APK regels gewijzigd! Alles van 50 jaar en ouder APK vrij!
Moderator: Shelby GT-H
APK regels gewijzigd! Alles van 50 jaar en ouder APK vrij!
Hello folks!
Leuk die nieuwe regels! Alles wat 50 jaar is is sinds gisteren APK vrij! Het is niet meer vanaf 1960.
Ik zit er mooi bij met 28 februari 1965.
Verder zijn er nog een paar puntjes. Maar dit is denk voor de meeste hier een belangrijkste.
Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs
Menu
Min. I&M neemt FEHAC voorstel over: APK vrijstelling voertuigen ouder dan 50 jaar.
Min. I&M neemt FEHAC voorstel over: APK vrijstelling voertuigen ouder dan 50 jaar.
Het Ministerie voor I&M neemt het door de RDW gecoördineerde voorstel voor de implementatie EU APK-richtlijn (2014/45/EU) over, inclusief het FEHAC voorstel voor de APK vrijstelling van voertuigen ouder dan 50 jaar. Op aandringen van de FEHAC blijft het huidige 2-jaars regime voor voertuigen ouder dan 30 jaar in stand, dit voldoet in praktijk prima.
Deze vrijstelling maakt deel uit van een veelomvattend voorstel dat onder leiding van de RDW, in opdracht van het Ministerie, en met medewerking van maatschappelijke partijen tot stand is gebracht. Een unieke samenwerking waar menig ander EU land slechts van kan dromen.
Voor landbouwtrekkers zal in de toekomst APK alleen gelden voor die trekkers met een constructiesnelheid >40kmh.
Reactie ministerie Infrastructuur en Milieu ten aanzien van het opgeleverde advies “ implementatie APK-Richtlijn 2014/45/EU”
Adviezen
Eerder dit jaar heeft de RDW het adviesrapport ‘Implementatie Richtlijn 2014/45/EU’ aangeboden aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Dit advies is tot stand gekomen met medewerking van de vier werkgroepen: Land- en bosbouwtrekkers (LBT), Frequentie, Keuringseisen en Apparatuur en controlefaciliteiten. In de werkgroepen waren zowel branche, toezichthouders als consument vertegenwoordigd.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft de voorstellen beoordeeld en neemt op één na alle adviezen over. In het advies voor landbouw- en bosbouwtrekkers zijn door de werkgroep vier scenario’s voorgesteld voor de verplichte APK keuring.
Het ministerie heeft er voor gekozen dicht bij de Richtlijn 2014/45/EU te blijven en geen aanvullende nationale eisen te introduceren. Dit betekent dat alle Landbouw- en bosbouwtrekkers met een door het ontwerp bepaalde maximum constructiesnelheid van meer dan 40 km/h worden keuringsplichtig ongeacht het gebruik.
Vervolg
in overleg met het ministerie van Infrastructuur en Milieu zal het vervolgtraject bepaald worden en worden de voorstellen uitgewerkt in wet- en regelgeving. De Richtlijn moet per 20 mei 2017 geïmplementeerd zijn in nationale wetgeving en uiterlijk 20 mei 2018 worden toegepast.
Doelstellingen
De Richtlijn is een handvat om de periodieke keuring op Europees gebied naar een hoger niveau te tillen en meer te harmoniseren. Tevens draagt de implementatie in Nederland bij aan het verbeteren van het kwaliteitsniveau van de APK.
Dit alles draagt bij aan een verbetering van de verkeersveiligheid en het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers.
Meer informatie
Wil je meer weten over de implementatie van de APK-Richtlijn dan kun je terecht bij Bert de Boer voorzitter FEHAC
Verdere uitwerking van de APK-Richtlijn
De onderstaande adviezen over implementatie van APK-Richtlijn in Nederland zijn het uitgangspunt voor het vervolg van de implementatie. De adviezen zijn ingedeeld in de volgende thema’s: keuringseisen, apparatuur, apk-frequentie en land- en bosbouwtrekkers.:
Keuringseisen
Handhaaf de keuringsplicht op driewielige motorrijtuigen van de categorie L5e, tenzij per 1 januari 2022 alternatieve verkeersveiligheidsmaatregelen voorhanden zijn voor deze groep. Deze categorie valt reeds onder de APK-plicht.Hanteer bij kleine gebreken de huidige wijze van afkeuren en breng geen wijzigingen aan. Bij gevaarlijke gebreken is het niet wenselijk om aanvullende maatregelen te treffen. De Richtlijn definieert een classificatie van gebreken in klein, groot en gevaarlijk. De Richtlijn biedt de mogelijkheid om een voertuig met kleine gebreken goed te keuren, met een reparatieverplichting voor de voertuigeigenaar. Gezien de Nederlandse systematiek, waarbij onderhoud en reparatie gecombineerd kan worden, is het niet wenselijk dat voertuigen die ‘kleine’ gebreken hebben worden goedgekeurd.Beperk het wijzigen van de eisen en wijze van keuren in de Regeling voertuigen hoofdstuk 5 tot een minimum.Om voertuigen, in gebruik genomen ná 31 december 2017, af te keuren wanneer een blijvend brandend waarschuwingssignaal duidt op een defect van één of meerdere in de Richtlijn genoemde elektronische voertuigsystemen. Bij voertuigen in gebruik genomen voor 1 januari 2018 wordt dit aangemerkt als een reparatie-adviespunt. In de Richtlijn worden deze elektronische voertuigsystemen expliciet genoemd.
Apparatuur
Handhaaf de huidige keuringsperiodiciteit van 12 maanden voor meetmiddelen voor gasvormige emissies. Voer voor meetmiddelen die gewicht, druk, krachten en geluidsniveau meten een periodiciteit van 24 maanden in. Wanneer een fabrikant van een meetmiddel of het NMi aangeeft dat een kortere keuringsperiodiciteit noodzakelijk is, dient dit overgenomen te worden.Verplicht spelingsdetectoren voor APK 1-erkenninghouders. Het advies is om de uiterste datum van 20 mei 2023 te hanteren, in verband met de investering die deze verplichting met zich mee brengt.Verplicht apparatuur voor het opsporen van gaslekkages, maar schrijf geen specifieke apparatuur voor.Verplicht de erkenninghouder niet tot aanschaf van een geluidsmeter, klasse II.Intensiveer het aantal controles op het geluidsniveau van een voertuig tijdens Road Side Inspections.Handhaaf de huidige procedure rondom de tellerstandregistratie.Voeg, naast de in de Richtlijn voorgeschreven twee aspecten, ook de pasfoto van de APK-keurmeester aan de huidige APK-bevoegdheidspas toe. Onderzoek daarnaast ook het toevoegen van een chip aan de pas.Stel een ‘Verklaring omtrent het gedrag’ verplicht voor keurmeesters die voor het eerst examen gaan afleggen.
APK-frequentie
Maak geen gebruik van de in de Richtlijn geboden mogelijkheid om bij wijziging van de tenaamstelling van een voertuig verplicht een periodieke keuring voor te schrijven. Vrijwillig mag het uiteraard wel, zoals in de huidige praktijk veelvuldig wordt toegepast.Zonder voertuigen met een leeftijd van 50 jaar of ouder uit van de APK-plicht. Laat dus de huidige uiterste toelatingsdatum van 1 januari 1960 los voor vrijstelling van APK-keuring. Verander de situatie niet voor voertuigen van 30 jaar en ouder, met een maximummassa van niet meer dan 3500 kg. Deze voertuigen hebben momenteel een periodieke keuringstermijn van twee jaar.Maak geen gebruik van de mogelijkheid om meer voertuigen uit te zonderen van de APK-plicht. Handhaaf de huidige uitzonderingen.Handhaaf de huidige frequentie van de periodieke keuring voor alle personen- en bedrijfsauto’s met een maximummassa van niet meer dan 3500 kg. Voor voertuigen met een tellerstand van 160.000 km of meer, wordt de geldigheidsduur van de periodieke keuring met één jaar verlengd.
Landbouw- en bosbouwtrekkers
Voor een juiste uitvoering van een APK keuring en het mogelijk maken aan te sluiten op het bestaande APK systeem, is het noodzakelijk dat landbouw- en bosbouwtrekkers geregistreerd worden. Het registreren van landbouw- en bosbouwtrekkers (LBT) in het kentekenregister (Basisregistratie Voertuigen) en het voorzien van deze voertuigen van een kenteken is een voorwaarde om tot de APK over te kunnen gaan.
De werkgroep is niet unaniem in het advies over toepassing van de APK voor landbouw- en bosbouwtrekkers en geeft de voorkeur aan twee scenario’s, waarbij de meerderheid van de werkgroep de voorkeur heeft voor het eerste scenario.Alle LBT met een door het ontwerp bepaalde maximum constructiesnelheid van meer dan 25 km/h worden keuringsplichtig ongeacht het gebruik.Alle LBT met een door het ontwerp bepaalde maximum constructiesnelheid van meer dan 40 km/h worden keuringsplichtig ongeacht het gebruik.
Het ministerie geeft de voorkeur aan het tweede scenario, zodat er geen aanvullende nationale eisen op de EU regels wordt geintroduceerd. Het tweede scenario zal dan ook verder uitgewerkt worden.
Een tweejaarlijkse keuringsfrequentie (2-2-2-2-) voor landbouw- en bosbouwtrekkers. Dit advies heeft steun van de meerderheid van de adviesgroep.Sluit aan bij de bestaande APK-systematiek in Nederland om te voldoen aan de minimumvereisten van de Richtlijn. Dit omvat onder andere de wet- en regelgeving, de ICT-infrastructuur, het bestaande toezichtsmodel en de uitvoering van de APK. Ook voor de voorwaarden en examinering van keurmeesters is het advies om aan te sluiten op de huidige systematiek.Houd vast aan de huidige wijze van handhaving op naleving van de APK-verplichting op basis van registercontrole. Deze wijze is effectief en efficiënt. Er zijn geen onderbouwde redenen om dit voor een bepaalde (en beperkte) voertuigcategorie anders in te richten.
Contactgegevens
Kosterijland 153981 AJ BunnikT {030) 659 53 70F {030) 657 07 50E secretariaat@fehac.nl
FEHAC - sinds 1976
belangen behartiger van eigenaren van historische voertuigen van 25 jaar en ouder; telt ruim 200 leden, dit zijn Nederlandse verenigingen en stichtingen die samen circa 70.000 personen vertegenwoordigen. Al deze mensen zorgen er voor, dat er in Nederland een rijke en gevarieerde collectie historische voertuigen behouden blijft; niet alleen personenauto’s, maar ook bromfietsen, motorfietsen, autobussen, bedrijfsvoertuigen, legervoertuigen, aanhangwagens en tractoren.dé gesprekspartner van de overheid op het gebied van regelgeving voor klassiekers;lid van de FIVA (Internationale Federatie Historische Voertuigen);vertegenwoordiger sector 'Weg' in de stichting Mobiele Collectie Nederland
Fiva
De FEHAC is lid van de FIVA, de internationale koepel op het gebied van de historische voertuigwereld. De FIVA omvat de nationale federaties van bijna 50 landen en vertegenwoordigt circa 750.000 mensen.
Gr.mitch
Leuk die nieuwe regels! Alles wat 50 jaar is is sinds gisteren APK vrij! Het is niet meer vanaf 1960.
Ik zit er mooi bij met 28 februari 1965.
Verder zijn er nog een paar puntjes. Maar dit is denk voor de meeste hier een belangrijkste.
Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs
Menu
Min. I&M neemt FEHAC voorstel over: APK vrijstelling voertuigen ouder dan 50 jaar.
Min. I&M neemt FEHAC voorstel over: APK vrijstelling voertuigen ouder dan 50 jaar.
Het Ministerie voor I&M neemt het door de RDW gecoördineerde voorstel voor de implementatie EU APK-richtlijn (2014/45/EU) over, inclusief het FEHAC voorstel voor de APK vrijstelling van voertuigen ouder dan 50 jaar. Op aandringen van de FEHAC blijft het huidige 2-jaars regime voor voertuigen ouder dan 30 jaar in stand, dit voldoet in praktijk prima.
Deze vrijstelling maakt deel uit van een veelomvattend voorstel dat onder leiding van de RDW, in opdracht van het Ministerie, en met medewerking van maatschappelijke partijen tot stand is gebracht. Een unieke samenwerking waar menig ander EU land slechts van kan dromen.
Voor landbouwtrekkers zal in de toekomst APK alleen gelden voor die trekkers met een constructiesnelheid >40kmh.
Reactie ministerie Infrastructuur en Milieu ten aanzien van het opgeleverde advies “ implementatie APK-Richtlijn 2014/45/EU”
Adviezen
Eerder dit jaar heeft de RDW het adviesrapport ‘Implementatie Richtlijn 2014/45/EU’ aangeboden aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Dit advies is tot stand gekomen met medewerking van de vier werkgroepen: Land- en bosbouwtrekkers (LBT), Frequentie, Keuringseisen en Apparatuur en controlefaciliteiten. In de werkgroepen waren zowel branche, toezichthouders als consument vertegenwoordigd.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft de voorstellen beoordeeld en neemt op één na alle adviezen over. In het advies voor landbouw- en bosbouwtrekkers zijn door de werkgroep vier scenario’s voorgesteld voor de verplichte APK keuring.
Het ministerie heeft er voor gekozen dicht bij de Richtlijn 2014/45/EU te blijven en geen aanvullende nationale eisen te introduceren. Dit betekent dat alle Landbouw- en bosbouwtrekkers met een door het ontwerp bepaalde maximum constructiesnelheid van meer dan 40 km/h worden keuringsplichtig ongeacht het gebruik.
Vervolg
in overleg met het ministerie van Infrastructuur en Milieu zal het vervolgtraject bepaald worden en worden de voorstellen uitgewerkt in wet- en regelgeving. De Richtlijn moet per 20 mei 2017 geïmplementeerd zijn in nationale wetgeving en uiterlijk 20 mei 2018 worden toegepast.
Doelstellingen
De Richtlijn is een handvat om de periodieke keuring op Europees gebied naar een hoger niveau te tillen en meer te harmoniseren. Tevens draagt de implementatie in Nederland bij aan het verbeteren van het kwaliteitsniveau van de APK.
Dit alles draagt bij aan een verbetering van de verkeersveiligheid en het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers.
Meer informatie
Wil je meer weten over de implementatie van de APK-Richtlijn dan kun je terecht bij Bert de Boer voorzitter FEHAC
Verdere uitwerking van de APK-Richtlijn
De onderstaande adviezen over implementatie van APK-Richtlijn in Nederland zijn het uitgangspunt voor het vervolg van de implementatie. De adviezen zijn ingedeeld in de volgende thema’s: keuringseisen, apparatuur, apk-frequentie en land- en bosbouwtrekkers.:
Keuringseisen
Handhaaf de keuringsplicht op driewielige motorrijtuigen van de categorie L5e, tenzij per 1 januari 2022 alternatieve verkeersveiligheidsmaatregelen voorhanden zijn voor deze groep. Deze categorie valt reeds onder de APK-plicht.Hanteer bij kleine gebreken de huidige wijze van afkeuren en breng geen wijzigingen aan. Bij gevaarlijke gebreken is het niet wenselijk om aanvullende maatregelen te treffen. De Richtlijn definieert een classificatie van gebreken in klein, groot en gevaarlijk. De Richtlijn biedt de mogelijkheid om een voertuig met kleine gebreken goed te keuren, met een reparatieverplichting voor de voertuigeigenaar. Gezien de Nederlandse systematiek, waarbij onderhoud en reparatie gecombineerd kan worden, is het niet wenselijk dat voertuigen die ‘kleine’ gebreken hebben worden goedgekeurd.Beperk het wijzigen van de eisen en wijze van keuren in de Regeling voertuigen hoofdstuk 5 tot een minimum.Om voertuigen, in gebruik genomen ná 31 december 2017, af te keuren wanneer een blijvend brandend waarschuwingssignaal duidt op een defect van één of meerdere in de Richtlijn genoemde elektronische voertuigsystemen. Bij voertuigen in gebruik genomen voor 1 januari 2018 wordt dit aangemerkt als een reparatie-adviespunt. In de Richtlijn worden deze elektronische voertuigsystemen expliciet genoemd.
Apparatuur
Handhaaf de huidige keuringsperiodiciteit van 12 maanden voor meetmiddelen voor gasvormige emissies. Voer voor meetmiddelen die gewicht, druk, krachten en geluidsniveau meten een periodiciteit van 24 maanden in. Wanneer een fabrikant van een meetmiddel of het NMi aangeeft dat een kortere keuringsperiodiciteit noodzakelijk is, dient dit overgenomen te worden.Verplicht spelingsdetectoren voor APK 1-erkenninghouders. Het advies is om de uiterste datum van 20 mei 2023 te hanteren, in verband met de investering die deze verplichting met zich mee brengt.Verplicht apparatuur voor het opsporen van gaslekkages, maar schrijf geen specifieke apparatuur voor.Verplicht de erkenninghouder niet tot aanschaf van een geluidsmeter, klasse II.Intensiveer het aantal controles op het geluidsniveau van een voertuig tijdens Road Side Inspections.Handhaaf de huidige procedure rondom de tellerstandregistratie.Voeg, naast de in de Richtlijn voorgeschreven twee aspecten, ook de pasfoto van de APK-keurmeester aan de huidige APK-bevoegdheidspas toe. Onderzoek daarnaast ook het toevoegen van een chip aan de pas.Stel een ‘Verklaring omtrent het gedrag’ verplicht voor keurmeesters die voor het eerst examen gaan afleggen.
APK-frequentie
Maak geen gebruik van de in de Richtlijn geboden mogelijkheid om bij wijziging van de tenaamstelling van een voertuig verplicht een periodieke keuring voor te schrijven. Vrijwillig mag het uiteraard wel, zoals in de huidige praktijk veelvuldig wordt toegepast.Zonder voertuigen met een leeftijd van 50 jaar of ouder uit van de APK-plicht. Laat dus de huidige uiterste toelatingsdatum van 1 januari 1960 los voor vrijstelling van APK-keuring. Verander de situatie niet voor voertuigen van 30 jaar en ouder, met een maximummassa van niet meer dan 3500 kg. Deze voertuigen hebben momenteel een periodieke keuringstermijn van twee jaar.Maak geen gebruik van de mogelijkheid om meer voertuigen uit te zonderen van de APK-plicht. Handhaaf de huidige uitzonderingen.Handhaaf de huidige frequentie van de periodieke keuring voor alle personen- en bedrijfsauto’s met een maximummassa van niet meer dan 3500 kg. Voor voertuigen met een tellerstand van 160.000 km of meer, wordt de geldigheidsduur van de periodieke keuring met één jaar verlengd.
Landbouw- en bosbouwtrekkers
Voor een juiste uitvoering van een APK keuring en het mogelijk maken aan te sluiten op het bestaande APK systeem, is het noodzakelijk dat landbouw- en bosbouwtrekkers geregistreerd worden. Het registreren van landbouw- en bosbouwtrekkers (LBT) in het kentekenregister (Basisregistratie Voertuigen) en het voorzien van deze voertuigen van een kenteken is een voorwaarde om tot de APK over te kunnen gaan.
De werkgroep is niet unaniem in het advies over toepassing van de APK voor landbouw- en bosbouwtrekkers en geeft de voorkeur aan twee scenario’s, waarbij de meerderheid van de werkgroep de voorkeur heeft voor het eerste scenario.Alle LBT met een door het ontwerp bepaalde maximum constructiesnelheid van meer dan 25 km/h worden keuringsplichtig ongeacht het gebruik.Alle LBT met een door het ontwerp bepaalde maximum constructiesnelheid van meer dan 40 km/h worden keuringsplichtig ongeacht het gebruik.
Het ministerie geeft de voorkeur aan het tweede scenario, zodat er geen aanvullende nationale eisen op de EU regels wordt geintroduceerd. Het tweede scenario zal dan ook verder uitgewerkt worden.
Een tweejaarlijkse keuringsfrequentie (2-2-2-2-) voor landbouw- en bosbouwtrekkers. Dit advies heeft steun van de meerderheid van de adviesgroep.Sluit aan bij de bestaande APK-systematiek in Nederland om te voldoen aan de minimumvereisten van de Richtlijn. Dit omvat onder andere de wet- en regelgeving, de ICT-infrastructuur, het bestaande toezichtsmodel en de uitvoering van de APK. Ook voor de voorwaarden en examinering van keurmeesters is het advies om aan te sluiten op de huidige systematiek.Houd vast aan de huidige wijze van handhaving op naleving van de APK-verplichting op basis van registercontrole. Deze wijze is effectief en efficiënt. Er zijn geen onderbouwde redenen om dit voor een bepaalde (en beperkte) voertuigcategorie anders in te richten.
Contactgegevens
Kosterijland 153981 AJ BunnikT {030) 659 53 70F {030) 657 07 50E secretariaat@fehac.nl
FEHAC - sinds 1976
belangen behartiger van eigenaren van historische voertuigen van 25 jaar en ouder; telt ruim 200 leden, dit zijn Nederlandse verenigingen en stichtingen die samen circa 70.000 personen vertegenwoordigen. Al deze mensen zorgen er voor, dat er in Nederland een rijke en gevarieerde collectie historische voertuigen behouden blijft; niet alleen personenauto’s, maar ook bromfietsen, motorfietsen, autobussen, bedrijfsvoertuigen, legervoertuigen, aanhangwagens en tractoren.dé gesprekspartner van de overheid op het gebied van regelgeving voor klassiekers;lid van de FIVA (Internationale Federatie Historische Voertuigen);vertegenwoordiger sector 'Weg' in de stichting Mobiele Collectie Nederland
Fiva
De FEHAC is lid van de FIVA, de internationale koepel op het gebied van de historische voertuigwereld. De FIVA omvat de nationale federaties van bijna 50 landen en vertegenwoordigt circa 750.000 mensen.
Gr.mitch
'68 Coupe
'05 GT Vert... sold
'65 Coupe... sold
'05 Supercharged GT... sold
'65 Coupe... sold
'05 GT Vert... sold
'65 Coupe... sold
'05 Supercharged GT... sold
'65 Coupe... sold
- 1970TwisterSpecial
- Moderator
- Berichten: 5579
- Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
- Locatie: net ff buituh ut Westland
- Contacteer:
Re: APK regels gewijzigd! Alles van 50 jaar en ouder APK vrij!
Vande ene kant is het een mooie besparing op kosten.
Maar eigenlijk vind ik de vrijstelling van APK voor auto's ouder dan 50 jaar niet correct.
Dit kan betekenen dat er onveilige auto's op de weg rijden, doordat noodzakelijke reparaties misschien over het hoofd gezien worden.
Niet iedereen heeft tenslotte genoeg technische kennis om slijtage te controleren.
De 2-jaarlijkse keuring was wat mij betreft goed, en zeker nuttig.
Maar eigenlijk vind ik de vrijstelling van APK voor auto's ouder dan 50 jaar niet correct.
Dit kan betekenen dat er onveilige auto's op de weg rijden, doordat noodzakelijke reparaties misschien over het hoofd gezien worden.
Niet iedereen heeft tenslotte genoeg technische kennis om slijtage te controleren.
De 2-jaarlijkse keuring was wat mij betreft goed, en zeker nuttig.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley 2009 - 2022
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley 2009 - 2022
- 1967coupe
- Adverteerder
- Berichten: 7968
- Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
- Locatie: Dalfsen
- Contacteer:
Re: APK regels gewijzigd! Alles van 50 jaar en ouder APK vrij!
Helemaal mee eens Ronald.
Aan de andere kant kunnen we in de toekomst weer kijken naar "wrak van de weg"
Was toch leuk zo'n auto uit een kraan laten vallen
Laat ze maar wat doen aan die achterlijke belastingregel. Nu een beetje pochen op 1 europa
Gr
Rene
Aan de andere kant kunnen we in de toekomst weer kijken naar "wrak van de weg"
Was toch leuk zo'n auto uit een kraan laten vallen

Laat ze maar wat doen aan die achterlijke belastingregel. Nu een beetje pochen op 1 europa

Gr
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Re: APK regels gewijzigd! Alles van 50 jaar en ouder APK vrij!
Tuurlijk qua kosten kan het gunstig zijn. Maar hoeveel mensen rijden er nou met auto's van 50 jaar en ouder dagelijks. Het zijn toch de hobbyisten die af en toe ermee rijden en die er wel geld aan uit willen geven..
De 2 jaarlijkse keuring was wat mij betreft ook prima en een stok achter de deur om de auto technisch in juiste staat te houden.
Gr. Mitch
De 2 jaarlijkse keuring was wat mij betreft ook prima en een stok achter de deur om de auto technisch in juiste staat te houden.
Gr. Mitch
'68 Coupe
'05 GT Vert... sold
'65 Coupe... sold
'05 Supercharged GT... sold
'65 Coupe... sold
'05 GT Vert... sold
'65 Coupe... sold
'05 Supercharged GT... sold
'65 Coupe... sold
Re: APK regels gewijzigd! Alles van 50 jaar en ouder APK vrij!
Inderdaad een beetje dubbel maar toch goed nieuws denk ik, zeker voor de mensen met meerdere oudere klassiekers.
Daarnaast eindelijk een beetje winst voor de Fehac.
Michel.
Daarnaast eindelijk een beetje winst voor de Fehac.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Re: APK regels gewijzigd! Alles van 50 jaar en ouder APK vrij!
Tja, bijzonder zullen we maar zeggen...
Scheelt in ieder geval weer een paar uur vrij nemen om de APK keurmeester te vertellen hoe alles nou ook alweer werkte.
Scheelt in ieder geval weer een paar uur vrij nemen om de APK keurmeester te vertellen hoe alles nou ook alweer werkte.
Mvrgr, Marc
1964 1/2, Coupe, V8, 289, C4, LPG, PB, PS.
1964 1/2, Coupe, V8, 289, C4, LPG, PB, PS.
Re: APK regels gewijzigd! Alles van 50 jaar en ouder APK vrij!
Niets weerhoudt je om je auto periodiek te laten nakijken alsof het een apk betreft, toch?
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
- 1967coupe
- Adverteerder
- Berichten: 7968
- Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
- Locatie: Dalfsen
- Contacteer:
Re: APK regels gewijzigd! Alles van 50 jaar en ouder APK vrij!
Klopt Edgar maar denk je dat de meerderheid dit gaat doen? Denk het niet. Ik denk dat de meeste wachten tot er echt iets aan de hand is.
Kijk maar naar de tijd dat de APK niet zo veel voor stelde. Er reden fraaie exemplaren rond eind 70 begin 80.
Kijk maar naar de tijd dat de APK niet zo veel voor stelde. Er reden fraaie exemplaren rond eind 70 begin 80.
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
- Foxy-Mustang
- Berichten: 203
- Lid geworden op: di 18 apr, 2006 23:45
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: APK regels gewijzigd! Alles van 50 jaar en ouder APK vrij!
Goed nieuws! Weer een melkkoe minder. 

Marcel
Re: APK regels gewijzigd! Alles van 50 jaar en ouder APK vrij!
Het is idd lekker makkelijk, ik heb zelf een handje vol auto's die nu vrijvallen, maar ik denk dat een paar "vreemde ogen" onder je auto elke 2 jaar niet zo verkeerd is.
Hennie
Hennie
[url]http://www.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
- petersdappie
- Berichten: 352
- Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 19:02
- Locatie: Noord-Holland
Re: APK regels gewijzigd! Alles van 50 jaar en ouder APK vrij!
Denk idd niet zo'n goed plan dit. Of heeft iedere oldtimer bezitter een brug om even te kijken? Moderne motor in die oldtimer en gratis rijden maar weer....Hennie schreef:Het is idd lekker makkelijk, ik heb zelf een handje vol auto's die nu vrijvallen, maar ik denk dat een paar "vreemde ogen" onder je auto elke 2 jaar niet zo verkeerd is.
Hennie
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
- Foxy-Mustang
- Berichten: 203
- Lid geworden op: di 18 apr, 2006 23:45
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: APK regels gewijzigd! Alles van 50 jaar en ouder APK vrij!
Ik heb gedurende de jaren weinig APK keurmeesters meegemaakt die goed op de hoogte waren van de afwijkende keuringseisen voor klassiekers. Hoop discussies en ergernissen meegemaakt. 

Marcel
Re: APK regels gewijzigd! Alles van 50 jaar en ouder APK vrij!
Nou, ik geef mijn garagist de opdracht om over 2 jaar gewoon een apk bericht te sturen. Het wordt dan gewoon een technische check up. Remmerij, wielophanging, stuurinrichting etc. Toch wel fijn om door een tweede paar ogen na te laten kijken.
'71er grande
'66er coupe,
'69 Mach 1 Project
'66er coupe,
'69 Mach 1 Project
Re: APK regels gewijzigd! Alles van 50 jaar en ouder APK vrij!
De Falcon "moest" vorig jaar weer voor de apk, maar omdat we daarvoor eigenlijk naar Denemarken zouden gaan is hij vorig jaar dus dubbel gekeurd. Gelukkig tijdens de echte apk geen puntjes gevonden, maar tijdens de technische checkup voorafgaand aan de vakantie (die uiteindelijk naar Terschelling ging) kwamen wel een aantal puntjes naar boven. Ik blijf zowiezo tweejaarlijks, of 3 jaarlijks (gelijk met de taxatie, goede reminder) een technische keuring uitvoeren door een ander. Vreemde ogen staren niet door een roze bril. Bovendien kostte een apk mij 45 euro. Dat is echt het geld niet.
Rinke
Rinke
1964 Ford Falcon Station Deluxe
170 CiD 6-inline
Spuitwerk/strakmaken: Austria autoschade, Purmerend
Motor revisie: WAMO motorenrevisie, Edam
Onderhoud en advies: HGG Projects Purmerend
De rest: Ik zelf
170 CiD 6-inline
Spuitwerk/strakmaken: Austria autoschade, Purmerend
Motor revisie: WAMO motorenrevisie, Edam
Onderhoud en advies: HGG Projects Purmerend
De rest: Ik zelf
Re: APK regels gewijzigd! Alles van 50 jaar en ouder APK vrij!
Het paar extra ogen en de aandacht is niet zo zeer het probleem en de ergernis, wel vaak het gebrek aan kennis of de twijfel ivm het bang zijn voor een mogelijke steekproef.
Michel.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.