Start en valt uit

Voor de nieuwe leden,kijk deze topic's even door...

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Greenstang67
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 29 sep, 2025 15:37

Start en valt uit

Bericht door Greenstang67 »

Hallo, mijn mustang uit 67 valt na koude start eigenlijk meteen uit komt wat rook uit de knalpijp daarna gaat ie echt niet meer aan.

Iemand een idee wat het kan zijn ✌🏻
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1878
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Start en valt uit

Bericht door Big_fun_58 »

Kan je iets meer vertellen hoelang hij blijft lopen na het starten?
Seconden, minuten?
Loopt hij dan mooi of stottert hij dan al?
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Greenstang67
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 29 sep, 2025 15:37

Re: Start en valt uit

Bericht door Greenstang67 »

Enkelen sec en valt dan stottert weg ✌🏻
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1560
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Re: Start en valt uit

Bericht door grandmaster n »

Zit wel brandstof in de tank?

gr
Greenstang67
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 29 sep, 2025 15:37

Re: Start en valt uit

Bericht door Greenstang67 »

Zo goed als vol
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5584
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: Start en valt uit

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Dat kan nogal wat verschillende oorzaken hebben:
- Brandstof filter vuil ?
- Benzine pomp kapot ?
- Demonteer het luchtfilter, kijk of er een straal benzine ingespoten wordt, als je de gasklep open doet.
- carburateur vuil ?
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley 2009 - 2022
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2989
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Start en valt uit

Bericht door edgar »

Verkeerde startprocedure?
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Greenstang67
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 29 sep, 2025 15:37

Re: Start en valt uit

Bericht door Greenstang67 »

Er komt dus geen benzine in de carburateur als ik gas geef!
Dus een nieuwe bestellen of kan het nog de benzinefilter zijn?

Alvast bedankt voor de hulp
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1878
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Start en valt uit

Bericht door Big_fun_58 »

Allereerst kijken of de benzine aanvoer goed is (tank - leidingen - pomp - filter - filter in de caburateur aansluiting en de werking van de benzinepomp).
Als daar iets niet goed is dan oplossen.
Als je zeker weet dat alles werkt dan carburateur reviseren of vervangen.
Succes!
Laatst gewijzigd door Big_fun_58 op do 02 okt, 2025 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2989
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Start en valt uit

Bericht door edgar »

Greenstang67 schreef: do 02 okt, 2025 15:45 Er komt dus geen benzine in de carburateur als ik gas geef!
Dus een nieuwe bestellen of kan het nog de benzinefilter zijn?
Definieer eerste zin eens.

Bedoel je dat er geen benzinestroom zichtbaar is in je venturies?

Je gaspedaal regelt niet de benzinetoevoer _naar_ je carburateur. Daar is je brandstofpomp voor. Die pomp is mechanisch aangedreven door je motor. Die moet meerdere seconden draaien om een droge carburateur te vullen. Dat kan betekenen dat je meerdere seconden moet doorstarten voordat je motor echt wil pakken.

Zoals Jan al zegt: check de aanvoer van brandstof, check werking carburateur (werkt acceleratie pomp, werkt choke).
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Greenstang67
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 29 sep, 2025 15:37

Re: Start en valt uit

Bericht door Greenstang67 »

Wij hebben er vandaag remreiniger in gespoten na de snelle start bleef hij mooi lopen :roll: :D :) :)
Wel raar dat ie dan niet starten!

Bedankt voor de fijne reacties
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5536
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Start en valt uit

Bericht door Gearz »

De startprocedure van een oude V8 met carburateur en mechanische brandstofpomp is natuurlijk wat anders dan van een moderne auto met brandstofinjectie en elektrische brandstofpomp.

De elektrische brandstofpomp in een moderne auto geeft automatisch brandstofdruk nadat het contact aangaat en start altijd vrijwel onmiddellijk doordat de injectoren direct brandstof inspuiten zonder dat het gaspedaal hoeft te worden aangeraakt.

De Mechanische brandstofpomp in een oude auto geeft pas druk nadat de startmotor de krukas enkele malen heeft rondgetornd, waardoor de brandstofpomp wordt aangedreven en brandstof aanzuigt richting carburateur.
Als de vlotterbak van de carburateur (nog) voldoende vol zit met brandstof, volstaat het meestal om voor het starten 2 keer het gaspedaal in te drukken. Hierdoor wordt er door de acceleratiepomp wat brandstof verneveld in de venturi van de carburateur richting het inlaatspruitstuk zodat de motor genoeg brandstof/lucht mengsel krijgt om aan te slaan.

Als bovenstaande procedure gevolgd wordt en meermaals niet werkt, is het raadzaam om het membraan van de acceleratiepomp te checken op conditie en functioneren. Als je het luchtfilter van de carburateur afhaalt en het gaspedaal indrukt, moeten er (afhankelijk van het model) één of twee straaltjes brandstof zichtbaar zijn in de carburateur. Is dit niet het geval, dan is er of geen brandstof voorhanden, of er is sprake van een defect membraan in de acceleratiepomp.

Wees terughoudend met het gebruik van remreiniger of startpilot om te starten. Veelvuldig gebruik kan het slecht starten op termijn enkel juist doen verergeren.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Plaats reactie

Terug naar “Meest gestelde vragen”