APK afkeur op stadslichten '67-er
Moderator: Shelby GT-H
- metzijndrie
APK afkeur op stadslichten '67-er
hoi,
onze '67 er werd afgekeurd op de stadslichten.
Kennelijk is dat vaker aan de hand:
viewtopic.php?f=82&t=24998&p=292674&hil ... ht#p292674" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij ons werken de (witte) stadslichten als de dim/grootlichten uit zijn.
Zodra je dim/grootlicht aan doet gaat het stadslicht uit.
Dat is al jaren zo, ook bij de eerdere keuring (zelfde garage, zelfde keurmeester), nu was er wel een RDW steekproef.
Voorzover ik het schakelschema kan doorgronden is het ook de bedoeling dat het zo werkt.
Nieuwe lampjes geven niet meer licht dan de originele die er in zaten.
De reflectoren (zijn het niet echt, ook niet als ze nieuw zijn) zijn niet door roest aangetast, wel dof.
Wat is jullie advies?
Gertjan
onze '67 er werd afgekeurd op de stadslichten.
Kennelijk is dat vaker aan de hand:
viewtopic.php?f=82&t=24998&p=292674&hil ... ht#p292674" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij ons werken de (witte) stadslichten als de dim/grootlichten uit zijn.
Zodra je dim/grootlicht aan doet gaat het stadslicht uit.
Dat is al jaren zo, ook bij de eerdere keuring (zelfde garage, zelfde keurmeester), nu was er wel een RDW steekproef.
Voorzover ik het schakelschema kan doorgronden is het ook de bedoeling dat het zo werkt.
Nieuwe lampjes geven niet meer licht dan de originele die er in zaten.
De reflectoren (zijn het niet echt, ook niet als ze nieuw zijn) zijn niet door roest aangetast, wel dof.
Wat is jullie advies?
Gertjan
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group
Gertjan, Jelle, Paul
Gertjan, Jelle, Paul
Re: APK afkeur op stadslichten '67-er
Ik had in maart hetzelfde probleem,heb toen de keurmeester naar RDW laten bellen,van wat nu wel/niet mag.
Volgens RDW,mijn verlichting werkt hetzelfde als die van jou, mag dit voor dit type voertuig,waarom ze die bij jou dan nu wel agfkeuren, vreemd?
gr parker
Volgens RDW,mijn verlichting werkt hetzelfde als die van jou, mag dit voor dit type voertuig,waarom ze die bij jou dan nu wel agfkeuren, vreemd?
gr parker
'67 mustang coupe l6
'59 ford zephyr mk2
'58 Ford Fairlane 500
'11 megane
'59 ford zephyr mk2
'58 Ford Fairlane 500
'11 megane
-
zoals gewoonlijk RDW mensen die eigen regels niet kennen..
Zo mag het gewoon want zo is de type goedkeuring afgegeven in 1967 en daar moet je aan voldoen.
Niet aan de regelgeving 2013.
Zo mag het gewoon want zo is de type goedkeuring afgegeven in 1967 en daar moet je aan voldoen.
Niet aan de regelgeving 2013.
- lee iacoca
Dat had ik ook met die oranje kapjes onder de verlichting ( hoe noem je ze ook alweer)
10 jaar lang op goed gekeurd totdat er een keurmeester was vers uit de schoolbanken die hem daarop afkeurde.
Maar hij had wel gelijk dus toch maar witte kapjes gemonteerd.
10 jaar lang op goed gekeurd totdat er een keurmeester was vers uit de schoolbanken die hem daarop afkeurde.
Maar hij had wel gelijk dus toch maar witte kapjes gemonteerd.
Riccardo
🐎Like Steve McQueen, all i need is a fast machine.🐎
🐎'exauto's:79 6cyl automaat, coupe/69 250cid automaat,coupe/66 289v2 4 speed, convertible/69 351-4v-4 speed, mach1🐎
🐎Like Steve McQueen, all i need is a fast machine.🐎
🐎'exauto's:79 6cyl automaat, coupe/69 250cid automaat,coupe/66 289v2 4 speed, convertible/69 351-4v-4 speed, mach1🐎
Was bij mij ook het geval op mijn 68-er.
Pas na jaren kwamen ze er pas achter.
De originele Ford schakeling voldoet niet voor onze wet.
Reden: Als je dimlicht kapot gaat dan is er geen stadslicht meer aanwezig aan die kant, dat is wel verplicht.
Ik heb er een klein stadslichtje bij moeten zetten in elke koplamp, deze voed je direct met de draad waar ook het dimlicht mee gevoed wordt.
Als ik de lichtknop trek tot de eerste stop gaan mijn marker lights (zijkant) en de onderste stadslichten aan, trek ik tot de tweede stop, dan gaan de onderste lampen uit, dimlicht + nieuwe stadslicht aan.
Hier wordt hij al jaren mee goedgekeurd.
De marker lights mogen geen wit licht uitstralen, hier heb ik oranje lampen in moeten zetten.
Pas na jaren kwamen ze er pas achter.
De originele Ford schakeling voldoet niet voor onze wet.
Reden: Als je dimlicht kapot gaat dan is er geen stadslicht meer aanwezig aan die kant, dat is wel verplicht.
Ik heb er een klein stadslichtje bij moeten zetten in elke koplamp, deze voed je direct met de draad waar ook het dimlicht mee gevoed wordt.
Als ik de lichtknop trek tot de eerste stop gaan mijn marker lights (zijkant) en de onderste stadslichten aan, trek ik tot de tweede stop, dan gaan de onderste lampen uit, dimlicht + nieuwe stadslicht aan.
Hier wordt hij al jaren mee goedgekeurd.
De marker lights mogen geen wit licht uitstralen, hier heb ik oranje lampen in moeten zetten.
Fordman
1968 fastback
[img]http://img.photobucket.com/albums/v203/fordman/GotNos.gif[/img]
[b]When size matters............bigger is better!!!!!![/b]
1968 fastback
Waar staat dat in de wet? Ik kan het in ieder geval niet in de apk eisen terugvinden. De mijne is met de kentekenkeuring bij de rdw er mee goed gekeurd (de witte markerlights was indd wel een puntje) Hij moet voldoen aan de eisen van het bouwjaar, net als dat gordels voor 71 niet verplicht zijn en die heb ik er liever in zittenDe originele Ford schakeling voldoet niet voor onze wet.

Als je helemaal goed wilt doen moet je elke lamp apart afzekeren.
Jacco
Ik kan het ook zo snel niet vinden.
Wel staat er in artikel 5.2.51 van de regeling voertuigen dat een auto 2 stadslichten moet hebben.
Wat wel makkelijk te vinden was is het volgende:
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dimlicht" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar staat:
"Samen met het dimlicht moet altijd stadslicht gevoerd worden (dit gebeurt meestal automatisch)."
Mijn mustang is ook rdw gekeurd met de Ford schakeling. Maar ja, toen hebben ze ook de marker lights goedgekeurd met wit licht.
Mij is verteld dat er altijd een stadslicht moet branden samen met het dimlicht. De reden is dat als het dimlicht kapot gaat, er nog een stadslicht blijft branden. Zo wordt je in ieder geval niet als een motorfiets aangezien in het donker.
Laatst had ik nog een leuke. Tijdens mijn APK bleef de RDW steekproef man even meekijken (auto voor mij had een steekproef gehad en nu was de beste man aan het wachten op zijn volgende oproep)
Ik had officieel geen steekproef, maar het leek er wel op. Hij viel over de reflectoren die achter op de zijkant van de Mustang zitten. Volgens hem mogen die er niet opzitten. Alleen als daar een lampje in zit. Leuk om te horen 14 jaar na de RDW keuring en 13 APK's later.
Gelukkig kreeg hij een nieuwe oproep voordat mijn keurmeester klaar was.
Wel staat er in artikel 5.2.51 van de regeling voertuigen dat een auto 2 stadslichten moet hebben.
Wat wel makkelijk te vinden was is het volgende:
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dimlicht" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar staat:
"Samen met het dimlicht moet altijd stadslicht gevoerd worden (dit gebeurt meestal automatisch)."
Mijn mustang is ook rdw gekeurd met de Ford schakeling. Maar ja, toen hebben ze ook de marker lights goedgekeurd met wit licht.
Mij is verteld dat er altijd een stadslicht moet branden samen met het dimlicht. De reden is dat als het dimlicht kapot gaat, er nog een stadslicht blijft branden. Zo wordt je in ieder geval niet als een motorfiets aangezien in het donker.
Laatst had ik nog een leuke. Tijdens mijn APK bleef de RDW steekproef man even meekijken (auto voor mij had een steekproef gehad en nu was de beste man aan het wachten op zijn volgende oproep)
Ik had officieel geen steekproef, maar het leek er wel op. Hij viel over de reflectoren die achter op de zijkant van de Mustang zitten. Volgens hem mogen die er niet opzitten. Alleen als daar een lampje in zit. Leuk om te horen 14 jaar na de RDW keuring en 13 APK's later.
Gelukkig kreeg hij een nieuwe oproep voordat mijn keurmeester klaar was.
Fordman
1968 fastback
1968 fastback
- metzijndrie
Ik ga de rdw er maar eens over benaderen.
Ik kan natuurlijk altijd een aansluiting maken naar de dimlichten via een diode en een zekering maar eigenlijk heb ik geen zin om aan de bedrading te knoeien.
Gertjan
Ik kan natuurlijk altijd een aansluiting maken naar de dimlichten via een diode en een zekering maar eigenlijk heb ik geen zin om aan de bedrading te knoeien.
Gertjan
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group
Gertjan, Jelle, Paul
Gertjan, Jelle, Paul
Als het goed is is er al aan geknoeid met het importeren.
De bestaande sealed beam koplampen zijn vervangen voor Europees goedgekeurde lampen.
Laat even weten wat de RDW te vertellen heeft.
De bestaande sealed beam koplampen zijn vervangen voor Europees goedgekeurde lampen.
Laat even weten wat de RDW te vertellen heeft.
Fordman
1968 fastback
1968 fastback
- mustangfan26
ben ik ook benieuwd naar. die van mij is dan wel goedgekeurd maar was wel opmerking. geen controle gehad dus in orde.
rdw keuring is hij 2 jaar geleden wel gewoon doorgekomen.
rdw keuring is hij 2 jaar geleden wel gewoon doorgekomen.
Filmpje van mijn auto toen deze nog in amerika stond!
http://www.youtube.com/watch?v=GaYD9OnsqYk
http://www.youtube.com/watch?v=GaYD9OnsqYk
Zo kun je dus bezig blijven, Wikipedia zegt mij niet daar kun je van alles neer zetten en het gaat erom wat in het bouwjaar verplicht was en toegelaten was. De reflector op de zijkant zou eigenlijk amber moeten zijn, maar in 68 zijn ze zo in de nld op de weg gekomen. Dat er een stadslamp brandt als je dimlicht defect is, is op zich niet zo gek idee maar dat maakt het nog niet verplicht. De gemiddelde RDW'er zal alleen de regels weten voor moderne auto's dus dat ze voor '60 vrijgesteld hebben is niet zo gek, toen kon nog alles dus waar ga je dan op keuren 
Jacco

Jacco
- metzijndrie
Bij de RDW helderheid krijgen gaat niet vanzelf. Ik bedacht inmiddels een heel nette methode om toch stadslichten te hebben als dim/grootlicht aan staat.
Spaart een hoop discussie en is uiteindelijk veiliger. Al denk ik dat dit laatste weinig uitmaakt. Hoe vaak rijdt je in het donker, en hoe vaak gaat een koplamp stuk?
De Hella H4 units die ik heb kennen ook een (tot nu toe) niet aangesloten stadslicht.
Die ga ik per H4 unit voeden via diodes 1N4007 uit de spanning voor dim en grootlicht.
Dat is netjes compact te bedraden zonder de andere bedrading aan te tasten.
Heb het al even getetst.
Als er liefhebbers zijn voor foto's en schema dan hoor ik het wel.
Spaart een hoop discussie en is uiteindelijk veiliger. Al denk ik dat dit laatste weinig uitmaakt. Hoe vaak rijdt je in het donker, en hoe vaak gaat een koplamp stuk?
De Hella H4 units die ik heb kennen ook een (tot nu toe) niet aangesloten stadslicht.
Die ga ik per H4 unit voeden via diodes 1N4007 uit de spanning voor dim en grootlicht.
Dat is netjes compact te bedraden zonder de andere bedrading aan te tasten.
Heb het al even getetst.
Als er liefhebbers zijn voor foto's en schema dan hoor ik het wel.
Gertjan, Jelle, Paul
Gertjan, Jelle, Paul
APK keuringseisen per 01-01-2013metzijndrie schreef:Bij de RDW helderheid krijgen gaat niet vanzelf.
http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... 1-2013.pdf
Zie --> APK Keuringseisen 5.2 Personenauto’s
Lichten, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen.
Zo moet het zijn en niet anders, hier heeft ook een RDW keuringsmeester zich aan te houden.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
- metzijndrie
Hoi Michel,
thx; er staat daar nergens eenduidig dat het stadslicht ingeschakeld moet zijn als dim/grootlicht branden?
Gertjan
thx; er staat daar nergens eenduidig dat het stadslicht ingeschakeld moet zijn als dim/grootlicht branden?
Gertjan
Gertjan, Jelle, Paul
Gertjan, Jelle, Paul
Duh, anders hadden we deze discussie nietthx; er staat daar nergens eenduidig dat het stadslicht ingeschakeld moet zijn als dim/grootlicht branden?

Maar als je het goed wilt doen moet je het dim en stadslicht scheiden bij de schakelaar en eigenlijk bij de achterlichten opzetten dan heb je ook nog licht als de thermische zekering in de lichtschakelaar uitschakelt en dan kun je ook de standaard stadslichten gebruiken.
Jacco