Ik had al een apart topic geopend m.b.t. het plaatsen van een handmatige choke in mijn Ford Fairlane 500 uit ' 62. Maar omdat ik het sleutelen pas aan het ontdekken ben stuit ik telkens weer op nieuwe vragen en dingen die ik interessant vind. Veelal vrij algemene zaken, maar voor mij onbekend terrein.
Bij mijn Ford heb ik een originele Shop Manual uit 1962 en daar staat gelukkig veel in. Desondanks zijn bepaalde dingen tegenwoordig veranderd of niet meer te verkrijgen en natuurlijk werd er enige basiskennis van een automonteur verondersteld. Het boek is dus niet in alle gevallen voldoende voor mij.
Vloeistoffen
Arlene (zo heet de wagen) heeft een 3,6L 221cui V8 motor en een 2-traps Fordomatic automatische versnellingsbak.
Ik ga sowieso niet voor Action (al schijnen sommigen daar zeer lovend over), maar voor een bekender merk met zoveel mogelijk natuurlijke ingrediënten/mineralen, zoals misschien KROON. Laten we de discussie over het beste merk hier misschien niet voeren.
Zijn deze vloeistoffen acceptabele alternatieven, anno 2024?
- Motorolie: KROON 20W50 Classic Multigrade
- Bakolie (M-2C33-C volgens de Shop Manual): KROON ATF-F (M-2C33-F/G)
- Remvloeistof (deksel van de vulopening adviseert DOT 3): KROON Drauliquid, DOT 3
- Koelvloeistof: KROON Coulant -26, kleur blauw (G11)
Hebben jullie enig idee hoeveel liter er ongeveer in dit type Ford met deze motor gaan, wanneer de reservoirs helemaal leeg zouden zijn?
Groet en dank voor het meedenken,
Arlene