Versnellingsbak vervangen

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
MM

Versnellingsbak vervangen

Bericht door MM »

Beste allen,

Als onderdeel van mijn 1967 coupé I6 restauratie project, wil ik de originele handgeschakelde 3-bak vervangen voor een handgeschakelde 4-bak voor meer rijcomfort. Mijn inline 6 blijft uiteraard zitten :-).

Nu heb ik op marktplaats deze mooie bak gevonden, welke aan een ford I6 in een mercury comet zat. http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

Alleen zie ik dat de shifter op een totaal ander plaats zit. Bij mijn originele 3-bak zit de shifter bijna aan het einde van de versnellingsbak bij de kardanaansluiting. Dus ik ben bang dat dit niet past, en ombouwen (de shifter naar achteren plaatsen) is denk ik niet echt te doen. Kan iemand bevestigen dat dit inderdaad niet past en niet makkelijk aan te passen is?

Heeft toevallig iemand dan nog een handgeschakelde 4-bak liggen voor een inline 6?

MVG, Martijn
1970TwisterSpecial
Moderator
Contacteer:

Re: Versnellingsbak vervangen

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Lijkt me dat de plaats van de versnellingspook in de auto op nagenoeg dezelfde plek moet zitten.
Misschien kan je de verkoper vragen of hij de afstand kan opmeten van de voorkant van de Bellhouse tot aan de versnellingspook.
Dan kan je dit vergelijken met de bak in jouw auto
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley 2009 - 2022
Gearz
Super User

Bericht door Gearz »

MM schreef:Als onderdeel van mijn 1967 coupé I6 restauratie project, wil ik de originele handgeschakelde 3-bak vervangen voor een handgeschakelde 4-bak voor meer rijcomfort. Mijn inline 6 blijft uiteraard zitten :-).

Nu heb ik op marktplaats deze mooie bak gevonden, welke aan een ford I6 in een mercury comet zat
Je kunt beter een toploader 4 spd kopen of een T-5 5-spd dan die bak op MP.

Hou er rekening mee dat de eindoverbrenging (Pris direct) bij zowel een 3bak (3e versnelling) als 4 bak (4e versnelling) 1:1 is, dit maakt dus niets uit qua toeren bij een bepaalde snelheid.
Bij een 5 spd heb je echter een overdrive en er zijn genoeg conversie sets voor te krijgen.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
MM

Bericht door MM »

Ok, qua 1:1 overbrenging verwachtte ik dat ook al. Mijn reden om de 3-speed te vervangen, is dat er tussen de 2de en 3de versnelling een zeer groot verschil zit.

Ik zal het hem even vragen op te meten, maar ik denk dat het 'm niet wordt.

Dank voor jullie commentaar heren!
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”