Naar Oostro...eindelijk opgelost !

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Roodmaster

Bericht door Roodmaster »

GTA67 schreef:Jaja, Ton is nen toffe gast, maar dat wisten we al langer !
We zien elkaar geregeld op meetings.

By the way, ik begin nu stilaan mijn toerenteller te verdenken. :idea:
Dat die onderbreekt en daarmee de motor stilvalt... :?:
Emiel,

Om de toerenteller uit te sluiten kan je best onderstaande wijziging uitvoeren. Ik heb geen problemen met mijn ontsteking maar vond het ook maar akelig dat alle stroom door de toerenteller moet. Temeer omdat hij niet werkt zoals het hoort. Zijn naald blijft enkel wat in de lage toeren zweven.

Afbeelding

m.v.g.
Hans.
edgar
Retired Moderator

Bericht door edgar »

Ik zou het nog anders doen: red/green stripe en pink op de linker connector aan elkaar verbinden. Dan heb je de rest niet nodig.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Mustang24
Contacteer:

Bericht door Mustang24 »

Als ik natuurlijk (en had het ook al gedacht) mijn toerenteller "bypass", dan werkt hij niet meer. En ik rij meer op toeren dan op miles...
Vind het zo zalig in de bebouwde kom op 1500 toeren, en op de autobaan 2500 toeren... heerlijk gesnor !

Maar de toerenteller By-passen... daarvoor moet het instrumentenbord er uit... weer een geklooi...

Volgens mij kan het zijn:
Pink wire...
Toerenteller...
Een connector achter het dashboard...
De bobine...
De Pertronix "puntjes"...

Zeker geen benzineprobleem, dat is allemaal driedubbel gecheckt.
Rotor en distributorkap zijn ook nieuw, zoals alle bougiekabels.

Misschien best dat ik een weekje naar Benidorm afzak, om samen te brainstormen op het strand, met Marcel en een Mojito......... :oops:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
edgar
Retired Moderator

Bericht door edgar »

Emiel, het is tijdelijk om te testen. Als je dan nog steeds problemen houdt, weet je in ieder geval dat het niet aan je toerenteller ligt.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
okp
Donateur 2013
Contacteer:

Bericht door okp »

Emiel, zie maar dat je er klaar mee bent voor 5 juli :wink:
Kunnen we tenminste samen naar Mustangvalley rijden...
Hij komt al dichterbij, is nu bijna onder Miami...

grtz

Eric
Gearz
Super User

Bericht door Gearz »

GTA67 schreef: (heb Pertronix maar nog met roze weerstanddraad !)
Om de één of andere reden dacht ik dat je deze roze weerstandsdraad reeds had vervangen door een normale draad. :roll:

Het feit dat jij nog steeds met die roze draad rond toert zou heel goed bij de symptomen passen die jij ervaart.

De roze "Resistant wire" heeft normaal zo'n 15 minuten nodig om tot z'n volle weerstand te komen. (kan dus zijn dat je bij doormeten verschillende waardes meet).

Bij gebruik met de originele bobine werkt e.e.a prima.

Nu dus echter het volgende, (hoop dat ik 't goed uitleg zo, moet m'n hersens effe pijnigen).
Hoe hoger de weerstand van en naar de bobine, hoe meer warmte e.e.a genereerd, warmte genereerd vervolgens meer weerstand. Als de weerstand omhoog gaat, gaat het amperage omlaag bij een gegeven voltage. Heb je dus een bobine die meer trekt dan de originele bobine dan is de weerstand er naar toe in het begin laag (in het systeem als je net voor de eerste keer de boel opstart). De weerstand begint hoger te worden naarmate het systeem draait, heb je een aanvoer met te hoge weerstand (in het geval van 12 V bobine met roze draad dus) dan krijg je een verminderd voltage door de aanvoer, dus minder voltage door de bobine. hoe minder voltage door de bobine, hoe minder vermogen deze kan leveren en hij in elkaar zakt..
Een kwestie van tijd dus.

Om kort en simpel samen te vatten, de originele bobine heeft 9 Volt nodig, het Petronix systeem met flame thrower of andersoortige modernere 12 Volt bobine heeft 12 Volt nodig.

De oude stangs hebben dus een roze draad die loopt van het contact slot naar de firewall. Deze draad zit er hoofdzakelijk om te voorkomen dat de bobine zich niet meer kan ontladen als de motor stil komt te staan met gesloten contactpunten (die jij dus nu niet meer hebt) terwijl het contact nog aan staat.
Blijft het systeem continu gesloten (in de oude situatie) dan kan de bobine en de olie die er in zit gaan koken, uitzetten en helpt de boel om zeep.
Een soort van veiligheid zeg maar en eveneens de reden dat er op het contact slot een ACC. (accesoire) stand zit om tijdens stilstand naar de radio te kunnen luisteren zonder dat je de bobine mogelijkerwijs "opblaast".
De roze draad (voor dus het oude systeem met contactpunten) heeft een ingebouwde weerstand die er voor zorgt dat de bobine niet meer dan 5 tot 9 volt krijgt.

Het beste kun je er dus (als je ooit weer terug wil naar origineel) een nieuwe draad naast trekken (By-Pass), zo niet, dan vervang je gewoon de gehele roze draad in door een nieuwe draad van voldoende dikte.
Er moet dus 12 volt (geschakeld door contact) lopen tussen contact en bobine bij een Petronix set.

Meten kan verwarring veroorzaken, als je over de bobine meet, dan meet je met een draaiende motor waarschijnlijk iets van rond de 6 Volt, dit is de gemiddelde spanning tussen laden en ontladen, in werkelijkheid dus 12 Volt.

Een goede oorzaak zou 't dus wellicht kunnen zijn.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
edgar
Retired Moderator

Bericht door edgar »

Ehm, gaat dat goed als je een rally-pac of een andere in serie geschakelde toerenteller er in hebt zitten?
Dakloos
Super User

Bericht door Dakloos »

Als Emiel honderden km's probleemloos kan rijden en als het dan ineens mis gaat dan lijkt het me stug dat het iets met de "pink wire" te maken heeft. Persoonlijk zou ik het contactslot eens vervangen. Die dingen kosten de kop niet en zijn vrij eenvoudig te vervangen.
Ik heb in zowel mijn oude coupe als mijn huidige convertible altijd probleemloos met een Pertronix gereden met "pink wire" en de oude "yellow top" bobine.
In de ACC stand loopt er bij een 65- 66 overgens nog een dikke 2,5 ampere door het systeem. Om een of andere reden wordt de veldspoel van de dynamo bekrachtigd. Vreemd maar zo zit het wel geschakeld.....
Erwin

1966 convertible
Gearz
Super User

Bericht door Gearz »

Dakloos schreef:Ik heb in zowel mijn oude coupe als mijn huidige convertible altijd probleemloos met een Pertronix gereden met "pink wire" en de oude "yellow top" bobine.
Een Yellow top bobine is een 6 Volt bobine, vandaar dat ik in mijn post ook probeerde duidelijk te maken dat er dus een verschil zit tussen een systeem met een 6 Volt of 12 Volt opererende bobine.
Om kort en simpel samen te vatten, de originele bobine heeft 9 Volt nodig, het Petronix systeem met flame thrower of andersoortige modernere 12 Volt bobine heeft 12 Volt nodig.
Een petronix systeem met een originele bobine en een in goede staat verkerende draadboom hoef geen problemen te veroorzaken.

:wink:

Inderdaad erg verwarrend maar het spreekt wel voor zich.

Ik heb geprikkeld door de vele verwarring die zowel hier als op de rest van het net schijnt te heersen (veel onvolledige en zelfs onjuiste info) e.e.a eens verder opgezocht, specifiek naar info van Petronix zelf aangaande dit probleem bij oudere klassieke Ford toepassingen.

Niet dat ik perse m'n gelijk wil halen maar in dit geval heb ik het toch echt. Lees even verder en je ziet dat Petronix zelf duidelijk e.e.a aangeeft als je wat geconcentreerder leest !

Afbeelding

http://home.teleport.com/~cosa/vap/tech ... xinst.html

The Ignitor is designed to be used in 12 Volt negative ground systems

Een originele bobine is geen 12 Volt systeem.

The ignitor is compatible only with a "points style" coil. Six & eight cylinder engines require a minimum of 1.5 ohms of resistance.

etc. etc.
Verder hebben ze het nog over veroudering van de resistance wire, en het feit dat de handleiding niet specifiek is geschreven voor Klassieke Ford toepassingen.

Zie het volgende, met daarbij de links naar volledige informatie.

Letter From Pertronix
OK, everybody. Here is the response from Garrett Weaver at Pertronix Inc. on how to connect the power source to an Pertronix Ignitor on a vintage Ford. The bottom line is yes, the red wire should be connected to a 12VDC power source to avoid any problems. Also a great thing he mentions is that they are working to improve the instructions that are sent with the units, and also working on improving their web support.

Afbeelding
Afbeelding

http://home.teleport.com/~cosa/vap/tech ... etter.html

Hoop dat dit je probleem eens en voor altijd oplost Emiel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
edgar
Retired Moderator

Bericht door edgar »

En als je nu ook nog overal Petronix wijzigt in Pertronix... (want dat doet ook half internet fout) ;-)

Het wordt echt interessant als je ook een Flamethrower Coil hebt. Dat is in principe ook een bolt-in replacement die met de resistor wire kan werken.
Mustang24
Contacteer:

Bericht door Mustang24 »

Ja, daar ben ik even zoet mee...

Michel, mail me die brief eens door please, de lettertjes zijn wat klein om te lezen. OK ? Thanks.

En inderdaad Edgar, ik heb zowel een Pertronix in de verdeler zitten als een flame Thrower coil...!
Heb nu al 11000 mijl gedaan sinds ik de auto heb, en steeds met de "pink wire".

Morgen ga ik de brief eens goed lezen, en dan beginnen we: dashboard er uit, nieuwe rode draad, en dan kan ik ook het contactslot eens nakijken op hetzelfde moment.

MustangValley... here we come !!!!!!!!!!!!
edgar
Retired Moderator

Bericht door edgar »

Ter info: Ik heb 3 jaar probleemloos gereden met een stock coil, pink wire en ignitor 1. Waarschijnlijk heeft het daarvoor ook al jaren goed gedraaid. Ik heb nu de coil vervangen voor een Flamethrower, en de functie van de resistance wire vervangen door een vermogensweerstand van 1,5 ohm. Tot nu toe werkt het probleemloos. Maar goed, ik heb met deze setup pas 100 km gereden. Voorlopig laat ik het allemaal zo, temeer omdat er nu een rally-pac bij is gekomen en volgens mij kan die niet zonder een ballast weerstand werken (ik kan me vergissen).

Ik hoop dat je het gaat vinden Emiel. Je bent nu al lang genoeg geplaagd met deze ellende.
Gearz
Super User

Bericht door Gearz »

edgar schreef:Het wordt echt interessant als je ook een Flamethrower Coil hebt. Dat is in principe ook een bolt-in replacement die met de resistor wire kan werken.
http://www.thisoldtractor.com/gtbender/ ... ctions.pdf

Q. What do I do if my coil does not have enough resistance ?
A. You may purchase and install a ballast resistor from your local auto parts store. You may also choose to purchase a Flame-Thrower 40.000-volt coil, which provides resistance internally. Note: Many vehicles come with a resistor wire or ballast resistor. these applications do not need an additional resistor.

@Emiel, sorry maar ik heb die brief niet groter,

Het belangrijkste wat er in de brief staat is in ieder geval:
(lang leve OCR scanners)

Like you mentioned, most Ford products from the late 50's to the late 70's had resistance wires. Before that time balast resistors were used. A new resistance wire had a value anywhere from 3 to 1.5 ohms. The eight cylinder vehicles and six cylinder vehicles had different resistance values because of their difference in demands.
There are several reasons why some of your club members have been able to connect the ignitor directly to the coil without having any problems, while others have not. The condition of the resistance wire, and wiring harness is the basic reason. Cars that have been preserved well, or driven in dry climates would have better condition wiring harnesses. Better condition wiring means less resistance and therefor more voltage is made available. Some of your members may have replaced the original harness with an aftermarket harness. This too could make a difference. I have talked with customers that have been using the ignitor for 15 years with it connected directly to the coil and have not had any problems. I have also talked with customers who have had problems from the start, because the voltage available at the coil is not sufficiant to turn the ignitor on. In our instruction sheet we recommend the ignitor to be connected to a 12-volt power source. This is a footproof way of insuring that the ignitor receives adequate voltage directly to the coil terminal via the starter bypass wire. This provides the coil with what is known as "cold start voltage", and also allows the ignition to function. In short period of time the alternator starts to supply an increased voltage between 13 and 14.5 volts. As the engine comes back to an idle, the alternator's efficiency is reduced, and stepped up voltage is dropped.

Here is a little illustration to help visualize where the problem lies. Lets say the resistance of a vehicle is 3 ohms. The total resistance is the sum of 1.5 ohms in the coil and 1.5 ohms from the resistor wire. For this example the battery voltage is an even 12 volts. The total circuit amperage is found by dividing the voltage by the resistance 12 / 3 = 4. There are 4 amps in this sample circuit. To find the voltage available at the positive terminal of the coil, or where the Ignitor red wire would be attached we multiply the total current to the resistance of the component. In this case the resistance wire has 1.5 ohms and the total current is 4 amps. The available voltage at the positive coil would be 1.5 x 4 = 6 volt. There are only 6 volts present at the coil positive terminal when the vehicle is not running. As the starter is engaged the starter bypass momentarily allows full battery voltage to the coil terminal. The vehicle starts without a problem and now is running at fast idle speed, 1100 rpm or so. The alternator now supplies the voltage tot the vehicle, which steps up to lets say 13.5, Now we must refigure the circuit amperage based on the new voltage value. 13.5 / 3 = 4.5. Now we have 4.5 amps in the primary ignition circuit, The voltage at the positive coil terminal would be 1.5 x 4.5 = 6.75 volt. After the vehicle warms up the idle speed drops down to 650. The alternator now is only supplying 12 volts, wich means the possitive coil terminal has 6 volts. If any accessoires are on that voltage will drop lower, The longer the vehicle runs the warmer the wiring gets. This heat drives the primary resistance value up as much as 3 ohms. The new figures on a vehicle that has been running would be something like this. 12 / 6 = 2. Now the vehicle has a total resistence of 6 ohms with 2 amps of current. The voltage at the positive coil terminal would me 1.5 x 2 = 3 volts. With this voltage the ignitor will not be able to function.
Dakloos
Super User

Bericht door Dakloos »

Je hebt weer helemaal gelijk Gearz...... :| (zo goed?)

Het verhaal van Pertronix is mij bekend. Waar ik vraagtekens bij zet is het volgende:

Als je spanning tijdens stationair draaien zakt tot 12 volt, is er dan niet iets mis met je laadcircuit?

De weerstand van de weerstandsdraad wordt door warmte maar liefst 2x zo groot. Dat lijkt me echt veel! Voor het gemak wordt niet gekeken naar de interne weerstand van de bobine die in 95% van de gevallen tegen het blok zit bevestigd en pas echt heet wordt. Deze weerstand zou theoretisch ook moeten stijgen en doordoor zou de spanning op de spoel weer stijgen.

En nogmaals: als het een "pink wire" warmte probleem is, waarom kan Emiel dan soms 400 km rijden en soms nog geen 50 voordat de problemen optreden?
Erwin

1966 convertible
Mustang24
Contacteer:

Bericht door Mustang24 »

Dat is nu eens klaar als een klontje Michel, bedankt.

Dus mijn eerste "interventie" is de pink-wire vervangen.
Probleem is dat mijn hand en arm niet goed door dat gaatje kunnen om de km teller kabel er af te doen om gemakkelijk achter het dashboard te komen.

We doen ons best.... en ik hou jullie op de hoogte.

@Edgar, ja, ik rij dus ook al 4 jaar met een FT bobine...
Maarja.....
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”