Restauratieproject: Motorruimte Fastback 66 GT (19-03-2012)

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Frank

Restauratieproject: Motorruimte Fastback 66 GT (19-03-2012)

Bericht door Frank »

Afbeelding

Het jaar 2007... dat is het waarin ik mijn Ford Mustang Fastback factory GT van 1966 kocht. Het rijden in deze auto is op en top Amerikaans, precies hetgeen dat de auto naar mijn idee uitstraalt. Het geluid van de auto garandeert kippenvel. Hoewel de auto stug geveerd is kan hij op een recht stuk op hogere snelheid door een kleine glooiing in het wegdek in een heerlijke deining over het wegdek blazen.
Hoe dan ook, deze Mustang is een zogeheten black plate geïmporteerd vanuit Californië en dat is te zien, want de carrosserie van de auto is hard en voor zover ik kan nagaan is er weinig aan de auto gelast. De auto verkeert dan ook optisch in een prima staat, echter is de motorruimte van begin af aan niet echt het toonbeeld van schoonheid geweest.

Tot medio eind vorig jaar heb ik op mooie zonnige dagen/avonden de nodige mijlen met deze auto gereden. De bedrading van de dynamo heeft uiteindelijk voor problemen gezorgd, in die zin dat ik brand(!) onder de motorkap heb gehad. Dat was best schrikken, want je bent er uiteraard niet op verdacht. Ik reed met een gangetje van 50 km/h door het centrum van een dorp en plots viel de motor uit en trok een grote witte rookwolk over de voorruit. Snel de auto aan de kant gezet , motorkap open en tot je grote schrik zie je dus inderdaad vuur! Gelukkig heb ik het vuur kunnen doven door te blazen, maar voor het zelfde geld had dit anders kunnen aflopen... Hetgeen dat in brand stond bleek de bedrading van de dynamo te zijn.
Enkele verwoede pogingen om het probleem met de bedrading op te lossen hebben niet mogen baten. Misschien maar beter ook, want dit heeft mij doen beseffen dat het van essentieel belang is dat je elektrische systeem betrouwbaar en deugdelijk in elkaar moet zitten. Er was tenslotte al flink geknipt en geknoopt aan de draadboom. Een nieuwe draadboom was/is dus op zijn minst van noodzaak. “Tja, en als je dan toch bezig bent...” zijn mijn gedachten. Zodoende heb ik besloten het gehele motorcompartiment onder handen te gaan nemen.

Hoewel ik een originaliteitsfreak kan zijn, getuige mijn Chevrolet Impala, is originaliteit niet direct het uitgangspunt bij deze auto. De motorruimte verkeert nu ook niet in een originele conditie en overigens past een originele motorruimte niet bij het algehele plaatje van de auto ben ik van mening. Wel ben ik blij dat er een (originele) 289 Ci V8 in de auto zit en dat deze niet vervangen is door een groter blok bijvoorbeeld. Uiteraard is deze wel geupgrade met andere uitlaatspruitstukken, Edelbrock intake, alu pulleys, snellere nokkenassen enz. Kwaliteit en detail zijn absoluut aspecten die ik gedurende de restauratie hoog in het vaandel heb. Twee zaken zijn zeker, dat is de het plaatwerk van de motorruimte zal worden voorzien van een nieuwe (originele) zijdeglans zwarte laklaag en het motorblok zelf zal worden voorzien van de juiste kleur blauw. Hoe het er verder precies zal moet worden, daar ben ik nog niet exact over uit. Wel weet ik dat er niet van dat goedkope chromen aftermarket spul op zal komen. Het zal denk ik meer neigen naar de looks van een originele Shelby GT 350 uit het zelfde bouwjaar. Zelf denk ik wel een aardig gevoel te hebben wat er bij de auto past en wat niet. Desalniettemin valt er over smaak natuurlijk niet te twisten. ..

Gedurende het demonteren van optische zaken als de grille, bumper, front valance, spartborden, verlichting etc. kwam wel naar voren dat deze Mustang niet voor het eerst in zijn leven uit elkaar heeft gelegen. Onderdelen waren veelal met verschillende en daardoor soms verkeerde boutjes gemonteerd. Of boutjes, montagepunten, onderdelen missen gewoonweg. In het kader van het hiervoor genoemde ‘kwaliteit’ zullen alle niet-originele boutjes worden vervangen door concours correcte boutjes en vervolgens zullen ze worden verzonken. Tijdens het demonteren viel wel op dat alle boutjes makkelijk los te draaien waren en dat er niets afbrak, of vast zat vastgeroest. Wel heb ik een bout van de bumper moeten doorslijpen aangezien deze was dolgedraaid.
Tijd voor enkele plaatjes welke ik in deze eerste fase heb geschoten. In dit topic zal ik jullie met enige regelmaat op de hoogte houden van de vorderingen die ik maak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Frank op ma 19 mar, 2012 18:29, 3 keer totaal gewijzigd.
- Ford Mustang Fastback Factory GT '66, 4V 289 Ci V8, 5 speed, headers en Flowmasters.
- Chevrolet Impala Sport Coupe 1959, 348 Ci V8, Tri-Power, 4 speed
mick
Contacteer:

Re: Restauratieproject: Motorruimte Fastback 66 GT

Bericht door mick »

leuk om te volgen , keep posted
greets
Mick
Mustang Fastback gt 66 302 ho Springtime yellow
Mustang Coupe 66 L6 200ci restauratie http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t ... 45#p238279
Srx 600 86
http://www.everyoneweb.com/mustang66
66hipowannebee
Donateur 2014

Bericht door 66hipowannebee »

heel goed Frank,alles netjes in zakjes

hoef jeje niet scheel te zoeken :mrgreen:

Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.
lee iacoca

Bericht door lee iacoca »

Weer een mooi project om te volgen
succes
Riccardo
🐎Like Steve McQueen, all i need is a fast machine.🐎
🐎'exauto's:79 6cyl automaat, coupe/69 250cid automaat,coupe/66 289v2 4 speed, convertible/69 351-4v-4 speed, mach1🐎
Frank

Bericht door Frank »

Na de nodige avonden en weekenden sleutelen aan de Mustang zijn we weer een stap verder. Vandaar dat het weer tijd is voor een update.

De eerste handeling welke is verricht na mijn voorgaande bericht was het verwijderen van de motorkap. Hoewel het verwijderen van de motorkap de auto auto een totaal ander aanblik geeft stelt het demonteren er van niets voor. De motorkap zit slecht met vier bouten vast. Gezien het grote formaat is het een vereiste om dit met z’n tweeën te doen, zodoende heeft een voormalige studievriend mij hierbij geassisteerd. Binnen luttele minuten was dit dan ook geklaard. Om beschadigingen en krassen aan de motorkap bij het wegzetten te voorkomen, hadden we de nodige voorzorgsmaatregelen genomen door de vloer te voorzien van het nodige karton en poetslappen.

Hoewel ik zojuist de opmerking maak dat de motorkap eenvoudig van de carrosserie is te scheiden, eigenlijk is het met bijna alle onderdelen van de Mustang. Gezien het feit dat ik in mijn leven meerdere auto’s in meer of mindere mate uit elkaar heb gehaald, valt telkens weer op hoe betrekkelijk eenvoudig de Mustang in elkaar steekt.
Bij het verwijderen van de de bekabeling heb ik alles goed gelabeld om zodoende later altijd te kunnen achterhalen hoe het exact heeft gezeten. Zoals ik al in mijn voorgaande bericht heb geschreven is er door de jaren heen behoorlijk aan de draadboom geknutseld. Er is geknipt, geknoopt, gedraaid etc. aan de draadboom en er waren diverse loze draden aanwezig die nergens waren aangesloten. Dit geeft weer aan dat vervanging van dit geheel geen overbodige luxe is. Opvallend vind ik wel dat alle bedrading naar de motorruimte toe geschiedt door middel van een connector in het schutbord. Dit maakt het des te eenvoudiger om vooralsnog enkel de bedrading in de motorruimte te vervangen.

Terugkomend op de eenvoud voor wat betreft de bouw van de auto, zo ook het koelsysteem van de auto. Praktisch alles is in oogwenk te verwijderen, echter neem ik voor alles ruim de tijd aangezien ik alles goed wil documenteren en fotograferen. Merkwaardig was dat bij het verwijderen van de koelslangen naar de radiator te zien was dat het koelvloeistof de nodige sporen heeft achtergelaten in het koelsysteem. Er zit een wit/geel/bruin kleurige emulsie in het systeem dat er ietwat sliertig en kleverig uitziet. Dit is met name het geval ter hoogte van de thermostaat. Hieronder staat wel een foto dat mijn verhaal kracht bij zet. Mocht iemand weten waar dit op duidt dan hoor ik dat graag.

Hieronder een geselecteerd aantal foto’s welke ik gedurende deze fase heb geschoten.

De motorkap
Afbeelding

Afbeelding

De ruitensproeierinstallatie
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De sproeituitjes zijn bij de overspuiten van de auto in het verleden volledig dicht gespoten met lak...
Afbeelding

De bekabeling
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De draadboom van de motorruimte is door middel van connectoren verbonden
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afdichtrubber motorkap
Afbeelding

Afbeelding

Het verwijderen van het koelsysteem
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De vervuiling in het koelsysteem
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
- Ford Mustang Fastback Factory GT '66, 4V 289 Ci V8, 5 speed, headers en Flowmasters.
428cj

Bericht door 428cj »

Zo Zo, dat gaat goed, er is vast nog wel iets te stralen! zie onderstaande link, misschien goeie tip.

http://diensten.marktplaats.nl/overige- ... otoGallery" onclick="window.open(this.href);return false;
mick
Contacteer:

Bericht door mick »

leuk te volgen , ik herken dat, foto's foto's ik heb er ook een 2000 tal getrokken bij het demonteren
Heb je soms een fotooje van je expansie vatje binnenkant( vooral war de tubetjes binnen komen)
greets
keep posted
Mick
Mustang Fastback gt 66 302 ho Springtime yellow
Mustang Coupe 66 L6 200ci restauratie http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t ... 45#p238279
Srx 600 86
http://www.everyoneweb.com/mustang66
Mustang24
Contacteer:

Bericht door Mustang24 »

Goed idee om de proportioning valve naast de master cylinder te zetten... :idea:

Die van mij staat boven het achterwiel... begin maar... :oops: :mrgreen:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Frank

Bericht door Frank »

428cj schreef:Zo Zo, dat gaat goed, er is vast nog wel iets te stralen! zie onderstaande link, misschien goeie tip.

http://diensten.marktplaats.nl/overige-" onclick="window.open(this.href);return false; ... otoGallery
Zelf heb ik goede connecties met een restauratiebedrijf waar ik voor dit soort werkzaamheden terecht kan. Echter, mocht ik om wat voor reden dan ook iets moeten doen wat daar niet mogelijk is, dan weet ik je te vinden.
mick schreef:Heb je soms een fotootje van je expansie vatje binnenkant( vooral war de tubetjes binnen komen)
Nee, daar heb ik geen detail foto van. Uiteraard wil ik graag een foto voor je maken, al denk ik dat het moeilijk is, omdat het expansie vat donker is van binnen en de opening te klein is voor de lens en flitser samen... Maar ik zal mijn best doen en laat het je weten.
silverbullit schreef:Dat van die bekabeling dat ken ik..

van de week alles voor under the hood nieuw besteld en dat viel me niet eens tegen qua prijs.!!

Die smurrie. misschien van een oude gescheurde koppakking of zo? ik zou zeggen eens een keertje spoelen dat dat geen kwaad kan.

Losse delen kan je ook laten ontlakken ipv stralen, voordeel is datje ook de plamuur en tectyl kwijt bent.

grtz
Mijn inziens moet het qua kosten ook nog wel te overzien zijn....
De opmerking dat een het kan duiden op een lekke koppakking in het verleden klinkt aannemelijk. Doorspoelen van het hele systeem ga ik dan ook op zijn minst doen.
Je bedoelt ontakken met verf afbijt?
GTA67 schreef:Goed idee om de proportioning valve naast de master cylinder te zetten... :idea:
Dat vind ik zelf ook. Die komt er dan ook zonder twijfel weer in. :)
Mustang_bartje
Contacteer:

Bericht door Mustang_bartje »

Erg leuk om dit te volgen. ik ben van plan komende winter ook mijn motorruimte aant te pakken en de gehele motor te (laten) reviseren etc. Succes in ieder geval, je pakt het wel slim aan met alle labels etc. Laat je jouw motor ook reviseren (of doe je dat zelf?)
Mustang 2006 blauw
Dakloos
Super User

Bericht door Dakloos »

Goed bezig Frank! Als je nog even doorgaat met foto's maken overtref je mij nog qua aantal :) :) .
Erwin

1966 convertible
lee iacoca

Bericht door lee iacoca »

Echt mooi gedocumenteerd hoe gedetaileerder hoe beter
keep up the good work

die kabelboom voor de motorruimte hoe noemen ze dat in het engels?
(Linkje mag ook :) )

gr riccardo
Riccardo
🐎Like Steve McQueen, all i need is a fast machine.🐎
🐎'exauto's:79 6cyl automaat, coupe/69 250cid automaat,coupe/66 289v2 4 speed, convertible/69 351-4v-4 speed, mach1🐎
Dakloos
Super User

Bericht door Dakloos »

lee iacoca schreef:Echt mooi gedocumenteerd hoe gedetaileerder hoe beter
keep up the good work

gr riccardo
Engine gauge feed harness

Afbeelding

Omdat een deel van deze bedrading op het blok ligt is de isolatie vaak uitgedroogd.
Erwin

1966 convertible
Frank

Bericht door Frank »

Mustang_bartje schreef:Laat je jouw motor ook reviseren (of doe je dat zelf?)
Wat ik exact met de motor ga doen weet ik op dit moment nog niet. Plan is om eerst de motor, koppeling en versnellingsbak er uit te halen. Deze zet ik dan eerst weg om vervolgens de motorruimte zelf te restaureren. Even kijken hoe dit uitpakt en dan komt de motor aan de beurt. Op zich liep hij behoorlijk goed.... ER zal sowieso het nodige aan gebeuren, maar mochten de krukas, zuigers e.d. er uit gaan, dan brand ik mij vingers er niet aan, want dan is er echt vakwerk vereist.
Dakloos schreef:Goed bezig Frank! Als je nog even doorgaat met foto's maken overtref je mij nog qua aantal :) :) .
Ik zal mijn best doen Erwin :wink: Gedurende de restauratie van de Corvair van mijn vader heb ik er ook ontzettend veel gemaakt, weet het aantal zo niet.... Verder, gedurende een rondreis door de USA in 2008 had ik samen met mijn reisgenoot ruim 13.000(!) foto's gemaakt in 3 maanden tijd...
lee iacoca schreef:Echt mooi gedocumenteerd hoe gedetaileerder hoe beter
keep up the good work

gr riccardo
Dank je. Een kabelboom noemen ze in het Engels een 'wiring harness'
jan douwe

Bericht door jan douwe »

goed bezig frank,volg je project,weet hoeveel werk dit is
maar erg leuk om te doen,je mustang wordt er natuurlijk
erg mooi (er)van,je auto is soieso al een plaatje,hoop dat
je foto's blijft plaatsen,,,
groeten,,,JAN DOUWE,,
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... sck2ZSK-Qk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=XLN3DJdK ... detailpage" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”