Onze 'Stang', de laatste loodjes

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

metzijndrie

Bericht door metzijndrie »

dankzij de tip van Erwin zit de S nu weer keurig op de trunk lid. De letters M U S T A N G blijken elk met 2 kleine pennetjes in het metaal gestoken te zijn. Rustig wrikken (ik gebruikte een plamuurmes met daarop gaffer tape geplakt tegen het krassen) en ze komen onbeschadigd los.

Afbeelding Afbeelding
Vandaag een nieuwe URETHANE FRONT SWAY BAR END LINK KIT gemonteerd. Rechts het oude spul, op de foto links til ik de sway bar met de krik een stukje op om de nieuwe bus en rubbers er tussen te krijgen.
Kennelijk bestaan er twee lengte varianten van deze kit. met 1 7/16 inch bus en met 2 1/4 inch bus. Bij ons zit er dus een 2 1/4 inch bus op. Waarom dit verschil?
Zie ook: http://www.isookzo.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=13274 welke lengte hoort sway bar end kit te hebben bij een '67er

Afbeelding
Ook nog de switch van de parking brake gangbaar gemaakt, ik heb de 'voeler' een stukje verbogen; mooier lijkt om er een stukje messing op te solderen om de slijtage op te vangen.

Verder me op de kachel gestort, en deze dus aangesloten op het koelwatercircuit; er blijkt bij de HEATER WATER CONTROL VALVE enige lekkage te zijn. De valve er maar zo lang tussen uit gehaald; eerst maar eens kijken of er verder geen lekkage is.

gj
Laatst gewijzigd door metzijndrie op di 23 sep, 2008 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
metzijndrie

Gisteren de console ontvet en afgeplakt en daarna met zwart satijn gespoten; zo ook de metalen delen van rem-, gas- en watersproeier pedaal. Vandaag paar ritjes gemaakt om met heet koelwater te kijken of de kachelcircuits behalve bij de vacuum valve nog ergens lekken. Het lijkt er op van niet. Ook de vacuumleidingen en het reservoir van de verwarming en airco regeling weer gemonteerd. Kachel en defroster / ventilatie doen het nu keurig. :-)

gj
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
metzijndrie

gisteren dagje gesleuteld aan de power steering; alle slangen vernieuwd.
Ik had het werk voorgeweekt onder het topic http://www.isookzo.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=13113 power steering hoses vervangen

Afbeelding Afbeelding
Links wat het shop manual er van laat zien; en rechts zoals ik het in elkaar zette.
Ik denk dat ik inmidels begrijp wat er aan de hand is; maar het duurde wel even voor ik het door had. Ben benieuwd wat jullie hier van denken. :-)
gj
Laatst gewijzigd door metzijndrie op zo 21 sep, 2008 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gertjan, Jelle, Paul
Dakloos
Super User

Bericht door Dakloos »

Klassieke fout: slangen verkeerd om?
Erwin

1966 convertible
metzijndrie

Klassieke fout: slangen verkeerd om?
meteen goed; het plaatje is van een Comet, Falcon en Fairlane (zag ik dus later......) :-(; kennelijk zit de control valve daar aan de passagierkant. En het mooie is: hij deed precies wat ik gedacht had als de slangen verkeerd om zouden zitten.
Het plaatje klopte niet helemaal; maar ja, onder zo een auto en alles op zijn kop dan verliezen sommige mensen (ik dus) hun orientatie. En ik nog denken dat de cylinder een kwart slag anders zat bij een '67 'er.

Gertjan, Jelle, Paul
Dakloos
Super User

Bericht door Dakloos »

metzijndrie schreef: kennelijk zit de control valve daar aan de passagierkant.
Ik denk het niet want ik zie heel duidelijk een stuurhuis zitten en die zit toch echt wel aan de bestuurders kant!
Het is heel simpel: die foto is van achteren naar voren genomen, die van jou van voor naar achteren.
Erwin

1966 convertible
metzijndrie

.
die foto is van achteren naar voren genomen, die van jou van voor naar achteren
ik zei al dat het orienteren niet mijn sterkste kant is. Slangen omdraaien gaf het gewenste resultaat. Nu is meteen alle olie in het systeem vernieuwd. Hij stuurt weer netjes. Voor wie niet weet wat er gebeurt als de slangen verkeerd om zitten: het stuur gaat zichzelf bezig houden, oftwel hij pendelt van max linksaf naar max rechtsaf en weer naar links enzovoorts.... gaat vrij rustig. Ik heb het maar kort laten duren... wist meteen die kilo utrecht tango slangen zitten toch fout.

Proefritje gemaakt en meteen gekeken of het binnen droog blijft. De kachel lekt niet, dus dat is mooi. Toch alleen de valve die lekte. Hij stookt hem prettig warm en de defrost blower is lekker krachtig.

gj

Gertjan, Jelle, Paul
metzijndrie

afgelopen week de wondere wereld van E-Bay is wat verder onderzocht en een hi-torque starter besteld.
Zie http://www.isookzo.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=13327 E-bay hi torque starter
Vandaag was het mooi weer voor een ritje naar Garderen. Een bezoekje gebracht aan Adams Classic Cars.
Al eerder zag de webshop http://www.adamscc.nl/nl/ er keurig uit, zo ook het bedrijf. Een nieuwe achterbumper gehaald, een startrelais, een lettersetje MUSTANG om onze invalide A te repareren en nog een stuk kous voor onder de motorkap. Jan Willem (hij leest dit forum..., wist wie we waren... ;-) ) hanteert nette prijzen, dus ik moet er wel vaker naar toe gaan.
Weer naar huis gegaan, de paardjes draven steeds lekker... alleen na het tanken had de startmotor er weinig zin in. Gebeurt vaker, als de motor heet is draait de startmotor soms heel langzaam. Ik vermoed dat hij dan een windingsluiting heeft door te lang doorstarten. Is al zo sinds we hem hebben.
Thuis aan het werk gegaan. Vanochtend trouwens eerst een drukker in elkaar gezet om de lower ball joint stofhoes te kunnen vervangen.
Ik zal zo wat foto's plaatsen van de operatie ' bumper vervangen' .
gj :-)

Gertjan, Jelle, Paul
metzijndrie

Monteren rear bumper en quarter panel extension moulding
Rear Bumper MS67-68 chrome, type YW684-1, www.ywmotors.com

Afbeelding Afbeelding
links de ringen tussen moer en bracket; rechts ringen tussen bracket en bumper
Toen ik het uit elkaar haalde zaten de ringen tussen moer en bracket, maar volgens mij horen ze tussen bumper en bracket. Alleen in het laatste geval zit het vierkante deel van de bout netjes, en heeft de verende ring zin. Ik heb de bumper dus volgens de rechterfoto in elkaar gezet.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
helemaal links: moulding op qaurter panel extension beschadigd,
midden: quarter panel extension losgeschroeft, het zand uit california zit er nog achter
rechts: schoongemaakt en wat tectyl (amber) er op gespoten

Afbeelding
de quarter panel extension blijkt een aluminium extrusiedeel te zijn

De bumper maak je los door de 4 bouten in de trunk die in de brackets gedraaid zijn los te draaien. Eerst de bedrading van de nummerplaatverlichting losnemen. Deze werkte nog dus geen lamp verwisseld; had ik beter wel kunnen doen dan blijft hij langer heel.
De bumper blijft heel handig op de bumper guards hangen.
Omdat de bumper er af is kan de quarter panel extension nu makkelijk los genomen worden. Dat gaat eenvoudig, ik was bang voor lakbeschadiging maar die vrees was ten onrechte. De QP extension maakte ik los om de beschadigde quarter panel extension moulding te vervangen. Dat ging eenvoudig. De moulding van Mustangs Unlimited bleek goed te passen.
Goed te zien is dat er geen roest aanwezig is op de body; om dat zo te houden heb ik alles bespoten met amber tectyl. Ook de binnenkant van de nieuwe bumper. Om hem mooi aan te laten sluiten (lijn door laten lopen, opzij gezien) heb ik vulstukjes van 8 mm dik kunststof tussen bracket en carrosserie gebruikt.
Foto's van het eindresultaat volgen nog

gj
Laatst gewijzigd door metzijndrie op zo 28 sep, 2008 09:58, 3 keer totaal gewijzigd.

Gertjan, Jelle, Paul
Dakloos
Super User

Bericht door Dakloos »

De veerringen horen inderdaad tussen de bumper en de bracket(s).
Erwin

1966 convertible
metzijndrie

De veerringen horen inderdaad tussen de bumper en de bracket(s).
Jeps! Ik keek het net na in het shop manual. Zo gaat dat, eerst in elkaar zetten en dan kijken hoe het hoort :-) gj

Gertjan, Jelle, Paul
metzijndrie

http://www.isookzo.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=13228 vervangen lower ball joint dust seal loopt nog niet zo vlotjes; donderdag a.s mag Stang naar de APK.
Eerder had ik al zo mijn twijfel over de kachel, later leek het alleen de klep te zijn, maar vanavond hadden de jongens waterballet in de auto.
Dus een ding weten we nu zeker, de kachel is niet OK.
Het ging ongeveer zo: thermostaat nog niet open want het is inmiddels wat kouder, kachel wel aan, na een km of 10 rijden even stevig gas geven door de heren, (te) hogere druk op de radiator van de heater en dus .... een spuiter. Koelvloeistof is smerige troep om op te ruimen in het interieur. Ik doe het door ruim uitspoelen (40 liter) met warm water met allesreiniger.

Op E-bay een paar dagen terug een bod gedaan op een Alternator 100 Amp, rebuilt, chrome; althans het startbedrag van 75 $ geboden.
Ik mag me inmiddels spekkoper noemen. Nu eens kijken hoe dat in de praktijk gaat uitpakken. Max 100 Amp op een enkele pully.
Afbeelding Afbeelding
gj

Gertjan, Jelle, Paul
metzijndrie

We weten inmiddels wat de APK keuring opleverde: http://www.isookzo.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=13386 APK; bijna goed

dus: handrem RA gangbaar maken, en stuurkogel (idler bushing?) R vervangen.

Vandaag kwam de op E-bay bestelde startmotor binnen; hier de T&T informatie:
At Foreign Delivery Unit, October 03, 2008, 12:27 am, NETHERLANDS
Out of Foreign Customs, October 02, 2008, 9:24 pm, NETHERLANDS
Into Foreign Customs, September 29, 2008, 8:53 pm, NETHERLANDS
Arrived Abroad, September 29, 2008, 8:53 pm, NETHERLANDS
International Dispatch, September 27, 2008, 12:51 pm, FOREIGN CENTERJERSEY CITY NJ 099
Electronic Shipping Info Received, September 24, 2008

in totaal heeft het 10 dagen geduurd vanaf de bestel klik op E-bay.
Totaal kost hij 92 euro waarvan 45 voor de starter, 25 voor het verzenden, 13 btw en 8 euro inklaringskosten.

Het probleem dat ik met de onze starter heb: doet het slecht als hij heet is, wordt ook beschreven op het Pontiac GTO Weblog http://ultimategto.blogspot.com : The other day, me and my GTO buddies were discussing starters. I always had problems with starter longevity. I was changing the heavy stock starters out every couple years. And I always had a problem with "heat soak" (heat-soak) where a hot starter would not turn over fast enough to start the car. If allowed to fully cool off, it would then start normally. So a while back I chucked my stock starter for an aftermarket high torque starter.

First I went with a Powermaster starter. That one had higher torque than stock. And I also used a separate solenoid. That I mounted to the inner fender. A little Ford solenoid did the trick. You'll see those on many Pontiacs, used to cure the "hot no-start" problem. I liked not getting stranded on a hot day with a car that would not restart.

Then last year I upgraded to Ram Air exhaust manifolds. Those interfered with the starter case. So - here I go again - changed out the starter again. This time I went with a Pro-Tork. This starter can be clocked (rotated) around to six positions. That will cover any installation problem. Get a Pro-Tork brand made by
Alterstart in Texas. Looks like the same starter that the R.A.R.E. exhaust manifold company sells at a markup.

Eens kijken of ons probleem nu ook weg is; ik heb van www.4alterstart.com een Pro-Tork met 10 tanden op de bendix, een kabelsetje en een instructieblad ontvangen.

Afbeelding Afbeelding
gj

Gertjan, Jelle, Paul
metzijndrie

aan het werk geweest:

Afbeelding Afbeelding
Eerst de oude solenoid vervangen door een nieuwe van Adams Classic Cars; de (dunne) aansluitingen hebben nu elk een verschillende diameter zodat er geen verwisselingen gemaakt kunnen worden. Dat betekende wel dat ik de opschuifbusjes iets in elkaar moest knijpen voor een goed contact. Als alternatief kan ik er oogklemmen op persen, maar dit vind ik mooier. De bedrading is nog rommelig maar ik wacht eerst de nieuwe alternator af voor een definitieve (nette) opbouw.

Afbeelding Afbeelding
de oude starter op zijn plek, en de oude en de nieuwe naast elkaar.
De dikte van de flens is bij de oude 7 mm en bij de nieuwe 15 mm. Dat maakt de oude bouten aan de (te) korte kant.
De nieuwe starter heeft 10 tanden, de oude lijkt er 9 te hebben maar de steek op het rondsel is gelijk.

Afbeelding
meteen de casting code van het blok in beeld; volgens mij: C5AF-6015F 5K4 (of C5AF-6015E 6K4 ??? )

Afbeelding
de nieuwe starter op zijn plek. Ik had in de boutenbak maar 1 bout van de goede lengte; de tweede is wat te lang dus daar heb ik maar tijdelijk een een moer als vulstuk onder gemonteerd.

Daarna alles gecontroleerd, de minpool weer vast en gestart. Motor komt een stuk vlotter rond dan de oude. Dus door de startverrijker van de Impco nu een te rijk mengsel. Startverrijker buiten dienst gesteld en prompt keurig starten.
Wat betreft de startverrijker: zie http://www.isookzo.nl/phpBB2/viewtopic. ... 31&start=9 289 1967 V8 start slecht de opmerking van alie-r (Andre):
op gas moet de motor direct aanslaan.
zoniet dan is de afstelling niet ok.
gas kun je alleen maar afstellen aan een co kast of met een lambda sonde in de uitlaat.
op het gehoor of op het gevoel is niet mogelijk. het is heel gevoelig.
shoke werkt het starten tegen op gas.
bij een automatische shoke kun je het bi-metaal terug draaien zodat hij nagenoeg niet werkt.
die blauwe draad onder naar je verdamper is een startverrijker van impco.
hiermee zou de motor direct aan moeten slaan en is normaal alleen maar nodig met een grote motor.
een 289 moet zonder ook goed aan willen slaan als je stationaire mengsel maar rijk genoeg is. tussen 1 en 3 procent co.
motor op +- 3000 toeren tussen 0,5 en 1 procent co.
afstelling voor stationair is zeeeeeer gevoelig
gj
Laatst gewijzigd door metzijndrie op zo 19 okt, 2008 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gertjan, Jelle, Paul
metzijndrie

APK deel 2
Ik snap hier niets van:
Laat ik het hele verhaal vertellen:
Ik heb auto ingeleverd voor APK,
later op de dag heeft Paul gebeld of hij al klaar was; want het regende, en daar houdt onze stang minder van.
Men had al onderdelen voor de reparatie besteld.
Daar was niets over afgesproken, dus Paul nam auto mee en betaalde APK kosten.
Wat waren de afkeurpunten:
- stuurkogel R vervangen
- handrem RA blijft vast zitten
Afbeelding
nu komt hij:
- de rubber bushing van de idler arm was slecht dus die vervang ik, (steek gaten 13,5 cm, hoogtesprong op de harten van de bussen gemeten 4 cm)
- maar de kogel zou slecht zijn,
- ik voel ook speling bij de kogel
- ik dus borgspiltpen uit moer trekken, gaat heel makkelijk
- de moer lijkt handvast te zitten
- er is speling op de conus van de kogel-stuurstangverbinding
- ik draai moer strakker en de speling is weg
- de splitpen die ik er uit trok was op het uiteinde blank ijzer en het leek of hij afgenipt en wel terug geplaatst was
.... gek gek gek

nu ben ik de handrem RA aan het nakijken, alles open gemaakt en uitgezogen.
- het stelmechanisme is keurig gangbaar
- ook de kabel lijkt keurig gangbaar

nader onderzoek leert dat hij de laatste milimeters niet terugkomt.
Is er een manier om de bowdenkabel achter in de olie / het vet te zetten? Daar lijkt het probleem te zitten.

gj

Gertjan, Jelle, Paul
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”