Mustang's uit Ford fabriek Amsterdam

Van alles en nog wat Ford/Mustang gerelateerd.

Moderator: Shelby GT-H

Mustang65

Bericht door Mustang65 »

AN01GD60655 Update.

Deze informatie had ik al een tijdje op de plank liggen, dus vanavond de Mustang-NL pagina maar eens bijwerkt.

Het was gebruikelijk bij Ford Antwerpen in de zestiger jaren dat alle import en geassembleerde US-Ford modellen te voorzien van een een extra tag-plate. Zie foto. Deze Ford Mustang (N-code) is door Ford Antwerpen in 1967 verkocht en bevindt zich al enige jaren in Zweden, later meer info over deze Mustang.

Met dank aan Erik Brom voor het toezenden van de foto.

Arjan.

AN01GD60655 Update

Afbeelding

Meer info over: N-Code Mustangs Assembled in the Netherlands

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mustang65 op za 09 jul, 2005 20:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Mustang65

Bericht door Mustang65 »

Hallo allemaal,

Hierbij deel 4: Ford Algemene brieven 1964-1967.
We zijn hiermee aangekomen bij het laatste deel van de serie brieven over de assemblage en verkoop van de Nederlandse (N-code) Mustang.

Veel leesplezier,

Arjan.

--
Ford Nederland - Sales Department News & Information 1967

Afbeelding

Deel 4 / Algemene brieven 1967 - De Amsterdamse Mustang productie gaat in 1967 gestaag verder. Een groot deel van deze productie is bestemd voor export naar Frankrijk. Midden 1967 werd de Mustang assemblage alsmede de verkoopaktiviteiten van alle US Fords door Ford Amsterdam gestaakt, en werd men doorverwezen naar Ford Antwerpen die de US-import van Mustang en andere Fords verder behandelde. Lees verder op de gescande pagina's.

http://home.kpn.nl/~mustang65-6/Algbrief1967/index.htm

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mustang65 op zo 22 nov, 2009 19:40, 4 keer totaal gewijzigd.
72grande
Contacteer:

Bericht door 72grande »

Arjan,

Het blijft geweldig hoe jij de geschiedenis naar boven hebt gehaald. Uniek werk en eigenlijk ook van historisch belang....

Mijn oog valt op nog iets:
de Ford Mustang 1967 van de heer J.B.Th. Hugenholtz, directeur van het circuit Zandvoort
Deze John Hugenholtz heeft naast Zandvoort ook nog het circuit van Suzuka in Japan ontworpen, dat nog steeds in de F1 gebruikt wordt.....heeft niets met Mustangs te maken, maar toch weer apart.

Marc
Marc
mach 351

Bericht door mach 351 »

Een buurman van me was vroeger havenarbeider(antwerpen) en weet zich nog te herinneren hoe hij de mustangs vroeger van boord moest rijden.Ik heb achter meer achtergrond info gevraagt maar hij wist niet veel meer te zeggen alleen dat er steeds veel bekijks was al er een mustang van boord kwam.Informatief heeft dit berichtje niets ,kwou het gewoon effe zeggen.

Helmuth
70 ranchero 302-v-8

www.antwerpmustang.be
Mustang65

Bericht door Mustang65 »

mach 351 schreef:Informatief heeft dit berichtje niets ,kwou het gewoon effe zeggen.
Heel goed, Helmuth.

Het maak niet uit.... alle opmerkingen zijn welkom!
Oke, natiuurlijk is het wel jammer dat je buurman je niets meer kon vertellen?? In de meeste gevallen is dat zo.... want het is toch weer zo'n kleine veertig jaar geleden dat dit zich allemaal afspeelde.

Nogmaals bedankt voor de reactie.

Arjan.
Mustang65

Bericht door Mustang65 »

We hebben er weer een gevonden!

Update: "N" Code Mustangs Assembled in the Netherlands (NL)

Nieuwe NL-Mustang toegevoegd: AN07EC29416 / 1965 Hardtop, 200ci, 4 speed, Wimbledon white, black standard interior en Rally-pac.

Met dank aan Geoffrey (Mustangdriver) voor het toesturen van de informatie.

Arjan.

Link: http://home.planet.nl/~nugte075/Mustangnl/Mustangnl.htm

Afbeelding
Mustangdriver
Contacteer:

Bericht door Mustangdriver »

Met plezier Arjan :mrhappy:

en ik probeer er nog een uit m'n mouw te schudden één van dezer....

Geoffrey
1966 fastback in Clearwater Aqua, 302ci en AOD

www.mustangdrivers.be The Belgian Mustangsite
Hennie
Adverteerder

Bericht door Hennie »

Arjen, ik heb het idee dat ik de enige ben met een V8 of niet?
dan spreek ik over de 66ers de andere weet ik niet zo, maar bijna alle 66er die ik gezien heb zijn 6 cylinders toch?, of is die van Erik Brom een V8?

Hennie
[url]http://www.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
coupe66

Mustang`s uit Ford fabriek Amsterdam

Bericht door coupe66 »

Hennie,

Mijn `66 er is ook een V8 op precies te zijn een 289 cu. 4 barrell carburator met een C4 automaat.
Groet Mario

`66 er Amsterdammer
it aint much if it aint dutch
jajaja maar het blijft wel een mustang
MyStang

Bericht door MyStang »

@Hennie,

De mijne heeft een L6 met een handgeschakelde 4-bak,
helaas bijna geen onderdelen te krijgen voor deze dagenham bak. :sadblinky:

Erik.

Afbeelding
Hennie
Adverteerder

Bericht door Hennie »

OK dat is mooi, dan is er altijd een beetje vergelijkings materiaal.

@ Erik, wat dan is je bak aan revisie toe?

Hennie
[url]http://www.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
MyStang

Bericht door MyStang »

Hennie schreef: @ Erik, wat dan is je bak aan revisie toe?
Ja, ik ben de complete auto aan het restaureren, de bak had vooral in 3 nogal bijgeluiden.
Ik ben op zoek naar een compleet revisiesetje maar heb alleen de in- en output bearing kunnen vinden.
De bak moet nog gedemonteerd worden, misschien valt het allemaal mee en ben ik met nieuwe lagers al klaar.
Ik wil de auto graag origineel houden maar als het niet anders kan bouw ik hem misschien om naar T5 5-speed.

Erik.
72grande
Contacteer:

Bericht door 72grande »

Nou, vanmiddag was het dan zover: post in deze enveloppe….

Afbeelding

Met daarin de Pony Express nr.60 van de Mustang Club de France. Een verzorgd en mooi gedrukt blad. De voorpagina meldt al waar het (voor ons) om gaat: Mustang Made in Hollande. Dit hele topic is ooit begonnen omdat ik op zoek was naar informatie over in Amsterdam geassembleerde Mustangs. En ik was op zoek naar die informatie voor Philippe Bravin, lid van MustangPassion, maar ook lid van de MCF en redacteur van de Pony Express. In verband met het artikel dat hij aan het voorbereiden was had Philippe mij om zoveel mogelijk informatie gevraagd. Als je door dit topic heen leest zie je dat vanuit vele kanten is bijgedragen; ik heb dat zo veel mogelijk vertaald en naar Philippe gestuurd. Uiteraard komt Arjan de meeste eer toe voor al zijn zoekwerk. Later kwam nog de vraag naar goed bruikbare foto’s. Arjan en Erik (MyStang) hebben hier mee geholpen, net als het boekje 75 jaar Ford in Nederland.

Op de volgende scans zie je de cover en het betreffende artikel. Op de kleine plaatjes klikken levert de grote, leesbare scans op. Ik ben trouwens benieuwd of Erik iets aan de foto’s opvalt….

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat staat er nu, zal waarschijnlijk menigeen zich afvragen?

Een beetje geschiedenis
Gedurende de jaren 20 zocht Henry Ford uitbreiding van zijn onderneming en vatte het plan op voor een fabriek in Nederland. Dat moest Rotterdam worden, met zijn haven en andere bedrijvigheid. Er werd een terrein gekocht en de bouw begon. In oktober 1930 kwam Henry Ford naar Europa. In Keulen legde hij de eerste steen voor de nieuwe fabriek aldaar en reisde door naar Rotterdam om zijn fabriek in aanbouw te bekijken. Net als in het “River Rouge” complex in Dearborn, Michigan, eiste Ford dat zijn fabrieken aan het water stonden. Aangekomen in Rotterdam vroeg hij: “maar waar is die rivier?”. “Op 800 meter, Mr. Ford…”. Dat was het verkeerde antwoord en de fabriek in Rotterdam kwam er nooit!! Er was, net als nu overigens, concurrentie tussen Rotterdam (grootste haven ter wereld) en Amsterdam (hoofdstad van Nederland). Amsterdam bood Ford zeer snel een terrein aan het water aan. In 1933 werd daar de eerste Ford gebouwd. Fords A, V8 en Lincolns werden er voor de oorlog gebouwd. Na 1945 betrof dat een grote variëteit aan Fords; Duitse, Engels en Amerikaanse. In 1978 werd de laatste personenauto gemaakt en de fabriek ging door met de Transit en de vrachtwagen “Transcontinental” tot de definitieve sluiting in november 1981.

De Nederlandse Mustangs
In de 50 jaar dat er Fords in Amsterdam gebouwd werden, werd de Mustang niet vergeten. Het lijkt alleen om de 1966 Mustang te gaan, waarvan we er 397 tellen.

Als je toen in Frankrijk een nieuwe Mustang bestelde, was er een grote kans dat je een Nederlandse ontving. Niemand in Frankrijk die dat wist. Het alternatief was een auto uit Metuchen.
In tegenstelling tot de Amerikaanse Mustangs bevatte de VIN een aanwijzing over de bestemming in Europa. De letter N op de tweede positie stond voor Nederland.

Je kunt er om wedden dat in de VIN van de Nederlandse Mustangs die naar Frankrijk gingen de letters FR Frankrijk betekenen !

Op zoek naar Nederlandse Mustangs
Onze Hollandse vrienden van DM&FF zijn bezig te zoeken naar alle momenteel nog bestaande Nederlandse Mustangs. Een monnikenwerk, vergelijkbaar met dat van genealogen.
Natuurlijk moet je in Nederland zoeken, maar ook in heel Europa, want in 40 jaar hebben de auto’s zich verspreid. Ze hebben er tot nu toe 48 gelokaliseerd, met naam van de eigenaar.
Deze cijfers hebben natuurlijk niets te maken met de twee Amerikaanse registers die 300 pagina’s per stuk tellen.
Internet helpt enorm bij dit soort zoekwerk door zijn snelheid: onmiddellijk antwoord! Je kunt alle details vinden door www.dutchmustang.nl in te tikken.
De meest verslaafde en meest toegewijde is Arjan Nugteren; hij besteedt vele uren aan het onderzoek naar deze Mustangs. Zo is er ook Rob, een “hartstochtelijke” die al 22 jaar een Nederlandse Mustang bezit. Dat was toen een zes in lijn maar hij heeft hem inmiddels omgebouwd tot V8 met alle onmisbare en nuttige aanpassingen zodat de auto nu geregistreerd staat als V8. Mooi werk want de uitvoering is van hogere en meer duurzame kwaliteit dan toen gemaakt werd.

De USA? Ken ik niet!
Al deze Mustangs kennen slechts de Europese wegen. Ze zijn geboren in Amsterdam en zijn zeer waarschijnlijk in Europa gebleven. Maar weinig mensen weten dat er in Holland een assemblagelijn voor Mustangs was, zelfs voormalige werknemers van Ford Frankrijk wisten het niet. Terwijl Amerikanen, als je hun vertelt dat er een productielijn in Holland was, je niet zullen geloven!
In tegenstelling met wat er later gebeurd is, hadden de Nederlandse Mustangs uit die periode, omdat ze werden gemaakt met Amerikaans gereedschap, boutmaten in inches.

Oproep aan Franse Mustangers
Eigenaren van Mustangs, vooral van 1966, denk er aan om je VIN te bekijken en waarschuw ons als je ontdekt dat je Mustang Nederlands is. Je zult een plaats krijgen in de volgende Pony Express! Het artikel en de foto’s zijn afkomstig van de sites enz.

Dank aan Arjan Nugteren (webmaster van www.dutchmustang.nl) en Marc Noordink voor hun zeer vriendelijke samenwerking. In de volgende PE zal Gerard O. jullie Mustangs laten ontdekken die in andere landen zijn gemaakt.

Nou ja, toch weer leuk, zou ik willen zeggen!

Ik wil iedereen bedanken die aan dit topic zijn bijdrage heeft geleverd, want alle informatie heeft geholpen. Arjan, jou komt toch de meeste eer toe. Ik twee exemplaren van de Pony Express gekregen, dus ik bewaar er één voor jou. Tenslotte het bewijs dat je nu in Frankrijk beroemder bent dan in Nederland….

Marc
Marc
Edze
Retired Moderator
Contacteer:

Bericht door Edze »

Wat een leuk artikel Marc.

Een grote pluim voor de heren daar , maar natuurlijk ook voor de in het artikel genoemde heren hier.
[color=darkred][i]'66 mustang coupe 302-5.0 Cobra EFI , AODW-trans. , March underdrive-pully's , 9" locked-rear.[/i][/color] [color=orange]///under-constuction\\\[/color]
Mustang65

Bericht door Mustang65 »

He Marc,

Met dit soort berichten schud je mij zeker wakker uit mijn winterslaap.

Wat Ford Mustang betreft draait alles op dit moment op een laag pitje maar door zo'n bericht te plaatsen op het forum zit ik gelijk weer recht op mijn stoel. Het is inderdaad een mooi artikel geworden en ik heb het met plezier doorgelezen. De NL-Mustang van Erik en Rob in het Franse Mustangblad te zien doet mij goed!!

De NL-Mustang story zal zeker niet met dit artikel worden afgesloten, komende maanden zal ik nog wat aanvullende info misschien wel de final story op het forum plaatsen want dit leuke artikel is goed voor mijn motivatie en geeft je weer kracht om verder te gaan met de zoektocht naar de NL-Mustang.

Marc, bedankt voor het plaatsen van scans en vertaling van het artikel. Klasse!!

Arjan.
Plaats reactie

Terug naar “Lounge”