Iets te grote banden...

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

mathijsjanzen

Bericht door mathijsjanzen »

hehe, en is dat laatste een serieuze optie of dat niet?
hoogenboom

wielrand

Bericht door hoogenboom »

Als je aan de rand van je spatbord voelt merk je dat er een scherpe rand zit, ik had er toendertijd met mijn Thunderbird ook last van en had de scherpe rand naar binnen geklopt met een rubber hamer, beetje tectiel erop en klaar is kees.
Maar ik denk dat je band een beetje te breed is.
Succes

Ron.
DennisStang

Bericht door DennisStang »

ET-waarde heeft er in dit geval niet zoveel mee te maken. Als je velgen te ver naar buiten zouden staan moet je het al merken bij inveren met de velgen rechtuit. ET-waarde bepaalt hoever de velgen vanaf het centreerpunt vanaf je trommels/schijven staan naar buiten/binnen toe.

Dus dan kan het idd met je banden te maken hebben. Kan natuurlijk ook zijn dat je schokdempers slecht zijn en teveel inveren. Ik heb er ook wel eens last van.. maar dat komt omdat er ook bij mij eigenlijk te 'hoge' banden op liggen. Die zaten echter op de velgen die ik toen gekocht heb, en de banden waren als nieuw.. Dus heb ik het maar zo gelaten. Heb er vrij weinig last van. Alleen als ik te snel gestuurd over een drempel wil.

Inkloppen van je wielranden zal dan ook geen zin hebben, die lopen immers gelijk met de wielrand zelf. Breedte van de band ook niet, alleen de hoogte (in geval van sturen). Dus check eerst of je dempers nog ok zijn. Goed indrukken boven op je spatbord is een goede meetwaarde. Als het dan nog lang blijft 'nadeinen', dan is er iets mis. Het moet normaal gesproken na 1 á 2 keer stoppen. Tja, en als het dan toch de hoogte van je banden is.. deal with it, of andere banden. :)

Greetz..
Groet,

Dennis.

SOLD <<< Silver Blue '66 hardtop, vinyl top, 289 Cui, AT, PS >>> SOLD

Weer rustig aan zoekende, nu naar een '67-'68 coupé V8..
mathijsjanzen

de schokdempers zijn het niet, die zijn allemaal vervangen en veert allemaal goed terug. Maar is het inkloppen van die rand ook een oplossing als de band aan de binnenkant aanloopt? Tot nu toe heb ik nog niet gehad dat hij ook bij rechtuit op een drempel ofzo tegen de kast aankomt, en heb het idee dat de velgen wel goed binnen de kast staan.

Enne, hoe doe jij dat nu met apk dan? Als je gewoon voluit stuurt dan is het nog niet, alleen bij sturen en een drempel, dus zien ze het niet bij apk?
Laatst gewijzigd door mathijsjanzen op za 12 sep, 2009 09:24, 2 keer totaal gewijzigd.
McQueen
Contacteer:

Re: wielrand

Bericht door McQueen »

hoogenboom schreef:Als je aan de rand van je spatbord voelt merk je dat er een scherpe rand zit, ik had er toendertijd met mijn Thunderbird ook last van en had de scherpe rand naar binnen geklopt met een rubber hamer, beetje tectiel erop en klaar is kees.
Maar ik denk dat je band een beetje te breed is.
Succes

Ron.
Als je voor deze optie kiest, dan gebruik je geen hamer maar "rol" je de kas.
Dit doe je met behulp van een ijzeren-, houten-, plastieken-, enz ... ronde staaf.
Deze leg je op je wiel ( hiervoor moet je wel met zen twee zijn ) en je laat de wagen langzaam rijden, zodoende neemt de band deze staaf mee en rolt de binnenkant van de kas mooi om zonder beschadiging.
Je kijkt natuurlijk eerst welke dikte van staaf - buis, voor jou het beste is.
Door de staaf, buis, onder een bepaalde hoek te houden bepaal je hoeveel / hard er uitgerold word.
Je diend natuurlijk wel de buis vast te houden bij het rollen, daarom moet je met zen twee zijn.

Indien je deze uitleg niet begrijpt, dan leg je eens een buis op de boven-zijkant van je band en het zal allemaal duidelijk worden. :wink:
Soms is een borstelsteel reeds voldoende.

Jan.
[img]http://i11.photobucket.com/albums/a168/jamazuki/Mustang/AmericanFlagWave.gif[/img] Let's Rock ! [img]http://i11.photobucket.com/albums/a168/jamazuki/Mustang/AmericanFlagWave.gif[/img]

.
Mustang24
Contacteer:

Bericht door Mustang24 »

Even Googelen en je vind dit (en nog veel meer)...

Maarja, de jeugd van tegenwoordig werkt niet graag meer, en laat het aan de oudjes over, die zullen dat wel doen denken ze, en ze hebben nog gelijk ook... Googel Googel Googel en hierzie:

http://www.quickhonda.net/fenderRolling.htm

T'is wel (gelukkig) een Honda, maar met een Stang lukt het ook :wink:

(In MM heeft er ook eens een artikel van ingestaan...)

En oppassen voor de vingers, al heb je er tien... ;-)
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
McQueen
Contacteer:

Bericht door McQueen »

Idd. dat is het Emiel :wink:
THX

( ook omdat je mij bij de jongeren plaatst ) :D

Jan
[img]http://i11.photobucket.com/albums/a168/jamazuki/Mustang/AmericanFlagWave.gif[/img] Let's Rock ! [img]http://i11.photobucket.com/albums/a168/jamazuki/Mustang/AmericanFlagWave.gif[/img]

.
DennisStang

Bericht door DennisStang »

Ze hebben er bij mij met de apk nooit wat over gezegd.. bij verschillende autobedrijven. Ben er ook altijd bij, en heb eigenlijk nooit gezien dat ze dat controleren. Ook niet bij mijn dagelijkse auto.

Greetz..
Groet,

Dennis.

SOLD <<< Silver Blue '66 hardtop, vinyl top, 289 Cui, AT, PS >>> SOLD

Weer rustig aan zoekende, nu naar een '67-'68 coupé V8..
mathijsjanzen

Testen ze dan wel max. stuuruitslag, of dat ook ni?
BlackBetty

Bericht door BlackBetty »

Ik denk dat aanlopende wielen een niet vaak voorkomend euvel is en er daarom ook niet snel op getest zal worden. Als je band echter steeds op dezelfde plek aanloopt dan zal daar al snel de lak verwijderd worden en als een keurmeester dat ziet, dan moet 1 en 1 toch echt 2 zijn, anders is het prutser.
Ik had vandaag de mustang op de brug staan en heb even gekeken hoe de maximale stuuruitslag daar wordt bepaald. de stabilisatorstang loopt van vooraf richting het wiel en net na de bevestiging loopt de stang op het einde met een krul omhoog. Deze krul komt tegen de stuurarm bij het wiel. Hier valt verder niks aan af te stellen, maar als ik met jou probleem zat, dan zou ik een gaatje door die krul van de stabilisatorstang boren, daar dan draad in tappen en een boutje erdoor schroeven. M6 is al voldoende. En voila, je hebt een stelmogelijkheid.
Ik weet natuurlijk niet of een fairlane hetzelfde is als een mustang...

Groet, Art
mathijsjanzen

Ik weet waar het aanloopt; aan de achterkant van de rechterwielkast. Als ik stuur dan komt de achterkant van het wiel tegen de onderkant van de bovenkant van de wielkast...snap je t nog? Anyway, ik moet dus banden hebben met kleinere omtrek. er zitten nu 235/60r15s op geloof ik. Kan ik nou banden met een kleinere diameter krijgen, voor dezelfde velgen? En, iemand linkje?

Bedankt!
bzz

Bericht door bzz »

of misschien andere voorvering
Hier had mijn onderschrift kunnen staan!
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet. Er is een limiet van 255 tekens.
mathijsjanzen

hehe, nee. banden zijn gewoon te groot, dus dat is dan toch makkelijkste optie?
falcongek

Bericht door falcongek »

Gewoon naar de bandenboer gaan en je probleem uitleggen.

Heb ik ook gedaan.
Ik wilde de originele maat banden of zo dicht mogelijk terug.
Nu rij ik dus rond met caravan- of aanhangerwielen (hier ook wel eens aangeduid als kruiwagenbandjes :x ) :D

Rinke
1964 Ford Falcon Station Deluxe
170 CiD 6-inline

Spuitwerk/strakmaken: Austria autoschade, Purmerend
Motor revisie: WAMO motorenrevisie, Edam
Onderhoud en advies: HGG Projects Purmerend
De rest: Ik zelf
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”