1965 Mustang Coupe V8 289 4V
Moderator: Shelby GT-H
-
Dieselhead
Re: 1965 Mustang Coupe V8 289 4V
Je gaat lekker Rik.
Ben benieuwd naar het resultaat!
Ben benieuwd naar het resultaat!
Hpoi,
kan je eens uitleggen hoe je te werk gaat voor het verzinken?
Voor de rest prachtig werk , keep posted
grts
mick
kan je eens uitleggen hoe je te werk gaat voor het verzinken?
Voor de rest prachtig werk , keep posted
grts
mick
Mustang Fastback gt 66 302 ho Springtime yellow
Mustang Coupe 66 L6 200ci restauratie http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t ... 45#p238279
Srx 600 86
http://www.everyoneweb.com/mustang66
Mustang Coupe 66 L6 200ci restauratie http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t ... 45#p238279
Srx 600 86
http://www.everyoneweb.com/mustang66
Hoi Mick,
Ik heb her en der wat informatie ingewonnen en opgezocht, maar uiteindelijk wordt het eerst experimenteren denk ik .
Er zijn (zover ik nog weet) 2 manieren om elektrolytisch te verzinken:
- alkalisch (basisch, dus hoge ph, met NatriumHydroxide dacht ik)
- op basis van zuur (zuur, dus lage ph, met ZinkChloride, ZnCl2)
Het voordeel van alkalisch is dat je je bad gewoon van staal kan houden, aangezien de vloeistof als een zeep is. Bij een zuurbad moet je iets zoals kunststof gebruiken, zoals ik nu doe. Ook gebruik ik nu nog "danglers" (de elektrodes in de trommel), maar ik heb al gehoord dat deze verstrikt kunnen raken in je werkstukken bij het ronddraaien van de trommel. wellicht moet dit nog aangepast worden.
qua proces, moet het meeste op kamertemperatuur gebeuren, en zou het zuurbad met ZnCl2 zelfs wat warmer mogen zijn. volgorde is:
- chemisch ontvetten, staalplaat als anode, zeep als oplossing
- zuurdip met zoutzuur
- elektrolitisch verzinken, ZnCl2 bad, zinkplaat als anode (ik gebruik dakgoot zink, gratis bij de lokale loodgieter)
- zuurdip met salpeterzuur
- passiveren
voor het bepalen van de juiste laagdikte wil ik een Ampere-uur meter maken, omdat dit vertelt hoeveel atomen zink aan de werkstukken zit.
Wat ik nog moet uitzoeken is of het mogelijk is om additieven te gebruiken in mijn zuurbad voor de betere verdeling (bij elektrolitisch verzamelt zich het meeste zink op de hoekpunten) en glansverbetering. Voor dat laatste weet ik nog niet of het in een zuurbad ook nodig is, aangezien bij zuur verzinken de glans al veel beter is dan bij alkalisch.
mocht iemand opmerkingen, aanvullingen hebben, graag!
Gr. Rik
Ik heb her en der wat informatie ingewonnen en opgezocht, maar uiteindelijk wordt het eerst experimenteren denk ik .
Er zijn (zover ik nog weet) 2 manieren om elektrolytisch te verzinken:
- alkalisch (basisch, dus hoge ph, met NatriumHydroxide dacht ik)
- op basis van zuur (zuur, dus lage ph, met ZinkChloride, ZnCl2)
Het voordeel van alkalisch is dat je je bad gewoon van staal kan houden, aangezien de vloeistof als een zeep is. Bij een zuurbad moet je iets zoals kunststof gebruiken, zoals ik nu doe. Ook gebruik ik nu nog "danglers" (de elektrodes in de trommel), maar ik heb al gehoord dat deze verstrikt kunnen raken in je werkstukken bij het ronddraaien van de trommel. wellicht moet dit nog aangepast worden.
qua proces, moet het meeste op kamertemperatuur gebeuren, en zou het zuurbad met ZnCl2 zelfs wat warmer mogen zijn. volgorde is:
- chemisch ontvetten, staalplaat als anode, zeep als oplossing
- zuurdip met zoutzuur
- elektrolitisch verzinken, ZnCl2 bad, zinkplaat als anode (ik gebruik dakgoot zink, gratis bij de lokale loodgieter)
- zuurdip met salpeterzuur
- passiveren
voor het bepalen van de juiste laagdikte wil ik een Ampere-uur meter maken, omdat dit vertelt hoeveel atomen zink aan de werkstukken zit.
Wat ik nog moet uitzoeken is of het mogelijk is om additieven te gebruiken in mijn zuurbad voor de betere verdeling (bij elektrolitisch verzamelt zich het meeste zink op de hoekpunten) en glansverbetering. Voor dat laatste weet ik nog niet of het in een zuurbad ook nodig is, aangezien bij zuur verzinken de glans al veel beter is dan bij alkalisch.
mocht iemand opmerkingen, aanvullingen hebben, graag!
Gr. Rik
Wat een project 
Mustang 2 1975 fastback reno project
http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=77&t=24599" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=77&t=24599" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben momenteel bezig met de motor, en ben al aardig op weg.
- De koppen zijn gevlakt, voorzien van LPG zetels, en kleppen en zetels zijn geslepen.
- Kleppen zijn terug in de koppen geplaats, voorzien van nieuwe seals en klepveren.
- Het blok geboord en gehoord naar 102.15 (extra speling voor LPG), en de dekken zijn gevlakt (+ultrasoon gewassen).
- Nokkenas lagers zijn geplaatst, en de core plugs.
- Blok is gewassen, om laatste vuil eruit te spoelen.
- De nokkenas is terug geplaatst, waarbij ik de bijgeleverde tube als ook Molykote BR2 gerbuikt heb voor eerste smering.
- Nieuwe zuigers zijn op de drijfassen gemonteerd
- Zuigerveren op zuigers geplaatst, en zuigers terug in het blok.
Nu zijn me 2 dingen opgevallen, en ben benieuwd naar jullie mening:
- In het boek staat dat de nummers van de drijfstangen naar buiten moeten wijzen. Sommige monteurs hebben het er soms over dat de uitsparingen voor de lagerschalen (dat ze niet gaan draaien) aan de binnenzijde van de motor moeten zitten (richting nokkenas dus). Bij een 289 en 302 klopt dit, aangezien de uitsparingen aan de andere zijde dan de nummers staan. Bij mijn 351 klopt dit dus blijkbaar niet, en zitten ze aan dezelfde zijde. Ik heb op foto's terug gekeken, en daar zag ik de nummers naar buiten, en dat is hoe ik ze nu geplaatst heb.
Links 302, rechts 351C:

- volgens het boek zou de uiteindelijke ring gap tussen de 0.254 en 0.508 moeten zitten. Mijn blok is naar 102.15 geboord (en heb ik gecontroleerd) en ik krijg een ring gap tussen de 0.6 en 0.7. Dit zou betekenen dat ik wat compressie verlies heb. Het zijn nieuwe zuigerveren van Hastings overigens (2M5508 020), ik heb ze deze vraag gesteld.

- De koppen zijn gevlakt, voorzien van LPG zetels, en kleppen en zetels zijn geslepen.
- Kleppen zijn terug in de koppen geplaats, voorzien van nieuwe seals en klepveren.
- Het blok geboord en gehoord naar 102.15 (extra speling voor LPG), en de dekken zijn gevlakt (+ultrasoon gewassen).
- Nokkenas lagers zijn geplaatst, en de core plugs.
- Blok is gewassen, om laatste vuil eruit te spoelen.
- De nokkenas is terug geplaatst, waarbij ik de bijgeleverde tube als ook Molykote BR2 gerbuikt heb voor eerste smering.
- Nieuwe zuigers zijn op de drijfassen gemonteerd
- Zuigerveren op zuigers geplaatst, en zuigers terug in het blok.
Nu zijn me 2 dingen opgevallen, en ben benieuwd naar jullie mening:
- In het boek staat dat de nummers van de drijfstangen naar buiten moeten wijzen. Sommige monteurs hebben het er soms over dat de uitsparingen voor de lagerschalen (dat ze niet gaan draaien) aan de binnenzijde van de motor moeten zitten (richting nokkenas dus). Bij een 289 en 302 klopt dit, aangezien de uitsparingen aan de andere zijde dan de nummers staan. Bij mijn 351 klopt dit dus blijkbaar niet, en zitten ze aan dezelfde zijde. Ik heb op foto's terug gekeken, en daar zag ik de nummers naar buiten, en dat is hoe ik ze nu geplaatst heb.
Links 302, rechts 351C:

- volgens het boek zou de uiteindelijke ring gap tussen de 0.254 en 0.508 moeten zitten. Mijn blok is naar 102.15 geboord (en heb ik gecontroleerd) en ik krijg een ring gap tussen de 0.6 en 0.7. Dit zou betekenen dat ik wat compressie verlies heb. Het zijn nieuwe zuigerveren van Hastings overigens (2M5508 020), ik heb ze deze vraag gesteld.

mustang88 schreef: Nu zijn me 2 dingen opgevallen, en ben benieuwd naar jullie mening:
Een maandje geleden zat ik met een soort gelijk probleem/vraag.
Er zijn 2 dingen waar je op moet letten als je de uitsparingen en nummer niet 'vertrouwt'.
1. De zuigers hebben een voor en achter kant. Er is 1 kant die naar de voorkant moet wijzen. Vaak aangegeven met een punt of een pijl.
2. De drijfstangen hebben aan 1 kant een 'schuinere binnenkant' dan de andere kant. De vlakke kanten moeten tegen elkaar en de schuinere kanten naar buiten.
Nu hoop ik wel dat je zuigers goed op de drijfstangen geperst zijn 4 'links om' en 4 'rechts om'
mustang88 schreef:
Dit komt denk ik door je 'extra speling' voor je lpg. 020 over betekend 102,1 dus je zit daar al 0,05 teveel.
Heb je de ring er wel vlak in zitten? Op de foto lijkt dat niet zo.
Ik heb het nu inderdaad op deze manier gecontroleerdpeer schreef: Een maandje geleden zat ik met een soort gelijk probleem/vraag.
Er zijn 2 dingen waar je op moet letten als je de uitsparingen en nummer niet 'vertrouwt'.
1. De zuigers hebben een voor en achter kant. Er is 1 kant die naar de voorkant moet wijzen. Vaak aangegeven met een punt of een pijl.
2. De drijfstangen hebben aan 1 kant een 'schuinere binnenkant' dan de andere kant. De vlakke kanten moeten tegen elkaar en de schuinere kanten naar buiten.
Nu hoop ik wel dat je zuigers goed op de drijfstangen geperst zijn 4 'links om' en 4 'rechts om'
- De uitsparingen op de zuigers staan allemaal richting timing cover (voorkant motor)
- De meest "chamfered" zijde zit tegen de krukas (ze waren beide "gechamfered")
De zuigers heb ik inderdaad 4 links en 4 rechts op de drijfstangen zitten. Toch vond ik het apart, omdat deze motoren toch redelijk overeen moeten komen.
dank voor je bevestiging
De ring zit er vlak in, eerst met de hand erin gedaan, daarna met een zuiger voor de helft erin geduwd.peer schreef: Dit komt denk ik door je 'extra speling' voor je lpg. 020 over betekend 102,1 dus je zit daar al 0,05 teveel.
Heb je de ring er wel vlak in zitten? Op de foto lijkt dat niet zo.
zover ik heb kunnen berekenen, als de ring gap zou kloppen bij mijn ring zou de bore tussen de 4.0189 en 4.0205 moeten liggen, wat mij veel te klein lijkt.
Laatst gewijzigd door mustang88 op zo 12 apr, 2015 08:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Chamfered dat was het woord wat ik zocht
Goed dat het allemaal klopt. Beide kanten hebben het maar 1 kant meer dan de andere.
Succes met de opbouw.
Goed dat het allemaal klopt. Beide kanten hebben het maar 1 kant meer dan de andere.
Succes met de opbouw.
zit al een uur je topic te lezen, wat een werk zeg pfff, er zijn dus nog wel mensen met geduld 
-
Dieselhead
Lekker stukje puzzelen Rik, maar gaat lekker zo te zien. Hopelijk lukt het nog dit jaar de eerste meters te rijden. Maar het motto blijft natuurlijk altijd. Goed werk mag tijd kosten!!
grtz Peter
grtz Peter
ik zag dat ik nog wat achter liep met de foto's
gaatjes gefreesd omdat de pulley niet pastte

tool om nokkenas lagers te plaatsen (ga ik later nog aanpassen met o-ringen)

onderdelen om te laten galvaniseren

pushrod guide plates van Crane Cams

roller rockers

nieuwe valve train

kleppen geslepen

koppen zijn gevlakt, LPG zetels en overige zetels geslepen

K-line messing bussen voor de kleppen

nieuwe tools

zelf gemaakte tool om zuigers te monteren

alle onderdelen om kleppen terug te plaatsen

van links naar rechts, kleppen assembleren

alle kleppen geplaatst

even de kleptuimelaar passen

nieuwe parts voor de 351C

nieuwe carburateur holley 0-80508s

blok is geboord gehoond en gevlakt

goed te zien hoe cilinders gehoond zijn

nokkenas lagers plaatsen

controleren of de slit goed voor het gat zit, anders is er geen smering

core/cast pluggen plaatsen

blok wassen

lagers ingesmeerd met molykote BR2 (olie loopt weg), klaar voor de nokkenas

drijfstangen ultrasoon reinigen

oliekanalen van krukas reinigen

nokjes ingesmeerd met olie bijgeleverd van comp cams

axiale krukas speling controleren

opstelling om zuigers op drijfstangen te zetten

drijfstang verwarmen (ik heb wel gedraaid uiteraard
), bij 250 C is de pen te plaatsen, gechecked met de IR meter

alle zuigers zitten nu aan de drijfstangen, let op de richting

ringen juist op de zuigers zetten (draaien)

drijfstang lagers erin zetten en smeren

(je ziet een koperen kleur, dit is gebruikt om de drijfstang ooit een keer opnieuw op maat te brengen)
zuigers voorzichtig erin tikken

alle zuigers geplaatst

timing chain, let op de bolletjes, krukas op 6' en nokkenas op 12'

oliekanaal afsluiters niet vergeten

binnenkort weer wat meer foto's
Gr. Rik
gaatjes gefreesd omdat de pulley niet pastte

tool om nokkenas lagers te plaatsen (ga ik later nog aanpassen met o-ringen)

onderdelen om te laten galvaniseren

pushrod guide plates van Crane Cams

roller rockers

nieuwe valve train

kleppen geslepen

koppen zijn gevlakt, LPG zetels en overige zetels geslepen

K-line messing bussen voor de kleppen

nieuwe tools

zelf gemaakte tool om zuigers te monteren

alle onderdelen om kleppen terug te plaatsen

van links naar rechts, kleppen assembleren

alle kleppen geplaatst

even de kleptuimelaar passen

nieuwe parts voor de 351C

nieuwe carburateur holley 0-80508s

blok is geboord gehoond en gevlakt

goed te zien hoe cilinders gehoond zijn

nokkenas lagers plaatsen

controleren of de slit goed voor het gat zit, anders is er geen smering

core/cast pluggen plaatsen

blok wassen

lagers ingesmeerd met molykote BR2 (olie loopt weg), klaar voor de nokkenas

drijfstangen ultrasoon reinigen

oliekanalen van krukas reinigen

nokjes ingesmeerd met olie bijgeleverd van comp cams

axiale krukas speling controleren

opstelling om zuigers op drijfstangen te zetten

drijfstang verwarmen (ik heb wel gedraaid uiteraard

alle zuigers zitten nu aan de drijfstangen, let op de richting

ringen juist op de zuigers zetten (draaien)

drijfstang lagers erin zetten en smeren

(je ziet een koperen kleur, dit is gebruikt om de drijfstang ooit een keer opnieuw op maat te brengen)
zuigers voorzichtig erin tikken

alle zuigers geplaatst

timing chain, let op de bolletjes, krukas op 6' en nokkenas op 12'

oliekanaal afsluiters niet vergeten

binnenkort weer wat meer foto's
Gr. Rik
-
Dieselhead
Mooi werk Rik, je gaat weer als een speer!!
ja ik vond het mooi tijd voor vakantie nu ik alles binnen hebDieselhead schreef:Mooi werk Rik, je gaat weer als een speer!!