Hoi ,
De laatste update is van een tijdje geleden,
De tijd vliegt gewoon en ik wordt gelukkig steeds weer gemotiveerd door al die geweldige projecten die gepost worden.
Ik lees alles maar doe me te weinig tijd af voor updates te posten, kost dan weer meer moeite om het hele verhaal te maken.
Ik realiseer me steeds weer dat ik veel te weinig foto’s maak maar eenmaal begonnen aan een deelproject ben je zo een paar dagen verder en heb je ineens alleen nog maar het eindresultaat.
Alleen zie ik nu na het posten dat de plaatjes weer wat klein zijn dus dan maar effe doorklikken als je een groter plaatje wil.
Verder met de techniek:
Het blok is netjes op zijn plaats gelegd en de gemodificeerde baksteun gemonteerd.
De slip yoke moet aangepast worden, voor het overige is de 5.0 swap eigenlijk wel recht toe recht aan,
naast een nieuwe baksteun support moet ook de handremhevel aangepast worden,
een steuntje voor de shifterkabel aangebracht worden
Dit doet altijd weer effe pijn, een gat maken, in dit geval voor de shifter, ik heb gekozen voor deze , ook van de T-bird met AOD.
Nog wat geknutsel en dan zit de shifterhandle van de mustang erop, tunnelbak effe provisorisch erop en dan ziet het er uiteindelijk zo van boven uit ,
Dan de headers eens onder handen nemen, eerst het grove gietwerk mooi afslijpen en inwendig ook wat opruimen,
Dan vlakheid checken en effe vlakken, gaat harstikke goed op een stuk schuurlinnen op een din balkje geplakt.
Dan is het weer eens pakjesavond; een nieuwe radiator en monroe schokbrekers met hulpveren van rockauto.
Volume kost nog steeds niks zo te zien.
De nieuwe radiator wordt voorzien van een elektrische fan, gewoon de sloop op met je radiator en passen maar, in dit geval eentje uit een renault, , hier en daar wat bijslijpen en dan past het perfect.
Dan moet er ook nog een nieuwe dynamo bracket gemaakt worden, de originele zit ook de airco pomp enz aan en die wil ik dus niet meer gebruiken.
Ziet vrij simpel uit maar om het geheel goed passend en uitgelijnd te krijgen ben ik toch weer een paar hobby dagen verder.
Spanrolletje erop en klaar.
Dan de kabelbomen maar eens ontleden, je hebt er orgineel 3 waar alles bij elkaar veel te veel kabel in zit, mede door het laten vervallen van thermactor, EGR, airco enz.
Bij Helm Inc de orginele bedradingsschema’s van de 5.0 Tbird opgevraagd om alles dubbel te kunnen checken.
Fordfuelinjection.com levert een schat aan informatie maar is gebaseerd op mustang, de kabelbomen en EEC computers verschillen van jaartal tot model.
De gecombineerde kabelboom is intussen klaar en gemonteerd en zo ziet het er dan met een nieuwe zekeringkast en de benodigde relais underdash uit, de computer op een nieuwe steun boven tegen de cowl geplaats, redelijk goed bereikbaar vanuit het vent rooster en radio opening.
Dit is de originele AOD snelheidssensor, ik moet niet alleen een elektrisch signaal hebben voor de EEC maar ook een kabelsignaal voor de originele mijlenteller.
Ook hier blijkt de modificatie in principe vrij simpel, dopje eruit en je ziet de vierkant zitten voor de kabelaandrijving, originele kabelschacht wat afdraaien zodat ie er mooi in past en dit is dan het resultaat,
Het check engine lampje brengen we aan in de originele seat belt warning light.
Dan de fuel pump, de in-tank uitvoering van de Tbird was beschikbaar dus het inpassen werd een uitdaging, passen en meten en een beetje wringen, kabeldoorvoeringen gemaakt, retourleiding erbij gemaakt en dit is het resultaat.
Alleen het vlotterarmpje is wat langer geworden maar die afwijking corrigeer ik weg met een regelbare spanningsregelaar voor de instrumenten.
De uitlaat in eerste instantie vanuit de originele 289 headers van 2” RVS gemaakt, maar met het bestellen van een 2 ¼ “flowmaster dempers en eindstuk kwam ik tot inkeer en vond ik dat deze order maar gecompleteerd moest worden met Hedman hedders,
Hier dus ook gewoon effe vlakheid controleren en maar goed ook, er zit nogal wat afwijking in,
En hier dan maar weer dezelfde methode, alleen duurt dit wat langer dan het vlakken van de gietstalen headers.
De randjes met stift aftekenen en schuren maar.
De voorpijpen nu dus van 2 ¼ “ RVS gemaakt en dan is dit het resultaat,
en de handremkabel maar effe omleggen omdat ik anders met de uitlaat te diep moet.
Dan koffer uitspuiten en tank plaatsen
en brandstofleidingen aansluiten, de brandstofleidingen van nylon heb ik door de chassisbalken geleid.
Nog wat 2” rvs overgehouden, dan ook maar de koelwaterpomp – radiator slang vervangen door een rvs pijp,
Intussen is dit het resultaat in het motorcompartiment,
Alle elektrische aansluitingen zijn gemaakt en doorgemeten, lambda sensors nog op zijn plaats en alle waardes zijn conform specificaties, dan nog eens alles checken en dubbelchecken,
Adem in en….STARTEN maar;…… jammer, slaat niet aan en effe later blijkt al dat weer de traditionele fout is gemaakt, timing 180 graden verkeerd.
Nogmaals starten en hij slaat direct aan, loopt verrassend rustig en dat terwijl de computer nog alles opnieuw moet leren.
Alleen schrik ik een beetje van de sound met deze flowmaster american thunder 40 , maar dat komt vooral doordat ie in de garage staat.
Dan effe warm laten lopen en weer alles checken, effe wat gas geven, en wat een geluid, ik wordt een beetje stil van het vermogen dat er hoorbaar inzit. De 5.0 HO TBird heeft 245 pk met hele krappe headers en de hele reut van airco , stuurbekrachtiging, thermactorpomp enz erop, zonder die reut en met hedmans zal wel weer een pk’tje of 30 meer zijn.
De EEC opnieuw uitlezen en deze geeft alleen een foutcode op de EGR klepstandmelding, hier het simulatieweerstandje nog iets van bijgeregeld en weg is ook deze foutcode., perfect.
Hij moet de weg op om verder aan te leren maar hij staat nog niet op wielen.
Je realiseert het je nog niet helemaal maar er valt wel wat van je af, langzaam werd het toch wel erg spannend.
Wat ook van je afvalt is de druk om het project af te krijgen om dit seizoen nog de weg op te kunnen, Didam is intussen passé dus gewoon rustig aan de herfst en winter door.
Langzaam wordt het tijd om de bekleding te gaan aanpassen zodat het bekleden zelf uitbesteed kan worden.
Men neme de originele frames van de zit en rug en haalt de hele verenreut eraf,
vervang dit door moderne schuim ( in mijn geval dus weer van de Tbird) , beetje zagen en plakken, in de achterbankzit ondersteund met een plaat board en dit is het resultaat.
Voor de voorstoelen dus ook weer de Tbird als donor gebruikt, het hele originele elektrische verstelmechanisme eronderuit anders kom je veel te hoog uit, de vloerpan verwijderen is bij een convertible niet aan te raden, deze levert een behoorlijke bijdrage aan de stevigheid van het chassis.
De sledes van de mustang eronder passen en klaar.
De nodige instructies aan de stoffeerder gegeven en dan wachten op het resultaat.
Verder met spuitwerk, binnen in de definitieve kleur spuiten en de buitenkant effe een gewone 2K lak opgezet , alleen maar om een goede basiskleur te krijgen en te controleren of tie overal netjes strak is.
Aardig gelukt denk ik zo en zo kan ie dan ook naar de spuiter, maar eerst nog de andere technische zaken zoals power windows afwerken, Ook nog veel werk met het interieur, tunnelbak maken , deurbekleding maken enz enz.
En niet te vergeten de power top, complete revisie staat op de planning.
Het gaat nog een hele mooie winter worden.
Tot de volgende keer,
Groeten,
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.