Dashbord werkt niet volledig(opgelost)
Moderator: Shelby GT-H
- Nicov.dr.Klok
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: di 13 jul, 2004 20:27
- Locatie: Dat weet ik wel
Dashbord werkt niet volledig(opgelost)
Hoi techneuten,
Sinds ik mijn Mustang weer heb opgebouwd,heb ik problemen met mijn meters op het dashbord!
Auto heeft stilgestaan vanaf September 2010 tot half April 2012.Bij het demonteren van de auto voor restauratie kwamen we erachter dat achter het dashbord kortsluiting heeft gezeten,de printplaat was dan ook doorgebrand op het punt van mijn brake light,maar alles werkte zoals het hoort.Toch heb ik besloten een nieuwe printplaat te monteren,plus 1 draad die was weggesmolten te vervangen.
Nu alles klaar is krijg ik de meters van de(combi)benzine/temperatuur en de oliedruk meter niet meer aan het werken.Verder doet alles wat op het dashbord zit het prima,ook mijn brake light die in de combi meter benz/temp zit.Dus de meters krijgen wel stroom.
Vandaag heb ik de oude printplaat weer even aangesloten om te kijken of de nieuwe print wel oke is,maar ook op de oude(orginele)print doen deze meters niets.
Kortom wie heeft een idee waar ik de fout moet zoeken?
Sinds ik mijn Mustang weer heb opgebouwd,heb ik problemen met mijn meters op het dashbord!
Auto heeft stilgestaan vanaf September 2010 tot half April 2012.Bij het demonteren van de auto voor restauratie kwamen we erachter dat achter het dashbord kortsluiting heeft gezeten,de printplaat was dan ook doorgebrand op het punt van mijn brake light,maar alles werkte zoals het hoort.Toch heb ik besloten een nieuwe printplaat te monteren,plus 1 draad die was weggesmolten te vervangen.
Nu alles klaar is krijg ik de meters van de(combi)benzine/temperatuur en de oliedruk meter niet meer aan het werken.Verder doet alles wat op het dashbord zit het prima,ook mijn brake light die in de combi meter benz/temp zit.Dus de meters krijgen wel stroom.
Vandaag heb ik de oude printplaat weer even aangesloten om te kijken of de nieuwe print wel oke is,maar ook op de oude(orginele)print doen deze meters niets.
Kortom wie heeft een idee waar ik de fout moet zoeken?
Laatst gewijzigd door Nicov.dr.Klok op za 12 mei, 2012 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr.Nico
1969 Mustang Grande 351W (ready for the road again in May 2012)
1978 Ford F.250 Ranger XLT 460cu/inch
Yesterday is history,Today is a gift,Tomorrow is a mistery.
1969 Mustang Grande 351W (ready for the road again in May 2012)
1978 Ford F.250 Ranger XLT 460cu/inch
Yesterday is history,Today is a gift,Tomorrow is a mistery.
- Ghost Rider
- Donateur 2014
- Berichten: 6414
- Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 17:52
- Locatie: 41°54'7"N 12°27'13"E
- Contacteer:
Re: Dashbord werkt niet volledig
Nico, misschien een stomme vraag of opmerking maar zo zat het bij mijn witte.
De dikke stekker achter op, die contacten maken die overal goed contact ( voldoende klem druk ) ?
Ik heb mijn contacten één voor één opgeschuurd en de plaatjes van de stekker allemaal iets verbogen dat ze beter contact maakte.
Maar, ik begrijp dat dat in eerste instantie niet het probleem was. zekeringen allemaal nog intact ?
De dikke stekker achter op, die contacten maken die overal goed contact ( voldoende klem druk ) ?
Ik heb mijn contacten één voor één opgeschuurd en de plaatjes van de stekker allemaal iets verbogen dat ze beter contact maakte.
Maar, ik begrijp dat dat in eerste instantie niet het probleem was. zekeringen allemaal nog intact ?
1970 Sportsroof Plain Jane Sleeper - the Chickenwing Special
302 Clevor- 4 Spd HURST - 3.50 9" Traction-loc rear
LESS IS MORE !
302 Clevor- 4 Spd HURST - 3.50 9" Traction-loc rear
LESS IS MORE !
- Nicov.dr.Klok
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: di 13 jul, 2004 20:27
- Locatie: Dat weet ik wel
Re: Dashbord werkt niet volledig
De stekker zit wel goed,hij gaat er ook redelijk strak in.
Ook alle zekeringen zijn oke.
Ook alle zekeringen zijn oke.
Gr.Nico
1969 Mustang Grande 351W (ready for the road again in May 2012)
1978 Ford F.250 Ranger XLT 460cu/inch
Yesterday is history,Today is a gift,Tomorrow is a mistery.
1969 Mustang Grande 351W (ready for the road again in May 2012)
1978 Ford F.250 Ranger XLT 460cu/inch
Yesterday is history,Today is a gift,Tomorrow is a mistery.
Re: Dashbord werkt niet volledig
Op de oude stekker al eens contact spray gespoten? Doet soms wonderen. 

Geen mustang meer :'-(
Re: Dashbord werkt niet volledig
Omdat de meters niet werken verdenk ik de instrument voltage regulator maar weet zo niet waar die precies zit op een 69'er. Na een beetje zoeken kan er meer aan de hand zijn blijkt.
Heb je hier misschien wat aan?
Heb je hier misschien wat aan?
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
- 1970TwisterSpecial
- Moderator
- Berichten: 5578
- Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
- Locatie: net ff buituh ut Westland
- Contacteer:
Re: Dashbord werkt niet volledig
Nico, zowel de benzine meter als de oliedruk meter en de temperatuur meter worden aangestuurd door de voltage regulator die op de printplaat vast zit met 2 drukkers.
Die ben je toch niet vergeten terug te plaatsen ?

Die ben je toch niet vergeten terug te plaatsen ?

grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley 2009 - 2022
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley 2009 - 2022
- Nicov.dr.Klok
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: di 13 jul, 2004 20:27
- Locatie: Dat weet ik wel
Re: Dashbord werkt niet volledig
Contactspray erop had ik idd al geprobeerd
Ronald en Erwin,De voltregulator heb ik niet vergeten terug te plaatsen,en als ik hem doormeet geeft hij ongev.4 volt spanning af.
Ik heb alleen geen idee hoeveel hij moet afgeven,weerstand heb ik niet naar gekeken.
PS,even de link van Erwin gevolgd,en daar kon ik het antwoord idd nog wel eens hebben.
Dus maar eens op zoek naar een nieuwe voltregulator.
bedankt voor het meedenken jongens
Ronald en Erwin,De voltregulator heb ik niet vergeten terug te plaatsen,en als ik hem doormeet geeft hij ongev.4 volt spanning af.
Ik heb alleen geen idee hoeveel hij moet afgeven,weerstand heb ik niet naar gekeken.
PS,even de link van Erwin gevolgd,en daar kon ik het antwoord idd nog wel eens hebben.
Dus maar eens op zoek naar een nieuwe voltregulator.
bedankt voor het meedenken jongens

Gr.Nico
1969 Mustang Grande 351W (ready for the road again in May 2012)
1978 Ford F.250 Ranger XLT 460cu/inch
Yesterday is history,Today is a gift,Tomorrow is a mistery.
1969 Mustang Grande 351W (ready for the road again in May 2012)
1978 Ford F.250 Ranger XLT 460cu/inch
Yesterday is history,Today is a gift,Tomorrow is a mistery.
- 1970TwisterSpecial
- Moderator
- Berichten: 5578
- Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
- Locatie: net ff buituh ut Westland
- Contacteer:
Re: Dashbord werkt niet volledig
Als ik het goed heb moet er uit de regulator gepulseerd 5 volt komen.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley 2009 - 2022
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley 2009 - 2022
Re: Dashbord werkt niet volledig
Er komt 12V pulserend uit maar de gemiddelde spanning zal zo rond de 5 volt moeten zijn. De meters zijn relatief traag en hebben geen last van die pulserende spanning.1970TwisterSpecial schreef:Als ik het goed heb moet er uit de regulator gepulseerd 5 volt komen.
Ik weet hoe handig je bent Nico maar de spanningsstabilisator is eenvoudig te vervangen door één simpel electronisch componentje b.v de 78S05. Het ding heeft 3 pootjes: spanning in, massa en 5 volt uit (die wel constant is) en kost misschien nog geen 2 euro!
Je kunt deze gewoon ergens achter bij je meter schroeven, liefst metaal voor koeling en dan heb je gelijk massa, paar draadjes eraan solderen en klaar is Nico......

Erwin
1966 convertible
1966 convertible
- Nicov.dr.Klok
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: di 13 jul, 2004 20:27
- Locatie: Dat weet ik wel
Re: Dashbord werkt niet volledig
Ik meet constant 4 volt,dus niet pulserend.
Maar eens even zien hoe ik dit op ga lossen.Het meest voel ik voor een nieuwe voltregulator,maar de oplossing van Erwin is ook niet verkeerd!
Ik wil het in ieder geval klaar hebben voordat we naar Frankrijk gaan.want zonder temperatuurmeter zo een lange rit maken lijkt me niet verstandig.
Maar eens even zien hoe ik dit op ga lossen.Het meest voel ik voor een nieuwe voltregulator,maar de oplossing van Erwin is ook niet verkeerd!
Ik wil het in ieder geval klaar hebben voordat we naar Frankrijk gaan.want zonder temperatuurmeter zo een lange rit maken lijkt me niet verstandig.
Gr.Nico
1969 Mustang Grande 351W (ready for the road again in May 2012)
1978 Ford F.250 Ranger XLT 460cu/inch
Yesterday is history,Today is a gift,Tomorrow is a mistery.
1969 Mustang Grande 351W (ready for the road again in May 2012)
1978 Ford F.250 Ranger XLT 460cu/inch
Yesterday is history,Today is a gift,Tomorrow is a mistery.
Re: Dashbord werkt niet volledig
Pleese.... u fraag... wij draai.....




Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
- 1970TwisterSpecial
- Moderator
- Berichten: 5578
- Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
- Locatie: net ff buituh ut Westland
- Contacteer:
Re: Dashbord werkt niet volledig
Je kunt inderdaad voor de aanpassing kiezen, maar wie rijden er nog mee ?
Ik heb verschillende keren gelezen dat door de loop van tijd problemen geeft met de meters
Ik heb verschillende keren gelezen dat door de loop van tijd problemen geeft met de meters
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley 2009 - 2022
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley 2009 - 2022
Re: Dashbord werkt niet volledig
Ik denk dat er steeds mee meer rondrijden, het is goedkoper en vooral betrouwbaarder dan de mechanische bi-metaal versie. Ik heb er in mijn 66'er coupe 7 jaar mee rongereden en in mijn convertible zit er ook al 4 jaar één vol plezier mee te draaien.1970TwisterSpecial schreef:Je kunt inderdaad voor de aanpassing kiezen, maar wie rijden er nog mee ?
Ik heb verschillende keren gelezen dat door de loop van tijd problemen geeft met de meters
Ik snap niet waarom het problemen zou geven met je meters. De meters zijn geen draaispoelmeters maar gebaseerd op hittedraad. Simpel gezegd: als er stroom doorheen loopt zetten deze uit en dat resulteert in een meteruitslag. Die uitslag is hetzelfde als met de oude spanningsstabilisator dus waarom je daar problemen mee zou krijgen?????
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
Re: Dashbord werkt niet volledig
Ik herinner me ook nog zoiets, volgens mij was het bij mij de schroeven van de meters. Dat die niet goed contact maakten bij terugzetten. En dat ontregelde de heleboel..
Lastige om te vinden wat precies de oorzaak is.
Lastige om te vinden wat precies de oorzaak is.
Ford Mustang Mach 1 - 1969 (verkocht)
- Nicov.dr.Klok
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: di 13 jul, 2004 20:27
- Locatie: Dat weet ik wel
Re: Dashbord werkt niet volledig(opgelost)
Het probleem is verholpen.
Robert P zat er het dichtst bij
Vanmorgen samen met Danny(Danwen)het dashbord weer uitgebouwd,om alles nogmaals te testen en door te meten.
Nadat we er even stroom op hebben gezet met een losse accu,kwamen we toch wel op vreemde meetresultaten,die we nog steeds niet helemaal kunnen verklaren.
Danny had op een Amerikaanse site iets gelezen over het centreren van de meters achterop het dasbord(en dan vooral van de combi meter).
Als je deze los haalt om de printplaat te monteren komen ook de meters los te liggen.
Nu blijkt dat je deze 4 moertjes van de combimeter niet zomaar weer kunt vastzetten met de nieuwe prinplaat eronder.(Wat ik dus wel had gedaan)
Bij de montage van die moertjes moet je goed opletten dat de meter goed gecentreerd wordt,want anders krijg je contact tussen de behuizing van de dash en de tapeindjes van de meters.Daar zat dan ook het probleem
Na hier wat aandacht aan te geven en te zorgen dan de meters goed in het midden van de gaten zaten,hebben we de dash weer in de auto gebouwd,Contact aan gezet, en jahoor de benzinemeter sloeg gelijk weer uit,en ook de andere meters kwamen weer in beweging.
Dus na wat gepuzzel kunnen we eigenlijk stellen;hoe simpel kan het wezen,en hoe makkelijk ga je dus in de fout.
Nogmaals mijn dank aan Danny voor de uiteindelijke oplossing,en de rest bedankt voor het meedenken.

Robert P zat er het dichtst bij

Vanmorgen samen met Danny(Danwen)het dashbord weer uitgebouwd,om alles nogmaals te testen en door te meten.
Nadat we er even stroom op hebben gezet met een losse accu,kwamen we toch wel op vreemde meetresultaten,die we nog steeds niet helemaal kunnen verklaren.
Danny had op een Amerikaanse site iets gelezen over het centreren van de meters achterop het dasbord(en dan vooral van de combi meter).
Als je deze los haalt om de printplaat te monteren komen ook de meters los te liggen.
Nu blijkt dat je deze 4 moertjes van de combimeter niet zomaar weer kunt vastzetten met de nieuwe prinplaat eronder.(Wat ik dus wel had gedaan)
Bij de montage van die moertjes moet je goed opletten dat de meter goed gecentreerd wordt,want anders krijg je contact tussen de behuizing van de dash en de tapeindjes van de meters.Daar zat dan ook het probleem


Na hier wat aandacht aan te geven en te zorgen dan de meters goed in het midden van de gaten zaten,hebben we de dash weer in de auto gebouwd,Contact aan gezet, en jahoor de benzinemeter sloeg gelijk weer uit,en ook de andere meters kwamen weer in beweging.
Dus na wat gepuzzel kunnen we eigenlijk stellen;hoe simpel kan het wezen,en hoe makkelijk ga je dus in de fout.

Nogmaals mijn dank aan Danny voor de uiteindelijke oplossing,en de rest bedankt voor het meedenken.


Gr.Nico
1969 Mustang Grande 351W (ready for the road again in May 2012)
1978 Ford F.250 Ranger XLT 460cu/inch
Yesterday is history,Today is a gift,Tomorrow is a mistery.
1969 Mustang Grande 351W (ready for the road again in May 2012)
1978 Ford F.250 Ranger XLT 460cu/inch
Yesterday is history,Today is a gift,Tomorrow is a mistery.