Project 331 update 9 maart; winterprojecten

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

Zo, weer tijd voor een update.
Vorige week heb ik een mooi limited slip differentieel voor in m'n 8" achteras binnengekregen. Het is een nieuwer type differentieel met 4 ipv 2 spider gears in een sterkere '67+ behuizing, en een 3.25 overbrenging.

Afbeelding

De auto op bokken gezet en het differentieel verwisseld.

Afbeelding
Afbeelding

Meteen ook maar de originele bak er onderuit gehaald om deze volgende week te reviseren en upgraden.

Afbeelding

Tot slot de originele motor verwijderd om straks plaats te maken voor de stroker. Meteen een goede gelegenheid om de motorruimte weer 'op te kuisen'.

Afbeelding
Afbeelding

Later weer meer.
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
Mustangfreak

Bericht door Mustangfreak »

Marc,

Ziet er goed uit.
Ben erg benieuwd als hij dadelijk loopt....
Wil wel mee een proefritje maken met je.

Pim
1965 Ford Mustang coupe V8-automaat ivy green metallic
1965 Ford mustang fastback GT A-code V8-automaat powerbrakes, pony interieur , ivy green metallic
2001 Opel Zafira 1.8 Comfort
2002 Ford Transit 260S 2.0TDDI Cool Edition
Cobra302
Contacteer:

Bericht door Cobra302 »

Netjes Marc,..

goed bezig, heb je al een planning wanneer je weer wilt rijden?
'65 F100
2007 KTM 950 SM
tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

Hoi Ben,

Over maximaal een maand moet 'ie weer rijden, want ik heb me aangemeld voor de Vroemdag op Zolder :blink:
Nog zat werk aan de winkel dus!
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

Zo, de afgelopen twee weken veel vooruitgang geboekt. En met we bedoel ik vooral m'n zeer behulpzame Pa, die vooral als 'fabricator' z'n gewicht in goud meer dan waard is. Bij deze dus wederom bedankt Pa :thumbsup:

Eerste werk is het verbouwen van de Hooker Competition headers. De flenzen zijn voorzien van boutgaten volgens het standaard 2” patroon. Hierdoor zijn de headerbuizen bij de flens nogal afgeknepen. Aangezien de Canfield cylinderkoppen voorzien zijn van een extra set boutgaten met 3” patroon, is dat een onnodige beperking. Uit de handen van neef Willem komen een setje cnc-gefreesde heavy-duty flenzen met 3” boutpatroon. Nog bedankt rakker :thumbsup:

Afbeelding

Afbeelding

Nadat we vorige keer het originele motorblok en de originele versnellingsbak verwijderd hebben, heb ik m'n C4 de vertrouwde 500PK upgrade gegeven. Naast standaard revisie items als lagerbussen, thrustwashers, seals, modulator en filter zijn er ook high performance rembanden en extra koppelingsplaten gemonteerd, diverse smerings modificaties toegepast, is de valvebody voorzien van een Transgo reprogrammingkit, en zijn alle spelingen volgens speciale specificaties afgesteld. Op de voorgrond m'n opgefriste C4 met daarachter de originele 289 motor, en een nieuwe Edge koppelomvormer met een stallspeed van zo'n 2200tpm.

Afbeelding

Afbeelding

Na een goede poetsbeurt kunnen we eindelijk de 347 stroker in de motorruimte laten zakken.

Afbeelding

De bak gaat erachter en de headers passen gelukkig met volop speling langs startmoto, stuurhuis e.d. En dankzij het verhoogde uitlaatpoorten van de Canfields komen ze amper onder de framebalken uit, dus geen problemen met grondspeling.

Afbeelding

Het roemruchte 2,5” RVS Magnaflow uitlaatsysteem is inmiddels, samen met andere onderdelen, ook gearriveerd (een zelfde systeem van Magnaflow raakte eerder dit jaar zoek, waardoor de Mustang al bijna een jaar stil staat).

Afbeelding

Gezien de grote 'doorkijk' dempers ben ik erg benieuwd naar geluidsproduktie!

Afbeelding

Op het eerste oog lijkt de x-pipe van het systeem voor geen meter op de headers aan te sluiten. Na het nodige puzzelen blijkt het afzagen van het voorste deel van de 'X' de oplossing. De headers sluiten veel mooier aan en we elimineren meteen vier onnodige bochten in het systeem.

Afbeelding

Afbeelding

Met een voorbeeld van www.maierracing.com in het achterhoofd haal ik een paar stukken stevige dikwandinge buis voor de constructie van een set subframe connectors. Met behulp van een 20-tons buizenpers krijgen de verstevigingsstukken vorm. Na flink wat uren op de koude garagevloer zitten de connectors op 6 punten aan de subframes gelast.

Afbeelding

Afbeelding

In het vooronder wordt vervolgens nagedacht over met bevestigen van de extra grote aluminium Griffin radiateur. Uiteindelijk lijkt een aluminium gootje aan de onderzijde, en een stevige beugel aan de bovenkant de beste keuze. De opgeknapte originele klepdeksels hebben plaats gemaakt voor een klein beetje bling in de vorm van een set extra hoge gegoten aluminium exemplaren.

Afbeelding

Afbeelding

Met m'n inschrijving voor de Vroemdag op het circuit van Zolder in het vooruitzicht resten er nog een heleboel kleine, maar belangrijke zaken. Aansluiten van kachelslangen, benzine leidingen, onsteking, startmotor en allerlei overige elektra, carburateur, radiateur, transmissiekoeler, enz. Nog zat te doen de komende weken!
No show, all go!
Donny

Bericht door Donny »

Hey Marc

Hoop dat je het redt tegen Vroemdag. Kunnen we samen de c4's eens testen.

Groet D
fastback '67
302ci with rpm alu heads, cam and intake
Msd ignition
headers
...
Claire

Bericht door Claire »

Wat zit dat uitlaatsysteem er vreselijk strak onder. Netjes hoor.
65 mustang coupe
V8- 289 2V
1 inch sway bar,
Shelby drop,
GT springs,
roller perches by 66 hipowannabee,
disk brake conversion,
HD rear leaf springs
Mustanghenkie

Bericht door Mustanghenkie »

Schitterend, vakwerk. Mijn complimenten.

Maarre hoe kun je nou een uitlaat kwijtraken?
Mustang Hardtop 1966, baby blue, automaat, am radio en airco. (Voorlopig out of service)
Alfa Romeo Alfetta 1974, Bianco Spino (roomwit) 1800cc Nord
fordman
Donateur 2014

Bericht door fordman »

Dat noem ik nou progress :shock:

Jullie gaan als een kogel!!!

Ziet er allemaal super uit, mijn complimenten.
Fordman
1968 fastback

[img]http://img.photobucket.com/albums/v203/fordman/GotNos.gif[/img]

[b]When size matters............bigger is better!!!!!![/b]
tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

Bedankt voor de complimenten :oops: Ik zal ze doorgeven aan pa, die heeft er de laatste twee weken minstens net zo hard aan gewerkt.
En voor wat betreft het zoekgeraakte uitlaatsysteem; deze is bij een shippingbedrijf waar talloze zeecontainers worden geladen aangekomen en vervolgens van de aardbodem verdwenen. Waarschijnlijk in een verkeerde container geladen.
@Donny; fingers crossed dat er zich geen tegenslagen voordoen, en ik zal d'r in Zolder zeker bijzijn. Ik kijk d'r alvast naar uit!
No show, all go!
tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

De bedoeling was vandaag een update te posten met daarin de Mustang in aktie tijdens de Vroemdag op het circuit van Zolder. Het liep even anders..

Met de Vroemdag van 21 oktober als doel was er de laatste keer nog veel te doen. Zoals wel vaker bij dit soort projecten loop je regelmatig tegen onverwachte problemen aan. Hieronder een kleine samenvatting;

De Canfield koppen zijn voorzien van 7/16” UNC boutgaten voor montage van dynamo en stuurbekrachtigingspomp. En dat bleek na een halve dag rondbellen nergens aan te komen. Uiteindelijk hebben we een draadeind op maat laten maken bij een draaierij.
Door montage van de dikkere aluminium radiateur zat de fan te dicht op het koelblok. Een dunnere visco-koppeling was op korte termijn niet aan te komen, dus pa maar weer aan het werk gezet om uit aluminium een spacer te maken, en de fan voorlopig te monteren zonder visco-koppeling.
De gefabriceerde radiateur steunen zijn samen met wat andere beugels en poulies naar de poedercoater gebracht voor een mooie zwarte coating. Bij terugkomst blijkt één beugel voor de monte-carlo bar foetsie!
Omdat m'n Mustang origineel is uitgerust met airco, emissiesysteem en stuurbekrachtiging zit de dynamo met behulp van een speciale beugel een centimeter of vier lager gemonteerd als gebruikelijk. Ja raad het al, de dynamo zit nu precies voor de uitgang van de radiateur. Een standaard vervangings steun van Moviecars bied uitkomst.

Naast de nodige tegenslagen was er ook nog een flinke hoeveelheid gepland werk. Zo werden er radiateurslangen op maat gemaakt. Sloten we de digitale Summit CD-ontsteking aan. Met behulp van wat creatief loodgieterswerk zijn de kachelslangen ook grotendeels weg gewerkt. De aanvoerslang loopt nu door een RVS leiding over het inlaatspruitstuk. De retourleiding zit rechtstreeks op de achterzijde van het Weiand inlaatspruitstuk, dankzij het daar aanwezige extra waterkanaal. Ook de B&M transmissiekoeler heeft een mooi plekje voor de Griffin radiateur gekregen.

Ik vergeet nog een hoop, maar na vele uurtjes onder de motorkap is op vrijdag 10 oktober dit het resultaat:

Afbeelding

De bougiekabels lopen nog niet helemaal netjes, en niet alle bedrading zit op z'n uiteindelijke plek, maar alles is gereed om te kunnen starten. Wat extra instrumenten zijn tijdelijk gemonteerd om de oliedruk, watertemperatuur en vacuum in de gaten te kunnen houden:

Afbeelding

Nadat we de oliepomp flink geprimed zijn we zover, de motor kan gestart worden!

Eugh... nee, toch nog effe niet. De Holley carburateur lekt als een zeef langs de inlaatfittingen. Carburateur d'r maar weer af en nakijken. De fittingen sluiten voor geen meter af en worden 'for the time being' met een fiber washer afgedicht. 2e poging:

Afbeelding

Yes, it's alive!

Na wat fijnafstelling van het stationair gedeelte van de carburateur hebben we de afgelopen week de eerste kilometers gemaakt. Eerst nog wat voorzichtig aangezien zowel het blok, de bak als het differentieel nieuw is.
De eerste indrukken zijn geweldig; Het motortje loopt als een tierelier. Stationair draait 'ie als een 'stocker', maar zodra je gas geeft gaat 'ie als de brandweer. De gasreaktie is super agressief. Ook het Magnaflow uitlaatsysteem is redelijk stil tijdens cruisen, maar wordt goed wakker als het gaspedaal neer beneden gaat! De C4 met Edge koppelomvormer schakelt soepel bij lage toeren, maar met wat vermogen erop schakelt 'íe snel en stevig.
Omdat de heavy-duty 7-blads O.E.M. fan rechtstreeks op de waterpomp vastgebout zit, hou ik het toerental beperkt tot zo'n 4000tpm. Maar ondanks dat ik daarmee de verwachte koppel piek niet eens bereik, zit er flink wat gang in de fastback.
Na de afgelopen dagen een kleine 350km gereden te hebben lijkt alles klaar voor de Vroemdag op het circuit van Zolder. Helaas begint de 347 tijdens een ritje afgelopen zondag op 7 cylinders te lopen. Bij controle blijkt dat er bij twee tuimelaars de trunnions gesneuveld zijn:

Afbeelding

Navraag bij Camshaft Innovations leert dat dit al het derde setje is dat op exact dezelfde manier vroegtijdig aan z'n eind komt. Ze verkopen inmiddels ook niet meer. Maar aangezien ik de tuimelaars op advies van Camshaft Innovations gekocht heb (wel al ruim voordat de eerste problemen zich voordeden), ben ik daar niet al te happy mee. De tuimelaars worden kostenloos ge-upgrade naar de nieuwe Comp Cams Gold rockers, maar ondertussen zit ik wel met de brokken.

De Mustang staat anderhalve week na een gedwongen pauze van bijna een jaar weer op non-aktief. Het blok gaat er binnenkort weer uit om alles goed na te lopen. To be continued...
No show, all go!
metzijndrie

Bericht door metzijndrie »

weer op non-aktief
dat is shit man!

gj
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
bartuitschaijk

Bericht door bartuitschaijk »

maar hopen dat je geen verdere schade hebt, want dan zullen ze wel niet meer zo coulant zijn met nieuwe onderdelen.

Bart
fordman
Donateur 2014

Bericht door fordman »

Wat een ellende!!! :cry:

Maar zie het positief, jij hebt in iedergeval nog kunnen rijden dit jaar. (al was het van korte duur). Was het genieten al die extra power?
Gelukkig is de schade beperkt, dit had heel anders af kunnen lopen nl.
Goed stukje troubleshooting trouwens, dat die tuimelaars zo kort zouden leven zou je niet snel verwachten. Gaven ze nog een reden aan waarom ze zo snel kapot gaan?
Ik zou de motor goed spoelen en het filter opensnijden om te kijken of er metaal in zit. Die stukjes metaal moet je niet hebben in je olie systeem.

Succes met het herstel!!!! :wink:
Fordman
1968 fastback

[img]http://img.photobucket.com/albums/v203/fordman/GotNos.gif[/img]

[b]When size matters............bigger is better!!!!!![/b]
tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

Bedankt voor het medeleven allemaal.
@fordman; ik heb inderdaad vast even kunnen rijden, en dat voelde uitstekend! Bovendien hoef ik me over tet uitlaatsysteem, versnellingsbak, achteras, koelsysteem en onsteking geen zorgen meer te maken. Daar ging, zoals het zich na 300km laat aanzien, alles volgens verwachting.

Even een kleine update;

Inlaatspruitstuk en cilinderkoppen zijn gedemonteerd om eventuele nevenschade te controleren. Het motorblok gaat er binnenkort weer uit om alles goed na te kijken en schoon te maken.
Een paar lifters bleken niet helemaal fris meer, dus deze zijn samen met de tuimelaars retour afzender.
Na een telefonisch overleg met Jay Allen is het volgend af gesproken;
- De lifters worden door Comp-Cams nagekeken en gereviseerd danwel vervangen.
- De tuimelaars worden vervangen door nieuwe Comp-Cams Ultra Gold exemplaren.
- Uit voorzorg komt er ook een set nieuwe Comp-Cams rocker studs.
- De pakkingen om het hele spul weer in elkaar te schroeven ook bijgeleverd.
- Eventueel beschadigde klepveren, kleppen, stoerstangen oid worden ook vervangen.
- Alle verzend- en materiaal kosten zijn voor rekening van Camshaft Innovations.

Misschien kan ik de 347 voor het einde van het jaar weer reanimeren. To be continued...
No show, all go!
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”