Sproeier bezetting

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Roel1957

Sproeier bezetting

Bericht door Roel1957 »

Tijdens revisie van mijn Motorcraft 2150 2V carburateur
trof ik 2 verschillende sproeiers aan; nl. "55F" en "53F"
De motor liep daardoor(?) niet erg regelmatig en bougies waren zwart aan de randen.

Vraag,
Wat is zoal een gebruikelijke sproeiermaat? Heb de indruk dat de huidige te groot zijn. Haynes vermeld 48F wat nogal een verschil is met nu.
Betreft 302 (automaat) met 1.08 venturi 2150 carb.

Groet,
Roel
'67 Mustang 302 Coupé
'59 Thunderbird 352 Hardtop
richard66coupe

Re: Sproeier bezetting

Bericht door richard66coupe »

Toen ik nog een 2100 geïnstalleerd had zaten er bij mij ook 2 verschillende sproeiers in die maten in als ik me goed herinner. Die van mij liep ook rijk en bougies zwart. Dus heb ik 48 erin gedaan en liep veel beter en zuiniger. Zelf had ik het idee at ie nog wel wat kleiner kon maar ik kon die sproeiers niet vinden.
Misschien hangt het samen met een smog-systeem oid. dat er zulke grote en verschillende sproeiers in zitten?
Roel1957

Bericht door Roel1957 »

Smog systeem is niet aanwezig. In afwachting van USA bestellingen heb ik tijdelijk een ander en recenter 2150 exemplaar 1.08 geplaatst waar 2x48F in zit.
Eindelijk meteen starten en ook stationair draaien is veel beter; vacuum waarde nu een zeer stabiele 22 inch Hg.

Maar.. nu gaat optrekken af stilstand maar moeizaam en haperend. Geef ik volgas boven +/- 50 kmh dan accelereert de wagen wel goed en zelfs sneller dan voorheen.
Misschien 48F voor 302 met flowmaster uitlaten toch te krap of acceleratiepomp opbrengst te weinig?
'67 Mustang 302 Coupé
richard66coupe

Grappig. Ik had het er niet bij verteld maar ik had hetzelfde fenomeen. Hij hield met die grote sproeiers al iets in maar dit werd natuurlijk erger met 48.
Ik heb toen de pomp losgehaald maar dit zag er goed uit in eerste instantie. De shot die hij leverde was echter minimaal. Dit heb ik toen opgelost door een ijzerdraadje door een kanaaltje te doen die zorgt dat ie overdruk kwijt kan richting de vlotter bak.
Later heb ik een andere gereviseerde 2100 gekocht en toen zag ik dat er een messing nozzeltje op die plek zat. Deze was dus losgeraakt bij die andere carb en dus eigenlijk de oorzaak van het inhouden. De gereviseerde carb deed het prima met de 48 sproeiers.
Ik zou in eerste instantie proberen de shot te maximaliseren door af te stellen en even kijken of er niks stuk is.
Roel1957

Bericht door Roel1957 »

Dank Richard !

Ik ga daar mee aan de slag. Zag inderdaad dat er meer in de vlotterkamer dan in de venturi's gepompt wordt. Aandachtspunt, zeker !
Verwacht sproeier levering binnenkort voor het revisieproject. De oude moest ik er uit slopen, zo vast zaten die dingen. En dus onbruikbaar geworden...

Groet,
Roel
'67 Mustang 302 Coupé
Dakloos
Super User

Bericht door Dakloos »

Als ik dit zo lees vraag ik me af of er wel de "check Valve" in de acceleratie pomp wel goed gemonteerd is. Met dit rubber klepje is het onmogelijk dat er benzine terug de vlotterkamer inloopt. Het is het oranje klepje op onderstaande foto:

Afbeelding
Erwin

1966 convertible
Roel1957

Bericht door Roel1957 »

Inmiddels er achter dat vacuüm vervroeging niet werkt. Vandaar het inhouden bij lage snelheid.
Ik had in afwachting van onderdelen tijdelijk een 2150 uit latere jaren '80 geplaatst, welke een heel andere vacuüm routing heeft dan oudere exemplaren.
En ik daarom de vervroeging niet werkend krijg; zie nl. geen gasklep geregelde vacuüm port.
'67 Mustang 302 Coupé
peer

Bericht door peer »

Roel1957 schreef: wo 13 jul, 2022 21:17 En ik daarom de vervroeging niet werkend krijg; zie nl. geen gasklep geregelde vacuüm port.

Toen dit forum nog wat actiever was zou je nu een hele discussie krijgen :D

Je kan (en volgens vele is het zels beter om) de manifold vacuum te gebruiken. De ported vacuum is vooral een millieu ding en helemaal niet nodig of zelfs slechter voor de motor.
Roel1957

Bericht door Roel1957 »

Peer,

Interessante opmerking..! Heb manifold vacuüm geprobeerd, de vervroeging is dan continu maximaal met te hoog stationair idle.
Benieuwd hoe dit toe te passen?

Groet
'67 Mustang 302 Coupé
peer

Bericht door peer »

Ando heeft hier een intressant stukje voor op z'n website staan: http://www.mustang66.perronwei.nl/vacuu ... eging.aspx
Roel1957

Bericht door Roel1957 »

Bedankt Peer !
Duidelijk verhaal, neemt heel wat vragen bij me weg.
Inmiddels aan de slag en vervroeging nu op manifold.
Idling is nu rustiger dan via ported. Alleen met lage snelheid rijden en dan accelereren houdt de wagen wel in.
Als in het artikel voorontsteking op 6 graden eerst zonder vervroeging gezet, met vervroeging zie ik in totaal 15 graden.
De vacuum vervroeger blijkt ook nog instelbaar met een inbussleutel, mogelijk is daar nog verbetering haalbaar.

Mogelijk meer ''forummers'' met ervaringen op dit gebied ?
'67 Mustang 302 Coupé
richard66coupe

Dakloos schreef: wo 13 jul, 2022 06:49 Als ik dit zo lees vraag ik me af of er wel de "check Valve" in de acceleratie pomp wel goed gemonteerd is. Met dit rubber klepje is het onmogelijk dat er benzine terug de vlotterkamer inloopt. Het is het oranje klepje op onderstaande foto:

Afbeelding
Als je goed kijkt op de foto van Dakloos kijkt zie je boven dat oranje rubberen klepje een messing nozzle zitten. Die ontbrak dus bij mij en dan krijg je ook dat ie niet genoeg pompt.

Verder kan de vacuüm vervroeging best wat impact hebben qua soepel oppakken maar als ie afslaat of erg hapert en de vervroeger is niet lek dan zou ik het meer in de carburateur zoeken.
Roel1957

Bericht door Roel1957 »

Dank Richard en Dakloos.

Ik had de inhoud van de pomp al als nieuw aangetroffen. Wat wel opvalt dat het pompstangetje in rust het membraan al deels indrukt; misschien is daarom de pompslag wel onvoldoende.
Zie 4 gaatjes waarin stangetje gezet kan worden. Standaard zit die in 2e gaatje van boven, meen ik.
'67 Mustang 302 Coupé
Roel1957

Bericht door Roel1957 »

Update:

Probleem van inhouden is zo goed als voorbij na instelling (vervroegen) in de vacuüm canister.
Nu staat idle voorontsteking op 21 graden; 10 statisch + 11 manifold vacuüm.
Hoop dat dit goed gaat, hoor i.i.g. geen pingelen bij volgas en motor start eindelijk eens meteen.

Groet
Roel
'67 Mustang 302 Coupé
richard66coupe

Mooi dat het zo opgelost is.
Zelf rijdt ik nu ook met 10 graden initieel + 12 graden vacuüm en dan aangesloten op manifold. Totaal mechanisch (dus zonder vacuüm vervroeger) zit ik op 34 bij 2800 toeren.
Ik heb al vanalles uitgeprobeerd maar die van mij start en draait er soepel op en goed te doseren. Het is wel voor elk blok weer een beetje anders dus inderdaad goed luisteren op pingelen bij flink gasgeven. Je kunt de curve ook wel wat aanpassen.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”