Mustang's uit Ford fabriek Amsterdam

Van alles en nog wat Ford/Mustang gerelateerd.

Moderator: Shelby GT-H

72grande
Contacteer:

Bericht door 72grande »

Arjan,

De nieuwe foto's zijn in dank ontvangen:
merci Marc,

très sympa.

L'article n'est pas sorti. Il sera intégré dans le pony express de fin d'année.
Je te tiendrai au courant de toute façon.

Salutations

Philippe
Ofwel, het artikel is nog niet gepubliceerd, het wordt opgenomen in de Pony Express van het einde van het jaar. We worden op de hoogte gehouden.

Marc
Marc
Mustang65

Bericht door Mustang65 »

Marc,

Ik ben benieuwd, altijd interesant om te bekijken.
Mijn kennis van franse taal is nul.... jammergenoeg!

Arjan.
Galaxieman
Contacteer:

Bericht door Galaxieman »

Zal ik het echte verhaal vertellen hoe het echt zit met deze wagen? (Oranje Mustang country squire)
Mijn pa heeft er denk 20 jaar naast gewerkt en ik heb er alle vakanties naast staan poetsen.
Naast deze stond ook een witte 68er cabrio. (vol met coke)
En het verhaal is niet zoals in het Oldtimer blad beweerd word!! :1:

I know the real story, and it's not so nice as it was told!!

Galaxieman
Hennie
Adverteerder

Bericht door Hennie »

komop vertel Hans!
[url]http://www.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
Mustang65

Bericht door Mustang65 »

Okee Hans,

Ik ben er klaar voor.......

Arjan.
Hennie
Adverteerder

antwerpen

Bericht door Hennie »

Zo heb ik ook nog een 61 galaxie starliner die in Antwerpen geassembleerd is, en ik weet ook nog een 61er starliner met een franse Ford tag op het schutbord, maar dat lijkt me er meer later ingezet te zijn.
dus er zijn inderdaad hier en daar beste wel een beetje uitzonderlijke uitvoeringen op de weg.

Hennie
Galaxieman
Contacteer:

Hennie schreef:komop vertel Hans!
Here we go!!

De Mustang is daadwerkelijk van onze wijlen Prins geweest.
Zoals iedereen weet heeft het Koninghuis altijd een sterke band gehad met het merk Ford en heeft deze Mustang een aantal jaren in zijn bezit gehad.
Hij (Prins Bernhard) heeft de wagen bij Dhollandia in Haarlem laten ombouwen tot de wagen als hij nu is.
Waarom? Om er mee te rijden tijdens de jacht party's op de Domeinen van het Koningshuis want het is altijd handig als je er een grote wagen bij hebt en daar het geschoten wild in te vervoeren.
Ten tijde van het in het bezit zijn van de Prins was deze wagen “Racing Green Metallic”

Deze Mustang is toen ingeruild bij de Ford ENTAM en heeft vele jaren in de optocht van Sinterklaas gereden als reclameobject van de ENTAM.
Tijdens deze Sinterklaas optochten werd er met een aanhanger achter de Mustang gereden en heeft mijn vader daarom nog eens een rembekrachtiger op gezet omdat het anders niet echt vlekkeloos remt en natuurlijk gevaarlijk is.

De Mustang heeft meerendeel aan het Cornelis Troostplein in de garage gestaan bij de Ford ENTAM (naast de Sociale Dienst die toen in de fik is gegaan).
Toen kwam er een wel heel erg geintresserde meneer die de wagen graag wilde kopen om hem te gebruiken als reclame object.
En dat was de condoom fabrikant “DUREX”
Enige tijd als condoom reclamebord te hebben gefungeerd werd de wagen wederom aan de Ford ENTAM aangeboden en heeft de heer Gerrit Schuurman de wagen zelf gekocht welke ook bij de Ford ENTAM werkte als verkoper (voor diegene die daar wel eens kwamen….dit was die meneer met een hele schorre stem)
Deze heeft de wagen Oranje laten spuiten en heeft hem daarna weer aan de Ford ENTAM verkocht.

Na de verhuizing van de Ford ENTAM is deze wagen in de kelder gezet in het nieuwe pand naast het Amsterdams Medisch Centrum in A’dam Z.O.
Daar heb ik persoonlijk nog naast de wagen staan en liggen poetsen tijdens de vaklantie’s.
Ik wist toen al het hele verhaal achter deze wagen en mijn vader heeft meerdere malen aangedrongen of de wagen te koop was, maar nee.
Nee, deze Mustang doen we nooit meer weg deze blijft in het pand, werd er altijd verteld.

Na een lange economische malaise bij de Ford ENTAM kwam er een andere directeur van de Stern Groep (Hr. Zwarts) welke de invetaris geheel overnam incl. de A-Ford, Oranje Mustang en de witte Mustang Convertible. (over de witte Mustang Convertible zal ik later ook nog een ander verhaal doen.)
De Stern Groep zat niet stil en er kwam ook nog eens een Lease afdeling met een eigen Directeur (Bert Jonker).
Tja wat zal er gedacht zijn? Wat moeten wij met deze twee Mustangs en de A-Ford.
Nou gewoon als je niet presteert en op de wipstoel zit de wagens …………..(mag je zelf invullen)….. om er zelf mee te gaan pronken en er een zappig verhaal over op te gaan hangen in Auto en Motor Klassiek.
Meneer Jonker heeft deze wagens na het plaatsen van twee nieuwe Accu’s door mijn vader, opgehaald uit de kelder van de Ford ENTAM op een Zaterdag na het vertrek bij de ENTAM
Sindsdien is hij de “rechtmatige” eigenaar!!

Resume, mijn vader heeft er 25 jaar tegenaan, onder, bovenop en liggen sleutelen voordat de Sinterklaas optocht begon.
Vaak gevraagd of deze Mustang te koop was en nu staat hij in Heemstede bij iemand die er totaal geen band mee heeft.

De witte Mustang Convertible heeft ook zijn eigen verhaal.
Deze heeft er korter gestaan dan de Green/Oranje Prinsen mobiel en dat was omdat deze eind jaren 70 werd aangeboden voor reparatie.
De Mustang werd dus ook gerepareerd en wat denk je……werd de wagen nooit opgehaald.
Na enige tijd aan speurwerk naar familie werd het bekent dat deze meneer in Zweden in een staatshotel vertoefde voor een vermeende drugssmokkel.
Tja wat doe je dan met zo’n wagen? Gewoon laten staan want de familie wilde niets met de man te maken hebben.
Plots kwam er na 6 jaar het bericht dat de man was overleden in zijn cel in Zweden.
Maar de wagen stond nog steeds op zijn naam en de familie wilde ook dit keer geen betrokkenheid tonen om de wagen op te halen.
Over en weer met de lange, sterke, rechtsarm van onze staat over het wel en wee van deze Mustang, maar geen oplossing.
Gaat weer een paar maanden voorbij en plots staat daar een wetsdienaar op de stoep van de ENTAM.
Deze wilde de wagen toch wel eens bekijken.
Na enig speurwerk aan de wagen kwam er toch een heel verdacht goedje uit de deur aan de bestuurders kant.
Ofwel de gehele deur zat vol met bij de Opium Wet verboden Cocaine en Heroine.
De wagen is daarna in het bezit gekomen van de ENTAM en is kort daarna wit gespoten (toeval).
Ook deze Zwarte….Witte Mustang Convertible is nu in het bezit van de heer Bert Jonker.

Galaxieman
Hennie
Adverteerder

Bericht door Hennie »

Bert, heeft goede "zaken"gedaan!
Galaxieman
Contacteer:

Ja Hennie , alleen moeten de aanhalingtekens op het woord "goede"staan.

Galaxieman
Mustang65

Bericht door Mustang65 »

Hans,

Je had het al eens tegen mij, in het verleden verteld.
Maar het blijft een mooi verhaal.... en weer zijn we een stukje Mustang geschiedenis rijker!!

Bedankt voor het verhaal, klasse.

Arjan.
Galaxieman
Contacteer:

Zal eens horen of m'n Pa nog iets dergelijks te vertellen heeft, want wat die al niet in die 42 jaar bij de Ford in Amsterdam heeft meegemaakt zit er zeker nog wel een leuk Ford verhaal tussen.
Kwam laatst nog een foto tegen met hem op de gloeiende plaat poserend met een 64er Galaxie voor de Ford garage.
Dit was het jaar wanneer hij bij de Ford begonnen is.
Volgend jaar stopt ie er mee. (Pensioen)

Galaxieman
Mustang65

Bericht door Mustang65 »

Amsterdam gaat Mustangs bouwen (april 1965)

Naar aanleiding van verhalen en meldingen van dit is een echte Nederlandse Mustang met een N-code. Ben ik maanden geleden samen met mijn maatje Rob (die sinds 1982 een Mustang voorzien van een N-code in zijn bezit heeft) op onderzoek gegaan naar deze speciale Mustangs. Op onze zoektocht in diverse archieven zijn we toch nog aardig wat leuke wetenswaardigheden tegen gekomen, maar daarover later meer....

Jarenlang heeft men er aan getwijfeld dat er ooit Mustangs geassembleerd zijn bij de Ford fabrieken in Amsterdam. Toen jaren geleden de eerste N-code Mustangs in Europa opdoken werd er aangenomen dat dit geïmporteerde uitvoeringen waren bestemd voor de Europeese markt. Maar niets is minder waar!!

Door de komst van het Internet werd alles veel duidelijker, er kwamen meer gegevens te voorschijn uit het verleden en de bewijzen gingen zich opstapelen over deze N-code Mustangs. Veel is er nooit over gepubliceerd.... maar als je goed in het verleden gaat spitten kom je toch wel nog wat interessante publicaties tegen.

Hierbij alvast een aantal, die ik jullie niet wilde onthouden.... wordt vervolgd

Arjan.

Afbeelding

http://home.planet.nl/~nugte075/FS-must ... /index.htm

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mustang65 op za 14 jan, 2006 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Galaxieman
Contacteer:

Super !!
Mustang65

Bericht door Mustang65 »

Galaxieman schreef:Super !!
Inderdaad, Hans.

Dat dacht ik ook .... toen ik deze info tegen kwam!!

Arjan.
Mustangdriver
Contacteer:

Bericht door Mustangdriver »

Schitterende verhalen Arjan en Hans, dat ze dat maar eens in de Mustang Monthly zetten !

Geoffrey
1966 fastback in Clearwater Aqua, 302ci en AOD

www.mustangdrivers.be The Belgian Mustangsite
Plaats reactie

Terug naar “Lounge”