Verlichting

Voor alle vragen betreffende de nieuwe Ford/Mustangs vanaf 2015

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
keesie25

Verlichting

Bericht door keesie25 »

Het viel me op dat overdag als ik mijn auto start, de verlichting ook aangaat. De lichten reflecteren in mijn garagedeur, vandaar. Het zijn alleen de 'tri-bars' trouwens. Als ik de auto uitzet, gaan de lichten weer uit na een half minuutje of zo.
Omdat er nogal wat varianten zin in EU en USA modellen wat dit betreft, en ook in de bedieningsunit links naast het stuur, lijkt me dit wel een onderwerp wat besproken kan worden. Allereerst ziet mijn bediening er zo uit.

Afbeelding
keesie25

Re: Verlichting

Bericht door keesie25 »

Volgens het boekje is de uit-stand de stand zoals op de foto aangegeven. Dit is bij mij echter niet het geval, omdat de tri-bars aan de voorzijde AAN blijven staan.
Met de buitenste ring naar rechts draaiend kom je vervolgens bij de stand: parking/panel/license plate and tail lamps (dit is dus 1 stand voor alles). De volgende stand is 'headlamps' (dan blijven ongetwijfeld ook panel/license/tail aan staan, maar dat vermeldt de Owners manual niet.

Ik wilde gewoon de stand weten waarbij er geen enkele lamp aan de voorzijde aan is. Om dat te controleren stond ik van de week voor een winkelruit geparkeerd. Op de draaiknop zit er geen enkele stand waarbij alles uit is. Ik drukte wel toevallig op het midden, dus waar de logo's op staan. Toen gingen ineens die tri-bars wel uit. Ik moet dat nog een goed onderzoeken.
TTarmor

Bericht door TTarmor »

Goedenavond,

Ik heb precies hetzelfde als jij in mijn mustang. De tri bars staan standaard altijd aan. Wil je ze uit hebben dan na elke nieuwe start de knop opnieuw indrukken.

De luxere modellen hebben overigens een uitgebreidere controle unit.

Het zou overigens kunnen dat dit ergens in een menu uit te zetten is, maar ik vind het wel goed dat ze altijd aan staan.

Groetjes
2015 Mustang V6 convertible, Deep Impact Blue
keesie25

Bericht door keesie25 »

Hoi TT, dank je, gelukkig nog iemand die hetzelfde heeft. Het staat dus niet in de Owners Manual.
Gelijk heb je, dat je altijd die tribars aan wilt hebben, maar ja, je MOET wel de keus hebben om ze ook uit te zetten, toch?
Bedenk dat ik met mijn vorige auto de accu om de twee eken of zo moest bijladen, omdat hij weer leeg stond of niet meer startte, dus ik heb altijd een vreemd voorgevoel bij verlichting die (nodeloos) aan blijft staan.
Ook denken de meesten misschien: verlichting kan aan....en uit, maar in de OM is er een compleet hoofdstuk aan besteed. Dat komt ook omdat er diverse varianten in bedieningen in deze lichting modellen zijn ingebouwd. Soms staat er ook bij de beschrijving: if equipped. Met andere woorden: bij de een zit dit er wel in, bij de andere niet, afhankelijk van voor welk land de wagen bedoeld is welke opties er op zitten. Ik las b.v. al dat er landen zijn waarbij sommige voorlampen helemaal niets doen........
351-V8-power

Bericht door 351-V8-power »

In NL is het in ieder geval verplicht om vanaf een bepaald bouwjaar dagrijverlichting standaard te voeren, dus ik zou het zo laten.

Mvg Ed
69 Grandé 351W Copper Flame
keesie25

Bericht door keesie25 »

Ik laat het ook zo Ed, alleen, als ik het uit wil hebben moet het wel uit kunnen........
TTarmor

Bericht door TTarmor »

Het zou me niet verbazen als het met regelgeving op nieuwe auto’s te maken heeft. Op nieuwe Europese auto’s is inderdaad dagrijverlichting verplicht. En deze mag niet uit te schakelen zijn. Voor de us heb ik geen idee

Groetjes
keesie25

Bericht door keesie25 »

Ik vind dit een zeer verwarrend onderwerp. Eerste stelling: als het verplicht zou zijn om in de US verlichting te voeren, waarom zit er dan een 0-stand/licht uit op de knop? En als het in NL vanaf een bepaald bouwjaar verplicht is, zou je dan een bekeuring kunnen krijgen als je OVERDAG, bij goed weer, GEEN verlichting voert?
Vandaag trouwens weer even en vluchtige test gedaan: deur open, tribar gaat aan. de ronde midden-knop aanraken en de tribars gaan uit, maar daarna dezelfde procedure en ze bleven AAN.......
TTarmor

Bericht door TTarmor »

keesie25 schreef: di 10 mar, 2020 22:45 Ik vind dit een zeer verwarrend onderwerp. Eerste stelling: als het verplicht zou zijn om in de US verlichting te voeren, waarom zit er dan een 0-stand/licht uit op de knop? En als het in NL vanaf een bepaald bouwjaar verplicht is, zou je dan een bekeuring kunnen krijgen als je OVERDAG, bij goed weer, GEEN verlichting voert?
Vandaag trouwens weer even en vluchtige test gedaan: deur open, tribar gaat aan. de ronde midden-knop aanraken en de tribars gaan uit, maar daarna dezelfde procedure en ze bleven AAN.......
Ben het inderdaad met je eens dat het allemaal verwarrend is. Zelf de keuze hebben blijft het meest ideale. Controle over alles van je auto. Dus dat snap ik wel

Groetjes
keesie25

Bericht door keesie25 »

Dank je, misschien dat het volgende nog iets bijdraagt.
Hier een foto van de schakelknop van mijn Harley. (Deze zit voor de tank). De motor is een USA import, nieuw gekocht in 1991. Destijds moest de lichtopbrengst vd koplamp worden gewijzigd en een sproeier in de carb. Op de achterzijde kon gewoon een grote EU kentekenplaat.

De knop op 'ignition' zetten betekende dat ALLE lichten aan gingen (en dat zijn er nogal wat), waarbij je de startknop op het stuur kon indrukken om te starten. Dat betekende ook dat je al die lichten dus NIET uit kon zetten. De tweede stand 'lights' deed niets, en de situatie (motor+verlichting aan) wijzigde niet.
Ik heb dit DIRECT bij aankoop laten wijzigen: procedure is hetzelfde, maar nu kun je starten ZONDER verlichting aan. De stand 'lights' op de schakelknop betekent nu dat je de verlichting aan zet. (de stand 'access' doet ook niets)

Het lijkt er op dat deze schakelknop dus eigenlijk gemaakt is voor de EU, maar deze lichting HD's hebben allemaal deze knop, ongeacht US of EU.
Afbeelding
arjanmustang

Bericht door arjanmustang »

Dagrij verlichting hebben tegenwoordig alle nieuwe auto's. Ook al staat de schakelaar op uit (0), aan de voorkant branden altijd de (stads)lampen/ledjes voor de dagrij verlichting.
Is sinds februari 2011 op alle nieuw verschenen voertuigen verplicht (conform EU richtlijn 2008/89/EC). Of het in de USA verplicht is weet ik niet, zal wel per staat verschillen.
1966 Ford Mustang Coupe 289
Guusgeluk

Bericht door Guusgeluk »

Ik zoek me suf om overdag alleen de tri-bars in autostand aan te houden op mn 2021 GT, nu is dat alleen in park (eerste stand van de schakelaar).
In de body module (via forscan) kun je veel instellen, maar de gewenste instelling heb ik niet gevonden. DRL heeft alleen invloed op eventueel mistlampen en LED koplampen.
Plaats reactie

Terug naar “2015 - Current”