bladveer blues
Moderator: Shelby GT-H
bladveer blues
Forummers,
Ik heb raad nodig.
Ik heb in 2009 mijn 66-er convertible op nieuwe bladveren gezet. Nagezocht; NPD 5560-52, Eaton Detroit Spring,138lbs rate, 1 inch verlaagd.
Ik merk dat ik (tegenwoordig) nauwelijks veerweg over heb. Al snel zit de achteras op de bump stops bij op en afrijden van drempels in de weg. In dorp hou je er rekening mee en doe ik dat heel rustig, maar die op de doorgaande wegen zijn verradelijk.
Nu is 2009 al een heel eind geleden, maar ik moet hierbij vermelden dat de auto van eind 2016 tot vroeg 2018 en van laat 2018 tot begin 2022 met zijn wielen in de lucht heeft gestaan vanwege tranmissie en motor werkzaamheden. De auto was daarbij op de daarvoor bestemde chassispunten opgebokt en dus een onbelaste, vrij hangende vering voor en achter. Strikt genomen zijn de bladveren bij elkaar een goede 8 jaar belast geweest.
In mijn geheugen staat ergens dat ik al rond 2013-2014 er last van had en het zocht in de demping. Ik ben van de witte KYB's naar gebruikte Koni Classics gegaan (daarover later meer). Heeft volgens mij niet geholpen.
Ik zal nog in de garage moeten duiken om de exacte waardes te meten maar op dit moment zit mijn achterwiel een 2-3 cm in de wielkast. Wiel is 205/70-R14. In mijn geheugen staat dat ik na installatie mijn hand horizontaal tussen band en bovenkant wielkast kon leggen. Veren zijn ingezakt lijkt mij. Zoals gezegd, ik zal de originele rijhoogtes opzoeken en het nog even terugrekenen. Maar goed, hier wat vragen.
- Eaton Detroit wordt beschouwd als de betere veer dan bijvoorbeeld Scot Drake. Op hun site zie je honderden uitvoeringen die elke combinatie zo ongeveer afdekken. Bij de bekende vendors aan deze kant van de grote plas worden ongeveer drie types aangeboden voor alle mustangs van 65 - 73. Moet ik dit avontuur aan gaan en een algemenere Scot Drake bladveer kopen?
- Zijn deze veren te repareren? Er is uiterlijk niks mis mee, zijn als nieuw. Ik heb nog een AMK artikel waar ze Eeltink in Heemskerk noemen. Dit bedrijf (er zijn er vast meer) kan veren reparen door ze op te stoken en opnieuw vorm te geven. Heeft iemand ervaring of tips aangaande repareren / herstellen?
Dan de schokdempers.
Ik heb nu gebruikte Koni Classics. Deze zijn enkelvoudig instelbaar, op de uitgaande slag. Naar mijn idee zouden ze op de ingaande slag meer mogen dempen. Nu vind ik de voorkant te springerig (veertvoor erg diep in bij een hoge drempel en 'klapt' nogal diep terug, achter wordt het inveren naar mijn idee te weinig geremd). Op zich rijdt en veert het verder uitstekend, ook op hoge snelheid.
Zijn de Koni's op en moet ik ze vervangen? Ik hoor altijd positieve verhalen over deze dempers. Lijkt mij niet dat ik naar bijvoorbeeld Bilstein dubbel instelbare dempers moet gaan. Het is een auto om mee te cruisen en daarbij een convertible. Die zijn al zo slap als een schoenendoos zonder deksel...
Ik heb raad nodig.
Ik heb in 2009 mijn 66-er convertible op nieuwe bladveren gezet. Nagezocht; NPD 5560-52, Eaton Detroit Spring,138lbs rate, 1 inch verlaagd.
Ik merk dat ik (tegenwoordig) nauwelijks veerweg over heb. Al snel zit de achteras op de bump stops bij op en afrijden van drempels in de weg. In dorp hou je er rekening mee en doe ik dat heel rustig, maar die op de doorgaande wegen zijn verradelijk.
Nu is 2009 al een heel eind geleden, maar ik moet hierbij vermelden dat de auto van eind 2016 tot vroeg 2018 en van laat 2018 tot begin 2022 met zijn wielen in de lucht heeft gestaan vanwege tranmissie en motor werkzaamheden. De auto was daarbij op de daarvoor bestemde chassispunten opgebokt en dus een onbelaste, vrij hangende vering voor en achter. Strikt genomen zijn de bladveren bij elkaar een goede 8 jaar belast geweest.
In mijn geheugen staat ergens dat ik al rond 2013-2014 er last van had en het zocht in de demping. Ik ben van de witte KYB's naar gebruikte Koni Classics gegaan (daarover later meer). Heeft volgens mij niet geholpen.
Ik zal nog in de garage moeten duiken om de exacte waardes te meten maar op dit moment zit mijn achterwiel een 2-3 cm in de wielkast. Wiel is 205/70-R14. In mijn geheugen staat dat ik na installatie mijn hand horizontaal tussen band en bovenkant wielkast kon leggen. Veren zijn ingezakt lijkt mij. Zoals gezegd, ik zal de originele rijhoogtes opzoeken en het nog even terugrekenen. Maar goed, hier wat vragen.
- Eaton Detroit wordt beschouwd als de betere veer dan bijvoorbeeld Scot Drake. Op hun site zie je honderden uitvoeringen die elke combinatie zo ongeveer afdekken. Bij de bekende vendors aan deze kant van de grote plas worden ongeveer drie types aangeboden voor alle mustangs van 65 - 73. Moet ik dit avontuur aan gaan en een algemenere Scot Drake bladveer kopen?
- Zijn deze veren te repareren? Er is uiterlijk niks mis mee, zijn als nieuw. Ik heb nog een AMK artikel waar ze Eeltink in Heemskerk noemen. Dit bedrijf (er zijn er vast meer) kan veren reparen door ze op te stoken en opnieuw vorm te geven. Heeft iemand ervaring of tips aangaande repareren / herstellen?
Dan de schokdempers.
Ik heb nu gebruikte Koni Classics. Deze zijn enkelvoudig instelbaar, op de uitgaande slag. Naar mijn idee zouden ze op de ingaande slag meer mogen dempen. Nu vind ik de voorkant te springerig (veertvoor erg diep in bij een hoge drempel en 'klapt' nogal diep terug, achter wordt het inveren naar mijn idee te weinig geremd). Op zich rijdt en veert het verder uitstekend, ook op hoge snelheid.
Zijn de Koni's op en moet ik ze vervangen? Ik hoor altijd positieve verhalen over deze dempers. Lijkt mij niet dat ik naar bijvoorbeeld Bilstein dubbel instelbare dempers moet gaan. Het is een auto om mee te cruisen en daarbij een convertible. Die zijn al zo slap als een schoenendoos zonder deksel...
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: bladveer blues
Mijn eerste reactie: tijd voor nieuwe veren. Wil je de originaliteit behouden of zou je upgraden tov bladveren. Geen ervaring op mustangs hiermee, maar dat zou wellicht een paar centen kosten.
Chat GPT wijsheid :
Er zijn verschillende factoren die de herstelbaarheid van een bladveer beïnvloeden, zoals de mate van slijtage, de oorzaak van de slijtage en de kwaliteit van het materiaal. In sommige gevallen kan een beschadigde bladveer worden gerepareerd of opnieuw worden geveerd.
Er zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in het repareren en opnieuw veerkrachtig maken van bladveren ¹³. Het is echter belangrijk om te weten dat niet alle bladveren kunnen worden gerepareerd en dat het soms voordeliger kan zijn om een nieuwe bladveer te kopen ¹.
Ik hoop dat dit antwoord je vraag beantwoordt. Laat het me weten als je nog andere vragen hebt.
Bron: Gesprek met Bing, 20-10-2023
(1) Bladveren en Paraboolveren | VDL Weweler-Colaert. https://www.weweler.eu/nl/bladveren.
(2) Cathelijn Service - Veertechniek voor bedrijfsvoertuigen. http://www.cathelijnservice.be/.
(3) Bladveren Janssens – Van den Brande. https://veren-janssens.be/.
Grts,
C.
Chat GPT wijsheid :
Er zijn verschillende factoren die de herstelbaarheid van een bladveer beïnvloeden, zoals de mate van slijtage, de oorzaak van de slijtage en de kwaliteit van het materiaal. In sommige gevallen kan een beschadigde bladveer worden gerepareerd of opnieuw worden geveerd.
Er zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in het repareren en opnieuw veerkrachtig maken van bladveren ¹³. Het is echter belangrijk om te weten dat niet alle bladveren kunnen worden gerepareerd en dat het soms voordeliger kan zijn om een nieuwe bladveer te kopen ¹.
Ik hoop dat dit antwoord je vraag beantwoordt. Laat het me weten als je nog andere vragen hebt.
Bron: Gesprek met Bing, 20-10-2023
(1) Bladveren en Paraboolveren | VDL Weweler-Colaert. https://www.weweler.eu/nl/bladveren.
(2) Cathelijn Service - Veertechniek voor bedrijfsvoertuigen. http://www.cathelijnservice.be/.
(3) Bladveren Janssens – Van den Brande. https://veren-janssens.be/.
Grts,
C.
Re: bladveer blues
Mooi he, ChatGTP
Eaton maakt OEM spec bladveren. De veren die ik indertijd gekocht heb, zijn zwaarder dan stock, en er zit een 1" verlaging in rijhoogte in 'ingebakken'. De auto heeft er nu dan ongeveer 8 - 9 jaar op gestaan en in die tijd misschien 8k kilometers gereden. Dat is niet veel of lang.
Misschien zijn deze veren door de vlakkere curve gevoeliger voor doorzakken dan de standaard veren. Te overwegen valt om voor de volgende set te kiezen voor standaard rijhoogte en verlagingsblokken te monteren. Die kunnen, als de veren weer doorgezakt raken, er tussenuit zodat ik nog wat reserve heb. Alleen, blokken er op is zo ongeveer het beroerdste wat je je auto veertechnisch en rijtechnisch aan kunt doen.
Dank voor de extra adressen!
Ik wacht nog wat reacties af, en misschien eens in Amerika nog wat rondvragen of Eaton eens contacten.
Ben heel benieuwd wat er uit gaat komen.
Eaton maakt OEM spec bladveren. De veren die ik indertijd gekocht heb, zijn zwaarder dan stock, en er zit een 1" verlaging in rijhoogte in 'ingebakken'. De auto heeft er nu dan ongeveer 8 - 9 jaar op gestaan en in die tijd misschien 8k kilometers gereden. Dat is niet veel of lang.
Misschien zijn deze veren door de vlakkere curve gevoeliger voor doorzakken dan de standaard veren. Te overwegen valt om voor de volgende set te kiezen voor standaard rijhoogte en verlagingsblokken te monteren. Die kunnen, als de veren weer doorgezakt raken, er tussenuit zodat ik nog wat reserve heb. Alleen, blokken er op is zo ongeveer het beroerdste wat je je auto veertechnisch en rijtechnisch aan kunt doen.
Dank voor de extra adressen!
Ik wacht nog wat reacties af, en misschien eens in Amerika nog wat rondvragen of Eaton eens contacten.
Ben heel benieuwd wat er uit gaat komen.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: bladveer blues
Edgar,
Ik heb in 2008 een standaard verenpakket gekocht bij Moviecars, rondom Koni's, 16000 mijl ermee gereden en merk helemaal niets van inzakken. De Koni's staan op de "slapste" instelling. In het buitengebied hier zijn er verkeersdrempels waar ik gewoon met 60 km/h overheen "zweef".
Ik heb in 2008 een standaard verenpakket gekocht bij Moviecars, rondom Koni's, 16000 mijl ermee gereden en merk helemaal niets van inzakken. De Koni's staan op de "slapste" instelling. In het buitengebied hier zijn er verkeersdrempels waar ik gewoon met 60 km/h overheen "zweef".
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
Re: bladveer blues
Hi Erwin,
Dat is bemoedigend!
Weet jij of kan jij het merk van je bladveren nog achterhalen? Als ik nu kijk zie ik dat ze Scott Drake parts gebruiken.
Dat is bemoedigend!
Weet jij of kan jij het merk van je bladveren nog achterhalen? Als ik nu kijk zie ik dat ze Scott Drake parts gebruiken.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: bladveer blues
Ik heb de bon gevonden maar behalve de prijs (280 euro) staat er geen merk bij . MAAR: ik heb er een foto van! Ik heb ze destijds uit elkaar gehaald en ze netjes in een metaalkleur gelakt:
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
Re: bladveer blues
Hahaha, ja ik had meteen al om foto kunnen vragen
Kan jij eens je rijhoogte meten? Afstand bovenkant wieluitsparing spatbord - midden van naaf. Voor en achter ? Zo op je avatar foto te zien is jouw rijhoogte wel ok.
Kan jij eens je rijhoogte meten? Afstand bovenkant wieluitsparing spatbord - midden van naaf. Voor en achter ? Zo op je avatar foto te zien is jouw rijhoogte wel ok.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: bladveer blues
Edgar,
Voor 35, achter 36 cm.
Hier een wat recente foto van de zijkant. Shelby drop aan de voorkant met een 1" front spring spacer om 'm weer een beetje recht te krijgen . Aan de onderzijde kun je de subframe connectors goed zien zitten. Het ding rijdt gewoon prima.
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
Re: bladveer blues
Nog enkele forumlinks :
viewtopic.php?t=15309 JRS veren bij Moviecars....
https://dmff.nl/viewtopic.php?t=12841
Greets,
C.
viewtopic.php?t=15309 JRS veren bij Moviecars....
https://dmff.nl/viewtopic.php?t=12841
Greets,
C.
- richard66coupe
- Berichten: 476
- Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
- Locatie: Drenthe
Re: bladveer blues
Jammer dat die veren zo snel achteruit gaan. Het lijkt in theorie de perfecte veer te zijn. Iets stugger maar ook weer geen heavy duty.
Ik heb dezelfde veren als Dakloos. Standaard 4 blads. Destijds bij Adams gekocht in 2009 en er zat een sticker op met Scott Drake maar zijn gemaakt door JRS. John R Spring Service. Voor het geld geen slechte veren en houden zich goed qua veerkracht en rijhoogte. Ze roesten wel wat en dit jaar merkte ik dat ze wat kraakten. Even met de siliconen bus erbij maakte ze weer stil. Ik heb wel gehoord dat je niet met WD40 of kruipolie moet behandelen omdat dit het staal zwak zou maken. Ik kan me er weinig bij voorstellen maar misschien is dat een (mede) oorzaak?
Ik heb dezelfde veren als Dakloos. Standaard 4 blads. Destijds bij Adams gekocht in 2009 en er zat een sticker op met Scott Drake maar zijn gemaakt door JRS. John R Spring Service. Voor het geld geen slechte veren en houden zich goed qua veerkracht en rijhoogte. Ze roesten wel wat en dit jaar merkte ik dat ze wat kraakten. Even met de siliconen bus erbij maakte ze weer stil. Ik heb wel gehoord dat je niet met WD40 of kruipolie moet behandelen omdat dit het staal zwak zou maken. Ik kan me er weinig bij voorstellen maar misschien is dat een (mede) oorzaak?
Re: bladveer blues
Thanks Richard. Dat is interessante infoover SD en JRS.
Ik ben vooralsnog teleurgesteld in de veronderstelde kwaliteit. Eaton is geen waaibomen merk.
Ik heb gelezen dat je bladveren uberhaupt niet mag smeren of invetten. Ik geloof ergens op de site van Eeltink of andere veren restaurateurs. Ik heb ze indertijd wel aan de buitenkant ingesmeerd met por15 of vergelijkbaars. Denk n iet dat dat van invloed is. Ze zien er verder nog deftig uit
Binnenkort maar eens de hoogte bij mijn auto meten.
Ik ben vooralsnog teleurgesteld in de veronderstelde kwaliteit. Eaton is geen waaibomen merk.
Ik heb gelezen dat je bladveren uberhaupt niet mag smeren of invetten. Ik geloof ergens op de site van Eeltink of andere veren restaurateurs. Ik heb ze indertijd wel aan de buitenkant ingesmeerd met por15 of vergelijkbaars. Denk n iet dat dat van invloed is. Ze zien er verder nog deftig uit
Binnenkort maar eens de hoogte bij mijn auto meten.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.