O jee...

Als het mag, kan ik dan hier paar heeeeele kleine puntjes van kritiek uiten ?
Niet dat ik alles weet maar ik zal het enigzins proberen te onderbouwen.
Alweer een reactie van een betweter,

(- 1e autotechnicus, APK keurmeester en meer dan 25 jaar professionele ervaring-, Just for credibility)
Ik heb ergens nog een heeel klein beetje vertrouwen over wat mij zegt dat nog niet iedereen hier is weggevlucht en dat discussie en het zo af en toe weerleggen van een mening nog door een enkeling wel wordt gewaardeerd en gerespecteerd hier op het forum.
Ton BlingBling schreef:Uitlijnen doe je op de 4 wielen , heb wel degelijk aftermarkt bladveren gehad die niet zo netjes in het midden zaten .
Dus was het zaak om de voorwielen af te stellen op de achteras zodat alles netjes in een lijn stond .
Ik weet niet of ik je hier helemaal begrijp Ton...
Bedoel je nu te zeggen dat als je achteras er niet "in het midden" onder zit, je dan de voorwielen hierop gaat aanpassen ?
Uitlijnen doe je inderdaad OP vier wielen, echter wel ten opzichte van de lengte as van de wagen (!) en niet enkel aan de 4 wielen onderling.

Het kan wel, maar dan krijg je een Non-zero trust angle.
Toch?
Als je bladveren hebt die "niet zo netjes in het midden zitten" (de asmontage vlakken t.o.v elkaar en de lengte as van het voertuig ?) dan zijn daar heel veel oorzaken voor, als de veerbladen/ogen krom zijn in lengte richting dan moet je ze terugsturen of in de kliko tossen, niet monteren. Is er sprake van een verkeerde (niet uitgemeten) montage dan moet je dat opnieuw en juist doen.
Verder is het ook vaak
een combinatie van factoren zoals versleten ophang bussen, te lange shackles, overmatige wiellagerspeling veroorzaakt door gebrek aan onderhoud ,het rijden met veel te brede banden of verkeerde offset velgen, verkeerde banden spanning, kromme of gebroken componenten etc etc.
Het lijkt me echter een heel stuk beter om de oorzaak te zoeken en te verhelpen dan dat je (in het geval van een niet in het midden staande achteras) de voorwiel geometrie gaat aanpassen aan een in een verkeerde hoek op de lengte-as staande achteras zodat er helemaal niets meer klopt.
Ton BlingBling schreef:De bladveren kan je monteren en de uitlijning controleren kan nooit kwaad is mijn reactie .
De uitlijning van het voertuig controleren kan inderdaad nooit kwaad.
Ton BlingBling schreef:Gelijk div reactie.s van betweters, ik wil geen advies geven waar men later problemen mee kan krijgen is puur mijn doel .
Advies wordt hier zonder meer gewaardeerd, op advies kan (en mag) echter ook zeker kritiek komen.
Ik denk dat dit hele forum draait om de discussie en verder de kans voor éénieder om wat te leren, te delen en zich
vanuit hobby perspectief te vermaken, de één weet wat meer dan de ander of heeft wat meer ervaring dan de ander.
Meest belangrijke van dit hele forum (lijkt mij althans) is dat we hier met elkaar om behoren te gaan vanuit een wederzijds respect, een geintje kan, beetje plagen mag maar beschuldigingen of denigrerende opmerkingen horen hier denk ik niet thuis.
Begrijp me niet verkeerd, maar als je jezelf hier zo nodig hier her en der steeds weer profileert als professioneel bedrijf, dan verwacht men ook graag dat je professioneel reageert.
Bartmann schreef:Pictures say more than words

Wat zegt deze picture Bart ?
Ik zie enkel een mooie wagen met uitlijn apparatuur op de wielen, kan er verder weinig aan zien.
Enige wat ik uit de picture op kan opmaken is het interieur van een bandenturk of een hobbygarage met een kabelbrug uit de jaren 60.
Bartmann schreef:room for error

Waar zie jij die "room for error" ?
Ik zie enkel de onderzijde torenbout en de veerstrop die de boel vastzet maar dat heeft niets te maken met de torenbout en de centrering daarvan ten opzichte van het pas-gat in de achteras waar Niels het over heeft.
66hipowannebee schreef:Ik heb al meerdere keren mee gemaakt dat de pen naast het gat van de springsaddle stond gedrukt
dus het ietwat scheef er onder zetten kan wel degelijk,maar zal niet heel de wereld uit maken
gewoon de tijd er voor nemen om er netjes onder te zetten,en niet de conische ringen weglaten(wat ik ook al meerdere keren heb gezien)
ps,ik heb nog nooit sleufgaten gezien daar
Tonie
Exact Tonie, zijn we het alweer met elkaar eens.
Gewoon goed uitmeten en monteren, meten is weten.
Voor de genen die graag willen weten hoe verschrikkelijk ouderwets en waardeloos hun wielophanging en onderstel is, zie onderstaande link naar een PDF file.
http://www.idsc.ethz.ch/Courses/vehicle ... Theory.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.