Stuurspeling
Moderator: Shelby GT-H
- mustang-joenie
- Berichten: 75
- Lid geworden op: za 14 aug, 2004 20:28
- Locatie: Halsteren N Brabant
Stuurspeling
jeroen
Ik heb een vraagje over de stuurspeling van de mustang,hoe kan ik simpel controleren of die er is en hoeveel mag dat bedragen.Ikhoor het wel.
Groetjes
Ik heb een vraagje over de stuurspeling van de mustang,hoe kan ik simpel controleren of die er is en hoeveel mag dat bedragen.Ikhoor het wel.
Groetjes
Het vorige antwoord is wel erg kort door de bocht (wat een woordspeling bij stuurspeling
)
In een eerder topic vind je alvast wat informatie:
EERDER TOPIC STUURSPELING
Marc
In een eerder topic vind je alvast wat informatie:
EERDER TOPIC STUURSPELING
Marc
Marc
Hallo Mustang-Joenie,
Ik heb helaas geen antwoord op je vraag maar ik zit wel met een auto met veel te veel speling op het stuur en ben benieuwd naar de reacties.
Mijn Cougar uit 1968 is vorig jaar net door de RDW-keuring gekomen. Heb wel een aantekening gehad dat er teveel speling zit op de fuseekogels. Eind deze maand moet mijn auto naar de APK. Hij zal nu 100% zeker worden afgekeurd op de stuurspeling, ik moet continue bijsturen onder het rijden. Als ik stil sta met draaiende motor kan ik het stuur zeker ongeveer 12 cm heen en weer bewegen.
Kan iemand mij vertellen op wat voor soort reparatie ik kan rekenen? Moeten er onderdelen worden vernieuwd o.i.d.?
Kan ik alvast beginnen met sparen.....
(Ik zal me trouwens nog even voorstellen:
Ik ben Denise en heb bij Roy (Americanhorspower) mijn auto in 2003 gekocht. Het gaat om een donkergroene metallic Cougar uit 1968.
Heb verder absoluut (helaas!) geen verstand van autotechniek. Weet alleen dat ik op den duur een 4-barrel wil met headers. Heb een paar maanden geleden een dual-exhaust laten plaatsen zonder balanspijp zodat dat fantastische V8-geluid goed te horen is).
Ik heb helaas geen antwoord op je vraag maar ik zit wel met een auto met veel te veel speling op het stuur en ben benieuwd naar de reacties.
Mijn Cougar uit 1968 is vorig jaar net door de RDW-keuring gekomen. Heb wel een aantekening gehad dat er teveel speling zit op de fuseekogels. Eind deze maand moet mijn auto naar de APK. Hij zal nu 100% zeker worden afgekeurd op de stuurspeling, ik moet continue bijsturen onder het rijden. Als ik stil sta met draaiende motor kan ik het stuur zeker ongeveer 12 cm heen en weer bewegen.
Kan iemand mij vertellen op wat voor soort reparatie ik kan rekenen? Moeten er onderdelen worden vernieuwd o.i.d.?
Kan ik alvast beginnen met sparen.....
(Ik zal me trouwens nog even voorstellen:
Ik ben Denise en heb bij Roy (Americanhorspower) mijn auto in 2003 gekocht. Het gaat om een donkergroene metallic Cougar uit 1968.
Heb verder absoluut (helaas!) geen verstand van autotechniek. Weet alleen dat ik op den duur een 4-barrel wil met headers. Heb een paar maanden geleden een dual-exhaust laten plaatsen zonder balanspijp zodat dat fantastische V8-geluid goed te horen is).
- Mustang64
- Berichten: 568
- Lid geworden op: wo 13 aug, 2003 12:41
- Locatie: Liever niet in Nederland
- Contacteer:
Hoi Jeroen,
Heb jij de speling als je motor draait? En heb jij stuurbekrachtiging?
Als mijn motor niet draait, heb ook wat speling.
Ik een jaar of wat geleden mijn lage fusees laten vervangen bij Movie Cars in Goirle.
Weet zo even niet meer wat het heeft gekost, maar het viel mee. (vond ik) :blahblah:
Ik zal straks eens kijken in mijn (repro) shop manual of ik er wat over kan vinden. :paper:
Het is by the way zeker het geld waard om er een te kopen.
Ik heb de orginele versie gekocht (repro), wel een berg geld, maar ik vind het het meer dan waard!
Succes,
Grz,
Joris
Heb jij de speling als je motor draait? En heb jij stuurbekrachtiging?
Als mijn motor niet draait, heb ook wat speling.
Ik een jaar of wat geleden mijn lage fusees laten vervangen bij Movie Cars in Goirle.
Weet zo even niet meer wat het heeft gekost, maar het viel mee. (vond ik) :blahblah:
Ik zal straks eens kijken in mijn (repro) shop manual of ik er wat over kan vinden. :paper:
Het is by the way zeker het geld waard om er een te kopen.
Ik heb de orginele versie gekocht (repro), wel een berg geld, maar ik vind het het meer dan waard!
Succes,
Grz,
Joris
Mvg, Joris
Under Construction: '64 1/2 260 2V V8 (65A P 89 06E 71 1 6 / 5F07F127871)
Under Construction: '64 1/2 260 2V V8 (65A P 89 06E 71 1 6 / 5F07F127871)
- mustang-joenie
- Berichten: 75
- Lid geworden op: za 14 aug, 2004 20:28
- Locatie: Halsteren N Brabant
- mustang-joenie
- Berichten: 75
- Lid geworden op: za 14 aug, 2004 20:28
- Locatie: Halsteren N Brabant
Als je geen PS hebt moet je stuur ongeveer 5 cm heen en weer gaan.
Het beste is voorwielen van de grond en iemand het stuur heen en weer laten bewegen en zelf onder de auto naar de scharnierpunten te kijken en voelen. De stuurkogels op een mustang zijn van het zgn zwevende type
dwz dat je ze met een grote waterpomptang een beetje kunt indrukken.
Als er veel speling op zit waarbij je metaal op metaal hoort zijn de inner en outer tierods (stuurstangen + kogels) versleten en kun je deze het beste vervangen, wel daarna uitlijnen.
Bij een 40 jaar oude auto waar afhankelijk van de mijlen stand niets aan is gedaan behalve smeren, kunnen als de bewegende punten lijden tot
overmatige stuurspeling en slechte wegligging.
Denk ook aan je veerschotels, dat zijn de dingen waar je voorste spiraalveren op rusten. Het rubber wat hier tussen hoort te zitten kan deels weg zijn en dat rijd niet lekker op wegen met hobbels of kuilen.
Het beste is voorwielen van de grond en iemand het stuur heen en weer laten bewegen en zelf onder de auto naar de scharnierpunten te kijken en voelen. De stuurkogels op een mustang zijn van het zgn zwevende type
dwz dat je ze met een grote waterpomptang een beetje kunt indrukken.
Als er veel speling op zit waarbij je metaal op metaal hoort zijn de inner en outer tierods (stuurstangen + kogels) versleten en kun je deze het beste vervangen, wel daarna uitlijnen.
Bij een 40 jaar oude auto waar afhankelijk van de mijlen stand niets aan is gedaan behalve smeren, kunnen als de bewegende punten lijden tot
overmatige stuurspeling en slechte wegligging.
Denk ook aan je veerschotels, dat zijn de dingen waar je voorste spiraalveren op rusten. Het rubber wat hier tussen hoort te zitten kan deels weg zijn en dat rijd niet lekker op wegen met hobbels of kuilen.
- Mustang64
- Berichten: 568
- Lid geworden op: wo 13 aug, 2003 12:41
- Locatie: Liever niet in Nederland
- Contacteer:
Hoi Jeroen,mustang-joenie schreef:Hey joris
Ik heb geen stuurbekrachtiging.Dus als je wat vind,ik hoor het wel
jeroen
heb je zo genoeg info over je stuurspeling van de andere forum leden of moet ik nog even verzoeken in mijn shop manual?
Ik heb hem net even uit de garage gehaald.
Ik hoor het wel.
Grz,
Joris
Mvg, Joris
Under Construction: '64 1/2 260 2V V8 (65A P 89 06E 71 1 6 / 5F07F127871)
Under Construction: '64 1/2 260 2V V8 (65A P 89 06E 71 1 6 / 5F07F127871)
- Mustang64
- Berichten: 568
- Lid geworden op: wo 13 aug, 2003 12:41
- Locatie: Liever niet in Nederland
- Contacteer:
Ook namens mij van harte welkom op het forum DeniseDenise schreef: (Ik zal me trouwens nog even voorstellen:
Ik ben Denise en heb bij Roy (Americanhorspower) mijn auto in 2003 gekocht. Het gaat om een donkergroene metallic Cougar uit 1968.
Heb verder absoluut (helaas!) geen verstand van autotechniek. Weet alleen dat ik op den duur een 4-barrel wil met headers. Heb een paar maanden geleden een dual-exhaust laten plaatsen zonder balanspijp zodat dat fantastische V8-geluid goed te horen is).
Je auto staat er mooi bij op de foto :10:
Grz,
Joris
Mvg, Joris
Under Construction: '64 1/2 260 2V V8 (65A P 89 06E 71 1 6 / 5F07F127871)
Under Construction: '64 1/2 260 2V V8 (65A P 89 06E 71 1 6 / 5F07F127871)
- mustang-joenie
- Berichten: 75
- Lid geworden op: za 14 aug, 2004 20:28
- Locatie: Halsteren N Brabant