Wil niet meer starten

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 37
Lid geworden op: za 12 okt, 2013 09:05
Locatie: Overbetuwe

Wil niet meer starten

Bericht door Johan »

Vandaag een mooi ritje gemaakt met de Mustang (>100km) meerdere keren gestopt en starten geen probleem.
Totdat ik thuis kwam. Mustang uitgezet om poorten te openen daarna starten, maar helaas alleen een klik en verder niks.
Een paar uur gewacht en nogmaals geprobeerd, maar helaas weer niks.
Heb ik het geluk dat bij mij thuis voor de garage de startmotor is overleden of is er wat anders aan de hand?
Ford Mustang Convertible 1966 V8 Automaat

Mvg Johan
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1878
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Wil niet meer starten

Bericht door Big_fun_58 »

Eerst maar eens de accu opladen.
Als hij dan start en loopt dan met een voltmeter op de + en - van de accu meten of de dynamo voldoende Volts levert. Je zou ongeveer 14.5 Volt moeten meten.
Is deze 12 volt dan is de dynamo of stroom regulator overleden.
Start hij met een opgelade accu niet dan heb je slechte contacten (controleer óók je massakabel (aansluitingen)) of is je startmotor versleten.
Succes!
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 37
Lid geworden op: za 12 okt, 2013 09:05
Locatie: Overbetuwe

Re: Wil niet meer starten

Bericht door Johan »

Bedankt voor de tips.
Accu ga ik aan de lader zetten
En morgen mee aan de slag.
Wordt vervolgd....
Toch nog ff snel met de multimeter aan de gang.
Startrelais komt in en geeft 12V op contact van startmotor (kabel van startmotor los gehaald)
Maar sluit ik de kabel van de startmotor aan, dan komt er +/- 6,7V op de kabel naar de startmotor en wordt de kabel van de startmotor zeer heet.
Gebruikersavatar
B67FSTB
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 25 jul, 2016 19:09

Re: Wil niet meer starten

Bericht door B67FSTB »

Hoi
Eerst uw massa's controleren.
Massa batterij naar motor.Moet zeer goede verbinding hebben.Eventueel losmaken en reinigen.
Controleer ook massa van motor naar schutbord.
Dan staat vd batterij controleren.Indien de spanning dan nog steeds zakt , dan is de batterij stuk.( na opladen met lader )
Nadat de motor draait , spanning op de batterij controleren. 13.6v tot 14.5v max. Indien niet , externe regelaar en of alternator(borstels) .
Liever eraan sleutelen dan ermee rijden.
Gebruikersavatar
stefke
Berichten: 857
Lid geworden op: zo 13 feb, 2005 15:22
Locatie: Hier en niet daar

Re: Wil niet meer starten

Bericht door stefke »

Controleer ook de kabel van het startrelais naar de startmotor. Als die zo heet wordt, kan die wellicht sluiting maken.
'71er grande
'66er coupe,
'69 Mach 1 Project
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 37
Lid geworden op: za 12 okt, 2013 09:05
Locatie: Overbetuwe

Re: Wil niet meer starten

Bericht door Johan »

Starmotor uitgebouwd en snel een paar fotos gemaakt.
Ook heb ik de ohmse weerstand gemeten tussen aansluiting startmotorkabel en behuizing.
Deze is 0.7 ohm (weerstandsdraden flukemeter 0.6 ohm)
Lijkt wel een kortsluiting.
Volgende week misschien startmotor maar eens verder uitelkaar halen.
Of is een nieuwe/andere startmotor een betere optie?
Zijn er nog aanbevelingen voor een goede vervanger?
Dan hoor ik dat graag.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mvg Johan
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5595
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Wil niet meer starten

Bericht door Dakloos »

Johan,

Een startmotor is bijna een kortsluiting! Er loopt zo 100-200 ampère tijdens het starten richting de startmotor. 0.1 ohm is dan zelfs aan de hoge kant :wink: . Daarom is het zo belangrijk dat alle aansluitingen in dat circuit schoon zijn en dus goed contact maken. De minpool van de accu zit links onder op het blok geschroefd (als je er voor staat), heb je die gecontroleerd?

0.6 Ohm met kortgesloten meetkabels op een Fluke Multimeter is overigens veel te hoog!
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 37
Lid geworden op: za 12 okt, 2013 09:05
Locatie: Overbetuwe

Re: Wil niet meer starten

Bericht door Johan »

Dakloos schreef: zo 13 apr, 2025 14:07 Johan,

Een startmotor is bijna een kortsluiting! Er loopt zo 100-200 ampère tijdens het starten richting de startmotor. 0.1 ohm is dan zelfs aan de hoge kant :wink: . Daarom is het zo belangrijk dat alle aansluitingen in dat circuit schoon zijn en dus goed contact maken. De minpool van de accu zit links onder op het blok geschroefd (als je er voor staat), heb je die gecontroleerd?

0.6 Ohm met kortgesloten meetkabels op een Fluke Multimeter is overigens veel te hoog!
Erwin,
Minpool gecontroleerd en kabel zit goed vast.
Denk dat ik morgen een paar accukabels ga regelen en dan rechtstreeks op een accu ga testen.
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 37
Lid geworden op: za 12 okt, 2013 09:05
Locatie: Overbetuwe

Re: Wil niet meer starten

Bericht door Johan »

Update:

Nieuwe startmotor besteld bij startenladen.nl.
Deze zonet gemonteerd en start weer als een nieuwe.
Waarschijnlijk was de bendix niet terug gegaan en heeft als een dolle staan draaien.
Koolborstels hebben de collector waarschijnlijk beschadigd door het snelle draaien.
Eind goed al goed. :D

Mvg Johan
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”