Hennie schreef:komop vertel Hans!
Here we go!!
De Mustang is daadwerkelijk van onze wijlen Prins geweest.
Zoals iedereen weet heeft het Koninghuis altijd een sterke band gehad met het merk Ford en heeft deze Mustang een aantal jaren in zijn bezit gehad.
Hij (Prins Bernhard) heeft de wagen bij Dhollandia in Haarlem laten ombouwen tot de wagen als hij nu is.
Waarom? Om er mee te rijden tijdens de jacht party's op de Domeinen van het Koningshuis want het is altijd handig als je er een grote wagen bij hebt en daar het geschoten wild in te vervoeren.
Ten tijde van het in het bezit zijn van de Prins was deze wagen “Racing Green Metallic”
Deze Mustang is toen ingeruild bij de Ford ENTAM en heeft vele jaren in de optocht van Sinterklaas gereden als reclameobject van de ENTAM.
Tijdens deze Sinterklaas optochten werd er met een aanhanger achter de Mustang gereden en heeft mijn vader daarom nog eens een rembekrachtiger op gezet omdat het anders niet echt vlekkeloos remt en natuurlijk gevaarlijk is.
De Mustang heeft meerendeel aan het Cornelis Troostplein in de garage gestaan bij de Ford ENTAM (naast de Sociale Dienst die toen in de fik is gegaan).
Toen kwam er een wel heel erg geintresserde meneer die de wagen graag wilde kopen om hem te gebruiken als reclame object.
En dat was de condoom fabrikant “DUREX”
Enige tijd als condoom reclamebord te hebben gefungeerd werd de wagen wederom aan de Ford ENTAM aangeboden en heeft de heer Gerrit Schuurman de wagen zelf gekocht welke ook bij de Ford ENTAM werkte als verkoper (voor diegene die daar wel eens kwamen….dit was die meneer met een hele schorre stem)
Deze heeft de wagen Oranje laten spuiten en heeft hem daarna weer aan de Ford ENTAM verkocht.
Na de verhuizing van de Ford ENTAM is deze wagen in de kelder gezet in het nieuwe pand naast het Amsterdams Medisch Centrum in A’dam Z.O.
Daar heb ik persoonlijk nog naast de wagen staan en liggen poetsen tijdens de vaklantie’s.
Ik wist toen al het hele verhaal achter deze wagen en mijn vader heeft meerdere malen aangedrongen of de wagen te koop was, maar nee.
Nee, deze Mustang doen we nooit meer weg deze blijft in het pand, werd er altijd verteld.
Na een lange economische malaise bij de Ford ENTAM kwam er een andere directeur van de Stern Groep (Hr. Zwarts) welke de invetaris geheel overnam incl. de A-Ford, Oranje Mustang en de witte Mustang Convertible. (over de witte Mustang Convertible zal ik later ook nog een ander verhaal doen.)
De Stern Groep zat niet stil en er kwam ook nog eens een Lease afdeling met een eigen Directeur (Bert Jonker).
Tja wat zal er gedacht zijn? Wat moeten wij met deze twee Mustangs en de A-Ford.
Nou gewoon als je niet presteert en op de wipstoel zit de wagens …………..(mag je zelf invullen)….. om er zelf mee te gaan pronken en er een zappig verhaal over op te gaan hangen in Auto en Motor Klassiek.
Meneer Jonker heeft deze wagens na het plaatsen van twee nieuwe Accu’s door mijn vader, opgehaald uit de kelder van de Ford ENTAM op een Zaterdag na het vertrek bij de ENTAM
Sindsdien is hij de “rechtmatige” eigenaar!!
Resume, mijn vader heeft er 25 jaar tegenaan, onder, bovenop en liggen sleutelen voordat de Sinterklaas optocht begon.
Vaak gevraagd of deze Mustang te koop was en nu staat hij in Heemstede bij iemand die er totaal geen band mee heeft.
De witte Mustang Convertible heeft ook zijn eigen verhaal.
Deze heeft er korter gestaan dan de Green/Oranje Prinsen mobiel en dat was omdat deze eind jaren 70 werd aangeboden voor reparatie.
De Mustang werd dus ook gerepareerd en wat denk je……werd de wagen nooit opgehaald.
Na enige tijd aan speurwerk naar familie werd het bekent dat deze meneer in Zweden in een staatshotel vertoefde voor een vermeende drugssmokkel.
Tja wat doe je dan met zo’n wagen? Gewoon laten staan want de familie wilde niets met de man te maken hebben.
Plots kwam er na 6 jaar het bericht dat de man was overleden in zijn cel in Zweden.
Maar de wagen stond nog steeds op zijn naam en de familie wilde ook dit keer geen betrokkenheid tonen om de wagen op te halen.
Over en weer met de lange, sterke, rechtsarm van onze staat over het wel en wee van deze Mustang, maar geen oplossing.
Gaat weer een paar maanden voorbij en plots staat daar een wetsdienaar op de stoep van de ENTAM.
Deze wilde de wagen toch wel eens bekijken.
Na enig speurwerk aan de wagen kwam er toch een heel verdacht goedje uit de deur aan de bestuurders kant.
Ofwel de gehele deur zat vol met bij de Opium Wet verboden Cocaine en Heroine.
De wagen is daarna in het bezit gekomen van de ENTAM en is kort daarna wit gespoten (toeval).
Ook deze Zwarte….Witte Mustang Convertible is nu in het bezit van de heer Bert Jonker.
Galaxieman