C4 bak 1970 - ruw inschakelen na 4j stilstand

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 385
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

C4 bak 1970 - ruw inschakelen na 4j stilstand

Bericht door Cobretti »

Hallo iedereen,

De cobra is intussen opnieuw 'alive' :smt041 . Met nieuw koelsysteem, maar daarover later meer.

Ik ondervond echter een probleem met de C4 versnellingsbak.
Die komt erg hard in bij schakelen van N naar D.
Het is nog erger bij schakelen van N naar R.
Terugschakelen naar N gebeurt altijd probleemloos zacht.

Gevolg is dat de motor stilvalt ofwel dat de wielen spinnen.
Traag rijden is bijgevolg heel erg lastig. Eens 'op gang' geen enkel probleem.
Het gaat dus enkel om het initiële inschakelen.

De auto heeft ca. 4 jaar stilgestaan. Is rijdend weggezet met correct C4 olieniveau. Geen lekkages sindsdien.
Het schakelen van N naar D was voorheen boterzacht. Er zit (voor zover me bekend) geen shiftkit op.
Het schakelen van N naar R was vroeger ook al vrij hard, en is nu dus nog harder.

Ik heb nog geen grondig storingsonderzoek gedaan (ben bezig met de koeling af te werken).
Ik ga het alleszinds moeten verhelpen, hebben jullie enig idee wat de oorzaak en oplossing kan zijn ?

Volgens dit draadje moet de bak open...
https://www.allfordmustangs.com/threads ... nt.345493/

Thx !
C. 8)
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2989
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: C4 bak 1970 - ruw inschakelen na 4j stilstand

Bericht door edgar »

Toerental motor hoog op moment van schakelen?
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 385
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: C4 bak 1970 - ruw inschakelen na 4j stilstand

Bericht door Cobretti »

edgar schreef: zo 23 feb, 2025 22:27 Toerental motor hoog op moment van schakelen?
Ja.
Ik heb het dan wellicht slechter gemaakt door het stationaire toerental te verhogen opdat de motor niet zou stilvallen.
Hopelijk is het 'maar' dit... :D

Grts,
C. 8)
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2989
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: C4 bak 1970 - ruw inschakelen na 4j stilstand

Bericht door edgar »

Je laat ons in spanning...

Wat is het toerental dan op dat moment?

Bij mij staat stationair zo laag dat de auto nauwelijks wil kruipen en bij wijze van spreken al niet over een latje van 10mm vierkant komt uit zichzelf. Toch voldoende toeren om niet te stoppen als fan en verlichting aan staan.

Anekdote: toen ik de auto net had (2003..) begreep ik de automatische choke niet zo goed, plus geen toerenteller, plus geen nota hebben van hoeveel toeren het blok liep. Dat gaf geweldige klappen bij het inschakelen van reverse of drive. Moest vol op de rem blijven staan om niet door de garage heen te schieten. :lol:
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 385
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: C4 bak 1970 - ruw inschakelen na 4j stilstand

Bericht door Cobretti »

edgar schreef: wo 26 feb, 2025 22:11 Je laat ons in spanning...
Wat is het toerental dan op dat moment?
Mijn auto staat nog steeds in stalling en werk er in principe alleen in het weekend aan.
Het kan dus (opnieuw) nog ff duren :lol:

Het toerental is ca. 1500rpm, uiteraard veel te hoog.
Ik zou mijn dashboard toerenteller ook eens moeten checken, denk dat die een hoger toerental toont dan in werkelijkheid.
Mijn stroboscoop heeft echter geen toerentalmeting. Dat komt wel eens goed.

Prio ligt nog bij de koeling, zie mijn ander topic.

Grts, C. 8)
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 496
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: C4 bak 1970 - ruw inschakelen na 4j stilstand

Bericht door richard66coupe »

1500 toeren is wel erg hoog inderdaad. Die van mij doet iets van 700/800 toeren in P en kruipt iets. Ik wou nog vragen of je de vacuüm modulator wel hebt aangesloten maar zie in de link dat dit nauwelijks effect heeft op inschakelen. Misschien toch nog het checken waard.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 385
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: C4 bak 1970 - ruw inschakelen na 4j stilstand

Bericht door Cobretti »

Ik heb het toerental verlaagd en het is al veel beter.
Enkel het inschakelen in achteruit gaat nog met een schokje.
Maar dat was 4j geleden ook al zo. Ik moet dat eens verder bekijken hoe dat zou komen.

Grts, C. 8)
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”