Sinds kort ben ik in het bezit van een mooie en vrij originele Ford Fairlane 500 (4 deurs) uit ‘62. Ze is een echte Amerikaanse en heet Arlene, vandaar mijn gebruikersnaam.
Ik heb nog weinig ervaring met het sleutelen aan auto’s, maar probeer toch alvast wat kleine dingen te doen. Tankslang heb ik recent vervangen (lekte en was helemaal poreus), de accukabels worden binnenkort vernieuwd met hoofdschakelaar erop en nu ben ik me aan het verdiepen in de choke.
Fabrieksaf werd de 3,6l 221cui V8 motor van Arlene geleverd met automatische choke op de carburateur.
De vorige eigenaar heeft deze ooit laten vervangen door een nieuwe HOLLEY.
Nu merkte ik dat de wagen erg lastig start op een koude morgen, ondanks gaspedaal pompen, iets gas geven tijdens het starten etc. Je moet dan meerdere pogingen wagen en als hij aanslaat flink gassen om de boel aan de gang te houden. Lijkt me niet de bedoeling en ook niet ideaal voor de motor etc.
Nu lijk ik te hebben gezien dat de nieuwe HOLLEY helemaal geen automatische choke heeft, maar een handmatige, die echter niet aangesloten is. De klep staat dus permanent open, wat waarschijnlijk het moeizame starten verklaart. Heb ik dit überhaupt goed gezien, of heeft een HOLLEY met automatische choke ook zo'n zelfde hendel aan de klep waar je een kabel aan zou kunnen monteren?
Carburateur vervangen kan, maar is duur en zonde. Een chokekabel met hendel aanschaffen is goedkoper en te doen. Lijkt jullie dit ook een goed idee?
Tijdens mijn zoektocht onder het dashboard naar een geschikte montageplek voor de choke vond ik helemaal links een gat van ca. 10mm met een afgeplatte kant. Volgens mij is dit gat precies bedoelt voor een chokekabel. Door de vorm van het gat zou de buitenkabel niet kunnen draaien?
Kan iemand bevestigen of dit inderdaad de originele plek voor een handmatige choke is? Het lijkt erop dat er dus ook geen beugel opgeschroefd moet worden, maar dat je de chokehendel dmv de contramoer rechtstreeks op dat gat aansluit, correct? De hoek van de hendel is dan wel wat apart, namelijk schuin naar beneden ipv recht/haaks naar de bestuurder toe. Is dit normaal? Heb er op de laatste foto even een schroevendraaier in gestoken voor het idee.
Werden deze Fairlanes met V8 überhaupt soms met manual choke geleverd, of was dat meer iets voor de V6?
Hartelijk dank,
Arlene