Petronix 2 verdeler.
Moderator: Shelby GT-H
Petronix 2 verdeler.
Hallo,
Ik heb een petronix 2verdeler en petronix bobijn. Ik twijfel wat met de aansluiting.
Volgens de één is het op + termlnal bobijn de + contactslot en rode draad van de verdeler. De zwarte draad op de - terminal bobijn. Nu las ik dat er ook nog een soort resistor of belast tussen de + contactslot en + terminal bobijn moet komen of is dit niet nodig? In het pakket was er geen resistor/balast aanwezig. Graag wat meer duidelijkheid over de aansluiting.
Ik heb een petronix 2verdeler en petronix bobijn. Ik twijfel wat met de aansluiting.
Volgens de één is het op + termlnal bobijn de + contactslot en rode draad van de verdeler. De zwarte draad op de - terminal bobijn. Nu las ik dat er ook nog een soort resistor of belast tussen de + contactslot en + terminal bobijn moet komen of is dit niet nodig? In het pakket was er geen resistor/balast aanwezig. Graag wat meer duidelijkheid over de aansluiting.
Re: Petronix 2 verdeler.
Ik had ook nog een vraag hoe het nu zit als het contact blijft aan staan... bij een verdeler met contactpunten is dat niet zo goed heb ik laten zeggen. Als de contactpunten net gesloten zijn is er een overbelasting of dergelijks? Hoe zit dan met een elektronische verdeler?
Een PeRtronics I kan in situaties waarbij het contact lang aan staat en de stand van de krukas juist is, oververhit en defect raken. De P II en P III zijn daar tegen beveiligd.
Op je eerste vraag:
- de Pertronics module moet een een (geschakelde) 12V hebben, en je bobine waarschijnlijk 6 V via de route van de zgn Pink Resistor wire. Je kunt een bobine nemen met een hogere interne weerstand en deze ook op 12V aansluiten, of een 6V bobine aansluiten via een aparte weerstand op dezelfde 12V spanning die je Pertronix voedt.
Op je eerste vraag:
- de Pertronics module moet een een (geschakelde) 12V hebben, en je bobine waarschijnlijk 6 V via de route van de zgn Pink Resistor wire. Je kunt een bobine nemen met een hogere interne weerstand en deze ook op 12V aansluiten, of een 6V bobine aansluiten via een aparte weerstand op dezelfde 12V spanning die je Pertronix voedt.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
De bobine is 12v flametrower. De pinkwire is verwijderd. De aansluiting is als volgt; contact aan +12v op +terminal bobine. Petronix 2 rode draad ook op+ terminal bobine. De zwarte draad van de Petronix op - terminal. Dit is dus correct en er moet niets van nog weerstand of dergelijks nog ergens tussengeplaats worden?
Wat bedoel je juist met petronix module? Ik heb nu enkel dus een petronix 2 en 12v bobine
De pertronix module is het blokje dat in de verdeler komt in de plaats van de contactpunten.mymustang schreef: za 03 mei, 2025 22:55 Wat bedoel je juist met petronix module? Ik heb nu enkel dus een petronix 2 en 12v bobine
Alles wat je beschrijft lijkt OK.
Let wel op voor mechanische blokkage binnenin de verdeler. Ik heb destijds bij mijn ombouw een en ander moeten 'bijwerken'.
Lees het op deze thread : viewtopic.php?t=30111
Info over ballasted ignition systems vind je hier :
viewtopic.php?p=361277
Greets,
C.
Even voor de duidelijkheid. Ik dus een nieuwe petronix II verdeler en een nieuwe flametrower van petronix. Dus mijn oude verdeler is eruit gehaald. Ik zag dus op afbeeldingen dat ze zowel aangesloten werden als beschrijving hierboven... Ik zag ook afbeeldingen op het net dat het contact eerst naar een soort ballast gaat en vervolgens vertrekt er een draad naar de bobine. Dus niet rechtstreeks van contact naar bobine. Dus zit ik met de vraag of mijn aansluiting ( rechtstreeks dus) ook okay is?
Ik heb de verwijzing van cobretti gelezen. Nu blijft de vraag na het verwijderen van de pinkwire, heb ik dus een draad rechtstreeks van het contact naar de bobine via een kort stuk pinkwire(2cm) aangesloten. Is dit nog wel okay? Of moet er toch een weerstand tussen voor alle veiligheid? Hoe dik moet/ mag de draad zijn richting bobine? Dikkere draad is toch ook meer weerstand of zie ik het fout?
zie de 4 Moss filmpjes via mijn linkmymustang schreef: zo 04 mei, 2025 12:28 Even voor de duidelijkheid. Ik dus een nieuwe petronix II verdeler en een nieuwe flametrower van petronix. Dus mijn oude verdeler is eruit gehaald. Ik zag dus op afbeeldingen dat ze zowel aangesloten werden als beschrijving hierboven... Ik zag ook afbeeldingen op het net dat het contact eerst naar een soort ballast gaat en vervolgens vertrekt er een draad naar de bobine. Dus niet rechtstreeks van contact naar bobine. Dus zit ik met de vraag of mijn aansluiting ( rechtstreeks dus) ook okay is?
Zeker alle 4 bekijken.
Het werken met ballast=weerstand=resistor is destijds uitgevonden als oplossing voor een koud-start probleem.mymustang schreef: zo 04 mei, 2025 12:41 Ik heb de verwijzing van cobretti gelezen. Nu blijft de vraag na het verwijderen van de pinkwire, heb ik dus een draad rechtstreeks van het contact naar de bobine via een kort stuk pinkwire(2cm) aangesloten. Is dit nog wel okay? Of moet er toch een weerstand tussen voor alle veiligheid? Hoe dik moet/ mag de draad zijn richting bobine? Dikkere draad is toch ook meer weerstand of zie ik het fout?
Als je geen koud start probleem hebt kan het dus allemaal simpel gehouden worden via het originele 3ohm 12V systeem.
Nu, tegenwoordig heb je modernere zogenaamde 'hetere' coils. Zoals bijvoorbeeld jouw Flamethrower II. Dat zijn simpelweg coils die de hogere warmte verdragen. In een auto 12V systeem hebben die dan een weerstandswaarde die typisch lager is dan <3ohm : zijnde 1,5ohm of nog lager... het geeft uiteindelijk secundair van de coil een krachtigere vonk naar de bougie.
Maw, ik zou 'em aansluiten zoals Petronix voorschrijft.
Ik weet niet meer uit het hoofd hoe dat precies is.
Maar ik vermoed dus dat het ganse ballast verhaal overbodig is en dat je gewoon rechtstreeks kan aansluiten en je dus niets hoeft te wijzigen.
Nog een fysica correctie : een dikkere draad geeft minder weerstand (niet meer!!).
Draden moeten altijd dik genoeg zijn om opwarming en brandgevaar te vermijden.
Het ganse mustang systeem van de pink wire, die express dun en op exacte lengte werd gehouden om de juiste weerstandswaarde te bereiken, vind ik dus potentieel gevaarlijk.
Greets, C.
Dan is aansluiten aan nog 2cm pinkwire vragen om problemen en veel weerstand op dat stukje draad?
Ik zag een schema waarbij een petronix II aangesloten was aan een relais. Contact naar relais en via de relais voeding van de batt+ naar de bobine+ hierbij nog een extra veiligheid van een 15A fuse en dan zou het in één keer okay zijn?
Petronix aansluitschema is heel beperkt en heb ik trouwens niet meer.
Ik zag een schema waarbij een petronix II aangesloten was aan een relais. Contact naar relais en via de relais voeding van de batt+ naar de bobine+ hierbij nog een extra veiligheid van een 15A fuse en dan zou het in één keer okay zijn?
Neen, die 2cm zal maar een kleine extra weerstand betekenen op de totale draad.mymustang schreef: zo 04 mei, 2025 19:20 Dan is aansluiten aan nog 2cm pinkwire vragen om problemen en veel weerstand op dat stukje draad?
Ik ga er wel vanuit dat de rest van die draad dikker is...
Lijkt me goed, maar best dat iemand anders dat hier bevestigd. Ik ben goed in het uitzoeken van dingetjes, maar heb niet zoveel praktijkervaring.mymustang schreef: zo 04 mei, 2025 19:20 Ik zag een schema waarbij een petronix II aangesloten was aan een relais. Contact naar relais en via de relais voeding van de batt+ naar de bobine+ hierbij nog een extra veiligheid van een 15A fuse en dan zou het in één keer okay zijn?
Mss helpt deze link ?
https://www.vintage-mustang.com/threads ... s.1214508/
Grts, C.
Daar had ik het schema van gezien. Mij lijkt een aansluiting met relais dan ook een veilige zaak. Nu nog uitzoeken op hoeveel deze moet afgezekerd worden, dit in geval er toch iets mis zou lopen en de boel niet in de fik schiet.
Je haalt hier 2 dingen door elkaar, de weerstand is er altijd geweest, het omzeilen van de weerstand (12v via start relais) is juist bedoeld om het koudstart probleem te omzeilen. Daarom heb je tijdens het starten (orgineel) 12v op de bobine, terwijl het tijdens normaal lopen 9v is.Cobretti schreef: zo 04 mei, 2025 18:35
Het werken met ballast=weerstand=resistor is destijds uitgevonden als oplossing voor een koud-start probleem.
Als je geen koud start probleem hebt kan het dus allemaal simpel gehouden worden via het originele 3ohm 12V systeem.
Even terugkomend op de eeste vraag. Rechtstreeks een draad vanuit het contact is het beste (de petronics (2) werkt ook met de weerstand draad (pink wire) er nog tussen maar dat is niet ideaal.). Er hoeft geen balast tussen. Ga niet lopen spelen met zekeringen en relais naar de bobine, zorg voor een goede draad rechtstreeks. Al het gene wat je er extra tussen zet kan alleen maar problemen geven, stilstaan langs de weg zonder dat je meer snapt hoe alles in elkaar zit geknoopt. De voeding naar de bobine wil je zo zuiver mogelijk hebben dat geeft uiteindelijk de beste vonk.
Dus maw, de pinkwire die reeds verwijderd is en nu vervangen door een 1.5mm draad kan dan niet afgezekerd naar I- Side solenoid en via die weg naar + bobine. Zonder kans op overhitting. De petronix sluit ik dan respectievelijk rood + bobine en zwart - bobine. De petronix II is dan beveiligd mocht de hij net op een punt staan in lijn met de contactpunten van de verdelerkap.
Je leest zoveel verschillende versies dat men uiteindelijk begint te twijfelen. Terwijl men overal net wil afzekeren ter verkoming van, leggen ze hier een rechtstreekse draad van het contact en als er dan iets misloopt dan moet er wel ergens iets doorbranden...! Zo dacht ik er toch over, maar misschien vergis ik me hierin.
Je leest zoveel verschillende versies dat men uiteindelijk begint te twijfelen. Terwijl men overal net wil afzekeren ter verkoming van, leggen ze hier een rechtstreekse draad van het contact en als er dan iets misloopt dan moet er wel ergens iets doorbranden...! Zo dacht ik er toch over, maar misschien vergis ik me hierin.
Waar het mij vooral om gaat is als het contact opstaat dat er nergens geen overhitting ontstaat. Met de originele verdeler met contact punten is het toch blijkbaar niet raadzaam om dit te doen.