Voorstellen & zoekende naar tips/hulp

op dit Forum en stel je even voor

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Neko-
Donateur 2014
Berichten: 5364
Lid geworden op: di 04 jul, 2006 19:05
Locatie: Utrecht

Re: Voorstellen & zoekende naar tips/hulp

Bericht door Neko- »

Het terugdraaien van de klok op een digitale meter is (lijkt me) op zich wel realiseerbaar, maar is een stuk lastiger te doen voor de gemiddelde huis-tuin-en-keuken garagist.

Mijn vorige Mustang (2002GT) was ook al bij de RDW in het vizier. Heb ook destijds meermaals met de RDW moeten sparren omdat ik ineens een meling kreeg dat de kilometerstand niet bevestigd kon worden, maar wel onlogisch was. Ja, als de tellerstand in mijlen is, en sommigen geven die tellerstand door als kilometers, anderen geven de stand in mijlen door, en weer anderen rekenen mijlen terug naar kilometers en geven dat door als de stand. Dan wil je wel eens verschuivingen krijgen in de registratie bij de RDW :D Met een lading facturen met kilometer standen heb ik dat kunnen corrigeren maar het is wel meermaals teruggekomen (ondanks specifiek melden bij de garage dat ze op mijlen/kilometers moesten letten als ze iets gingen doorgeven). Met deze verwacht ik niet dat het een probleem gaat zijn omdat het er ook expliciet bij staat. En hoewel je dat wel naar mijlen kun omzetten zal dat in Nederland niet snel gebeuren (al kan het wel gebeuren als de accu los geweest is).

Zelf gebruik ik de auto dagelijks, en ik zit om en nabij 1000 km per maand. Ik zou die 78k dan ook niet extreem noemen idd. Een proefrit moet mijns inziens altijd mogelijk zijn, en die Bovag garantie _kan_ inbegrepen zijn in de prijs. Dat kan voor je onderhandelingen anders nog een dingetje zijn. Dat je wel de raamprijs betaalt, maar daarbij wel die Bovag garantie inbegrepen krijgt. Denk ook aan een beurt en APK zodat de auto voor jou in principe voor een jaar gewoon zorgeloos afgeleverd wordt.

Qua verbruik zit ik (2019 Mustang met handbak - aldus de computer) om en nabij 10 km/l. Tijdens de vakantie dit jaar in Zweden/Noorwegen heb ik 'm op zien lopen naar maximaal 18.4 km/l. (volle tank zou me dan 854 km bereik geven) Maar benzine verbruik is (ook met de Ecoboost) afhankelijk van het gewicht van je rechter voet.

Het alarm (SCM gecertificeerd) dient jaarlijks gekeurd te worden voor de verzekering. Zijn genoeg partijen die dat doen (ik heb in oktober een afspraak staan bij een partij in de Meern), waarin ze met een half uurtje (uiteraard tegen een kleine vergoeding) het alarm testen (gaat het af met de deuren, hellingshoeksensor dat soort gedoe). Als alles goed is krijg je een certificaat en wordt in het SCM systeem onder het kenteken opgenomen dat de auto op die-en-die datum is gekeurd. Het register is door de dealer op te vragen en het certificaat zou daaruit gehaald moeten kunnen worden. Desnoods kan dat ook nog een deel van de koop zijn: zorg dat de SCM keuring ook netjes gebeurd is.

Mijn verzekeraar wilde expliciet voor dekking dat de auto SCM gekeurd zou zijn. Nu zit e verzekeraar niet expliciet in dat register te graven om te zien of de auto gekeurd is of niet, maar ze kunnen het dus wel opvragen als er iets gebeurd is waar het alarm een rol in had kunnen spelen. En als je dan geen keuringsrapport van maximaal een jaar oud in dat systeem hebt staan op je kenteken, kan dat voor de verzekeraar aanleiding zijn om te bepalen dat je in gebreke bent gebleven en dat er geen uitbetaling zal plaatsvinden.

SCM komt in meerdere varianten (klasse 1 tot 5 over het algemeen): https://scmklasse.nl/ voor een indicatie. Het standaard van Ford geleverde alarm schijnt geen startonderbreker te hebben, en mijn verzekeraar wilde dat wel als minimum. In mijn geval was er dus (voor mijn aanschaf) een extra after-market alarm ingebouwd waar de startonderbreker onderdeel van is. De meeste autos zullen SCM3 als klasse hebben.

De VIN opvragen zou ik niet verwachten dat dat een groot probleem moet zijn. Maar de deursticker is veel interessanter qua informatie (en daar staat de VIN ook op). Een voorbeeld daarvan: https://www.blueovaltrucks.com/tech-art ... r-sticker/ - Zit aan de bestuurderskant tegen de B-pillar aan geplakt. Vind je de opties van je auto en de verdere specificaties. Mijn eerste Mustang werd als een 2003 geadverteerd omdat dat ook de datum van de RDW was waarop ze 'm ingeschreven hadden. De sticker gaf de doorslag: het modeljaar was een 2002, en de productiedatum was december 2001... Dus dat deed destijds ook nog iets met de prijs. Maar hier hebben ze het echt over 08/2018 dus ik denk dat dat in dit geval geen rol gaat spelen omdat ze dat waarschijnlijk rechtstreeks van de deursticker afgelezen hebben :P Plus dat de RDW de auto pas sinds 2021 in hun systeem heeft staan.

Als je voor een proefrit gaat, houd er dan wel rekening meer dat ze waarschijnlijk een aanbetaling verwachten als je tot kopen overgaat. Ik verwacht niet dat dat on-the-spot zal zijn maar dat je dat vanaf thuis kunt doen, en dat je voor aflevering de volledige som betaalt hebt.

Een lowball bod kun je uiteraard mee beginnen om te kijken of er wat speling zit in de prijs. Maar probeer het wel realistisch te houden gelet op de andere prijzen voor vergelijkbare Mustangs met vergelijkbare kilometerstanden. Elke Mustang kan voorzien zijn van de eigen voors-en-tegens (automaat/handbak, performance package, digitale/analoge cluster), dus helemaal 1-op-1 prijs vergelijk kun je nooit doen. Zonder inruil zou ik zelf rekening houden met een marge van circa 2000 (natte vinger!), maar ik zou me er wel op instellen dat het gewoon de prijs op het raam gaat worden. Probeer wel te kijken of de Bovag garantie, het SCM certificaat, een APK en een beurt al onderdeel zijn van die prijs.

Over het algemeen is mijn insteek met kopen dat ik de geadverteerde prijs betaal, waarbij een inruil (die je niet hebt) eventueel wat schuift in die bedragen. Het kan overigens ook zijn dat de garage het juist prettig vind geen inruil te krijgen en daarmee geen gedoe nadien met een oudere auto aan te moeten gaan.
Current ride: 2019 EB 2.3 - Zwart - 2023-?
Gone, but not forgotten: 2002 GT 4.6 V8 - Silver (SMR #0009) - 2006-2023
Gebruikersavatar
R0bster
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 20 jul, 2025 16:26
Locatie: Rijnmond

Re: Voorstellen & zoekende naar tips/hulp

Bericht door R0bster »

Neko- schreef: wo 27 aug, 2025 09:00 Het terugdraaien van de klok op een digitale meter is (lijkt me) op zich wel realiseerbaar, maar is een stuk lastiger te doen voor de gemiddelde huis-tuin-en-keuken garagist.

Mijn vorige Mustang (2002GT) was ook al bij de RDW in het vizier. Heb ook destijds meermaals met de RDW moeten sparren omdat ik ineens een meling kreeg dat de kilometerstand niet bevestigd kon worden, maar wel onlogisch was. Ja, als de tellerstand in mijlen is, en sommigen geven die tellerstand door als kilometers, anderen geven de stand in mijlen door, en weer anderen rekenen mijlen terug naar kilometers en geven dat door als de stand. Dan wil je wel eens verschuivingen krijgen in de registratie bij de RDW :D Met een lading facturen met kilometer standen heb ik dat kunnen corrigeren maar het is wel meermaals teruggekomen (ondanks specifiek melden bij de garage dat ze op mijlen/kilometers moesten letten als ze iets gingen doorgeven). Met deze verwacht ik niet dat het een probleem gaat zijn omdat het er ook expliciet bij staat. En hoewel je dat wel naar mijlen kun omzetten zal dat in Nederland niet snel gebeuren (al kan het wel gebeuren als de accu los geweest is).

Zelf gebruik ik de auto dagelijks, en ik zit om en nabij 1000 km per maand. Ik zou die 78k dan ook niet extreem noemen idd. Een proefrit moet mijns inziens altijd mogelijk zijn, en die Bovag garantie _kan_ inbegrepen zijn in de prijs. Dat kan voor je onderhandelingen anders nog een dingetje zijn. Dat je wel de raamprijs betaalt, maar daarbij wel die Bovag garantie inbegrepen krijgt. Denk ook aan een beurt en APK zodat de auto voor jou in principe voor een jaar gewoon zorgeloos afgeleverd wordt.

Qua verbruik zit ik (2019 Mustang met handbak - aldus de computer) om en nabij 10 km/l. Tijdens de vakantie dit jaar in Zweden/Noorwegen heb ik 'm op zien lopen naar maximaal 18.4 km/l. (volle tank zou me dan 854 km bereik geven) Maar benzine verbruik is (ook met de Ecoboost) afhankelijk van het gewicht van je rechter voet.

Het alarm (SCM gecertificeerd) dient jaarlijks gekeurd te worden voor de verzekering. Zijn genoeg partijen die dat doen (ik heb in oktober een afspraak staan bij een partij in de Meern), waarin ze met een half uurtje (uiteraard tegen een kleine vergoeding) het alarm testen (gaat het af met de deuren, hellingshoeksensor dat soort gedoe). Als alles goed is krijg je een certificaat en wordt in het SCM systeem onder het kenteken opgenomen dat de auto op die-en-die datum is gekeurd. Het register is door de dealer op te vragen en het certificaat zou daaruit gehaald moeten kunnen worden. Desnoods kan dat ook nog een deel van de koop zijn: zorg dat de SCM keuring ook netjes gebeurd is.

Mijn verzekeraar wilde expliciet voor dekking dat de auto SCM gekeurd zou zijn. Nu zit e verzekeraar niet expliciet in dat register te graven om te zien of de auto gekeurd is of niet, maar ze kunnen het dus wel opvragen als er iets gebeurd is waar het alarm een rol in had kunnen spelen. En als je dan geen keuringsrapport van maximaal een jaar oud in dat systeem hebt staan op je kenteken, kan dat voor de verzekeraar aanleiding zijn om te bepalen dat je in gebreke bent gebleven en dat er geen uitbetaling zal plaatsvinden.

SCM komt in meerdere varianten (klasse 1 tot 5 over het algemeen): https://scmklasse.nl/ voor een indicatie. Het standaard van Ford geleverde alarm schijnt geen startonderbreker te hebben, en mijn verzekeraar wilde dat wel als minimum. In mijn geval was er dus (voor mijn aanschaf) een extra after-market alarm ingebouwd waar de startonderbreker onderdeel van is. De meeste autos zullen SCM3 als klasse hebben.

De VIN opvragen zou ik niet verwachten dat dat een groot probleem moet zijn. Maar de deursticker is veel interessanter qua informatie (en daar staat de VIN ook op). Een voorbeeld daarvan: https://www.blueovaltrucks.com/tech-art ... r-sticker/ - Zit aan de bestuurderskant tegen de B-pillar aan geplakt. Vind je de opties van je auto en de verdere specificaties. Mijn eerste Mustang werd als een 2003 geadverteerd omdat dat ook de datum van de RDW was waarop ze 'm ingeschreven hadden. De sticker gaf de doorslag: het modeljaar was een 2002, en de productiedatum was december 2001... Dus dat deed destijds ook nog iets met de prijs. Maar hier hebben ze het echt over 08/2018 dus ik denk dat dat in dit geval geen rol gaat spelen omdat ze dat waarschijnlijk rechtstreeks van de deursticker afgelezen hebben :P Plus dat de RDW de auto pas sinds 2021 in hun systeem heeft staan.

Als je voor een proefrit gaat, houd er dan wel rekening meer dat ze waarschijnlijk een aanbetaling verwachten als je tot kopen overgaat. Ik verwacht niet dat dat on-the-spot zal zijn maar dat je dat vanaf thuis kunt doen, en dat je voor aflevering de volledige som betaalt hebt.

Een lowball bod kun je uiteraard mee beginnen om te kijken of er wat speling zit in de prijs. Maar probeer het wel realistisch te houden gelet op de andere prijzen voor vergelijkbare Mustangs met vergelijkbare kilometerstanden. Elke Mustang kan voorzien zijn van de eigen voors-en-tegens (automaat/handbak, performance package, digitale/analoge cluster), dus helemaal 1-op-1 prijs vergelijk kun je nooit doen. Zonder inruil zou ik zelf rekening houden met een marge van circa 2000 (natte vinger!), maar ik zou me er wel op instellen dat het gewoon de prijs op het raam gaat worden. Probeer wel te kijken of de Bovag garantie, het SCM certificaat, een APK en een beurt al onderdeel zijn van die prijs.

Over het algemeen is mijn insteek met kopen dat ik de geadverteerde prijs betaal, waarbij een inruil (die je niet hebt) eventueel wat schuift in die bedragen. Het kan overigens ook zijn dat de garage het juist prettig vind geen inruil te krijgen en daarmee geen gedoe nadien met een oudere auto aan te moeten gaan.
Alles is mogelijk met genoeg tijd en geld haha. Maar laten we er vanuit gaan dat dit niet is gebeurt.

Belangrijkste uit dit verhaal is dus alle documentatie goed bijhouden? Zolang dat is gebeurt, mocht de RDW komen aankloppen, dan kunnen we a.d.h.v. facturen & documenten etc. zo goed mogelijk aantonen. Volledig waterdicht zal het wellicht niet zijn, maar we komen er dan een eind mee. Ik zal het in ieder geval in gedachte gaan houden. Misschien dat een andere garage hier wat anders mee om gaat. Want mocht dit hem worden, dan wil ik niet de hele tijd heen en weer naar Leeuwarden rijden voor onderhoud haha.

Nee dat lijkt het dan niet te zijn. Proefrit maken gaat wel iets moeilijker als de auto uit het buitenland moet komen haha. Maar als die hier in NL te koop is, zij het een particulier, zij het een dealer, dan moet een proefrit maken inderdaad altijd kunnen. Ja er zal vast wel een bepaalde onderhandelingsmarge mogelijk zijn. Zeker als het bij een dealer is, en ze een slechte verkoopdag hebben. Dan staan ze misschien meer open voor een iets lagere prijs. Ik ben bereid gelijk het hele bedrag neer te leggen, dus ik kan zelf ook bepaalde garanties aan hun geven.
Ja die beurt en APK zitten ook bij het Bovag Garantie Personenauto van hun inbegrepen. Die wil ik sowieso wel erbij nemen.

Haha ja die rechtervoet speelt ook wel een factor. Maar max 18.4 km/l, dat is zeker netjes! Maar goed, het blijft een Mustang, groen rijden zal je niet gaan doen met zo’n bak.

Ik zie in ieder geval op de website van het Kiwa dat op het desbetreffende kenteken een geldig SCM certificaat geregistreerd staat. Dat is alvast een goed teken! Staat alleen niet bij tot hoe lang dat certificaat geldig is. Maar goed, dat is dan bij de dealer wel op te vragen. In Vlaardingen zit er volgens het Kiwa ook zo’n inbouwbedrijf, mooi voor de Randstad-inwoners. Ik zal het sowieso wel mee gaan nemen!

Ja ik snap dat wel hoor. Als er wat gebeurt zitten verzekeraars niet te wachten om blind die kostenpost voor zich te nemen haha. Plus het is voor jezelf ook een veiliger gevoel, dat je weet dat het alarm van de auto naar wens werkt. En mocht er bij dat certificeren iets uitkomen, dan zie je het liever daar gebeuren dan voor je voordeur.

Dank voor de link! Startblokkering/Startonderbreker (klasse 1) is beschikbaar op deze auto.

Van het bestaan van die sticker wist ik af. Echter dat er zó veel info op zou staan, dat niet. Wat ik niet terug zie komen, is die opties van de auto. Die zie ik in het artikel niet beschreven staan. Of is dat het “F0xxx” en “T0xxx” deel? Hahaha dan ben je wel wat voordeliger uitgekomen. Mooi joh, als die info. Ach het opvragen van die deursticker is geen kleine moeite. En als ze nee zeggen, nou dan kan je gelijk wat twijfelen of ze wat te verbergen hebben haha.

Over die proefrit kosten, dat zal ik vooraf af gaan stemmen, juist om niet voor verrassingen te komen staan. Komt goed!

Haha nee het is niet mijn bedoeling dat ik hier zwaar onder ga zitten hoor. Dan kan je de verkoper ook flink mee afschrikken. Mocht het’m gaan worden, dan wil je die situatie niet hebben. Zou dan wel heel erg zonde zijn. Maar onderhandelen of er toch wat af kan, dat is de poging altijd waard. Zeker omdat, wat jij nu ook aan geeft, er zoveel variatie tussen Mustangs zitten. Zorgen dat de Bovag garantie, dat SCM-certificaat, de APK, en een beurt erbij horen zal ik sowieso proberen af te dwingen. Snap dat het niet “standaard” is, maar zelf vind ik dat altijd wel zo netjes om erbij te doen.

Mijn verwachting is dat ook wel hoor. Ik ga nooit zo’n traject in met de verwachting dat ik die prijs telkens significant naar beneden druk. Lagere prijs is mooi meegenomen, maar mijn verwachting is altijd wel de geadverteerde prijs. Dan stel je jezelf ook niet teleur.

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie!
Gebruikersavatar
Neko-
Donateur 2014
Berichten: 5364
Lid geworden op: di 04 jul, 2006 19:05
Locatie: Utrecht

Re: Voorstellen & zoekende naar tips/hulp

Bericht door Neko- »

Ik heb na de aanschaf van mijn 2002 GT alleen voor de periode van garantie voor punten die daarop betrekking hadden de auto teruggebracht naar Leeuwarden. Standaard onderhoud etc gebeurde gewoon lokaal :)

En qua verbruik... als je echt op het verbruik gaat letten, dan is de Mustang inderdaad een verkeerde auto :)

Als je je alleen al over die sticker verbaasd... Ik heb destijds via-via (iemand op een forum in de USA bood het aan) een replica van de US Window sticker voor mijn auto weten te krijgen... Dat is de sticker die er (volgens zeggen) in de showroom in de USA opgeplakt zat om de auto aan te prijzen...

Zoiets: https://monroneylabels.com/cars/9118400 ... rd-mustang

Daar staat echt alles op ;)

Heb 'm netjes professioneel hier laten afdrukken en ingelijst. Hangt naast de window-sticker van mijn vorige Mustang (die beduidend kleiner en minder informatief is :P)
Current ride: 2019 EB 2.3 - Zwart - 2023-?
Gone, but not forgotten: 2002 GT 4.6 V8 - Silver (SMR #0009) - 2006-2023
Gebruikersavatar
R0bster
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 20 jul, 2025 16:26
Locatie: Rijnmond

Re: Voorstellen & zoekende naar tips/hulp

Bericht door R0bster »

Neko- schreef: wo 27 aug, 2025 19:38 Ik heb na de aanschaf van mijn 2002 GT alleen voor de periode van garantie voor punten die daarop betrekking hadden de auto teruggebracht naar Leeuwarden. Standaard onderhoud etc gebeurde gewoon lokaal :)

En qua verbruik... als je echt op het verbruik gaat letten, dan is de Mustang inderdaad een verkeerde auto :)

Als je je alleen al over die sticker verbaasd... Ik heb destijds via-via (iemand op een forum in de USA bood het aan) een replica van de US Window sticker voor mijn auto weten te krijgen... Dat is de sticker die er (volgens zeggen) in de showroom in de USA opgeplakt zat om de auto aan te prijzen...

Zoiets: https://monroneylabels.com/cars/9118400 ... rd-mustang

Daar staat echt alles op ;)

Heb 'm netjes professioneel hier laten afdrukken en ingelijst. Hangt naast de window-sticker van mijn vorige Mustang (die beduidend kleiner en minder informatief is :P)
Nou over Leeuwarden gesproken, dat gaat'm niet meer worden... Zie dat ik nu al te laat ben, advertentie is offline gehaald :blink2: . Blijkbaar vond iemand anders dit ook wel een hele mooie auto. Kan ik goed begrijpen haha.

Oh, dus dat is dat papiertje! Had die in wat vagere toestanden wel eens voorbij zien komen, maar nu zie ik pas goed wat het is. Leuk aandenken om ingelijst te hebben!
Plaats reactie

Terug naar “Welkom”