Project 12 Ford Falcon station
Moderator: Shelby GT-H
Zo, even een update:
Er is technisch niet zo heel veel verandert, maar ik heb eindelijk een hele grote knoop doorgehakt.
Hij is naar de spuiter gegaan.
Omdat er een behoorlijk stuk spaargeld in gaat zitten heb ik er erg lang over na moeten denken of ik dit wel wilde, uiteindelijk zag ik toch geen andere uitweg, anders dan hem wegdoen, en da's zonde natuurlijk!!
Eerst nog even wat foto's vlak voor ik hem wegbracht. De spuiter zit om de hoek, dus het was 500 meter duwen
Dat was de eerste grote afstand die hij op z'n nieuwe voorwielophanging aflegde, sniff.
Let ook even op m'n hood ornament, ik kon het niet laten:

En hier staat ie bij de spuiter/plaatwerker :pope:
Eind van het jaar zal er een prachtige zwaan herrijzen :blahblah:
:chainsaw: :chainsaw: Als je dus vergeet in het vuur van je verhaal om die foto te plaatsen, krijg je hem er later niet meer tussen, kijk dus ff onderaan voor de foto bij de spuiter.. Leer ik het ooit????(ik vind het zo'n mooie foto, ik heb hem er toch maar tussen gezet voor je - Marc)
:googchel:

Maar..... Dan heb je ruimte over, dus wordt het tijd voor een nieuwe patient:
EXIT chassis, ENTER de versnellingsbak:
De patient op de operatietafel:

En hier ligt ie lekker een beetje uit te bloeden:

En de ingewanden liggen bloot.
Tot mijn opluchting zag alles er piekfijn uit, geen beschadigingen of roest. Zelfs de lagers waren nog in orde.

Zoals ik al schreef, alles was van binnen in orde, de bak zag er vooral van buiten triest uit, maar daar wordt inmiddels al aan gewerkt.
Hier nog een blik op de inhoud, zwemmend in hun olie..

Ik had een revisieset gekocht, waar naast de pakkingen (de bak lekte een beetje, later bleek dit te gebeuren uit gaten waaruit het hoorde..) ook de lagers bij zaten. Ik ga de lagers zowiezo vervangen,gewoon voor de zekerheid. Ook heb ik dus naaldlagers :chainsaw: en als je niet goed oplet krijg je dit dus

Maar goed, ik denk dat ik maar aan de valium ga, want de shop manual zegt over het installeren van de naaldlagers: "de as een beetje invetten en dan de naaldlagers er tegenaan plakken" Dat moet ik dus op 3 plekken doen.. en dan het zootje in elkaar krijgen ZONDER dat er een van de (ik geloof 12 naaldjes per lager) lagers uit elkaar valt.... Ik moet dus heeeeeeeeeeeel relaxed zijn...
Maar goed, om in tsjakka goeroe taal te spreken: Dan heb ik weer een uitdaging.
Tot de volgend update,
Greetz Rinke
Dus bij de spuiter:

Er is technisch niet zo heel veel verandert, maar ik heb eindelijk een hele grote knoop doorgehakt.
Hij is naar de spuiter gegaan.
Omdat er een behoorlijk stuk spaargeld in gaat zitten heb ik er erg lang over na moeten denken of ik dit wel wilde, uiteindelijk zag ik toch geen andere uitweg, anders dan hem wegdoen, en da's zonde natuurlijk!!
Eerst nog even wat foto's vlak voor ik hem wegbracht. De spuiter zit om de hoek, dus het was 500 meter duwen
Let ook even op m'n hood ornament, ik kon het niet laten:
En hier staat ie bij de spuiter/plaatwerker :pope:
Eind van het jaar zal er een prachtige zwaan herrijzen :blahblah:
:chainsaw: :chainsaw: Als je dus vergeet in het vuur van je verhaal om die foto te plaatsen, krijg je hem er later niet meer tussen, kijk dus ff onderaan voor de foto bij de spuiter.. Leer ik het ooit????(ik vind het zo'n mooie foto, ik heb hem er toch maar tussen gezet voor je - Marc)
:googchel:
Maar..... Dan heb je ruimte over, dus wordt het tijd voor een nieuwe patient:
EXIT chassis, ENTER de versnellingsbak:
De patient op de operatietafel:
En hier ligt ie lekker een beetje uit te bloeden:
En de ingewanden liggen bloot.
Tot mijn opluchting zag alles er piekfijn uit, geen beschadigingen of roest. Zelfs de lagers waren nog in orde.
Zoals ik al schreef, alles was van binnen in orde, de bak zag er vooral van buiten triest uit, maar daar wordt inmiddels al aan gewerkt.
Hier nog een blik op de inhoud, zwemmend in hun olie..
Ik had een revisieset gekocht, waar naast de pakkingen (de bak lekte een beetje, later bleek dit te gebeuren uit gaten waaruit het hoorde..) ook de lagers bij zaten. Ik ga de lagers zowiezo vervangen,gewoon voor de zekerheid. Ook heb ik dus naaldlagers :chainsaw: en als je niet goed oplet krijg je dit dus
Maar goed, ik denk dat ik maar aan de valium ga, want de shop manual zegt over het installeren van de naaldlagers: "de as een beetje invetten en dan de naaldlagers er tegenaan plakken" Dat moet ik dus op 3 plekken doen.. en dan het zootje in elkaar krijgen ZONDER dat er een van de (ik geloof 12 naaldjes per lager) lagers uit elkaar valt.... Ik moet dus heeeeeeeeeeeel relaxed zijn...
Maar goed, om in tsjakka goeroe taal te spreken: Dan heb ik weer een uitdaging.
Tot de volgend update,
Greetz Rinke
Dus bij de spuiter:
Je levert fraai werk ,kmoet zeggen dat ik vol bewondering je project volg.Als de versnellingsbak gedemonteerd is stelt dat eigenlijk niet veel voor ,de versnelling van mijn mountainbike zit ingewikkelder in elkaar :drunk:
Je gaat toch wel iets aan die kruiwagenwielen doen hé lijken me iets te smal om door de bocht te gaan.
Nogmaals petje af voor je project. :10:
Helmuth
Je gaat toch wel iets aan die kruiwagenwielen doen hé lijken me iets te smal om door de bocht te gaan.
Nogmaals petje af voor je project. :10:
Helmuth
70 ranchero 302-v-8
www.antwerpmustang.be
www.antwerpmustang.be
Hahahaha Helmuth,mach 351 schreef: Je gaat toch wel iets aan die kruiwagenwielen doen hé lijken me iets te smal om door de bocht te gaan.
Da's een goeie.
Ik moet toegeven dat het heeeeele dunne wieltjes zijn, echter ik ben originaliteitsfreak maar ook realist, dus er komen vergelijkbare moderne bandjes onder. maw, ik probeer net zo dun te krijgen, later als ik groot en rijk ben kijk ik wel of ik de originele maat kan krijgen.
Bovendien, bekijk de voordelen van smalle bandjes: minder contact met het asfalt = minder wrijving= minder weerstand= minder bezineverbruik= meer geld in de portemonnee= meer geld om aan je :chick: uit te geven= eindelijk tevreden :chick: = acceptatie van project falcon door :chick: = gelukkige relatie.
Ik zie alleenmaar voordelen :blahblah:
mooi man
HEY
Mooi man, ziet er super uit.
Knap werk hoor.
De liefde voor de Falcon is ondoorgrondelijk.......net als die voor de stang.
Vergeet je stonedeflector niet mee te laten spuiten :artist:
grtjes, Arie
Mooi man, ziet er super uit.
Knap werk hoor.
De liefde voor de Falcon is ondoorgrondelijk.......net als die voor de stang.
Vergeet je stonedeflector niet mee te laten spuiten :artist:
grtjes, Arie
1967 Thunderbird
- Nicov.dr.Klok
Rinke;
Het blijft een mooi project.Als hij bij de spuiter weg komt zul je ook wel wat meer tempo maken met de wederopbouw,want dan begint het eigenlijk pas mooi te worden.Maar zoals Helmuth al zei,die banden zijn wel heel erg smal zo te zien.
Iig ga zo door en laat af en toe eens zien hoe het wordt.
Gr.Nico
Het blijft een mooi project.Als hij bij de spuiter weg komt zul je ook wel wat meer tempo maken met de wederopbouw,want dan begint het eigenlijk pas mooi te worden.Maar zoals Helmuth al zei,die banden zijn wel heel erg smal zo te zien.
Iig ga zo door en laat af en toe eens zien hoe het wordt.
Gr.Nico
Gr.Nico
1969 Mustang Grande 351W (ready for the road again in May 2012)
1978 Ford F.250 Ranger XLT 460cu/inch
Yesterday is history,Today is a gift,Tomorrow is a mistery.
1969 Mustang Grande 351W (ready for the road again in May 2012)
1978 Ford F.250 Ranger XLT 460cu/inch
Yesterday is history,Today is a gift,Tomorrow is a mistery.
Rinke,
Leuke reportage weer hoor! En leuke avatar-update.
Ik heb de vrijheid genomen de foto er ook tussen te zetten. Ik weet wat jou overkomen is met die foto en mocht dat nog eens gebeuren kun je de regel inclusief [img]en[/img] gewoon knippen en weer op de gewenste plaats plakken.
En: alle waardering voor je originaliteitszin hoor! Ik mag dat graag zien....
Marc
Leuke reportage weer hoor! En leuke avatar-update.
Ik heb de vrijheid genomen de foto er ook tussen te zetten. Ik weet wat jou overkomen is met die foto en mocht dat nog eens gebeuren kun je de regel inclusief [img]en[/img] gewoon knippen en weer op de gewenste plaats plakken.
En: alle waardering voor je originaliteitszin hoor! Ik mag dat graag zien....
Marc
Marc
@ Arie,
Jaha, maar ook m'n tankdop dus niet vergeten..
pblazen:
Maar goed, die heeft ie nu ook.
@ NIco,
ja, daar hadden ze het in de eerste road testen in 64 ook al over, ik heb een foto van een falcon die op een track in een bocht gesmeten wordt, man het rechter voorwiel ligt bijna plat op de grond!!!!
Jaha, maar ook m'n tankdop dus niet vergeten..
Maar goed, die heeft ie nu ook.
@ NIco,
ja, daar hadden ze het in de eerste road testen in 64 ook al over, ik heb een foto van een falcon die op een track in een bocht gesmeten wordt, man het rechter voorwiel ligt bijna plat op de grond!!!!
1964 Ford Falcon Station Deluxe
170 CiD 6-inline
Spuitwerk/strakmaken: Austria autoschade, Purmerend
Motor revisie: WAMO motorenrevisie, Edam
Onderhoud en advies: HGG Projects Purmerend
De rest: Ik zelf
170 CiD 6-inline
Bovendien, bekijk de voordelen van smalle bandjes: minder contact met het asfalt = minder wrijving= minder weerstand= minder bezineverbruik= meer geld in de portemonnee= meer geld om aan je uit te geven= eindelijk tevreden = acceptatie van project falcon door = gelukkige relatie.
ik heb 295/50 bandjes derop liggen dus
meer contact met het asfalt-meer wrijving-meer weerstand-meer benzineverbruik-minder geld in de portemonee-minder geld om aan je vrouw uit te geven-ontevreden.................maar ook ik heb een gelukkige relatie :datae:
ik heb 295/50 bandjes derop liggen dus
meer contact met het asfalt-meer wrijving-meer weerstand-meer benzineverbruik-minder geld in de portemonee-minder geld om aan je vrouw uit te geven-ontevreden.................maar ook ik heb een gelukkige relatie :datae:
70 ranchero 302-v-8
www.antwerpmustang.be
www.antwerpmustang.be
- Galaxieman
- Contacteer:
Hoi Rinke,
Hier staat z'n tijd broertje te koop, maar dan met laadbak (Ranchero)
http://www.stuurmanclassiccars.nl/index ... _op=&merk=
Gr Hans
Hier staat z'n tijd broertje te koop, maar dan met laadbak (Ranchero)
http://www.stuurmanclassiccars.nl/index ... _op=&merk=
Gr Hans
Zo, weer even een update.
Na al die verslagen van andere mensen gelezen te hebben dacht ik, daar moet weer wat aan gedaan worden!!
Nadat ik m'n bak gesloopt had, had ik wat tegenslag, lagers die niet van hun plaats kwamen en asjes die toch wel doorgesleten waren, inmiddels loopt alles weer gesmeerd (hahaha woordgrapje) en ben ik begonnen met de wederopbouw van m'n bak, daar heb ik nog niet zulke mooie foto's van dus als ie helemaal klaar is zal ik er een aparte update aan wijden.
Dus, tijd voor de andere grote klus:
Het motorblok, die was na 30 jaar stilstand natuurlijk niet in beweging te branden.
Dus een middagje de heftruck gevraagd en hem van m'n verdiepingsvloertje gehaald.
En wat een werk zit er in, kijk maar, zo kwam het blok uit de auto:

Een hoop werk, ik weet het, dus met goede moed begonnen aan het uitlaatspruitstuk, dat begon goed met 3 afgebroken bouten.... :chainsaw: en dat ding wilde er nog steeds niet afkomen. Dan maar even wat anders, het kleppendeksel los halen, dat ging los, er zaten geen vaste bouten in
Daarna de tuimelaars en stoterstangen verwijderen, ook dat ging moeiteloos:

Toen natuurlijk de cylinderkop, dat was andere koek, geen beweging in te krijgen..... Even bij de jongens van de garage gevraagd en die boden hun luchtgereedschap aan, man... als ik later iets wil is het wel lucht in een garage.
Na 5 seconden:

Koppie weg, dat was even schrikken wat ik op die zuigers zag liggen, jeezus, met de moed der wanhoop maar een beetje schoongemaakt.
Het werd me al snel duidelijk dat ik alles compleet zou moeten gaan slopen. Dus blok op de kop getild (in m'n eentje (kkkk) ) en vol goede moed carterdeksel losgeschroefd, ook dat kostte me dus 3 bouten (als je je luchtratel in z'n vastschroeven hebt staan draai je dus de koppen van je bouten af... :duh: )
Maar na veel 5-en en 6-en lagerschalen los, krukasje er uit, niet schrikken hoor:

Ales wat bruin ziet is geen roest maar oude olie, dus wat dat betreft heb ik dus geluk.
Toen de nokkenas, eerst de timing chain verwijderen, dat was ook een feestelijk klusje op zich, maar hier net nadat de cover daarvan is losgekomen:

Alles maar dan ook alles is bedekt met deze aangekoekte olie smurrie.
Maar goed, de nokkenas is zonder veel problemen vrijgekomen, ja hij kleefde wat net als de krukas, maar met een beetje wrikken was hij zo er uit.
Toen het fenomeen rammen met een stuk hout op vastzittende zuigers.
Inmiddels heb ik er al 3 uit en zijn er 2 onderweg, maar ik heb er wel al 2 stukgeslagen, en dan niet vanwege het slaan, maar omdat ik ze er van onderen uit probeerde te halen, dan lopen ze vast op je hoofdlager en als je dan doorslaat breekt je zuigerhemd :stress: Dus dat worden nieuwe zuigers, werd het toch al want ik moet de bende laten fijnboren.
Dus nu ben ik bezig wat zaken al op te knappen, zoals hier het uitlaatspruitstuk in een nieuw kleurig jasje:

Die heb ik er dus uiteindelijk wel afgekregen (er zaten nog 3 bouten aan de onderkant)
en ben ik gisteren bezig geweest met het carterdeksel, daar zat werkelijk 5 cm oliedrab/koek in, dat heb ik er met een plamuurmes uitgeschept en heb daarna alles lekker met diesel afgesopt, dat mag ik denk ik nog wel een paar keer doen, voordat ik er wat verf op kan spuiten.
Goed het was weer een lang epistel, enjoy en tot de volgende update.
Groetjes Rinke
Na al die verslagen van andere mensen gelezen te hebben dacht ik, daar moet weer wat aan gedaan worden!!
Nadat ik m'n bak gesloopt had, had ik wat tegenslag, lagers die niet van hun plaats kwamen en asjes die toch wel doorgesleten waren, inmiddels loopt alles weer gesmeerd (hahaha woordgrapje) en ben ik begonnen met de wederopbouw van m'n bak, daar heb ik nog niet zulke mooie foto's van dus als ie helemaal klaar is zal ik er een aparte update aan wijden.
Dus, tijd voor de andere grote klus:
Het motorblok, die was na 30 jaar stilstand natuurlijk niet in beweging te branden.
Dus een middagje de heftruck gevraagd en hem van m'n verdiepingsvloertje gehaald.
En wat een werk zit er in, kijk maar, zo kwam het blok uit de auto:
Een hoop werk, ik weet het, dus met goede moed begonnen aan het uitlaatspruitstuk, dat begon goed met 3 afgebroken bouten.... :chainsaw: en dat ding wilde er nog steeds niet afkomen. Dan maar even wat anders, het kleppendeksel los halen, dat ging los, er zaten geen vaste bouten in
Toen natuurlijk de cylinderkop, dat was andere koek, geen beweging in te krijgen..... Even bij de jongens van de garage gevraagd en die boden hun luchtgereedschap aan, man... als ik later iets wil is het wel lucht in een garage.
Na 5 seconden:
Koppie weg, dat was even schrikken wat ik op die zuigers zag liggen, jeezus, met de moed der wanhoop maar een beetje schoongemaakt.
Het werd me al snel duidelijk dat ik alles compleet zou moeten gaan slopen. Dus blok op de kop getild (in m'n eentje (kkkk) ) en vol goede moed carterdeksel losgeschroefd, ook dat kostte me dus 3 bouten (als je je luchtratel in z'n vastschroeven hebt staan draai je dus de koppen van je bouten af... :duh: )
Maar na veel 5-en en 6-en lagerschalen los, krukasje er uit, niet schrikken hoor:
Ales wat bruin ziet is geen roest maar oude olie, dus wat dat betreft heb ik dus geluk.
Toen de nokkenas, eerst de timing chain verwijderen, dat was ook een feestelijk klusje op zich, maar hier net nadat de cover daarvan is losgekomen:
Alles maar dan ook alles is bedekt met deze aangekoekte olie smurrie.
Maar goed, de nokkenas is zonder veel problemen vrijgekomen, ja hij kleefde wat net als de krukas, maar met een beetje wrikken was hij zo er uit.
Toen het fenomeen rammen met een stuk hout op vastzittende zuigers.
Inmiddels heb ik er al 3 uit en zijn er 2 onderweg, maar ik heb er wel al 2 stukgeslagen, en dan niet vanwege het slaan, maar omdat ik ze er van onderen uit probeerde te halen, dan lopen ze vast op je hoofdlager en als je dan doorslaat breekt je zuigerhemd :stress: Dus dat worden nieuwe zuigers, werd het toch al want ik moet de bende laten fijnboren.
Dus nu ben ik bezig wat zaken al op te knappen, zoals hier het uitlaatspruitstuk in een nieuw kleurig jasje:
Die heb ik er dus uiteindelijk wel afgekregen (er zaten nog 3 bouten aan de onderkant)
en ben ik gisteren bezig geweest met het carterdeksel, daar zat werkelijk 5 cm oliedrab/koek in, dat heb ik er met een plamuurmes uitgeschept en heb daarna alles lekker met diesel afgesopt, dat mag ik denk ik nog wel een paar keer doen, voordat ik er wat verf op kan spuiten.
Goed het was weer een lang epistel, enjoy en tot de volgende update.
Groetjes Rinke
aww
awww, dat ziet er niet best uit.....
Als het er zo uitziet, kun je dan beter niet naar iets anders zoeken?
Vraag me nm af hoe hij er dan van binnen uitziet, daarmee bedoel ik het koelgedeelte rond je cilinders.
Zitten er ook vriespluggen in?, als je die eruit haalt weet je misschien wat meer.
Veel succes
Arie
Als het er zo uitziet, kun je dan beter niet naar iets anders zoeken?
Vraag me nm af hoe hij er dan van binnen uitziet, daarmee bedoel ik het koelgedeelte rond je cilinders.
Zitten er ook vriespluggen in?, als je die eruit haalt weet je misschien wat meer.
Veel succes
Arie
1967 Thunderbird
aww
Valt me enigszins mee arie, ik was er ook erg bang voor
Geen grote rotte plekken oid, wel wat aanslag, maar het meeste heb ik inmiddels met een ijzerdraad weg kunnen poeren.
We houden hoop. Het doel is nog steeds om alle originele componenten te hergebruiken.
Greetz
Geen grote rotte plekken oid, wel wat aanslag, maar het meeste heb ik inmiddels met een ijzerdraad weg kunnen poeren.
We houden hoop. Het doel is nog steeds om alle originele componenten te hergebruiken.
Greetz
1964 Ford Falcon Station Deluxe
170 CiD 6-inline
170 CiD 6-inline