De bedoeling was vandaag een update te posten met daarin de Mustang in aktie tijdens de Vroemdag op het circuit van Zolder. Het liep even anders..
Met de Vroemdag van 21 oktober als doel was er de laatste keer nog veel te doen. Zoals wel vaker bij dit soort projecten loop je regelmatig tegen onverwachte problemen aan. Hieronder een kleine samenvatting;
De Canfield koppen zijn voorzien van 7/16” UNC boutgaten voor montage van dynamo en stuurbekrachtigingspomp. En dat bleek na een halve dag rondbellen nergens aan te komen. Uiteindelijk hebben we een draadeind op maat laten maken bij een draaierij.
Door montage van de dikkere aluminium radiateur zat de fan te dicht op het koelblok. Een dunnere visco-koppeling was op korte termijn niet aan te komen, dus pa maar weer aan het werk gezet om uit aluminium een spacer te maken, en de fan voorlopig te monteren zonder visco-koppeling.
De gefabriceerde radiateur steunen zijn samen met wat andere beugels en poulies naar de poedercoater gebracht voor een mooie zwarte coating. Bij terugkomst blijkt één beugel voor de monte-carlo bar foetsie!
Omdat m'n Mustang origineel is uitgerust met airco, emissiesysteem en stuurbekrachtiging zit de dynamo met behulp van een speciale beugel een centimeter of vier lager gemonteerd als gebruikelijk. Ja raad het al, de dynamo zit nu precies voor de uitgang van de radiateur. Een standaard vervangings steun van Moviecars bied uitkomst.
Naast de nodige tegenslagen was er ook nog een flinke hoeveelheid gepland werk. Zo werden er radiateurslangen op maat gemaakt. Sloten we de digitale Summit CD-ontsteking aan. Met behulp van wat creatief loodgieterswerk zijn de kachelslangen ook grotendeels weg gewerkt. De aanvoerslang loopt nu door een RVS leiding over het inlaatspruitstuk. De retourleiding zit rechtstreeks op de achterzijde van het Weiand inlaatspruitstuk, dankzij het daar aanwezige extra waterkanaal. Ook de B&M transmissiekoeler heeft een mooi plekje voor de Griffin radiateur gekregen.
Ik vergeet nog een hoop, maar na vele uurtjes onder de motorkap is op vrijdag 10 oktober dit het resultaat:
De bougiekabels lopen nog niet helemaal netjes, en niet alle bedrading zit op z'n uiteindelijke plek, maar alles is gereed om te kunnen starten. Wat extra instrumenten zijn tijdelijk gemonteerd om de oliedruk, watertemperatuur en vacuum in de gaten te kunnen houden:
Nadat we de oliepomp flink geprimed zijn we zover, de motor kan gestart worden!
Eugh... nee, toch nog effe niet. De Holley carburateur lekt als een zeef langs de inlaatfittingen. Carburateur d'r maar weer af en nakijken. De fittingen sluiten voor geen meter af en worden 'for the time being' met een fiber washer afgedicht. 2e poging:
Yes, it's alive!
Na wat fijnafstelling van het stationair gedeelte van de carburateur hebben we de afgelopen week de eerste kilometers gemaakt. Eerst nog wat voorzichtig aangezien zowel het blok, de bak als het differentieel nieuw is.
De eerste indrukken zijn geweldig; Het motortje loopt als een tierelier. Stationair draait 'ie als een 'stocker', maar zodra je gas geeft gaat 'ie als de brandweer. De gasreaktie is super agressief. Ook het Magnaflow uitlaatsysteem is redelijk stil tijdens cruisen, maar wordt goed wakker als het gaspedaal neer beneden gaat! De C4 met Edge koppelomvormer schakelt soepel bij lage toeren, maar met wat vermogen erop schakelt 'íe snel en stevig.
Omdat de heavy-duty 7-blads O.E.M. fan rechtstreeks op de waterpomp vastgebout zit, hou ik het toerental beperkt tot zo'n 4000tpm. Maar ondanks dat ik daarmee de verwachte koppel piek niet eens bereik, zit er flink wat gang in de fastback.
Na de afgelopen dagen een kleine 350km gereden te hebben lijkt alles klaar voor de Vroemdag op het circuit van Zolder. Helaas begint de 347 tijdens een ritje afgelopen zondag op 7 cylinders te lopen. Bij controle blijkt dat er bij twee tuimelaars de trunnions gesneuveld zijn:
Navraag bij Camshaft Innovations leert dat dit al het derde setje is dat op exact dezelfde manier vroegtijdig aan z'n eind komt. Ze verkopen inmiddels ook niet meer. Maar aangezien ik de tuimelaars op advies van Camshaft Innovations gekocht heb (wel al ruim voordat de eerste problemen zich voordeden), ben ik daar niet al te happy mee. De tuimelaars worden kostenloos ge-upgrade naar de nieuwe Comp Cams Gold rockers, maar ondertussen zit ik wel met de brokken.
De Mustang staat anderhalve week na een gedwongen pauze van bijna een jaar weer op non-aktief. Het blok gaat er binnenkort weer uit om alles goed na te lopen. To be continued...
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!