Waterschild set vervanging en knipperlichten

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Putten

Waterschild set vervanging en knipperlichten

Bericht door Putten »

Dag allen,

Ik ben bezig met het simpel onderhouden van mijn 1965 Mustang en ik moet de waterschilden in de deuren vervangen. De originele waterschilden waren gemaakt van bitumenpapier/teerpapier (denk ik?), maar deze zijn inmiddels versleten. Ik ben op zoek naar suggesties voor geschikte vervangende materialen.

Wat hebben jullie gebruikt als vervanging voor de watershields in jullie Mustangs? Zijn er specifieke materialen of merken die jullie aanbevelen? Ik heb gehoord dat moderne vervangingen vaak gemaakt zijn van kunststof platen, polyethyleen, maar ik sta open voor alle suggesties. Zelf had ik al een sample besteld van polytetyhleen maar met een dikte van 1MM ben ik bang dat deze toch niet flexibel genoeg is (met het idee dat ik zelf de vorm uitsnij). De onderdelen/vervangende sets die beschikbaar zijn in Nederland zijn of te duur of passen niet op die van mij (heb zelf een 65 coupe).

Nog een ander probleem, als ik richting aangeef naar rechts gaan beide achterlichten knipperen tegelijkertijd maar doet het knipperlicht aan de voorkant rechts dan weer wel. Terwijl als ik richting links aangeef er niks gebeurt aan zowel de voor als achterkant. Waar en wat moet ik meten? Mocht het nog niet duidelijk zijn, ik ben een complete beginner/leek (heb de auto pas 1 maand en het is nota bene mijn eerste auto) dus niet raar opkijken als ik een "stomme" vraag stel . :D :mrgreen:

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten,

Putten

PS:
Nog wat links van onderdelen die correct lijken te zijn alleen niet beschikbaar in NL, waarom is er verschil in het materiaal?:
https://www.cjponyparts.com/watershield ... 6/p/WS1-V/
https://classic-mustangparts.com/produc ... set-64-66/ (hebben geen coupe set)
Putten

Re: Waterschild set vervanging en knipperlichten

Bericht door Putten »

Leuk joh zo'n forum!
Lemans

Bericht door Lemans »

Putten schreef: di 20 aug, 2024 14:08 Leuk joh zo'n forum!
Beetje dood Forum vaak helaas
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding.

Mijn persoonlijkheid is wie ik ben,

En mijn houding hangt af van wie jij bent.
edgar
Retired Moderator

Bericht door edgar »

Iedereen wil graag op facebook zitten tegenwoordig... Dat is makkelijker. Nadeel daarvan; vindt maar eens een bericht terug.

Jaren terug was het een stuk levendiger en leefden fora een stuk meer. Met de opkomst van Facebook, whatsapp, twitter etc is het een stuk minder geworden. Niet alleen hier hoor; andere vergelijkbare oude auto forums hebben er ook last van of bestaan zelfs niet meer. Ook zal het verschuiven in levensfase, leeftijd, gezin, werkdruk er zeker mee te maken hebben dat er minder activiteit hier is. Daarnaast merk ik met het verschijnen van de nieuwere modellen (2005+) er een andere dynamiek is gekomen (disclaimer; ik rijd zelf in een 66-er). Voor moderne auto's is het een stuk makkelijker om half nederland door te rijden voor een event (toerrit, verzamelen, etc) en is de focus anders. Bij een oldtimer komt nu eenmaal meer sleutelwerk er aan te pas om hem rijdend te houden. Een moderne Mustang biedt daarin veel minder of laat ik zeggen andere uitdagingen.

Maar goed; dat is een andere discussie. Die gaan we hier niet voeren.

Anyway; laat ik eens helpen.

Je geeft aan dat je een beginner bent. Dat is eerlijk en dat geeft ook niet, zo zijn we allemaal begonnen. Op zich is er nog veel te vinden in de oude berichten op dit forum al is het soms een beetje zoeken. Een niet altijd zullen gehoste afbeeldingen meer werken.

1) koop _het_ ford shop manual. Een dik boek, waarin alles staat omtrent het werken aan je auto. Alle Ford werkplaatsen hadden deze boeken van alle modellen op de plank staan. Vergeet Haynes en andere boekwerken; het Ford Shop Manual is een must have.
Voorbeeld: https://www.adamscc.nl/nl/65-werkplaats-handboek. -> Tip: is goedkoper te krijgen als je onderstaande adressen af gaat.

(disclaimer: kom aub niet in de verleiding om 'gratis' een illegale versie van de digitale uitvoering te downloaden maar koop deze of de hardcopy versie. Als niemand deze boeken koopt is er vanzelf geen markt meer voor en is over een aantal jaar het over en en uit met deze prints. Het is al een niche markt en we mogen best blij zijn dat er voor deze oude auto's nog zo verschrikkelijk veel te krijgen is. Dat is niet vanzelfsprekend!)

2) weet dat er voldoende distributeurs van onderdelen binnen nederland en europa zijn
Adams Classic Cars, Moviecars, Voorend om een paar in nederland te noemen.
Mustang Garage (belgie) en RSB parts, Velocity Group (duitsland)
Voor US is National Parts Depot (NPD) niet te overtreffen.

3) als je meer online info zoekt is er eigenlijk maar 1 ander forum: Vintage Mustang Forum (VMF) in de US. Zeer hoge kwaliteit en nog zeer levendig.

De watershields zijn niet zo heel speciaal volgens mij; als je een vuilniszak opensnijdt en in vorm maakt dan werkt het ook. Je zou aan een stukje EPDM folie o.i.d. kunnen denken om het via een DHZ oplossing te doen. Als ik mij goed herinner zat het bij mijn auto ook maar een beetje vastgeplakt met een soort kauwgum / kit achtig materiaal. Met name rond de buitenste randen en rondde openingen van raamslinger en deuropener.

Ik denk niet dat er veel verschil zal zitten tussen de vorm van de shields tussen coupe of convertible uitvoering (fastback daargelaten).

Betreffende je knipperlichten: dat zal in je stuurkolom direct achter je stuurwiel mis gaan. Toevallig is er gisteren op het hierboven genoemde VMF een mooi schema gepost van hoe e.e.a. in elkaar zit en hoe het werkt:

https://www.vintage-mustang.com/threads ... t-10983433

Zie eerste antwoord van Woodchuck.

Kan je hiermee een eindje op weg?
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Cobretti

Bericht door Cobretti »

knap Edgar ! :up:
sjirafje
Contacteer:

Bericht door sjirafje »

Tav de knipperlichten: onderaan je stuurkolom zit een vrij grote stekker, haal die eens los en maak alle contacten goed schoon (tandenstokers, wattenstaafjes, schoonmaakalcohol etc) zou zomaar kunnen dat je probleem daar mee opgelost is. Wel even de accu los koppelen voor je hier aan begint.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
saf1908

Bericht door saf1908 »

En de kit die je gebruikt om de watershields vast te plakken is deze:

https://www.nonpaints.com/nl/3m-kneedba ... gIdrvD_BwE

Deze is kneedbaar, plakt goed en blijft flexibel. En is altijd nog te verwijderen. Een soort kauwgom.

Tip: koop van Carpoint zo’n setje. Anders trek je gegarandeerd de metalen clips door de kartonnen deurpanelen, als je ze wil loshalen. Deze tools werken top:

https://www.halfords.nl/carpoint-bekled ... stuks.html
1966 Mustang Fastback
Dakloos
Super User

Bericht door Dakloos »

Ik heb mijn deurpanelen een paar jaar geleden vastgezet met zelfklevende klittenband. Zit als een huis en in no time heb ik het deurpaneel er onbeschadigd af!
Erwin

1966 convertible
saf1908

Bericht door saf1908 »

Dakloos schreef: zo 25 aug, 2024 09:58 Ik heb mijn deurpanelen een paar jaar geleden vastgezet met zelfklevende klittenband. Zit als een huis en in no time heb ik het deurpaneel er onbeschadigd af!
In plaats van die metalen klemmetjes?

Dat is een goed idee, inderdaad!
1966 Mustang Fastback
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”