Heftig schuddende mustang 289
Moderator: Shelby GT-H
Heftig schuddende mustang 289
Hi Allemaal,
Er zijn al veel topics voorbijgekomen over dit onderwerp. Helaas heb ik hiermee de oplossing niet kunnen vinden. Het stond al even in mijn welkom topic, echter denk ik dat dit een eigen topic verdient.
Bij het optrekken trilt de gehele auto vrij hevig en hoor je hem wat bonken. Ook stationair schud de auto meer dan normaal. Heb overigens het idee dat het minder is als de auto warm is. Wanneer ik hem in Neutraal zet is de trilling veel minder aanwezig en vrijwel weg.
Wat hebben we gedaan;
- Compressie gemeten; alle cylinder hebben compressie boven de 9 bar. Twee zitten op 6.7
- Onsteking (bobine, puntjes, rotor, verdelerkap, bougies) vervangen
- Inlaatpakking vervangen
- Kleppen gesteld en nieuwe pakkingen
- Gereviseerde carb geplaatst
- Bakrubber en steun vervangen
Hier onder een filmpje, hopelijk maakt dit het iets duidelijker;
View My Video
Er zijn al veel topics voorbijgekomen over dit onderwerp. Helaas heb ik hiermee de oplossing niet kunnen vinden. Het stond al even in mijn welkom topic, echter denk ik dat dit een eigen topic verdient.
Bij het optrekken trilt de gehele auto vrij hevig en hoor je hem wat bonken. Ook stationair schud de auto meer dan normaal. Heb overigens het idee dat het minder is als de auto warm is. Wanneer ik hem in Neutraal zet is de trilling veel minder aanwezig en vrijwel weg.
Wat hebben we gedaan;
- Compressie gemeten; alle cylinder hebben compressie boven de 9 bar. Twee zitten op 6.7
- Onsteking (bobine, puntjes, rotor, verdelerkap, bougies) vervangen
- Inlaatpakking vervangen
- Kleppen gesteld en nieuwe pakkingen
- Gereviseerde carb geplaatst
- Bakrubber en steun vervangen
Hier onder een filmpje, hopelijk maakt dit het iets duidelijker;
View My Video
- RunningDeath
Re: Heftig schuddende mustang 289
En hoe is de bak zelf?
Ik heb vorig jaar ook een soort gelijk probleem gehad, totdat de motor in drive niet lekker meer wilde lopen.
Zou je denken dat het aan de motor ligt, maar de bak was zichzelf aan het op eten.
Ik zou de bak ook maar eens laten checken, bij mij was de hoofd as van de bak krom.
Ik heb vorig jaar ook een soort gelijk probleem gehad, totdat de motor in drive niet lekker meer wilde lopen.
Zou je denken dat het aan de motor ligt, maar de bak was zichzelf aan het op eten.
Ik zou de bak ook maar eens laten checken, bij mij was de hoofd as van de bak krom.
Is je aandrijfas al nagekeken?
Misschien dat daar een onbalans inzit.
Misschien dat daar een onbalans inzit.
1968 Fastback 390 in restauratie...bijna klaar...
Het is ook stationair meer dus aandrijf as klinkt niet logisch.
6.7 op 2 cilinders is echt niet goed, zeer grote kans dat het daar in zit. Zijn het 2 cilinders naast elkaar? Dan is de kans groot dat de koppakking stuk is.
Ik zou eerst dit probleem oplossen voordat je allerlei dingen gaat vervangen.
6.7 op 2 cilinders is echt niet goed, zeer grote kans dat het daar in zit. Zijn het 2 cilinders naast elkaar? Dan is de kans groot dat de koppakking stuk is.
Ik zou eerst dit probleem oplossen voordat je allerlei dingen gaat vervangen.
Aandrijf as leek in orde en dat verklaard inderdaad niet het schudden bij stationair. Wanneer ik op de snelweg rijd is het overigens prima.
Zijn inderdaad twee cilinders naast elkaar. Beneden het schema;

Dacht zelf aan de balancer of het vliegwiel. Is er een manier om te controleren of het inderdaad de koppakking is? De olie ziet er nameijk nog netjes uit.
Casper
Zijn inderdaad twee cilinders naast elkaar. Beneden het schema;

Dacht zelf aan de balancer of het vliegwiel. Is er een manier om te controleren of het inderdaad de koppakking is? De olie ziet er nameijk nog netjes uit.
Casper
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Goede tip, dit kende ik nog niet. Waar sluit je deze op aan?
Dacht altijd dat je een lekke koppakking herkende aan slush in de olie of een rokende uitlaat?
beetje domme vragen wellicht, dit terrein is echter nieuw voor mij.
Dacht altijd dat je een lekke koppakking herkende aan slush in de olie of een rokende uitlaat?
beetje domme vragen wellicht, dit terrein is echter nieuw voor mij.
Dat is een verkeerde aanname, dat is slechts 1 van de symptomen (en meestal is er dan ook maar 1 cilinder met een slechte compressie).
bij 2 cilinders naast elkaar is vaak het stuk daartussen slecht geworden en heb je dus niets met olie of koelvloeistof van doen. En dus geen slush of extra rook. Vaak zie je het wel een beetje aan de bougie omdat die 2 cilinders een slechtere ontbranding hebben.
Ik zou hoe dan ook eerst dit probleem oplossen voordat je een hoop andere dingen gaat uitproberen, slechte compressie (en dus slechte ontbranding) zorgt voor een schuddende motor...
bij 2 cilinders naast elkaar is vaak het stuk daartussen slecht geworden en heb je dus niets met olie of koelvloeistof van doen. En dus geen slush of extra rook. Vaak zie je het wel een beetje aan de bougie omdat die 2 cilinders een slechtere ontbranding hebben.
Ik zou hoe dan ook eerst dit probleem oplossen voordat je een hoop andere dingen gaat uitproberen, slechte compressie (en dus slechte ontbranding) zorgt voor een schuddende motor...
Klinkt logisch, waardeer de hulp. Is 6.75 echt zo slecht?
Had gehoopt dat ik het blok dicht kon houden maar vrees dat het erg lastig is, qua tijd valt het volgens mij wel mee?
Bougie was volgens mij wel netjes.. Ik zal deze nog eens controleren.
Kan ik iets zien aan de balancer eventueel? Zou mooi zijn als ik deze in elk geval af kon strepen voordat de kop er af gaat.
Had gehoopt dat ik het blok dicht kon houden maar vrees dat het erg lastig is, qua tijd valt het volgens mij wel mee?
Bougie was volgens mij wel netjes.. Ik zal deze nog eens controleren.
Kan ik iets zien aan de balancer eventueel? Zou mooi zijn als ik deze in elk geval af kon strepen voordat de kop er af gaat.
Een kop eraf bij onze V8 blokjes is niet veel werk, het is alleen jammer dat je altijd nieuwe pakkingen nodig hebt en eventueel de kopbouten moet vervangen. En als je 1 kant eraf haalt, dan zou ik (maarja wie ben ik
) ook de andere kant er even uithalen en de kleppen goed controleren. Je bent immers toch al zo ver en je kunt de pakkingen ook alleen per set kopen.
Of 6.75 slecht is, ja dat is eigenlijk heel slecht. onze blokjes moeten tussen de 9 en 12 (afgerond) geven. waarbij 9 eigenlijk al aan de lage acceptabele kant is. Daarnaast is de vuistregel dat er maar 5% verschil tussend e hoogste en laagste waarde mag zijn. Zelf hou ik het bij de V8 vaak op max 10%.
Of 6.75 slecht is, ja dat is eigenlijk heel slecht. onze blokjes moeten tussen de 9 en 12 (afgerond) geven. waarbij 9 eigenlijk al aan de lage acceptabele kant is. Daarnaast is de vuistregel dat er maar 5% verschil tussend e hoogste en laagste waarde mag zijn. Zelf hou ik het bij de V8 vaak op max 10%.
Thanks! laatste vraag.. hoe werkt dat met de vacuummeter?
Ton maar eens vragen of hij tijd heeft...
Ton maar eens vragen of hij tijd heeft...
Heb net het filmpje bekeken maar ik zou toch in eerste instantie aan een probleem met de transmissie denken.
Als de pook zo heen en weer slaat komt het naar waarschijnlijkheid of vanaf de krukas of uit de transmissie.
Michel
Als de pook zo heen en weer slaat komt het naar waarschijnlijkheid of vanaf de krukas of uit de transmissie.
Michel
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Dat was ook mijn eerste gedachte tot ik op de koppakking probleem werd geattendeerd. Meest logische leek mij een onbalans in het vliegwiel of een koppelomvormer die stuk is
Het gekke is dat als ik rij en hij trilt, de motor prima draait bij gelijke toeren als ik hem dan in neutraal zet. DWZ er is vrijwel geen trilling aanwezig.
Vervelende is alleen dat beide reparaties vrij prijzig zijn gewoon als probeersel...
Het gekke is dat als ik rij en hij trilt, de motor prima draait bij gelijke toeren als ik hem dan in neutraal zet. DWZ er is vrijwel geen trilling aanwezig.
Vervelende is alleen dat beide reparaties vrij prijzig zijn gewoon als probeersel...
Het is waarschijnlijk niet de oorzaak maar heeft die pook niet heel hard een paar "shifter bushings" nodig? Ik kan mijn pook echt niet zo ver heen en weer bewegen....

Erwin
1966 convertible
1966 convertible
Zit weinig speling op de pook als je hem vasthoud en wil bewegen. Het is wel een mooie indicatie hoe heftig het kan zijn. Gekke is dat het soms juist wel weer meevalt.Dakloos schreef:Het is waarschijnlijk niet de oorzaak maar heeft die pook niet heel hard een paar "shifter bushings" nodig? Ik kan mijn pook echt niet zo ver heen en weer bewegen....
Zaterdag even naar moviecars voor een second opinion. Vrees dat iker dan toch aan moet geloven.