Deze morgen viel ik opeens stil. Bleek een.los contact te zijn van kabel van de pertronix. Inmiddels is dat verholpen. Wagen start ook maar motor loopt belabberd. Voor de rest is er helemaal niks aan de setup veranderd. Tot gisteren draaide die perfect. Ik.probeer nu de oorzaak te achterhalen. Verdeelkap en rotor heb ik vernieuwd. Daar ligt het niet aan. Ik verdenk de pertronix . Hoe kan ik weten of deze defect is?
Voor de rest 289 ci. Edelbrock carb. Flamethrower coil.
ter achtergrondinfo.
Ik heb de pertronix stroom voorziening via een relais op de accu aangesloten, zodat die een goeie 12 v voeding krijgt. De originele voedingskabel gaf net te weinig stroom. Dat werkte dus perfect sinds ik dat zo had geinstalleerd.
Gisteren gemerkt dat de stekker op het relais (stroomaansturing) niet goed vast zat. Ik vraag me af of dat een defect zou kunnen veroorzaken aan de pertronix module. Ik ga deze week de originele contactpunten er in doen om te zien of het daar effectief aan ligt, dan kunnen we dat al uitsluiten.
Nog iemand hier die al eens een defecte pertronix heeft gehad?
Pertronix testen
Moderator: Shelby GT-H
Re: Pertronix testen
Een Pertronics P1 module is heel eenvoudig opgebouwd. Er is geen tussenweg tussen wel of niet werken.
Al eens met draaiende motor 1 voor 1 de bougiekabels los gehaald om te zien of 1 van de cilinders niet meedoet? (wel opletten: hoogspanning)
Al eens met draaiende motor 1 voor 1 de bougiekabels los gehaald om te zien of 1 van de cilinders niet meedoet? (wel opletten: hoogspanning)
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
- okp
- Donateur 2013
- Berichten: 2621
- Lid geworden op: za 02 feb, 2008 15:16
- Locatie: Brasschaat
- Contacteer:
Re: Pertronix testen
Heb ondertussen.een.en.ander doorgemeten. Pertronix lijkt ok. Maar bij verder meten heb ik gemerkt dat op de kabel die van het contactslot naar de coil gaat geen stroom staat als het contact op staat, maar als het contact af staat, staat er 12 v op die kabel. Dat is toch niet normaal? Contactslot defect dan?
Re: Pertronix testen
Dat zou kunnen. Of ernstige beschadigingen aan je draadboom. Of heb je een soort van 12V backfeed gecreëerd met je relais (verkeerd aangesloten?)
Kan je bij je pink wire? Meet eens aan de connector tussen contactslot en pink wire. Is daar 0V / 12V wel logisch met de stand van contactslot (als je de pink wire los laat)? En wat meet je aan de pink wire kant? Dat zou in alle gevallen behalve op de start stand, 0V moeten zijn.
Kan je bij je pink wire? Meet eens aan de connector tussen contactslot en pink wire. Is daar 0V / 12V wel logisch met de stand van contactslot (als je de pink wire los laat)? En wat meet je aan de pink wire kant? Dat zou in alle gevallen behalve op de start stand, 0V moeten zijn.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
- okp
- Donateur 2013
- Berichten: 2621
- Lid geworden op: za 02 feb, 2008 15:16
- Locatie: Brasschaat
- Contacteer:
Re: Pertronix testen
Ik heb gemeten buiten het relais om. Dus rechtstreeks vanaf de kabelboom. Alles werkte perfect.met de relais set up tot zondag. Ik zal.morgen contactslot eens loshalen.en.doormeten.
Re: Pertronix testen
Je hebt het over een los contact bij de Pertronix en een stekker op het relais wat niet goed vast zat: hebben we het hier over hetzelfde? Hoe meet je spanning, over de spoel of ten opzichte van massa? Ben benieuwd hoe je de Pertronix hebt aangesloten. Het lijkt me stug dat door een losse stekker nu ineens iets mis is met het contactslot.
Ik heb een 1 en 'm zonder relais draaien op 12V voor de "pink wire". De Pertronix type 1 is een eenvoudig ding en gaat niet zo snel stuk.
Hieronder een duidelijk schema van het ontstekings schema. Het is van een 66'er maar die van een 67'er is niet veel anders. Misschien heb je er wat aan. Ben benieuwd wat het is!

Ik heb een 1 en 'm zonder relais draaien op 12V voor de "pink wire". De Pertronix type 1 is een eenvoudig ding en gaat niet zo snel stuk.
Hieronder een duidelijk schema van het ontstekings schema. Het is van een 66'er maar die van een 67'er is niet veel anders. Misschien heb je er wat aan. Ben benieuwd wat het is!

Erwin
1966 convertible
1966 convertible
- okp
- Donateur 2013
- Berichten: 2621
- Lid geworden op: za 02 feb, 2008 15:16
- Locatie: Brasschaat
- Contacteer:
Re: Pertronix testen
Bedankt Erwin, dat schema had ik ook al gevonden. Zoals ik nu meet staat er, wannneer het contact niet op staat, 12 V op de kabel die nu op de + van de coil is aangesloten. En als ik het contact aan zet, is de stroom daar weg.
Ik ga vanavond het contactslot loshalen en daar eens rechtstreeks op meten.
Ik had de pertronix aangesloten via relais naar de accu. De stroom naar het relais werd gegeven door de kabel die op de + van de coil zat. En de stroom voor de pertronix en coil kwam dan via het relais vanuit de accu.
Dat werkte dus perfect tot zondag. Deze set up is me aanbevolen door een Mustangspecialist die dat nog al eens heeft gedaan, omdat de stroom vanaf contactslot soms te laag is voor de coil.
Ik meet vanavond verder en zal laten weten wat mijn bevindingen zijn.
Ik ga vanavond het contactslot loshalen en daar eens rechtstreeks op meten.
Ik had de pertronix aangesloten via relais naar de accu. De stroom naar het relais werd gegeven door de kabel die op de + van de coil zat. En de stroom voor de pertronix en coil kwam dan via het relais vanuit de accu.
Dat werkte dus perfect tot zondag. Deze set up is me aanbevolen door een Mustangspecialist die dat nog al eens heeft gedaan, omdat de stroom vanaf contactslot soms te laag is voor de coil.
Ik meet vanavond verder en zal laten weten wat mijn bevindingen zijn.
- okp
- Donateur 2013
- Berichten: 2621
- Lid geworden op: za 02 feb, 2008 15:16
- Locatie: Brasschaat
- Contacteer:
Re: Pertronix testen
Na lang zoeken is het opgelost. Ik had alle kabels losgemaakt waarvan ik vermoedde dat er iets mis mee zou kunnen zijn. De stekkers aan de firewall zijn ook niet meer al te nieuw. Alles nog eens doorgemeten vanaf de accu naar relais, kabels tussen relais en coil etc etc.
Wat blijkt nu, het relais was defect. Vervangen door een nieuw relais. Nog eens alles doorgemeten. Waarden waren allemaal OK.
Wagen tenslotte gestart en sprong direct aan, zoals het hoort. Motor loopt nu ook veel lekkerder. Morgen een testritje maken.
Maar ik denk dat daarmee het euvel wel is opgelost. Bedankt om mee te denken allemaal.
grtz
Eric
Wat blijkt nu, het relais was defect. Vervangen door een nieuw relais. Nog eens alles doorgemeten. Waarden waren allemaal OK.
Wagen tenslotte gestart en sprong direct aan, zoals het hoort. Motor loopt nu ook veel lekkerder. Morgen een testritje maken.
Maar ik denk dat daarmee het euvel wel is opgelost. Bedankt om mee te denken allemaal.
grtz
Eric