Project 1970 Coupe - Part 2
Moderator: Shelby GT-H
Project 1970 Coupe - Part 2
Zoals genoemd bij mijn voorsteltopic in de rubriek "Welkom" is hier dan het topic over mijn project.
Het is een 1970-er coupe welke al een project auto was toen ik 'm in januari 2021 kocht. Hij staat sinds die tijd lekker warm in de schuur. Ik heb de eerste dagen/weken de tijd genomen om alles te bekijken wat er bij de auto zat en technisch te bekijken. Al snel kwam daar een leuke boodschappenlijst uit, die de vrouw wat minder leuk vond . Maar ach, een hobby mag geld kosten en af en toe "recht lullen wat krom is" helpt ook een boel
Ik ging nog verder op onderzoek uit: bij aankoop van de auto kreeg ik gelukkig al erg veel informatie. Dank daarvoor. Daar zat o.a. een USB-stick met foto's bij over het project zelf: de vorderingen en het gedane werk. Helemaal top! Tevens zat er nog wat oude documentatie en een Marti-report bij de auto. Leuk en altijd handig!
Na wat google-werk kwam ik uit op dit forum, waarbij ik een topic over een 1970-er coupe project tegenkwam. Verrek, dat lijkt wel heel erg veel op de auto die ik zojuist heb gekocht! Sterker nog... het is 'm! Zodoende heet dit topic ook "Part 2", want ik ga verder waar de vorige(n) gebleven waren. Een aantal keuzes die toen gemaakt zijn heb ik verder ook doorgezet:
- Origineel wordt de auto niet, omdat het af-fabriek om een 6 cilinder gaat. Dat houdt natuurlijk wel in dat ik er gewoon een dikke bak van ga maken!
- Ik ga ook voor de '69 look, vanwege de dubbele koplampen wat ik gaver vind
- Er komt een dikke 351W V8 in, echter wel gewoon met een carburateur
- De rack-and-pinion stuursysteem die erin zit heb ik eerst gedemonteerd omdat ik de beugel (waarmee deze gemonteerd was) e.d. niet mooi vond. Ik ben teruggegaan naar het originele stuursysteem wat gelukkig nog bij de auto zat. Een revisie was uiteraard wel even noodzakelijk. Wellicht komt er later een aftermarket rack-and pinion op, maar laten we de Mustang eerst maar eens rijdend maken!
- Een spoiler wordt op de kofferklep gemonteerd, vanwege de sportievere uitstraling die de Mustang dan krijgt.
- Voorveren zijn nog oud; ik ga deze pas vervangen als de motor erin hangt en de nieuwe velgen eronder zitten. Zodoende kan ik dan bepalen over ik verlagingsveren erop wil, of lekker bij origineel blijf.
- De kabelboom van de motorruimte heb ik zo goed als origineel weer teruggebouwd. Sommige draden zijn vervangen en relais e.d. zijn nieuw. Al met al na enig meetwerk is deze weer in goede staat! Wel heb ik een aantal veiligheden erbij in gebouwd, o.a. dat de koplampen nu ingeschakeld worden via 2 relais zodat de koplampschakelaar niet als lasapparaat gaat functioneren
Al met al ben ik wel een jaar verder, heb ik niet alles in een vaste volgorde gedaan, maar hieronder een impressie van het project tot zover (niet chronologisch) :
Dag 1; aanschaf van de Mustang
Alles moet even wijken in de schuur, opruimen komt daarna wel
Vol met onderdelen
En nog meer! Maar goed dat we met 2 auto's die kant opgingen!
En de kop is eraf en er is al heel wat gedaan:
Oude stuursysteem, voor revisie
Zo goed als nieuw weer
Stuurhuis ook voorzien van nieuwe lagers e.d.
Ook deze kwam aan de beurt
Deze unit was nog wel te redden, maar dit was wel arbeidsintensief
Klaar voor montage
Kabelboom gemonteerd (ten tijde van deze foto was dit nog niet gereed)
Kabelboom motorruimte geplaats, ophanging voorzijde compleet vernieuwd (op de veren na).
Upgrade naar schijfremmen en rembekrachtiging
Binnenzijde nieuwe spatborden alvast goed in de Bitumen!
Passen en meten. Strak maken volgt nog!
Deze strak gemaakt en in de primer. Rechterzijde ook, maar niet op de foto.
Het hart van de auto. Gevalletje: waar ben ik aan begonnen?
Een aantal week, in de week
Terug van revisiebedrijf! Geboord, gehoond en gevlakt! Krukas gepolijst!
Ontroesten en ontvetten
Nieuwe nokkenaslagers erin. Daarna blok nogmaals gespoeld en behandeld met WD-40.
Alu koppen erop
Wordt vervolgt...
Tot zover eerst. Ik beloof niet dat ik wekelijks zal posten, maar ik probeer jullie een beetje op de hoogte te houden.
Link naar oude topic: https://dmff.nl/viewtopic.php?t=13055
Het is een 1970-er coupe welke al een project auto was toen ik 'm in januari 2021 kocht. Hij staat sinds die tijd lekker warm in de schuur. Ik heb de eerste dagen/weken de tijd genomen om alles te bekijken wat er bij de auto zat en technisch te bekijken. Al snel kwam daar een leuke boodschappenlijst uit, die de vrouw wat minder leuk vond . Maar ach, een hobby mag geld kosten en af en toe "recht lullen wat krom is" helpt ook een boel
Ik ging nog verder op onderzoek uit: bij aankoop van de auto kreeg ik gelukkig al erg veel informatie. Dank daarvoor. Daar zat o.a. een USB-stick met foto's bij over het project zelf: de vorderingen en het gedane werk. Helemaal top! Tevens zat er nog wat oude documentatie en een Marti-report bij de auto. Leuk en altijd handig!
Na wat google-werk kwam ik uit op dit forum, waarbij ik een topic over een 1970-er coupe project tegenkwam. Verrek, dat lijkt wel heel erg veel op de auto die ik zojuist heb gekocht! Sterker nog... het is 'm! Zodoende heet dit topic ook "Part 2", want ik ga verder waar de vorige(n) gebleven waren. Een aantal keuzes die toen gemaakt zijn heb ik verder ook doorgezet:
- Origineel wordt de auto niet, omdat het af-fabriek om een 6 cilinder gaat. Dat houdt natuurlijk wel in dat ik er gewoon een dikke bak van ga maken!
- Ik ga ook voor de '69 look, vanwege de dubbele koplampen wat ik gaver vind
- Er komt een dikke 351W V8 in, echter wel gewoon met een carburateur
- De rack-and-pinion stuursysteem die erin zit heb ik eerst gedemonteerd omdat ik de beugel (waarmee deze gemonteerd was) e.d. niet mooi vond. Ik ben teruggegaan naar het originele stuursysteem wat gelukkig nog bij de auto zat. Een revisie was uiteraard wel even noodzakelijk. Wellicht komt er later een aftermarket rack-and pinion op, maar laten we de Mustang eerst maar eens rijdend maken!
- Een spoiler wordt op de kofferklep gemonteerd, vanwege de sportievere uitstraling die de Mustang dan krijgt.
- Voorveren zijn nog oud; ik ga deze pas vervangen als de motor erin hangt en de nieuwe velgen eronder zitten. Zodoende kan ik dan bepalen over ik verlagingsveren erop wil, of lekker bij origineel blijf.
- De kabelboom van de motorruimte heb ik zo goed als origineel weer teruggebouwd. Sommige draden zijn vervangen en relais e.d. zijn nieuw. Al met al na enig meetwerk is deze weer in goede staat! Wel heb ik een aantal veiligheden erbij in gebouwd, o.a. dat de koplampen nu ingeschakeld worden via 2 relais zodat de koplampschakelaar niet als lasapparaat gaat functioneren
Al met al ben ik wel een jaar verder, heb ik niet alles in een vaste volgorde gedaan, maar hieronder een impressie van het project tot zover (niet chronologisch) :
Dag 1; aanschaf van de Mustang
Alles moet even wijken in de schuur, opruimen komt daarna wel
Vol met onderdelen
En nog meer! Maar goed dat we met 2 auto's die kant opgingen!
En de kop is eraf en er is al heel wat gedaan:
Oude stuursysteem, voor revisie
Zo goed als nieuw weer
Stuurhuis ook voorzien van nieuwe lagers e.d.
Ook deze kwam aan de beurt
Deze unit was nog wel te redden, maar dit was wel arbeidsintensief
Klaar voor montage
Kabelboom gemonteerd (ten tijde van deze foto was dit nog niet gereed)
Kabelboom motorruimte geplaats, ophanging voorzijde compleet vernieuwd (op de veren na).
Upgrade naar schijfremmen en rembekrachtiging
Binnenzijde nieuwe spatborden alvast goed in de Bitumen!
Passen en meten. Strak maken volgt nog!
Deze strak gemaakt en in de primer. Rechterzijde ook, maar niet op de foto.
Het hart van de auto. Gevalletje: waar ben ik aan begonnen?
Een aantal week, in de week
Terug van revisiebedrijf! Geboord, gehoond en gevlakt! Krukas gepolijst!
Ontroesten en ontvetten
Nieuwe nokkenaslagers erin. Daarna blok nogmaals gespoeld en behandeld met WD-40.
Alu koppen erop
Wordt vervolgt...
Tot zover eerst. Ik beloof niet dat ik wekelijks zal posten, maar ik probeer jullie een beetje op de hoogte te houden.
Link naar oude topic: https://dmff.nl/viewtopic.php?t=13055
Re: Project 1970 Coupe - Part 2
Wat kan ik zeggen ? Goe bezig !!!! top !
Liever eraan sleutelen dan ermee rijden.
Re: Project 1970 Coupe - Part 2
Ik had al zo'n vermoeden toen ik je andere topic voorbij zag komen. Leuk om te zien dat er vooruitgang in zit.
Veel werk, maar als die dan ook eindelijk klaar is, geeft ontzettend veel voldoening.
Veel werk, maar als die dan ook eindelijk klaar is, geeft ontzettend veel voldoening.
'71er grande
'66er coupe,
'69 Mach 1 Project
'66er coupe,
'69 Mach 1 Project
Re: Project 1970 Coupe - Part 2
Ja gelukkig bestaat de auto nog! Ik ben wel blij dat al het laswerk al gedaan is, dat scheelt al een berg!
- willem_nog_niks
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: di 11 mar, 2008 18:29
Re: Project 1970 Coupe - Part 2
Gaaf man. En vooral geweldig om te zien dat deze Mustang weer helemaal wordt opgeknapt .
Mocht je nog iets nodig hebben hoor ik het wel .
Ik heb niet veel Mustang 1970 onderdelen liggen maar wel wat .
Groetjes Willem
Mocht je nog iets nodig hebben hoor ik het wel .
Ik heb niet veel Mustang 1970 onderdelen liggen maar wel wat .
Groetjes Willem
Mijn project:
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
Re: Project 1970 Coupe - Part 2
Het wordt weer een stuk mooier op de weg
groet,
Jack
groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Re: Project 1970 Coupe - Part 2
Leuk dat er weer een '70 coupe op de weg gaat komen !
Persoonlijk vind ik het jammer dat je voor de 69 neus gaat, een '70 heeft toch een eigen specifieke lijn, neus, kofferbaklijn, kont etc. er zitten zo veel verschillen tussen de twee jaren, al zie je dat pas als je goed kijkt. Maar... smaken verschillen uiteraard en ik heb eigenlijk geen recht van spreken aangezien bij mij alleen de '70 koplampen nog origineel zijn.
Ik heb ook nog wel her en der wat specifieke '70 onderdelen rondslingeren mocht je iets zoeken.
Michel.
Persoonlijk vind ik het jammer dat je voor de 69 neus gaat, een '70 heeft toch een eigen specifieke lijn, neus, kofferbaklijn, kont etc. er zitten zo veel verschillen tussen de twee jaren, al zie je dat pas als je goed kijkt. Maar... smaken verschillen uiteraard en ik heb eigenlijk geen recht van spreken aangezien bij mij alleen de '70 koplampen nog origineel zijn.
Ik heb ook nog wel her en der wat specifieke '70 onderdelen rondslingeren mocht je iets zoeken.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Re: Project 1970 Coupe - Part 2
Bedankt, als ik wat nodig heb zal ik zeker even aan de bel trekken!
Ja klopt, ik heb er zelf ook een tijd over nagedacht (ik heb de '70 koplamp fender extensions er ook bij), maar toch uiteindelijk ook deze keuze gemaakt. Als het nou een "numbers-matching" auto moest worden was de keuze natuurlijk anders uitgevallenGearz schreef: ↑di 15 mar, 2022 19:19 Leuk dat er weer een '70 coupe op de weg gaat komen !
Persoonlijk vind ik het jammer dat je voor de 69 neus gaat, een '70 heeft toch een eigen specifieke lijn, neus, kofferbaklijn, kont etc. er zitten zo veel verschillen tussen de twee jaren, al zie je dat pas als je goed kijkt. Maar... smaken verschillen uiteraard en ik heb eigenlijk geen recht van spreken aangezien bij mij alleen de '70 koplampen nog origineel zijn.
Ik heb ook nog wel her en der wat specifieke '70 onderdelen rondslingeren mocht je iets zoeken.
Michel.
- willem_nog_niks
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: di 11 mar, 2008 18:29
Re: Project 1970 Coupe - Part 2
Gaaf man. Deze auto had ik te koop zien staan maar wist niet dat hij naar een forumlid was gegaan .
Persoonlijk ben ik fan van originaliteit, maar het is jouw auto, dus jouw keuze .
Succes met je project, maar dat zal wel lukken.
Je bent in ieder geval op de goede weg .
Persoonlijk ben ik fan van originaliteit, maar het is jouw auto, dus jouw keuze .
Succes met je project, maar dat zal wel lukken.
Je bent in ieder geval op de goede weg .
Mijn project:
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
- 1970TwisterSpecial
- Moderator
- Berichten: 5534
- Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
- Locatie: net ff buituh ut Westland
- Contacteer:
Re: Project 1970 Coupe - Part 2
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Re: Project 1970 Coupe - Part 2
Bedankt! Ik was toen ook nog geen lid van het forum, dus dat is niet zo gekwillem_nog_niks schreef: ↑wo 23 mar, 2022 19:54 Gaaf man. Deze auto had ik te koop zien staan maar wist niet dat hij naar een forumlid was gegaan .
Persoonlijk ben ik fan van originaliteit, maar het is jouw auto, dus jouw keuze .
Succes met je project, maar dat zal wel lukken.
Je bent in ieder geval op de goede weg .
Klopt, ik ben er nog wel mee bezig om daar een oplossing voor te bedenken1970TwisterSpecial schreef: ↑wo 23 mar, 2022 22:32 Je koplamphuizen missen wel de ophangoren voor de front valance
- 1970TwisterSpecial
- Moderator
- Berichten: 5534
- Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
- Locatie: net ff buituh ut Westland
- Contacteer:
Re: Project 1970 Coupe - Part 2
Er is een repair setje voor: http://www.2040-parts.com/69-70-mustang ... r-i175741/bartk92 schreef: ↑zo 27 mar, 2022 09:56Klopt, ik ben er nog wel mee bezig om daar een oplossing voor te bedenken1970TwisterSpecial schreef: ↑wo 23 mar, 2022 22:32 Je koplamphuizen missen wel de ophangoren voor de front valance
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Re: Project 1970 Coupe - Part 2
Oh dat is helemaal top! Ga ik even bestellen, bedankt voor de tip!1970TwisterSpecial schreef: ↑zo 27 mar, 2022 10:02
Er is een repair setje voor: http://www.2040-parts.com/69-70-mustang ... r-i175741/
Re: Project 1970 Coupe - Part 2
Het is inmiddels alweer bijna eind april, dus het is wel weer tijd voor een update. Er is weer heel wat gebeurd:
Motor verder opgebouwd. Ik wilde eigenlijk met 2 breathers, maar ik kwam erachter dat dat helaas niet gaat passen met de export brace, dus daar ga ik nog een anders monteren. De balancer zit nog niet helemaal "aan".
Balancer installeren
Ondertussen ben ik ook bij de spuiter geweest. We zijn het eens geworden dat ik de auto zelf verder strak ga maken en dat voordat de auto gespoten gaat worden, hij nog een grondige inspectie gaat doen. Een hele uitdaging, maar met veel geduld wel een leuke uitdaging!
Kleine oneffenheden strak gemaakt
En monteren aan de auto om verder te zien hoe het past en wat ik verder nog strak moet maken.
Kofferklep na het ontroesten in de epoxy anti rust primer
Spoiler gemonteerd, na nauwkeurig meten uiteraard.
Aan de binnenzijde van de kofferklep uitsparingen gezaagd en beugels gemaakt die de bevestiging van de spoiler versterken. Ze worden ook vast gebout aan de koker aan de onderzijde. Op deze manier wil ik voorkomen dat er deuken in de kofferklep komen.
Verder strak maken van de kofferklep. Wel een tijdrovend klusje
En in de 2k primer. Afwerken met spuitplamuur volgt nog
Wordt weer vervolgd...
Motor verder opgebouwd. Ik wilde eigenlijk met 2 breathers, maar ik kwam erachter dat dat helaas niet gaat passen met de export brace, dus daar ga ik nog een anders monteren. De balancer zit nog niet helemaal "aan".
Balancer installeren
Ondertussen ben ik ook bij de spuiter geweest. We zijn het eens geworden dat ik de auto zelf verder strak ga maken en dat voordat de auto gespoten gaat worden, hij nog een grondige inspectie gaat doen. Een hele uitdaging, maar met veel geduld wel een leuke uitdaging!
Kleine oneffenheden strak gemaakt
En monteren aan de auto om verder te zien hoe het past en wat ik verder nog strak moet maken.
Kofferklep na het ontroesten in de epoxy anti rust primer
Spoiler gemonteerd, na nauwkeurig meten uiteraard.
Aan de binnenzijde van de kofferklep uitsparingen gezaagd en beugels gemaakt die de bevestiging van de spoiler versterken. Ze worden ook vast gebout aan de koker aan de onderzijde. Op deze manier wil ik voorkomen dat er deuken in de kofferklep komen.
Verder strak maken van de kofferklep. Wel een tijdrovend klusje
En in de 2k primer. Afwerken met spuitplamuur volgt nog
Wordt weer vervolgd...
Re: Project 1970 Coupe - Part 2
In het geval van 2 breathers werkt de Positive Cranckcase Ventilation (PCV) niet, deze bestaat uit een klein vacuumklepje in één van de klepdeksels welke middels een slang op de vacuum aansluiting onder/op de carburateur aangesloten hoort te zitten zodat er frisse buitenlucht door je carter gezogen wordt van de breather naar de PCV waardoor de motor niet verontreinigd door uitlaatgassen welke langs de zuigerveren lekken (blowby). Met 2 breathers is er geen flow, dus ook geen reiniging en afvoer.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.