Overslaan en bokkig rijden. mogelijk nieuwe oorzaak gevonden

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gearz
Super User

Re: Overslaan en bokkig rijden.

Bericht door Gearz »

tminus3 schreef:Weet je zeker dat je de juiste bougies hebt? Ik vind er zo weinig schroefdraad op zitten. Als de elektrode maar tot halverwege het bougiegat in de kop zit, zal ie ook niet beter gaan lopen.
Precies wat ik ook dacht toen ik de foto zag.
Wat voor koppen heb je er op zitten ?
Origineel ?

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
mercury

Re: Overslaan en bokkig rijden. Mogelijke oorzaak.

Bericht door mercury »

Het overgrote deel van dit soort problemen heeft te maken met de ontsteking. Dat is altijd je "prime suspect".
Onsteking:
Check timing. Kan eigenlijk alleen met een strobe.
Check vervroeging. Breng vacuum aan met je mond en kijk af je de het mechanisme ziet bewegen. Check ook voor een goede vacuumslang en kijk of die op de juiste pport zit van de carburateur. Deze mag nooit lekken. Kijk ook naar je mechanische vervroeging, door te draaien aan je rotor moet het mechanisme soepel lopen. Check hierna het effect bij draaiende motor op de timing, dus vacuuum eraf, timing vooruit, toeren omhoog, timing vooruit.
Check je punten: heb je nog punten: vervang asap door een electronische versie, bv Pertronix. Gooi ze weg, verpulver ze ervoor. Bron nummer 1 van onbetrouwbaarheid.
Kijk of je rotor en verdelerkap met name de contacten goed zijn, niet weggevreten. Ga ook hier niet prutsen met oude rommel, vervangen en plaats ook een nieuwe condensor.
Check ook de massa, zonder massa, geen vonk. En algehele stekkertjes aansluiting, voor dit systeem: solderen is sterk te prevereren over krimpen en al helemaal over in elkaar draaien en een plakkertje. Dit moet goed zijn.

Carb, eigenlijk ook vernietigen, maar dat is wel erg ingrijpend voor je setup. Qua betrouwbaarheid, efficientie en algehele werking: EFI rules.
Toch card, check floatlevels, vervuiling van sproeiers, gescheurde powervalve, vacuum lekken, benzine druk, schone filters, ook die in de carb, werking secundaire poorten, etc etc. Kortom, ambachtelijke techniek.

Ik weet dat een aantal van jullie niet de eerste de beste zijn, maar voor de minder ervaren sleutelaars is dit wellicht een tip.

Groeten,

Adam
1967 Ford Fairlane GT, 2 door hardtop coupe, 289 4V (met upgrades), 4 speed Toploader.
Ando
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door Ando »

Ik ben het grotendeels met je eens Adam. Maar een carb kan ook prima werken mits deze in orde is. Inderdaad ambachtelijk werk en naast kennis moet je daar ook gewoon feeling voor hebben anders wordt het niks.
Stilstaan is gewoon errug slecht, er moet gewoon meer gereden worden, dat voorkomt heel veel problemen!
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
mustang66coupe

Bericht door mustang66coupe »

Waarom verdenkt er niemand de ketting? Of heb ik daar overheen gelezen?
66 coupe aut. V8 in progress
mustang1975puzzel

Bericht door mustang1975puzzel »

Of de bobijn? Is die nog OK?
Mustang Coupé - 1966 - 289
Weiand Street Warrior intake Manifold & Holley 570 cfm Street Avenger
Pertronix Ignitor III & Flamethrower bobijn en kabels
JBA stainless shorty headers & Custom inox uitlaat 2,25"
Gearz
Super User

Bericht door Gearz »

mercury schreef: Check je punten: heb je nog punten: vervang asap door een electronische versie, bv Pertronix. Gooi ze weg, verpulver ze ervoor. Bron nummer 1 van onbetrouwbaarheid.

Carb, eigenlijk ook vernietigen, maar dat is wel erg ingrijpend voor je setup. Qua betrouwbaarheid, efficientie en algehele werking: EFI rules.
Met alle respect, ik loopt toch al heel wat jaartjes mee maar heb nog nooit iemand zijn contactpunten ergens voor zien verpulveren en zijn carburateur zien vernietigen omdat de motor niet helemaal goed liep. :lol: :wink:
mustang66coupe schreef:Waarom verdenkt er niemand de ketting? Of heb ik daar overheen gelezen?
Goed punt !

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
peer

Bericht door peer »

Vandaag nog steeds bezig, maar ik kom er niet uit :(

Timing staat goed, carb goed afgesteld, starten en lopen. Hij loopt en start perfect, geen rage geluiden.

Maar na een tijdje (misschien wel een half uur of langer) stationair lopen, geef ik een paar keer wat extra gas en hij begint meteen moeilijk te lopen. van 800 rpm naar 600, beetje schudden en een stuk lagere vacuum. Dit blijft dan zo tot hij uiteindelijk afslaat. 10 minuten wachten, starten en hij loopt weer netjes. Wordt hij mogelijk te heet?

Even een opmerking, het blok is helemaal gereviseerd, nieuwe zuigers, zuigerveren, lagers enz. juist de ontsteking was het enige wat nog wel goed was... Daarom denkt ik niet dat het daar in zou zitten, maar je weet het nooit.

Aangezien ik zowat een garage aan extra onderdelen heb: contactpunten eruit, nieuwe petronix erop, nieuwe bobine, verdelerkap, bougies en kabels...

starten en...... jawel na 15 minuten exact hetzelfde probleem terug.

Wat kan dit toch zijn....

Ik heb een filmpje gemaakt, ik zal deze er zo eens bij zetten.
Gearz
Super User

Bericht door Gearz »

Om maar een beetje te brainstormen...
Gebruik je een voorschakelweerstand en tevens ook nog de originele pink wire weerstandsdraad (tussen contact en firewall) ?
Wellicht de pink wire eens overbruggen.

Is (blijft) de brandstoftoevoer in orde ?
Zit er wellicht een doorzichtig inline filter waardoor je dit kunt controleren ?

michel.
Ando
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door Ando »

Vapourlock? Brandstofpomp?

mercury

Bericht door mercury »

Een nieuw blok loopt in het begin vaak warm, alles heeft nog niet zijn plekje gevonden.

Als hitte een oorzaak zou zijn dan heb je wellicht een vapor lock of de benzine staat in de vlotterkamer te koken.
Vapor lock, kijk of je brandstofleiding dicht bij je uitlaat zit.
Vlotterkamer, heb je een kunststof spacer tussen inlaat en carb?
1967 Ford Fairlane GT, 2 door hardtop coupe, 289 4V (met upgrades), 4 speed Toploader.
peer

Bericht door peer »

Net even een nieuwe brandstof pomp gemonteerd, nog steeds hetzelfde probleem.
(inderdaad nog geen 15 minuten werk ;) )

Ik heb veel, maar een doorzichtige filter helaas niet.

het beloofde filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=RVzPHGy ... e=youtu.be

Ik heb wel het idee dat hoe meer voorontsteking hoe beter hij loopt, maar da vacuum neemt wel af....

Morgen maar ergens een doorzichtige filter vandaan halen. maar ik denk eigenlijk niet dat daar het probleem zit. Als ik op het moment dat ie slecht stationair loopt gewoon ga rijden en flink gas geef blijft hij goed lopen en doortrekken. Ik snap het niet meer :censored:
mercury

Bericht door mercury »

Dat is vreemd.... Hij sterft gewoon.

Valt hij niet uit de choke en is je stationair te laag?

Heb je isolatie (phenolic spacer) tussen je carb en de inlaat?

Heb je stationair sproeier afgesteld?
Ando
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door Ando »

Full Manifolt Vacuum?

peer

Bericht door peer »

Ando, wat bedoel je daarmee?

Nu heb ik hem weer terug op ported staan. Ik kan nog proberen hem op fuul te zetten. Het enige verschil is de idle speed terug zetten.

Overigens heb ik de temperatuur van de benzine leiding gemeten. Die is op de warmste plek +- 50 graden. Dus dat is ook wel te doen. Benzine is trouwens 'vers' en 95
peer

Bericht door peer »

Gearz schreef:Om maar een beetje te brainstormen...
Gebruik je een voorschakelweerstand en tevens ook nog de originele pink wire weerstandsdraad (tussen contact en firewall) ?
Wellicht de pink wire eens overbruggen.

michel.
Ik ben je hier even kwijt, maar met het vorige blok liep de wagen perfect, dus ik denk niet dat dit het zal zijn. Maar ik zal het eens controleren.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”