Restauratieproject: Motorruimte Fastback 66 GT (19-03-2012)

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Erwin

Re: Restauratieproject: Motorruimte Fastback 66 GT

Bericht door Erwin »

Dat zijn geen halve maatregelen Frank, dat pak je goed aan!

Ik ga het zeker volgen en wens je veel succes!

Groet,
Erwin
1970 Mach 1 Windsor 351 2v
Grabber Green/White interior
428cj

Bericht door 428cj »

Vanaf nu kan je ook een straalkast incl. compressor huren, grit, glasparel of aliminium oxide. Hij wordt thuis (of in je garage) bezorgd incl. compressor. Je betaald per uur buiten het starttarief om dus dat zal meevallen.

Succes met de werkzaamheden.

Rene
Frank

Bericht door Frank »

Het is weer een tijdje geleden dat ik een update heb geplaatst, echter heb ik in de tussentijd niet stil gezeten. Nu de winter weer is aangebroken gun ik mij zelf weer de tijd om even een update te plaatsen van het project. De hieronder beschreven en geïllustreerde werkzaamheden hebben dus afgelopen zomer plaatsgevonden. Een volgende update zal spoedig volgen aangezien het project verder is dan hierin beschreven.
In een ander topic, dat ik enige tijd geleden heb gemaakt, konden jullie lezen dat ik reeds een motorsteun heb gemaakt waarop het motorblok komt te staan in de tijd dat ik de motorruimte ga restaureren.
Goed, met mijn vorige update was ik gebleven bij het punt dat ik het koelsysteem had gedemonteerd...

Na het verwijderen hiervan ben ik verder gegaan met het demonteren van de resterende onderdelen rondom het motorblok. Hierbij valt de denken aan het luchtfilter, de fan, het gaspedaalmechanisme, de koppeling enz.
Tot mijn grote verbazing kwam ik gedurende het sleutelen er achter dat het motorblok slechts met drie bouten i.p.v. vier bouten aan de motorsteunen vast zit! Dit was mij nog nooit eerder opgevallen en ben er vrijwel van overtuigd dat de vierde bout er voorheen toch echt heeft gezeten. Hoe dan ook, goed dat ik er nu achter kom want dit had toch de nodige ongelukken kunnen veroorzaken met alle gevolgen van dien...

Tot slot waren de headers en de cardanas aan de beurt. De cardanas verwijderen was snel gepiept. Wel dien je rekening te houden bij het verwijderen van dit onderdeel uit de versnellingsbak, dat de versnellingsbakolie uit de versnellingsbak komt lopen. Het verwijderen van de headers daarentegen zorgden voor meer zorgen. Het was even een gepuzzel om de juist hoek en draai te vinden voor het verwijderen van de headers. Het ziet er zo eenvoudig uit, maar dan merk je dat je met een V-motor toch beperkt bent in de ruimte t.o.v. de shock tower. Hier ben ik wel even mee bezig geweest. Tegen de tijd dat ik alles weer kan samenbouwen zal dit ongetwijfeld weer een gepuzzel worden en voor de nodige frustraties zorgen aangezien je dan extra voorzichtig moet zijn omdat alles strak in de lak zal zitten. Echter ligt dit nog ver vooruit en zal ik voor die tijd nog genoeg andere zaken tegenkomen die mijn aandacht vergen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een schoonmaakronde tussen de werkzaamheden door komt het plezier van het sleutelen ten goede en voorkomt onnodige ergenissen.
Afbeelding

Afbeelding

De ontbrekende bout voor de bevestiging van het motorblok...
Afbeelding

Een avond voor het ‘slapen’ gaan...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het koppelingsmechanisme
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Waar slaap je nou beter na een dag sleutelen dan bij je eigen Mustang...?!?!?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De cardanas
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zie hier de nauwe ruimte tussen de header en de shock tower.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
- Ford Mustang Fastback Factory GT '66, 4V 289 Ci V8, 5 speed, headers en Flowmasters.
- Chevrolet Impala Sport Coupe 1959, 348 Ci V8, Tri-Power, 4 speed
mick
Contacteer:

Bericht door mick »

prachtig werk hoor
Veel succes en keep posted
greets
Mick
Mustang Fastback gt 66 302 ho Springtime yellow
Mustang Coupe 66 L6 200ci restauratie http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t ... 45#p238279
Srx 600 86
http://www.everyoneweb.com/mustang66
Frank

Re: Restauratieproject: Motorruimte Fastback 66 GT (12-12-20

Bericht door Frank »

Het is zo ver...

Terugblikkend op mijn vorige update stond daar het ontleden van het motorcompartiment van de Mustang centraal. In dit verslag ga ik daarin weer een stapje verder, of misschien beter gezegd; een ‘stap’. Het grote moment is daar, want de motor, versnellingsbak en de koppeling zijn namelijk gescheiden van de carrosserie!
Echter voordat het zover was heb ik de brandstofleiding afgekoppeld en afgedopt om vervuiling van het systeem te verkomen. Daarnaast is de carburateur van de intake verwijderd om zodoende draagvlak te creeëren voor het verwijderen van de aandrijflijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De zogeheten ‘engine lift plate’ heb ik samen met behulp van een buurman weten te maken van wat oud staal dat ergens in de hoek van de schuur lag. Na het inmeten hiervan hebben we het staal gezaagd, gelast en geboord met onderstaande als resultaat. (Een klein werkstukje waar je eigenlijk ook best wel weer een beetje trots op bent.)

Afbeelding

En ja, dan is het zo ver, het grote moment is daar. Het zijn toch altijd spannende operaties, het verwijderen van de motor met het aandrijfaggregaat. Na de auto goed te hebben gepositioneerd, al het benodigde gereedschap binnen handbereik te hebben gelegd zijn we begonnen aan deze klus. Een vriend van mij heeft hierbij geholpen aangezien dit een klus is dat simpelweg zoveel makkelijker/beter gaat wanneer je met z’n tweeën bent. Terwijl de een de takel bedient, kan de ander kijken of alles naar behoren verloopt gedurende het takelen. Wel moest ik de voorkant van de auto iets hoger zetten m.b.v. twee bakstenen onder de voorwielen omdat anders de horizontale staanders van de motortakel tegen de stuurstangen aan kwamen. Wellicht heeft dit ook te maken met het feit dat mijn auto een stuk lager op zijn wielen staat dan een standaard Mustang.
Hoe dan ook, voor je er eigenlijk erg in hebt staat het motorblok naast de auto en kijk je in een gapend gat, waar even daarvoor het motorblok nog zat. Het motorblok hebben we vervolgens op de verijdbare bok gezet en het uitlaatsysteem, dat zich nog onder de auto bevindt, heb ik vast gezet met enkele tie-wraps om te voorkomen dat deze over de grond sleept.

Hieronder volgen enkele plaatjes over het hierboven beschreven proces.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het aandrijfaggregaat nadat deze op de bok was geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En toen gelijk maar even gebruik maken van de mogelijkheid om de auto even te wassen. Althans hetgeen dat er nog van over is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
- Ford Mustang Fastback Factory GT '66, 4V 289 Ci V8, 5 speed, headers en Flowmasters.
mick
Contacteer:

Re: Restauratieproject: Motorruimte Fastback 66 GT (20-12-20

Bericht door mick »

Heel leuk om te volgen met al die foto's
Zo te zien nog wat laswerk onder de mastercylinder
Zal een mooie motorruimte worden
Keep posted
Mick
Mustang Fastback gt 66 302 ho Springtime yellow
Mustang Coupe 66 L6 200ci restauratie http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t ... 45#p238279
Srx 600 86
http://www.everyoneweb.com/mustang66
Frank

Bericht door Frank »

Bedankt voor je (wederom) snelle reactie Mick! De auto betreft een zogeheten 'black plate' uit Californië. Hij is echt nergens rot o.i.d. echter is er ter hoogte van de hoofdremcilinder een plaat op het schutbord geplakt met nieuwe gaten voor de bevestiging van de hoofdremcilinder. De oude gaten zijn zo te zien uitgescheurd. De plaat zal natuurlijk verwijderd worden en het nodige laswerk zal de oorspronkelijke gaten weer herstellen. Daarnaast is er bij de accubak een gat ietwat uitgescheurd. deze zal eveneens gelast moeten worden. Verder zijn er her en der een paar gaatjes geboord voor het een en ander. Ook deze zullen weer worden dicht gelast.

Wordt vervolgd.

Frank
Dakloos
Super User

Bericht door Dakloos »

Goed bezig Frank!

Ik zie ook dat er ter hoogte van de hoofdremcilinder een stukje uit de export brace hebben gehaald. Misschien dat er ooit eens een booster in heeft gezeten ????
Erwin

1966 convertible
Frank

Bericht door Frank »

Dank je Erwin. Oog voor detail heb je wel, dat is wel weer duidelijk :wink:
Er is inderdaad een stukje uit de export brace. Dit heb ik in mijn vorige reactie niet vermeld, maar dit zal eveneens gelast worden, gevolgd door het te schuren om het laswerk onzichtbaar te maken. Dit is prijstechnisch nog wel interessant denk ik t.o.v. het aanschaffen van een nieuwe.
Zou dit inderdaad kunnen duiden op een voorheen aanwezige booster? Het zit daarvoor naar mijn idee zo ver van het schutbord af... Een tevens is het enkel een opstaande rand dat ietwat weggeslepen is.

Deze wintermaanden ben ik al avond aan avond bezig met het uitpluizen van de nodige dingen. Ik heb al een hele lijst met vragen. Gezien jou kennis kun je binnenkort ook een PB'tje tegemoet zien waarin ik een beroep doe op jou kennis. :oops:

Frank
Gearz
Super User

Bericht door Gearz »

Prima klus Frank, en ook nog voor de ergste kou klaar.
Ik zie dat de motorbok z'n werk ook voortreffelijk doet.

:up:
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Ghost Rider
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door Ghost Rider »

Gaaf man... Zou je misschien eens van die stempels op die deksels wat foto's willen schieten ? Ziet er nog mega origineel uit !
1970 Sportsroof Plain Jane Sleeper - the Chickenwing Special
302 Clevor- 4 Spd HURST - 3.50 9" Traction-loc rear
LESS IS MORE !
Erwin

Bericht door Erwin »

Schitterend om te lezen en ik heb veel respect voor je aanpak! Ben benieuwd naar de vorderingen.

Groetjes,
Erwin
1970 Mach 1 Windsor 351 2v
Grabber Green/White interior
Frank

Bericht door Frank »

Gearz schreef:Prima klus Frank, en ook nog voor de ergste kou klaar.
Ik zie dat de motorbok z'n werk ook voortreffelijk doet.
Dank voor het compliment Michel. Echter waren deze werkzaamheden afgelopen augustus al uitgevoerd. Dus ruimschoots voor de kou :wink: Ik ben alleen een beetje laat met verslaggeving.
En inderdaad, de motorbok is inderdaad super! :up:
Ghost Rider schreef:Gaaf man... Zou je misschien eens van die stempels op die deksels wat foto's willen schieten ? Ziet er nog mega origineel uit !
Dank je Niels! Zal binnenkort even foto's maken van de stempels!
Erwin schreef:Schitterend om te lezen en ik heb veel respect voor je aanpak! Ben benieuwd naar de vorderingen.
Leuke reactie om te lezen Erwin, bedankt! Keep you posted!
Frank

Bericht door Frank »

Het is al weer enige tijd geleden dat ik mijn laatste update heb gepost. Echter heb ik niet stil gezeten. De koude winterdagen weerhielden mij er van om fysiek verder te gaan met de Mustang, maar intussen heb ik veel gelezen, gezien en gehoord zodat ik nu weer efficiënt verder kan gaan.

Het winterweer heeft ons land zo goed als weer verlaten, dat betekent dat ik weer verder kan met de Mustang. Zodoende heb ik vorderingen kunnen maken en is reeds de reminrichting grotendeels verwijderd en tevens de voorruit van de carrosserie gescheiden.

Allereerst heb ik de remleidingen voorzien van een label alvorens ik ze los heb gedraaid. Zodoende kan ik naderhand altijd nog herleiden hoe het exact heeft gezeten. Vervolgens heb ik alle remvloeistof uit het systeem laten lopen met als vervolgstap het losdraaien van de remleidingen. Sommige aansluitingen van de remleidingen zaten behoorlijk vast en hebben de nodige energie gevergd alvorens ik in staat was ze los te draaien. Hoewel ik bij het losdraaien enkel gebruik heb gemaakt van ring- en steeksleutels, ben ik er van overtuigd dat ik bij de montage van de nieuwe remleidingen open ringsleutels ga gebruiken. Deze zijn er ten slotte voor gemaakt en zullen beschadigingen aan de moeren voorkomen. De remleiding welke bestemd is voor de achterwielen heb ik vooralsnog laten zitten.
Na het verwijderen van de remleidingen was het de beurt aan de hoofdremcilinder. De in dit topic eerder opgemerkte plaat achter de remcilinder werd nu goed zichtbaar en heb ik van het schutbord los moeten trekken aangezien deze er tegenaan gekit zat. Nu kwam het originele gatenpatroon tevoorschijn waar ooit in het verleden de slijptol/zaag in heeft gezeten. Dit zal ik uiteraard weer terug brengen in oorspronkelijke staat waarvoor ik onlangs het originele gatenpatroon heb uitgemeten.
Het verwijderen van de remklauwen op de voorwielen was snel gepiept na het losdraaien van twee bouten per klauw.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De voorruit is een heel ander verhaal. Hier heb ik mij aardig in zitten verdiepen alvorens ik er aan begon. Ik wilde de constructie eerst snappen.
Voordat het zover was heb ik eerst de ruitenwissers moeten verwijderen. Ongelooflijk hoe vast deze kunnen zitten! Uiteindelijk is met mij met de nodige WD40 en enkele gereedschappen gelukt om ze te verwijderen zonder beschadigingen aan de ruitenwisser en het lakwerk.
Dit topic heeft mij hierbij erg geholpen bij het verwijderen van de sierlijsten. Het tooltje dat Erwin (Dakloos) destijds heeft gemaakt heb ik dankzij de duidelijke foto's eenvoudig na kunnen maken. Onderstaande afbeelding uit de Shop Manual laat goed zien hoe de sierlijsten bevestigd zitten op het rubber van de ruit. Het tooltje leg je plat op de voorruit met het lemmet tussen de sierlijst en het raamrubber geplaatst. Vervolgens glij je met het mes over de voorruit tot je met de wig tegen de opstaande rand van de zogeheten 'moulding retainer' komt. De wig zorgt er voor dat de 'moulding retainer' naar voren komt te staan waardoor de opstaande rand van de sierlijst vrij komt te liggen. Door dit bij elke 'moulding retainer te doen is het mogelijk de sierlijst weg te nemen. Hoewel ik de theorie hier in een paar luttele regels opschrijf heeft het mij in de praktijk een aardig dagdeel gekost alvorens ik ze er bijna allemaal af had. Het is een klus waar je geduld voor dient te hebben en tijd voor moet nemen. De sierlijst boven het raam aan de bestuurderskant heb ik met deze methode na meerdere verwoede pogingen niet los gekregen.
Om beschadigingen te voorkomen heb ik besloten eerst verder te gaan met het weg snijden van het raamrubber. Hiervoor heb ik een breekmes gebruikt waarmee ik het bovenliggende gedeelte van het rubber heb weg gesneden. Op veel plekken kon ik het rubber al met de hand lichten en door inkepingen te snijden ging dit prima. De ruit lag uiteindelijk grotendeels vrij in het rubber, enkel zat het op aan aantal plekken ook gekit, met name het bovenste gedeelte van de ruit.
Het rubber onder de sierstrip, welke er nog zat, had ik ook zoveel mogelijk weg gesneden en nu was ik wel in staat om de sierstrip te verwijderen op de hierboven beschreven manier.
Aangezien de ruit nog niet los zat, ben ik vanuit het interieur het raamrubber over de naad van de carrosserie gaan drukken. Voornamelijk met de hand. Van mijn vingers heb ik de dagen erna nog aardig last gehad, maar het voornaamste is dat ik hiermee de ruit er uit heb gekregen, zonder beschadigingen aan zowel de ruit als het lakwerk. Hier was het mij om te doen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog even, en het moment is daar... het verwijderen van het 'cowl vent'.

Wordt vervolgd.
66hipowannebee
Donateur 2014

Bericht door 66hipowannebee »

http://img35.imageshack.us/img35/2971/p1050842kopie.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Trikkie fotoo :shock:
goed werk Frank

Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”