Het jaar 2007... dat is het waarin ik mijn Ford Mustang Fastback factory GT van 1966 kocht. Het rijden in deze auto is op en top Amerikaans, precies hetgeen dat de auto naar mijn idee uitstraalt. Het geluid van de auto garandeert kippenvel. Hoewel de auto stug geveerd is kan hij op een recht stuk op hogere snelheid door een kleine glooiing in het wegdek in een heerlijke deining over het wegdek blazen.
Hoe dan ook, deze Mustang is een zogeheten black plate geïmporteerd vanuit Californië en dat is te zien, want de carrosserie van de auto is hard en voor zover ik kan nagaan is er weinig aan de auto gelast. De auto verkeert dan ook optisch in een prima staat, echter is de motorruimte van begin af aan niet echt het toonbeeld van schoonheid geweest.
Tot medio eind vorig jaar heb ik op mooie zonnige dagen/avonden de nodige mijlen met deze auto gereden. De bedrading van de dynamo heeft uiteindelijk voor problemen gezorgd, in die zin dat ik brand(!) onder de motorkap heb gehad. Dat was best schrikken, want je bent er uiteraard niet op verdacht. Ik reed met een gangetje van 50 km/h door het centrum van een dorp en plots viel de motor uit en trok een grote witte rookwolk over de voorruit. Snel de auto aan de kant gezet , motorkap open en tot je grote schrik zie je dus inderdaad vuur! Gelukkig heb ik het vuur kunnen doven door te blazen, maar voor het zelfde geld had dit anders kunnen aflopen... Hetgeen dat in brand stond bleek de bedrading van de dynamo te zijn.
Enkele verwoede pogingen om het probleem met de bedrading op te lossen hebben niet mogen baten. Misschien maar beter ook, want dit heeft mij doen beseffen dat het van essentieel belang is dat je elektrische systeem betrouwbaar en deugdelijk in elkaar moet zitten. Er was tenslotte al flink geknipt en geknoopt aan de draadboom. Een nieuwe draadboom was/is dus op zijn minst van noodzaak. “Tja, en als je dan toch bezig bent...” zijn mijn gedachten. Zodoende heb ik besloten het gehele motorcompartiment onder handen te gaan nemen.
Hoewel ik een originaliteitsfreak kan zijn, getuige mijn Chevrolet Impala, is originaliteit niet direct het uitgangspunt bij deze auto. De motorruimte verkeert nu ook niet in een originele conditie en overigens past een originele motorruimte niet bij het algehele plaatje van de auto ben ik van mening. Wel ben ik blij dat er een (originele) 289 Ci V8 in de auto zit en dat deze niet vervangen is door een groter blok bijvoorbeeld. Uiteraard is deze wel geupgrade met andere uitlaatspruitstukken, Edelbrock intake, alu pulleys, snellere nokkenassen enz. Kwaliteit en detail zijn absoluut aspecten die ik gedurende de restauratie hoog in het vaandel heb. Twee zaken zijn zeker, dat is de het plaatwerk van de motorruimte zal worden voorzien van een nieuwe (originele) zijdeglans zwarte laklaag en het motorblok zelf zal worden voorzien van de juiste kleur blauw. Hoe het er verder precies zal moet worden, daar ben ik nog niet exact over uit. Wel weet ik dat er niet van dat goedkope chromen aftermarket spul op zal komen. Het zal denk ik meer neigen naar de looks van een originele Shelby GT 350 uit het zelfde bouwjaar. Zelf denk ik wel een aardig gevoel te hebben wat er bij de auto past en wat niet. Desalniettemin valt er over smaak natuurlijk niet te twisten. ..
Gedurende het demonteren van optische zaken als de grille, bumper, front valance, spartborden, verlichting etc. kwam wel naar voren dat deze Mustang niet voor het eerst in zijn leven uit elkaar heeft gelegen. Onderdelen waren veelal met verschillende en daardoor soms verkeerde boutjes gemonteerd. Of boutjes, montagepunten, onderdelen missen gewoonweg. In het kader van het hiervoor genoemde ‘kwaliteit’ zullen alle niet-originele boutjes worden vervangen door concours correcte boutjes en vervolgens zullen ze worden verzonken. Tijdens het demonteren viel wel op dat alle boutjes makkelijk los te draaien waren en dat er niets afbrak, of vast zat vastgeroest. Wel heb ik een bout van de bumper moeten doorslijpen aangezien deze was dolgedraaid.
Tijd voor enkele plaatjes welke ik in deze eerste fase heb geschoten. In dit topic zal ik jullie met enige regelmaat op de hoogte houden van de vorderingen die ik maak.