Mijn vorige Mustang (2002GT) was ook al bij de RDW in het vizier. Heb ook destijds meermaals met de RDW moeten sparren omdat ik ineens een meling kreeg dat de kilometerstand niet bevestigd kon worden, maar wel onlogisch was. Ja, als de tellerstand in mijlen is, en sommigen geven die tellerstand door als kilometers, anderen geven de stand in mijlen door, en weer anderen rekenen mijlen terug naar kilometers en geven dat door als de stand. Dan wil je wel eens verschuivingen krijgen in de registratie bij de RDW
Zelf gebruik ik de auto dagelijks, en ik zit om en nabij 1000 km per maand. Ik zou die 78k dan ook niet extreem noemen idd. Een proefrit moet mijns inziens altijd mogelijk zijn, en die Bovag garantie _kan_ inbegrepen zijn in de prijs. Dat kan voor je onderhandelingen anders nog een dingetje zijn. Dat je wel de raamprijs betaalt, maar daarbij wel die Bovag garantie inbegrepen krijgt. Denk ook aan een beurt en APK zodat de auto voor jou in principe voor een jaar gewoon zorgeloos afgeleverd wordt.
Qua verbruik zit ik (2019 Mustang met handbak - aldus de computer) om en nabij 10 km/l. Tijdens de vakantie dit jaar in Zweden/Noorwegen heb ik 'm op zien lopen naar maximaal 18.4 km/l. (volle tank zou me dan 854 km bereik geven) Maar benzine verbruik is (ook met de Ecoboost) afhankelijk van het gewicht van je rechter voet.
Het alarm (SCM gecertificeerd) dient jaarlijks gekeurd te worden voor de verzekering. Zijn genoeg partijen die dat doen (ik heb in oktober een afspraak staan bij een partij in de Meern), waarin ze met een half uurtje (uiteraard tegen een kleine vergoeding) het alarm testen (gaat het af met de deuren, hellingshoeksensor dat soort gedoe). Als alles goed is krijg je een certificaat en wordt in het SCM systeem onder het kenteken opgenomen dat de auto op die-en-die datum is gekeurd. Het register is door de dealer op te vragen en het certificaat zou daaruit gehaald moeten kunnen worden. Desnoods kan dat ook nog een deel van de koop zijn: zorg dat de SCM keuring ook netjes gebeurd is.
Mijn verzekeraar wilde expliciet voor dekking dat de auto SCM gekeurd zou zijn. Nu zit e verzekeraar niet expliciet in dat register te graven om te zien of de auto gekeurd is of niet, maar ze kunnen het dus wel opvragen als er iets gebeurd is waar het alarm een rol in had kunnen spelen. En als je dan geen keuringsrapport van maximaal een jaar oud in dat systeem hebt staan op je kenteken, kan dat voor de verzekeraar aanleiding zijn om te bepalen dat je in gebreke bent gebleven en dat er geen uitbetaling zal plaatsvinden.
SCM komt in meerdere varianten (klasse 1 tot 5 over het algemeen): https://scmklasse.nl/ voor een indicatie. Het standaard van Ford geleverde alarm schijnt geen startonderbreker te hebben, en mijn verzekeraar wilde dat wel als minimum. In mijn geval was er dus (voor mijn aanschaf) een extra after-market alarm ingebouwd waar de startonderbreker onderdeel van is. De meeste autos zullen SCM3 als klasse hebben.
De VIN opvragen zou ik niet verwachten dat dat een groot probleem moet zijn. Maar de deursticker is veel interessanter qua informatie (en daar staat de VIN ook op). Een voorbeeld daarvan: https://www.blueovaltrucks.com/tech-art ... r-sticker/ - Zit aan de bestuurderskant tegen de B-pillar aan geplakt. Vind je de opties van je auto en de verdere specificaties. Mijn eerste Mustang werd als een 2003 geadverteerd omdat dat ook de datum van de RDW was waarop ze 'm ingeschreven hadden. De sticker gaf de doorslag: het modeljaar was een 2002, en de productiedatum was december 2001... Dus dat deed destijds ook nog iets met de prijs. Maar hier hebben ze het echt over 08/2018 dus ik denk dat dat in dit geval geen rol gaat spelen omdat ze dat waarschijnlijk rechtstreeks van de deursticker afgelezen hebben
Als je voor een proefrit gaat, houd er dan wel rekening meer dat ze waarschijnlijk een aanbetaling verwachten als je tot kopen overgaat. Ik verwacht niet dat dat on-the-spot zal zijn maar dat je dat vanaf thuis kunt doen, en dat je voor aflevering de volledige som betaalt hebt.
Een lowball bod kun je uiteraard mee beginnen om te kijken of er wat speling zit in de prijs. Maar probeer het wel realistisch te houden gelet op de andere prijzen voor vergelijkbare Mustangs met vergelijkbare kilometerstanden. Elke Mustang kan voorzien zijn van de eigen voors-en-tegens (automaat/handbak, performance package, digitale/analoge cluster), dus helemaal 1-op-1 prijs vergelijk kun je nooit doen. Zonder inruil zou ik zelf rekening houden met een marge van circa 2000 (natte vinger!), maar ik zou me er wel op instellen dat het gewoon de prijs op het raam gaat worden. Probeer wel te kijken of de Bovag garantie, het SCM certificaat, een APK en een beurt al onderdeel zijn van die prijs.
Over het algemeen is mijn insteek met kopen dat ik de geadverteerde prijs betaal, waarbij een inruil (die je niet hebt) eventueel wat schuift in die bedragen. Het kan overigens ook zijn dat de garage het juist prettig vind geen inruil te krijgen en daarmee geen gedoe nadien met een oudere auto aan te moeten gaan.