Ik zal me eerst even voorstellen!
Ik ben Toon, 25 jaar, bezeten door vooral tweewielers. Vroeger reed ik enduro, offroadreizen, ritjes op de openbare weg, oldtimers restaureren, etc... Nu enkel nog motocross en mountainbike. Maar gezien m'n vriendin verzot was op een classic mustang coupe, hebben we vorige week eentje aangeschaft! Dus m'n eerste vierwieler om aan te sleutelen is een feit...
Het is een mustang coupe van 1965 die in 2011 een body-off restauratie heeft gehad in Nederland en voorzien is van een nieuwe 302 motor. Ik heb de auto gekocht van een jongen die hem in 2014 kocht van een Nederlander uit Arnhem (dacht ik...), die jongen heeft er 3 keer mee gereden en besefte toen dat een oldtimer niks voor hem was...
Nu heb ik de auto thuis en vond ik dat de motor stationair erg schudde en niet mooi liep, maar hij reed verder wel goed. Toen bleek de verdeler los te staan, heb ik m'n strobo genomen en getracht de ontsteking al correct te zetten, maar bleek het merkteken compleet verkeerd te staan. Even het TDC opgezocht en gemerkt dat de markering op het carter simpelweg op de verkeerde plaats op het blok was bevestigd. Hieruit kon ik wel afleiden dat de ontsteking nooit goed afgesteld is geweest. Na dit recht te zetten liep de motor nog steeds niet goed.
Vacuumtester erop: 10 Hg/inch leek me toch net iets te weinig
Ik heb alle leidingen een voor een afgedopt, richting vervroeger, rembekrachtiger, transmissie, pcv valve,... maar dat doet allemaal niks aan het lage vacuum. Dan heb ik met een toorts alle leidingen afgegaan en nergens kon ik een verhoging in toerental/vacuum waarnemen.
Ik ben dus ten einde raad. Ik kan nergens een lek vinden. Ik zag wel dat de overloop van de radiator wat koelvloeistof had uitgespuwd na een tiental minuten stationair draaien, alsook lag er wel wat water achter de uitlaten. De motor start ook enorm slecht als hij koud is en dit enkel zonder de choke te gebruiken. Met choke doet ie niks. De kleur van het koelwater is wel nog perfect roze en de motorolie ziet er ook nog mooi helder uit.
Ik vroeg me dus af, kan een lekke koppakking zorgen voor een lage vacuum en al die andere miserie?
Een compressietest zou ik morgen doen, aangezien ik nog een tester moet gaan halen
Alvast bedankt voor de hulp!!
Mvg
Toon