Algemene vragen Ford Fairlane 500 ' 62

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Arlene

Algemene vragen Ford Fairlane 500 ' 62

Bericht door Arlene »

Goedenavond,

Ik had al een apart topic geopend m.b.t. het plaatsen van een handmatige choke in mijn Ford Fairlane 500 uit ' 62. Maar omdat ik het sleutelen pas aan het ontdekken ben stuit ik telkens weer op nieuwe vragen en dingen die ik interessant vind. Veelal vrij algemene zaken, maar voor mij onbekend terrein. ;) Ik weet namelijk niet of het zo prettig is voor het forum om voor elke vraag over mijn auto een apart topic aan te maken, dus ik probeer het even in dit topic te bundelen. Voor hele specifieke vragen is het wellicht wel de moeite waard een apart draadje te openen, al is het maar om de 'vindbaarheid' voor anderen te vergroten. Ik hoop dat dit in orde is!

Bij mijn Ford heb ik een originele Shop Manual uit 1962 en daar staat gelukkig veel in. Desondanks zijn bepaalde dingen tegenwoordig veranderd of niet meer te verkrijgen en natuurlijk werd er enige basiskennis van een automonteur verondersteld. Het boek is dus niet in alle gevallen voldoende voor mij.

Vloeistoffen

Arlene (zo heet de wagen) heeft een 3,6L 221cui V8 motor en een 2-traps Fordomatic automatische versnellingsbak.
Ik ga sowieso niet voor Action (al schijnen sommigen daar zeer lovend over), maar voor een bekender merk met zoveel mogelijk natuurlijke ingrediënten/mineralen, zoals misschien KROON. Laten we de discussie over het beste merk hier misschien niet voeren. :lol:

Zijn deze vloeistoffen acceptabele alternatieven, anno 2024?

- Motorolie: KROON 20W50 Classic Multigrade
- Bakolie (M-2C33-C volgens de Shop Manual): KROON ATF-F (M-2C33-F/G)
- Remvloeistof (deksel van de vulopening adviseert DOT 3): KROON Drauliquid, DOT 3
- Koelvloeistof: KROON Coulant -26, kleur blauw (G11)

Hebben jullie enig idee hoeveel liter er ongeveer in dit type Ford met deze motor gaan, wanneer de reservoirs helemaal leeg zouden zijn?

Groet en dank voor het meedenken,

Arlene
Laatst gewijzigd door Arlene op vr 08 nov, 2024 07:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Arlene

Re: Algemene vragen Ford Fairlane 500 ' 62

Bericht door Arlene »

Dynamo/Generator

De Ford laat standaard het rode GENERATOR-lampje op het dashboard branden, wanneer de auto stilstaat en de motor stationair draait. Zodra de auto in beweging komt/ik gas geef dooft het lampje. Voor zover ik begrijp geeft het rode waarschuwingslampje aan dat de dynamo op dat moment geen spanning levert aan de accu. De Shop Manual zegt: ''A red generator charge indicator light is used. This light flashes on if the generator is not supplying current. [...] As soon as the generator comes up to speed (wanneer ik gas geef dus?), the cut-out contacts close. This by-passes the warning light which then goes out and thus indicates that the battery is connected to the generator.''

Ik neem aan dat het dus normaal is dat dit waarschuwingslampje steevast brandt wanneer de auto stilstaat met het contact/de motor aan?

UPDATE: Vandaag gebeld met een revisiebedrijfje van elektromotoren in Den Haag (Rietveld, Beeklaan) en die gaven aan dat het weliswaar niet de bedoeling is dat het lampje rood brandt, maar dat dit bij oudere auto's veel voorkomt. De medewerker vermoedde dat het niet aan de dynamo zelf lag, maar eerder aan de regelaar/cut-out relais. Het niet bijladen van de accu tijdens stationair draaien zou echter geen problemen voor de acculading moeten geven, aangezien je natuurlijk nooit lange tijd stilstaat. Daarnaast zou de spanning van een goed werkende dynamo/regelaar sowieso dusdanig laag zijn tijdens die momenten, dat het eigenlijk verwaarloosbaar is voor de acculading. ''Het is een wonder dat de dynamo het überhaupt nog doet na 62 jaar.'' En zo is het natuurlijk ook wel... :)

Groet,

Arlene
Laatst gewijzigd door Arlene op vr 08 nov, 2024 22:12, 3 keer totaal gewijzigd.
edgar
Retired Moderator

Bericht door edgar »

Goed dat je het Shop Manual hebt. Dan sta je al 1-0 voor als je de motorkap open maakt.

Er moet ergens in het SM (Shop Manual) een hoofdstuk zijn met specificatie lijst van alle vloeistof capaciteiten.

Motorolie: ZDDP gehalte is belangrijk. Koop idd een olie die voor klassiekers is.
Remvloeistof: als ik een flush doe, hangt het er maar net vanaf hoeveel ik er door moet jagen om a) schone remvloeistof aan de remklauwen / zuigers te krijgen en b) alle lucht er uit is en ik een hard pedaal heb. Ik haal eerst met een grote injectiespuit de meeste oude remolie uit het reservoir. Laat de bodem nat zeg maar en vul aan met schone olie. Daarna start ik met doorspoelen. Ik koop meestal twee kleinere flacons. Dan kan ik altijd nog terugbrengen mocht ik 1 overhouden.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Arlene

Bericht door Arlene »

Dank, Edgar. Het leegzuigen van het remoliereservoir klinkt inderdaad als een goed idee. Ga er komende week eens mee aan de slag. Koop dan in ieder geval geen 5L flacon, maar eerder 2x 1L.
edgar
Retired Moderator

Bericht door edgar »

Je generator is natuurlijk oude techniek. Vroeger was het leven een stuk relaxter en was het normaal dat je contactpuntjes moest afstellen, 's winters een stuk karton voor je radiator moest steken, je dynamo / generator bij lage toerental te weinig stroom leverde voor je ontsteking, verlichting en interieur fan.

Ik had al de geneugten van een moderne dynamo ipv generator techniek van eerdere generaties. Maar die leverde ook bij lage toerentallen te weinig stroom. Moderne H4 koplampen pakken net een paar ampere meer dan de oude sealed beams.

Ik heb jaren geleden besloten de dynamo te upgraden naar een small case 3G dynamo (rockauto.com; tussen de 60 en 120 dollar). Gewoon vanaf stationair toerental meer dan 60-70 ampere ter beschikking hebben. Verlichting H4 via relais; geen probleem. Mistlampen, idem. Elektrische fan voor koeling (30 ampere); geen probleem. Was voor de 66-er een drop-in replacement. Mijn charge/discharge wijzer in dashboard werkt nu niet meer, maar dat vind ik niet interessant. Ik wil ooit nog ergens een voltmeter wegfrotten maar dat staat laag op de to-do lijst.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
edgar
Retired Moderator

Bericht door edgar »

Arlene schreef: vr 08 nov, 2024 22:14 ieder geval geen 5L flacon, maar eerder 2x 1L.
2x 1L lijkt mij meer dan genoeg. Neem meteen een doos met remmenreiniger spuitbussen mee. Altijd handig bij opruimen en schoonmaken van vette onderdelen.

Nog beter; wordt vriendjes met je lokale Brezan of Automat vestiging. Meestal hebben die een kleine garage regeling of als je aangesloten bent bij een lokale oldtimerclub een leuke tot aanzienlijke korting op verbruiksmaterialen.

Aan te bevelen is om remleiding sleutels te gebruiken om de wartels en ontluchtingsnippels los en vast te zetten. Gewone steeksleutels zullen als de nippels vast zitten, kunnen beschadigen. Sleutelen moet wel leuk blijven he.
Arlene

Bericht door Arlene »

Bedankt, Edgar!

Remvloeistof bijvullen en systeem ontluchten wil ik binnenkort doen. Hoe denken jullie trouwens over het ombouwen van het enkele remsysteem naar een dubbel/gescheiden remsysteem? In de jaren 50/60 was het natuurlijk heel normaal, maar inmiddels is zo'n auto ruim 60 jaar oud en als er een leiding knapt, dan ben je mooi de pineut als je op een drukke kruising afrijdt of een scherpe bocht moet nemen. Of zal het zo'n vaart niet lopen?

- Choke is inmiddels ingebouwd, maar loopt nog niet lekker. Een dezer dagen opnieuw kijken samen met garage in de straat. De functie van de hendel werkt, de klep beweegt netjes, maar ik vind hem er niet per se beter op starten.
Start wel vlot, maar dan moet je hem alsnog lopend houden door een minuut of 1,5/2 een beetje gas bij te geven terwijl hij warmloopt. Is dat normaal?
Je zou denken dat je hem, eenmaal gestart me de sleutel, door met de choke te spelen aan de gang moet kunnen houden zonder dat hij afslaat.

- Nieuwe accukabels met hoofdschakelaar op minpool zijn geplaatst, evenals een verse accu.

- Knipperlicht links voor en één van de sealed beams (groot licht) rechtsvoor zijn kapot (gegaan), die komen een dezer dagen binnen. Was nog even wat gepuzzel om te kijken welk type peertje er anno 2024 in hoort, maar ik denk dat ik ze gevonden heb. Meteen ook wat andere peertjes meebesteld voor achterlichten, achteruitrijlicht etc. De juiste sealed beam (aansluiting met 2 pinnen) van Wagner vinden was ook nog een zoektocht.

- Nieuwe MAXXIS whitewall banden zijn ook besteld. Dan kunnen de originele stalen velgen er weer onder en uiteindelijk ook de fender skirts!

- Lak heb ik verder in een laagje Owatrol/Rustol gezet tegen de oppervlakkige roestplekjes in de originele lak. Veel over gelezen de afgelopen weken en leek me toch wel verantwoord. Binnenkort ook nog alle randjes/binnenkanten van portieren, kleppen etc. behandelen. Als dat goed uitgehard is de hele wagen nog eens dik in de wax, dan heeft hij in ieder geval iets van bescherming als hij buitenkomt.
Sommige mensen zijn wat negatief over de glans die lak door Owatrol krijgt, maar mij bevalt dit juist prima. De lak heeft hierdoor weer de 'nieuwe' uitstraling die hij ook nog heeft op bijvoorbeeld de binnenkant van de achterklep. De buitenzijde van de auto is erg dof geworden.

We zijn dus lekker bezig.

Dank voor de interesse en groet,

Arlene :smt049
edgar
Retired Moderator

Bericht door edgar »

Wat voor een remmen setup heb je? Drum-drum of disc-drum?

Ik had een disc-drum setup met enkel reservoir. Was er niet gelukkig mee en al snel geüpgraded naar een gescheiden systeem met bekrachtiging. Zonder bekrachtiging ging ook wel, alleen pedaal druk is een stuk hoger dan een moderne auto. En met een beetje hulp erbij wordt je remweg gewoon een stuk korter omdat het minder tijd kost om de druk op te bouwen. Dit voor een disc-drum setup. Drum-drum werkt vaak prima zonder extra bekrachtiging, omdat trommelremmen door hun opbouw al een soort zelfbekrachtiging hebben.

Uiteindelijk ben ik voor rempads op de voorwielen overgeschakeld op EBC Greenstuff. Die grijpen wat harder aan en geven een prettig remgedrag. Erg fijn om wat meer kans te hebben tussen het moderne verkeer.

Afhankelijk van wat je nu hebt komt er voor een ombouw nog wel wat bij kijken; juiste dual bowl master cylinder, juiste proportioning valve, residual valve, enz.

Moet je auto nog door de RDW keuring? Sealed beams worden bij mijn weten niet goedgekeurd vanwege het lichtbeeld.

Jouw ervaring nu met de handchoke herken ik niet. Ik probeer choke na starten zover terug te zetten dat het net het gaspedaal 'overneemt' zeg maar. Meestal kan ik wel terugregelen tot een iets verhoogd toerental (zeg 750 ipv 600) en al vrij snel nogverder terug als er beetje warmte in komt. Moet er wel bij zeggen; de laatste keer dat ik de motor zo startte (nu zo'n drie weken geleden) was het ongeveer 15 graden buiten. Nu zal het ook wat meer rochelen en hoesten zijn vermoed ik zo.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”