Motorolie in je automaat

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
easy1

Motorolie in je automaat

Bericht door easy1 »

Op een Amerikaans forum staat er al een tijdje een topic ivm motorolie in een C4.
Misschien iets dat een van ons wel eens wil testen

I have always run Red Line tranny fluid but it is hard to find in my area and I always have to mail order it. At the beginning of the season I started running 0w-20 Mobil 1 and it works great so far. Seems to be less friction material accumulating in the pan after a trip to the track. Also, it's readily available and cheaper than Red Line or Royal Purple. I have a feeling that i'll be running it for a LONG time to come!!! Remember, Jim was building tranny's when most of us were in diapers!!

Trans fluid has, at least 4 jobs.
Condition the clutches, cool the transmission, lubricate the transmission and create hydralic pressure.
We all know that Mobil 1 can lubricate. We all know that Mobil 1 can cool the trans. Almost any oil can be used in hydralic pumps to activate pistons.(Some are better than others). Now the last job of conditioning the clutches. That's the one that people have trouble with. Fiction modifiers were added to trans fluid to help them shift smoothly. That's great for grandma's car, but what about racing. Do you want your transmission to shift smooth? Not me. Why do we need friction modifiers in a race transmission? I don't think we do. The one unknown for me is what will it do to the clutch material? Will it deteriorate over time? Will it harden? That's what I would like to find out. If JPT recommends it, I am willing to try it. In fact, I put Mobil 1 in my trans tonight. I am leaving for Norwalk Ohio FFW tomorrow and will run it this weekend. I will run Mobil 1 for the rest of the season and see what it looks like this winter when I tear it down.

.... Got the tranny torn down, the front band looks like it hasn't even been used......very little clutch dust in the pan, usually there was a very thin layer of clutch dust when I was running the red line/typeF, now there's not even a thin layer, just slight remnants of clutch dust. I will pull the clutch packs down later.....

... I got my clutch packs apart, the forward clutch pack looks brand new after 2 seasons of abuse, you can still read the Raybestos stamp on them. The High Reverse clutch pack has very minimal amount of wear but they still look close to new. Everything else in the trans looks brand new.
If money is your hope for independence you will never have it - Henry Ford-

-----------------------------------------------------
'66 Coupe, V8 302,

Performer RPM, HEI, Holley 4150, Dual Exhaust
Edze
Retired Moderator
Contacteer:

Bericht door Edze »

Mmmm kweet niet.

Ik ga niet als proefkonijn fungeren.
[color=darkred][i]'66 mustang coupe 302-5.0 Cobra EFI , AODW-trans. , March underdrive-pully's , 9" locked-rear.[/i][/color] [color=orange]///under-constuction\\\[/color]
easy1

Bericht door easy1 »

Hahaha ... verschillende mensen daar hebben het al getest.
Enig verschil dat sommigen merken ten opzichte van ATF is het iets minder soepel schakelen.
Het blijven toch rare snuiters ...
If money is your hope for independence you will never have it - Henry Ford-

-----------------------------------------------------
'66 Coupe, V8 302,

Performer RPM, HEI, Holley 4150, Dual Exhaust
1970TwisterSpecial
Moderator
Contacteer:

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Waarom zou je het risico nemen.
Als het schade op zou leveren ben je vele malen duurder uit dan de meerprijs van
gewone versnellingsbak-olie
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley 2009 - 2022
Cobra302
Contacteer:

Bericht door Cobra302 »

ik heb daar pasgeleden ook eens veel over gelezen. en ik zit toch te denken om het wel proberen in mn AOD. ze raden het eigenlijk alleen aan voor auto's die meer op den kloten krijgen dan een gemiddelde automaat.. dus iemand die puur in de rondte rijdt hoeft het niet te proberen , gewoon ATF blijven gebruiken.. bij een lekkere wilde motor/automaat die goed op zijn falie krijgt schijnt het dus goed te kunnen

en wat voor schade zou er allemaal op kunnen treden??? een set gebraden rembanden?? daar komen we ook wel overheen...
'65 F100
2007 KTM 950 SM
olaf

Bericht door olaf »

Haha...gefrituurde rembanden dan, want je bakt ze in olie...
Mercury Cougar '68
Mercury Villager ´94 for sale (teab)
Chevrolet Corvette '91
mach 351

Bericht door mach 351 »

Misschien zit ik er helemaal naast,ik werk dagelijks in een volvo 240 lc rupskraan.Der gaat 300 liter hydrolische olie in .Een jaar geleden sprong er een hoofdleiding en is er per vergissing motorolie bijgevuld ongeveer 250 l en tot op de dag van vandaag loopt ze nog steeds zonder problemen.Maar een rupskraan is geen automatische versnellingsbak natuurlijk.

Helmuth
70 ranchero 302-v-8

www.antwerpmustang.be
Cobra302
Contacteer:

Bericht door Cobra302 »

mach 351 schreef:Misschien zit ik er helemaal naast,ik werk dagelijks in een volvo 240 lc rupskraan.Der gaat 300 liter hydrolische olie in .Een jaar geleden sprong er een hoofdleiding en is er per vergissing motorolie bijgevuld ongeveer 250 l en tot op de dag van vandaag loopt ze nog steeds zonder problemen.Maar een rupskraan is geen automatische versnellingsbak natuurlijk.

Helmuth
in mijn werk als Heftruckmonteur, krijg ik ook nog wel eens te maken met hydrauliek olie.. soms zit je wel eens met een litertje of een half litertje wat je teveel heb en aan afgewerkte olie heb je niets, dus kiep ik dat altijd in de motor van mn trouwe VW T4, doe ik al paar jaar, busje loopt nog steeds... :clap: :clap: (we peilen wel eerst van te voren nl, en vullen dan netjes tot het niveau bij..)
'65 F100
2007 KTM 950 SM
Green-Dragon
Contacteer:

Bericht door Green-Dragon »

Beste alle,

Gebruik olie waar die voor bedoeld is, en ga niet zomaar iets "uitproberen". (Sommige olien hebben dopes die bijvoorbeeld bronzen onderdelen, die veel voorkomen bij klassiekers, aanvreten)
Motorolie e.d. in hydraulische systemen zie ik beroepsmatig uiteraard graag !!
Hydrauliek olie in je motorblok ?? Ik weet niet hoelang die VW je nog trouw blijft !!, maar echt lekker zal ie het niet vinden.

Willem Kapteijn
Eaton Fluid Power
Hydrowa BV
(wij reviseren ook !)
mustang5R07T158689

Bericht door mustang5R07T158689 »

Heb ooit eens bij een Chevy Nova 1963,
(niet de mijne, mustangs zijn beter)
een halve liter synthetische motorolie in de bak moeten bijgieten, middenin een oldtimerrit wegens gebrek aan "boite-olie".

We gingen ervanuit, beter dat dan niets en
het knarsende geluid moeten aanhoren bij een afdaling.....

Bleek dat de dichting van de aftapopeningen verstorven was (lekte dus),
vandaar de knarsende geluid bij een afdaling.

Na de rit, de olie volledig vervangen, achteraf nooit geen probleem gehad.

grtz
tripleblack

Bericht door tripleblack »

Ik ga voor de visie van Green Dragon!!!
Cobra302
Contacteer:

Bericht door Cobra302 »

Green-Dragon schreef:Beste alle,

Gebruik olie waar die voor bedoeld is, en ga niet zomaar iets "uitproberen". (Sommige olien hebben dopes die bijvoorbeeld bronzen onderdelen, die veel voorkomen bij klassiekers, aanvreten)
Motorolie e.d. in hydraulische systemen zie ik beroepsmatig uiteraard graag !!
Hydrauliek olie in je motorblok ?? Ik weet niet hoelang die VW je nog trouw blijft !!, maar echt lekker zal ie het niet vinden.

Willem Kapteijn
Eaton Fluid Power
Hydrowa BV
(wij reviseren ook !)
ach, die VW draait inmiddels ook al 140.000km. zonder problemen...
dat geintje heb ik ook niet van mezelf, heb ik van mn collega... doet het bij al zn bussen.. heeft net een nieuwe. z'n vorige had 200.000 gelopen.. zonder problemen, evenals zn bussen ervoor...

ik zie het zo.. ook hydrauliekolie heeft een smerende/koelende, maar hydrauliekolie is gemaakt op de functie om kracht uit te kunnen voeren in een cilinder.. maar ook om deze te smeren en om temperatuur op te nemen..

datzelfde geldt voor een automaat, wat je zegt Willem , kan heel goed kloppen , dat huidige olie diverse oude bussen aan kan tasten. maar de verhalen die ik ken, gaat niet over stock transmissie's, maar over goed opgebouwde exemplaren met hedendaagse technology/onderdelen.... en een racer die voor het 6-de jaar achteropvolgend kampioen is geworden en dit advies geeft, zal ook wel een puntje hebben...
'65 F100
2007 KTM 950 SM
Green-Dragon
Contacteer:

Bericht door Green-Dragon »

Beste Cobra 302,

Wanneer iemand een bak of motorblok bouwt (ongeacht voor wat voor auto) naar hedendaagse standaard met hoogwaardige onderdelen, wat uiteraard veel geld kost, en hier ook nog mee gaat racen zoals ik van je begrijp, kan ik me absoluut niet voorstellen dat je daar "maar hydrauliek olie in kwakt, omdat je die toevallig over hebt (van je werkgever)" Dan zou ik juist gebruik maken van een hoogwaardige, geschikte olie.

"Het smeert en heeft een koelende werking" ?? Dat heeft Croma ook, schijnt zelfs beter te zijn als Remia, en olijfolie is ook goed voor hart en bloedvaten en smeert gruwelijk goed. Let's give it a try ??, of toch maar niet. Maar ja, iedereen moet zelf maar weten wat ie er in gooit, ik heb er voor de rest geen belang bij, maar een gewaarschuwd mens........

Succes, veel wijsheid.

Gr. Willem
Cobra302
Contacteer:

Bericht door Cobra302 »

hi Willem,

zoals ik het zie, het zijn onderbouwde verhalen en daar sta ik toch wel voor open.. soms is het goed om eens iets uit te proberen.. , gaat het fout, dan moet het de volgende keer anders.. niet dat ik nou zo'n dwars ei ben. , maar om alles volgens de regels te doen terwijl er bewijzen zijn die niet in de boeken staan maar wel zeggen dat het nog beter kan.. ja, daar zie ik wel wat in..

groeten

Ben
'65 F100
2007 KTM 950 SM
mach 351

Bericht door mach 351 »

Vanavond eens met mijn schoonvader over deze kwestie gebabbeld.Hij werkt aan de productie van olie en smeermiddelen(castrol).Hij zei,ATF is geen olie maar een vloeistof,ATF word volledig syntetisch geproduceerd.Bij ATF worden additieven toegevoegd,onder andere een additief waardoor vloeistof een beetje samendrukbaar word(onder normale omstandigheden is vloeistof niet samendrukbaar).Doordat de ATF dan een "beetje samendrukbaar word is deze geschikt voor de automatische versnellingsbak.

Op mijn vraag of je motorolie in je C-4 kan gooien zei hij direct ja en zei direct erna dat het schakelen iets stroefer kan zijn omdat in motorolie geen additief zit die de olie samendrukbaar maakt.In motorolie zit ook een anti-schuim en anti corrosie additief.

Ik vertelde hem ook dat er hydro olie in de motor word gegooit,hierop zei hij dat hydro olie een soort van minderwaardige smeerfunctie heeft ,ze is gemakkelijk te produceren en is goedkoop.Ze smeert dus wel ,maar een pak minder dan motorolie.In hydro olie zitten ook geen additieven die wel in motorolie zitten.In motorolie word een additief vermengd die een film achterlaat op metaal ,hydro olie heeft dit niet.

Hmmmm mijn conclusie,het zou dus wel kunnen dat je motorolie op je C-4 kan gooien,maar mijn C-6 heeft nog geen nieuwe olie nodig en ik heb nog een voorraad ATF in de kast staan.Ik ben voorlopig geen proefkonijn.

Helmuth
70 ranchero 302-v-8

www.antwerpmustang.be
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”