankt!!

Mvg
Toon
Samen met Tom (68 en 302) uit Schoten hebben we dat enkele maanden geleden gedaan. No problem, wel wachten tot de smurrie (RTV) goed droog is... :lol:
Het enige dat je nodig hebt is geduld, een momentsleutel, pakkingen en RTV, en de juiste Inch sleutels of doppen...

:ok:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Dakloos
Super User

Bericht door Dakloos »

Heee Toon....welkom hier! in TOPIC heb ik beschreven hoe ik het gedaan heb. Met foto's ! Is goed zelf te doen.....
Erwin

1966 convertible
peer

Bericht door peer »

Klopt, het stelt echt niets voor.
Ando
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door Ando »

peer schreef:Klopt, het stelt echt niets voor.
Als je niet gaat prutsen met de kurken pakkingsreepjes niet nee... :-)
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
ToonD

Bericht door ToonD »

Ik kon het inderdaad niet laten en heb gisteren de inlaatpakkingen vervangen, ging vanzelf!
Vandaag de motor gestart, startte vanzelf. Maar bij de vacuummeting, hoppaaa 15 Hg... Na de ontsteking juist te zetten was dit nog steeds zo. Ook de idle mixture screws geven amper effect op de draaicultuur van de motor, wat ik ook al vreemd vind. Nu kan ik wel nergens geen vacuumlek meer vinden met brakecleaner... Ik geraak stilaan teneinde raad.

Nu kon ik wel weer eens een testrit gaan doen aangezien ik m'n platen heb sinds gisteren, maar de wagen "snokt" als het ware als hij in drive staat. Het toerental begint op en neer te gaan en de auto wilt steeds in snokjes vooruit gaan. Zeer vervelend!! Wat zou dit kunnen zijn? Aangezien ik van automatische transmissies geen kaas heb gegeten...

We komen er wel... Stilletjes aan... :cry:

Bedankt al voor de hulp heren!
Mitch

Bericht door Mitch »

Vacuüm lijn naar de automaat ook al nagekeken? Of daar geen lek in zit? Schakelde hij wel vlot of blijft het lang hangen in zijn versnelling?

Gr. Mitch
'68 Coupe
'05 GT Vert... sold
'65 Coupe... sold
'05 Supercharged GT... sold
'65 Coupe... sold
Dakloos
Super User

Bericht door Dakloos »

Als je met het draaien je idle mixture screws nauwelijk effect ziet zou ik vermoeden dat er toch nog ergens een vacuumlek zit.

Wat voor een carburateur heb je?
Erwin

1966 convertible
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”