brandstoftank aftapplug

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
edgar
Retired Moderator

brandstoftank aftapplug

Bericht door edgar »

Vrienden,

Ik heb vandaag in een ijverige bui geprobeerd de aftapplug van de brandstoftank gangbaar te maken. Dit omdat ik wilde voorkomen dat het nog vaster zou gaan zitten als ik met de tanksealer aan de gang zou gaan.

Nu heeft die plug de afgelopen acht weken regelmatig een snufje IMAL mogen hebben (aan de binnen en buitenkant) maar toch was het kreng niet los te krijgen. Aangezien de tank goed dampvrij was, werd de hulp van een gasbrander in geroepen om de plug eens op te warmen.

Wat schets mijn verbazing: de plug valt met 'mounting ring' naar binnen. Was met gewone soldeer in de tank gemonteerd, en was door de warmte van de brander (zo'n standaard brander voor gas en waterleiding) los gekomen. Ik dacht dat dit hardgesoldeerd zou zitten, maar helaas.

Nu heb ik twee problemen:

Hoe plaats ik dat ding terug? Is het betrouwbaar te solderen zoals het nu gezeten heeft. Ik denk hier even aan de oude soldeer die niet helemaal te verwijderen is, en eventuele uitvloeiproblemen. Is het mogelijk om het nu te hardsolderen? Of krijg je problemen met de altijd aanwezige tin film?

Met alleen de plug en de montagering in de bankschroef lukte het nog niet om de plug los te draaien, ook niet na heet stoken. Ik zou het op zich wel fijn vinden als het weer werkt zoals het hoort. Weet iemand toevallig een adresje waar dit soort tank-inserts verkrijgbaar zijn. Ter illustratie, de ring waarin de plug zit, zit vanaf de binnenkant in de tankwand. De ring heeft een rand waar een steeksleutel op past, en die in de binnenkant van de tank in uitsparingen valt (tegen meedraaien?)

Ik wil het wel enigzins solide vast hebben. Het leed is niet te overzien als je bij een volle tank de aftapplug wilt losdraaien en het hele zaakje schiet los..
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
1967coupe
Adverteerder
Contacteer:

Bericht door 1967coupe »

Heb je wel het zelfde resultaat, de tank is leeg!
Zit er in Kampen op het industrieterrein niet een ijzerboer die kan lassen? Dan zit het iig goed vast. Vraag autoschade Snippe anders eens of bestaat die niet meer? Ben al tig jaar niet meer op het industrie terrein geweest. Of ATK , eens kijken wie zit er nog meer. Die gast die monteur is bij dat trekkertrek gedoe, Ab van der Wal. Hij moet daar wel een oplossing voor hebben.

Succes
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
the66mustang
Contacteer:

Bericht door the66mustang »

andere optie is misschien een tubtara ?

een soort popnagel met draad aan de binnen kant , gebruik ik ook heel veel hier . 2 seals erom en vastpoppen , 100% zeker dicht !!

deze zijn er in verschillende maten . gaatje boren popnagel erin en vastpoppen en je hebt een draad bus in een gat zitten , en dich perfect af en is zeer stevig !
deze heb ik ook gebruikt voor de subframe bevesteging , omdeze demontabel te maken, simple manier om ergens draad in te maken !
AfbeeldingAfbeelding
als je er helemaal niet uitkomt maak even een tekening wat je moet hebben , draai/frees ik hier wel even een nieuwe insert voor je , rvs ? staal ? messing ?
[color=red]i got 6 inline a V8 only 4[/color]

http://members.chello.nl/h.omvlee/index.html
Wim67

Bericht door Wim67 »

Edgar, als je de insert er weer in soldeerd met een goed vloeimiddel, dan moet dit toch geen probleem zijn? Het heeft tenslotte al veertig jaar zo gezeten. Na het solderen kun je het soldeerwerk direct beproeven met een beetje water of iets dergelijks. Om een bout los te krijgen zou deze eigenlijk iets moeten krimpen. Wij gebruiken daar veelvuldig koudespray voor. Dit is een vloeibaar goedje wat direct bevriest op het gespoten oppervlak. Is te krijgen bij de beter automaterialenzaken. Wellicht biedt dit uitkomst.
Gr. Wim
tony

Bericht door tony »

Edgar waarom las je er niet gewoon een plaatje overheen daar boor je vervolgens een gat in last er een moer op draai er een bout in en je hebt weer een aftapplug. Op deze manier lijkt het mij vrij eenvoudig en een klusje dat je gewoon thuis kunt doen ( ik ga ervan uit dat je een lasapp hebt)
teun
woonplaats Epe
edgar
Retired Moderator

Bericht door edgar »

Ja, we hebben een lasapparaat, maar ik kan daar totaal niet mee overweg. En om nou ervaring op te doen op dun staal, wat in drie richtingen gebogen is.. Nee, kan ik beter eerst een betje gaan oefenen op tuinhekken of zo. Die optie valt helaas af.

Wellicht dat ik even bij ATK in Kampen langs wip. Die hebben al vaker aangegeven dat ze wel willen helpen met dingen. Kan ik meteen mijn remtrommels op laten frissen. Maar eerst nog maar eens zelf proberen met koudemiddel om de bout los te krijgen.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
richard66coupe

Bericht door richard66coupe »

He Edgar,

Ik heb precies hetzelfde gehad met die van mij..
Toen ik dacht dat ie los ging toen bleek dat de hele plug naar binnen ging!
Wat ik heb gedaan is het ronde gedeelte van de tank even mooi vlak gemaakt met een blokje en schuurpapier..
Daarna heb ik een stevige bout naar binnen geleid in de tank door het gat van de sending unit(mbv een stuk touw). Deze heb ik uit laten steken uit het gat van de aftapplug. Vervolgens heb ik een koper ringetje opgezocht die de tank opening mooi af zou kunnen sluiten. Daar tegen aan heb ik dan weer een moer gedraaid. Wel even het schroefdraad intapen met van die gas tape voor de zekerheid..
Oh ja, ik heb er toen een iets langere bout door gedaan, want je moet hem wel kunnen tegenhouden als je de aflsluitende moer aandraait. Dit had ik dan gedaan door 2 extra moeren aan het eind van de moer tegen elkaar in te draaien..

Het is een huis tuin en keuken oplossing maar het werkt wel!

Succes,
Richard
AndreV

Bericht door AndreV »

Edgar,
Begrijp ik dat je roest in de tank had en deze moest schoonmaken en saelen enz.

Ik had ook zo'n plan nadat er steeds bruine troep in mijn benzinefilter zat ,maar heb gewoon een nieuwe tank gekocht! Scheelt in ieder geval een boel geklooi.

succes verder,

AndreV :ciggy: :ciggy:
Oud hok Augustus 1964, V8 289

WWW.FORDMUSTANGCLUB.NL
6-banger

Bericht door 6-banger »

nou edgar,ik heb ook nog wel een tip voor je.

koop een messing waterleiding sokje met 1/2" schroefdraad inwendig,en koop daar tevens een afsluitplug met schroefdraad bij.beetje afhankelijk van de grootte van het gat die 1/2" natuurlijk.

zorg dat je alle tin zoveel mogelijk van je tank verwijderd krijgt.dan dat sokje met een koper/fosfor staafje en vloeimiddel voor hardsolderen,netjes op dat gat solderen.zaakje af laten koelen,plug omwikkelen met teflon tape en indraaien.en je hebt een goede en mooie aftap plug gemaakt die ook nog eens goed vast gesoldeerd zit en die je ten alle tijde weer los kan draaien zonder problemen.

met dat koper/fosfor kun je dit met een huis tuin en keuken brandertje netjes doen omdat het smeltpunt rond de 450 graden ligt.

hoe vind je hem?

succes en groet,jan
Kuupertie

Bericht door Kuupertie »

Edgar,

Mijn tank was ooit ook bruin van binnen en de benzine liep er toen aan de zijkanten uit.
Ik heb toen een nieuwe gekocht met aftapplug en nu is alles opgelost.

Ik heb eigenlijk nog een veel betere tip dan aftappen via de plug. Koop op de sloop een oude brandstofpomp van wat voor auto dan ook. Maar hier een ingang en uitgangslang aan en een + en - draad. Zet je accu er naast en pomp hem leeg zonder te bukken.

GJ
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”