Even voorstellen, wil een Ecoboost 2.3 aanschaffen

op dit Forum en stel je even voor

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Henkw64

Even voorstellen, wil een Ecoboost 2.3 aanschaffen

Bericht door Henkw64 »

Hallo mede Mustang liefhebbers.

Mijn naam is Henk ik ben 60 jaar oud en geboren en getogen in Pijnacker. Zoals zovelen, is mijn droom om ooit een Ford Mustang te rijden.
Medio augustus krijg ik de financiële mogelijkheid om een Mustang aan te schaffen. Niet onbelangrijk, ik heb mijn vrouw kunnen overtuigen dat ik nu graag een Mustang wil hebben. Onze wens gaat uit naar een generatie 6 cabriolet Ecoboost 2.3. Het zal een 2e hands worden, vanaf 2016 met een bedrag tot max 40 K. Het is fantastische auto qua uiterlijk!

Vanaf mijn 18e altijd in Japanse auto's gereden, Toyota, Mitsubishi en Mazda. Onze dag/dagelijkse auto is een Toyota Corolla 2.0 hybrid. Als 2e auto hebben wij een Mazda MX-5 NC 2.0, vandaar de keuze voor een cabriolet. Nu zou ik graag van de "ervaren" Mustang bezitters willen weten hoe het met de betrouwbaarheid zit? Het is voor mij best een stap om van de MX-5 de overstap te maken naar een Ford. De Mustang wordt hoofdzakelijk gebruikt voor plezier ritjes en korte vakanties. Ik heb het geluk dat Mustang in de garage kan staan.

In de testen is te lezen dat de 2.3 Ecoboost gevoelig kan zijn met de koppakking, de condensor van de airco, roestgevoeligheid, koppelingspedaal welke scheurt, achteruitrijcamera storing? Met de facelift in 2018 schijnt dit verholpen te zijn? Kunnen jullie mij helpen met tips en ervaringen? De problemen welke ik voorbij zie komen word ik wat onrustig van. Wellicht is dit heel sporadisch??

Alvast enorm bedankt voor jullie reacties en hulp
Groet van een Mustang liefhebber

Henk
Laatst gewijzigd door Henkw64 op ma 27 mei, 2024 14:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Berns

Re: Even voorstellen, wil een Ecoboost 2.3 aanschaffen

Bericht door Berns »

Welkom Henk.

De Mk7, die nu ook beschikbaar is in Nederland (denk ik) zal trouwens op 28 en 29 juni mee racen in de GT 24 uur in Spa Francourchamps, hier in België.
Dan spreken we natuurlijk wel van de GT3 versie hé. Naar het schijnt een echt beestje.

Terwijl zal er daar ook een stevige rits mustangs van alle generaties te bezichtigen zijn. Dus ook Mk6 .Hun eigenaars zullen allen eenzelfde pet en T-shirt dragen.
66 San Jose CA GT Convertible
Sauterne Gold with Deluxe Ivy Gold & White Int White Top
289 A Code C4 Tinted Windows (Green), original factory 8-track AM
6R08A1174## Oct 65 Build
Neko-
Donateur 2014

Bericht door Neko- »

Welkom op het forum. Zelf nog niet zo lang eigenaar van een S550, plus dat die van mij uit 2019 komt (en daarmee al jouw genoemde issues blijkbaar al voorbij is).

In ieder geval succes met de zoektocht. Kleine notitie: 2 juni is in Poeldijk Mustang Valley... Misschien leuk om een dagje aan te waaien, en mogelijk wat te praten met eigenaren over de ervaringen :) Zie https://www.dmff.nl/viewtopic.php?t=33167
Current ride: 2019 EB 2.3 - Zwart - 2023-?
Gone, but not forgotten: 2002 GT 4.6 V8 - Silver (SMR #0009) - 2006-2023
Henkw64

Bericht door Henkw64 »

Tot zover dank jullie wel voor de reacties. Ja kennelijk is het beter om het facelift model te kopen? Als je de verschillende testen mag geloven, heeft de generatie van 2015 t/m 2017 wel wat “probleempjes”

Oh dat lijkt mij zeker leuk om naar Poeldijk te gaan. Echter onze zoon viert deze dag zijn verjaardag. Heb jij jou Mustang particulier of bij een bedrijf gekocht?

Gr Henk
Neko-
Donateur 2014

Bericht door Neko- »

In mijn geval een bedrijf geweest, die namens een particulier verkocht. Particulier heeft zelf blijkbaar de import gedaan (mijn auto is uitgeleverd in Florida, dus niet voor EU markt direct gemaakt). Persoonlijk ook de keus gemaakt om niet voor een cabrio te gaan, maar dat is meer vanuit persoonlijke praktische overwegingen geweest.

De 2002 GT die ik voor deze had heb ik ook bij een Ford garage gekocht, maar daar kwam verder geen particulier meer aan te pas. Die hadden 'm al 6 maanden in de showroom staan voor ik 'm oppikte.

En daar ik in de USA ook al een paar keer een S550 gehuurd had tijdens vakanties was ik wel redelijk bekend met hoe die rijden.

Over het algemeen geld wel dat vroege modellen van een bepaalde body wel wat issues hebben die in de latere modeljaren opgelost zijn. Maar dat is niet specifiek voor de Mustang, andere modellen en fabrikanten hebben daar net zoveel last van. Daarmee is niet gezegd dat de vroege modellen altijd problematisch zijn. De issues kunnen al verholpen zijn (of het is nooit een probleem geweest) en het kan zijn dat een eerdere eigenaar besloten heeft wat zaken aan te passen waardoor die problemen helemaal niet meer bestaan. En hoe met de auto gereden is kan ook een factor zijn

Op Autoscout vind ik in ieder geval zo al 5 cabriolets die allemaal in je prijsrange vallen. Maar dan word het ook kijken naar hoe je de auto zelf wilt hebben. Kilometerstand, kleur, automaat of niet, lederen bekleding of niet, bepaalde accessoires die je wilt hebben. Zeker met 2e hands zul je waarschijnlijk wel ergens op moeten toegeven. Een auto echt krijgen zoals jij 'm hebben wilt is meestal alleen voorbehouden als je 'm nieuw gaat bestellen. En dan ben je wel iets meer kwijt als je budget ;)

De enige raad die ik je mee kan geven is om niet te proberen over een nacht ijs te gaan. Kijk om je heen, en probeer eens wat meetings te bezoeken (https://fordmustangclub.nl/evenementen) om gewoon te kijken en mogelijk met andere eigenaren te praten en zo je beeld compleet te maken waar je naar op zoek bent en waar je op moet gaan letten. En uiteraard is dit forum (of DMFF op Facebook) ook een optie om vragen te stellen.
Current ride: 2019 EB 2.3 - Zwart - 2023-?
Gone, but not forgotten: 2002 GT 4.6 V8 - Silver (SMR #0009) - 2006-2023
Henkw64

Bericht door Henkw64 »

Dank je wel voor je uitgebreide reactie, hier kan ik zeker iets mee. Cabriolet is voor ons een bewuste keuze. Het is voor ons een 2e auto waar voornamelijk plezier ritten mee worden gemaakt. De fastback vind overigens wel heel erg mooi. Jaren geleden heb ik mijn motorfiets verkocht, mijn vrouw ging nooit achterop. Maar een cabriolet is onze gezamenlijke hobby.

Ben al een tijdje aan het oriënteren op gaspedaal.nl en marktplaats. Km stand liefst zo laag mogelijk. Maar zoals je zegt, niet te snel beslissen en eens naar meetings gaan. Hoe de vorige eigenaar ermee is omgegaan scheelt veel. Dat is met elke auto zo natuurlijk.

Fijn dat je de moeite neemt om te reageren

Gr
Henk
Eric
Contacteer:

Bericht door Eric »

Beste Henk,

Het loont inderdaad de moeite je zeer uitgebreid te orienteren en zeker niet meteen de eerste de beste auto te kopen, want er rijden heel wat baggerauto's (lees opgelapte total loss gevallen) rond in Nederland, ook van de S550 generatie. Door de achtelijk hoge BPM is het importeren van schadeauto's nog altijd zeer aantrekkelijk en dat gebeurt dan ook volop.

Technisch is er weinig verschil tussen de eerste drie modeljaren (2015-17) of de facelift versie (2018-23). Uiteraard schrijft Ford vlammende verhalen over hoe geweldig veel ze allemaal hebben aangepast bij de facelift, maar in de praktijk is dat verschil nauwelijks merkbaar. Het enige echt grote verschil is bij de automaat, vanaf MJ 2018 heb je de nieuwe 10-traps automaat, bij de 2015-17 de oude vertrouwde 6-traps. Beiden rijden prima, maar de 6-traps is wel een stuk degelijker, dus als je een gebruikte koopt loop je bij de 10-traps meer risico op kosten als je de pech hebt dat de vorige eigenaar hem heeft afgetrapt.

Een ander technisch verschil is dat bij de Europese uitvoeringen de faceliftversie een partikelfilter heeft, wat tot een merkbare vermogensreductie heeft geleid. Bij de pre-facelift heeft dezelfde motor dus meer vermogen. De US spec exemplaren hebben dit filter overigens nooit, dus dat kan een argument zijn om juist een US exemplaar te kiezen (meestal herkenbaar aan de rode achterlichten, kleinere zijspiegels en snelheidsmeter in mijlen).

Ook als je graag wilt toeren en gesteld bent op comfort is een US spec exemplaar een aanrader. Die kun je namelijk krijgen zonder het Performance Pack, bij Europese spec exemplaren is het Performance Pack standaard. Persoonlijk vind ik het Performance Pack echt een ramp, je krijgt stuggere veren en dempers, terwijl de wegligging op geen enkel vlak beter is. Een US spec auto zonder Performance Pack rijdt juist heerlijk. Als je perse toch een Europees exemplaar wilt, neem dan een met Magneride, want dat lost het onderstelprobleem ook op. Magneride is overigens alleen verkrijgbaar op de facelift.

De EcoBoost leent zich voor tuning, dus ook dit is een risico. Een vorige eigenaar kan er een tune op gehad hebben wat de levensduur van de motor nooit ten goede komt.

Als je een automaat wilt zul je overigens vrijwel alleen maar geimporteerde exemplaren vinden, want de EcoBoost met automaat was destijds 21.000 euro duurder dan de versie met handbak, dus de nieuw in Nederland EcoBoost geleverde exemplaren zijn 95% met handbak. Importauto's kunnen zowel uit de VS komen (altijd US spec) als uit Europese landen als Belgie of Duitsland (meestal Euro-spec exemplaren).

Hou er rekening mee dat uit de VS geimporteerde cabrio's heel vaak ex-rental exemplaren zijn. Die hebben dus vaak een zwaar leven gehad. Je kunt dit achterhalen door een Carfax op te vragen op basis van het chassisnummer. Dat is bij US exemplaren sowieso altijd een aanrader.

Wat ik persoonlijk een nadeel van de cabrioversie vindt is dat de daken tegenwoordig van stof zijn ipv het veel duurzamere vinyl dat Ford vroeger gebruikte. Vooral bij de S550 gaat het dak er al heel snel erg ranzig uit zien, met leijke witte strepen in de stof. Daar moet je doorheen kunnen kijken, want echt veel is er niet aan te doen.

Technische problemen zijn er eigenlijk maar weinig. Bij de eerste 5 bouwjaren gaat de aircoverdamper vaak kapot (dure reparatie want het dashboard moet er uit) en aan de rand van de motorkap kan corrosie ontstaan. Het loont de moeite om na te gaan of deze reparaties al hebben plaatsgevonden.

De problemen met de achteruitrijcamera zijn niet heel veel voorkomend, maar als het gebeurt komt dat doordat een stukje van de kabelboom afgekneld heeft gezeten. Is relatief eenvoudig te repareren.

Het probleem met de koppakking kan inderdaad voorkomen, is ook weer een kwestie van pech hebben of niet. De EcoBoost is niet bepaald de meest betrouwbare motor uit de Ford catalogus, dan moet je toch echt de 5.0 hebben. Die zijn bulletproof. Maar ook een koppakking is uiteraard gewoon te repareren.

En verder wat je al zegt en zoals bij elke gebruikte auto geldt, hoe meer je over de onderhoudshistorie en de vorige eigenaren te weten kunt komen hoe beter.
Henkw64

Bericht door Henkw64 »

Hoi Eric

Dank je wel voor je zeer uitgebreide reactie, hier word ik wederom veel wijzer van. Veel tips beschreven door jou.
Ben (nog) niet in het bezit van een Mustang maar voel nu al betrokkenheid. Zal medio augustus september gaan spelen.

Wist niet dat de 6 traps automaat degelijker was dan de 10 traps. Ook niet dat er maar marginale verschillen tussen de facelift en het eerdere model zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar de hand geschakelde. Maar door het scheuren / afbreken van het koppelingspedaal dacht ik beter af te zijn met een automaat. De herkenbaarheid van een US model is ook handig om te weten en het rental verhaal.

De aircopomp en roest was ik tegengekomen in reviews. Iets om na te gaan inderdaad. Een EcoBoost met tuning heeft zeker niet mijn voorkeur. Het is zoals jullie al vermelden, belangrijk goed te kijken wat je koopt. Hier zal ik zeker rekening mee gaan houden.

Tot zover bedankt

Gr
Henk
Guusgeluk

Bericht door Guusgeluk »

Mijn ecoboost 2019 had na 40k, en onder garantie, een nieuwe motor nodig, cylinderkoppakking was de eerste gedachte, later bleek er sprake te zijn van haarscheurtjes in het blok tussen cylinders. De historie van mijn wagen was verder onbekend, maar er zal niet goed motorisch mee om zijn gegaan. Deze motoren zijn zeer gevoelig voor koppakking issues, purge, en brandstofdruk regelaar.
Plaats reactie

Terug naar “Welkom”