Oldtimer regeling op de tocht... NIEUWE REGELING v.a. P15

Bijna alles is bespreekbaar. Hou het netjes!
edgar
Retired Moderator

Re: Oldtimer regeling op de tocht... FEHAC Enquete P11

Bericht door edgar »

Hier de brief van Weekers van vandaag:

http://www.rijksoverheid.nl/ministeries ... imers.html" onclick="window.open(this.href);return false;

In het Algemeen Overleg Belastingplicht overheidsbedrijven; Fiscale moties en toezeggingen van 17 april jl. is onder meer gesproken over mijn brief van 15 april jl. over afschaffing van de vrijstelling motorrijtuigenbelasting (MRB) voor oldtimers.1 Tijdens dat overleg heb ik toegezegd een ultieme poging te doen om met de oldtimerbranche tot overeenstemming te komen teneinde het hobbymatig gebruik van rijdend cultureel erfgoed te ontzien. Ik zou daarover de Kamer uiterlijk vandaag informeren zodat de oldtimerbranche zo snel mogelijk duidelijkheid krijgt over de fiscale behandeling van de oldtimer met ingang van 1 januari 2014.
De afgelopen week is intensief overleg gevoerd met de vertegenwoordigers van de oldtimerbranche, te weten de FEHAC, KNAC, FOCWA, ANWB, RAI en BOVAG. Het verheugt mij u te kunnen melden dat we uiteindelijk tot een breed gedragen alternatief zijn gekomen dat door de vertegenwoordigers van de oldtimerbranche wordt gesteund en dat naar mijn oordeel past binnen het verzoek en de kaders die uw Kamer heeft aangegeven. Dit alternatief ziet er als volgt uit.
Er geldt vanaf 1 januari 2014 vrijstelling van MRB voor alle motorrijtuigen van 40 jaar en ouder. Het betreft benzine-, diesel- en LPG-oldtimers, motorfietsen, bussen, vrachtauto’s en kampeerauto’s. Dit is de structurele regeling die ruim € 16 miljoen per jaar kost (optie 4 van mijn brief van 15 april jl.). Daarnaast komt er een adequate overgangsregeling voor personen- en bestelauto’s rijdend op benzine, motorfietsen, bussen en vrachtauto’s die op 1 januari 2014 ouder zijn dan 26 jaar maar nog geen 40 jaar zijn (datum eerste toelating vanaf 1963 tot en met 1987). Deze voertuigen komen in aanmerking voor een kwarttarief in de MRB met een maximum van € 120 (€ 30 per kwartaal) mits er in de maanden december, januari en februari niet van de openbare weg gebruik wordt gemaakt.
Voor dieselauto’s en auto’s met een ingebouwde LPG-installatie geldt geen overgangsregeling. Dat betekent dat voor personenauto’s en bestelauto’s rijdend op diesel of met een ingebouwde LPG- installatie en die jonger zijn dan 40 jaar het volle MRB-tarief verschuldigd is. Indien auto’s met ingebouwde LPG-installatie in originele staat worden hersteld, kan voor deze auto’s de overgangsregeling voor benzineauto’s van toepassing worden.
Dit alternatief beoogt nog meer dan de alternatieven, genoemd in mijn brief van 15 april jl., de liefhebber te ontzien terwijl het de huidige vrijgestelde veelrijder (dat zijn bijna altijd diesel- en LPG-rijders) gerichter raakt. Hoewel onder de overgangsregeling een kwarttarief MRB moet worden betaald, blijven de gevolgen voor de zwaardere auto’s, ook bijvoorbeeld bussen en vrachtauto’s, beperkt door het maximum van € 120 per jaar. Voor motoren komt het kwarttarief neer op circa € 30 per jaar. Uitgangspunt bij de overgangsregeling is dat het dagelijks gebruik van oldtimers zoveel mogelijk wordt voorkomen. Dit wordt concreet ingevuld door de beperking dat er met het motorrijtuig geen gebruik mag
1 Kamerstukken II 2012/13, 33 402 nr. 55.
Pagina 1 van 2
worden gemaakt van de openbare weg gedurende de maanden december, januari en februari. Met veel oldtimers wordt overigens in de winter niet gereden omdat dit slecht is voor de auto. Als het kwarttarief van toepassing is en er toch gereden wordt in die drie wintermaanden, geldt een forse verzuimboete. Het overgangsregime loopt af in het jaar 2028 (zodra de jaargang 1987 40 jaar is). Men kan overigens naast het afgetopte kwarttarief ook verzoeken om de reguliere MRB te betalen of de oldtimer te schorsen.
De huidige regels in de MRB betreffende schorsing en evenementenregeling worden gehandhaafd. Wel geldt het afgetopte kwarttarief MRB voor minimaal één kalenderjaar zodat niet de mogelijkheid bestaat om binnen één kalenderjaar gebruik te maken van zowel de schorsingsregeling als het kwarttarief.
Hoewel als gevolg van de voorgestelde overgangsregeling de budgettaire derving van deze variant tijdelijk hoger is dan ik in eerste instantie voor ogen had, heeft dit alternatief als voordeel dat het overgrote deel van de oldtimers die per 1 januari 2014 tussen de 26 en 40 jaar oud zijn en die niet dagelijks gebruik van de weg maken, worden ontzien door middel van de invoering van het afgetopte kwarttarief in de MRB. De structurele kosten van de voorgestelde maatregelen bedragen € 16 miljoen (optie 4 van de eerdergenoemde brief van 15 april jl.). Dit structurele niveau wordt bereikt in 2028. Incidenteel bedragen de extra kosten als gevolg van de overgangsmaatregelen € 17 miljoen in 2014, in 14 jaar aflopend naar nihil in 2028.
Ik ben voornemens dit alternatief uit te werken in het Belastingplan 2014. De Belastingdienst zal tegelijkertijd de implementatie voorbereiden zodat deze regeling met ingang van 1 januari 2014 van toepassing kan worden.
Laatst gewijzigd door edgar op wo 24 apr, 2013 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gearz
Super User

Bericht door Gearz »

Ton BlingBling schreef:Ja en LPG auto,s van 40 jaar en ouder dan ?.

Kan niet duidelijk zien wat en hoe is erg onduidelijk !.

-Het kwarttarief geldt voor auto's van 26 jaar tot 40 jaar oud (zonder LPG of diesel) en is een kwart van het normaal te betalen bedrag per kwartaal echter met een maximum van 120 Euro per jaar
-Auto's met LPG of diesel ouder dan 26 jaar en jonger dan 40 jaar gaan voortaan het volle MRB tarief betalen.
-Alle auto's (dus ook op LPG of diesel) vanaf 40 jaar en ouder zijn geheel vrijgesteld van MRB.

http://nos.nl/artikel/499354-regeling-o ... epeld.html" onclick="window.open(this.href);return false;
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Dieselhead

Bericht door Dieselhead »

zo moeilijk is tie toch niet

auto ouder dan 40 jaar op benzine, Diesel, Lpg = belasting vrij.

auto tussen 26 - 40 jaar op benzine is kwart MRB tot een max van 120 euro en niet rijden van December t/m februari. Die maanden wel rijden, dan volle mep betalen

auto tussen 26 - 40 jaar op diesel of lpg. je moet de volle mep betalen.

auto jonger dan 26 dan betaal je gewoon. Net zoals alle nieuwe bleunoemotion hybride crap.
edgar
Retired Moderator

Bericht door edgar »

Ik snap het nog steeds niet...

Er wordt twee keer 120 euro genoemd. 1 keer als jaar tarief en 1 keer als max bedrag bij kwart MRB tarief (dus dat is dan toch nog 480 euro per jaar als ik het goed begrijp?)
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Nicov.dr.Klok

Bericht door Nicov.dr.Klok »

De meeste reacties hier vindt ik knap egoístisch(zo van mijn auto is toch vrijgesteld of ik heb toch geld zat).
Maar wat hier vergeten wordt is; als je rondkijkt op de vele Amerikanen meetings en ook op andere oldtimer evenementen dan zie je erg veel auto,s van de jaren 70 tot 80,en in het geval van de Ami,s rijden er dan toch heel veel op LPG om de hobby betaalbaar te houden(terwijl het toch liefhebbers zijn die niet dagelijks rijden).
Voor een fullsize amerikaan op LPG(dus schone brandstof)komt geen overgangs regeling dus deze liefhebbers zijn zeer zwaar de Sjaak.
Als je de LPG laat uitbouwen betaal je nog steeds een kwart tarief a 120 euro plus hoge benzineprijzen(kassa)Bij schorsing kom je aan stallingskosten,en bij verkoop levert zo,n auto geen Flikker op(Auto,s met een taxtiewaarde van ongeveer 10.000 euro,krijg je met wat geluk wel 3000 euro voor)
Kortom;kijk ook even verder als onze vrijgestelde Mustangs,al was het alleen maar uit solidariteit met onze mede hobbyísten,die ook hun duurverdiende spaargeld in hun hobby hebben gestoken,en nu onevenredig gestraft worden door deze graaierij van de witte boorden Maffia.

Voor diegenen die het hier niet mee eens zijn ,jammer dan,het is dan ook mijn reactie.
Gr.Nico
1969 Mustang Grande 351W (ready for the road again in May 2012)
1978 Ford F.250 Ranger XLT 460cu/inch

Yesterday is history,Today is a gift,Tomorrow is a mistery.
Ton BlingBling
Adverteerder
Contacteer:

Bericht door Ton BlingBling »

Na de plaatsing van de post van Edgar is het erg duidelijk geworden :ok: .

Thx Edgar :mrgreen:

Hier een feestje aan de gang :chef: .

Ik vind het erg goed nieuws , kijk gepakt worden we toch wel maar op deze manier is het goed te doen .
De oudere ( + 40 jaar ) zullen meer waard gaan worden en niet zoals verwacht minder waard ! .

Blijft wel dan men begint met de volle mep te vragen en uiteindelijk toch nog een behoorlijke groep benadeeld met een forse heffing .
Is er een grote groep van mede hobbyisten mooi de sjaak geworden blijft erg vervelend :cop: .

Ben het dus met Nico eens , is onze mening dus .
Import Auto's en onderdelen uit de USA , VAN AANKOOPKEURING TOT RDW KEURING :)
www.mustangcountry.nl - www.countrypartsusa.nl - skype : Ton van Broekhoven
Mischief Mustang Coupe 72 - Mach I 71 557ci projekt - 2006 Mustang Cabrio Screaming Yellow .
edgar
Retired Moderator

Bericht door edgar »

Nicov.dr.Klok schreef:Maar wat hier vergeten wordt is; als je rondkijkt op de vele Amerikanen meetings en ook op andere oldtimer evenementen dan zie je erg veel auto,s van de jaren 70 tot 80,en in het geval van de Ami,s rijden er dan toch heel veel op LPG om de hobby betaalbaar te houden(terwijl het toch liefhebbers zijn die niet dagelijks rijden).
Voor een fullsize amerikaan op LPG(dus schone brandstof)komt geen overgangs regeling dus deze liefhebbers zijn zeer zwaar de Sjaak.
Daar heb je helemaal gelijk in Nico. Het is voor en grote groep liefhebbers bijzonder zuur geworden. Dat zie ik ook in. Maar je weet dat als een regering ergens zijn zinnen op heeft gezet dat het toch zal gebeuren. Voor hetzelfde geld was de hele mrb vrijstelling terug gedraaid (zoals vroeger) en alleen iets van een 30 dagen kaart mogelijk. Ik heb er serieus rekening mee gehouden dat ik met de hobby moest stoppen,

Als je het vergelijkt met regelingen in omliggende landen komen 'wij' er weer bijzonder slecht vanaf. Dat is met meer zaken zo, waar het in buitenland of/of is, is het in nederland en/en. Zie maar eens naar MRB, CO2/bpm taxen, brandstofaccijnzen, erfbelastingen, huurverhoging bij scheefwonen, alcohol en nicotine accijnzen, etc, etc.
Dakloos
Super User

Bericht door Dakloos »

Ik ben blij dat ik binnen de vrijstellingsregeling val....ben ik nu een egoïst?
Laatst gewijzigd door Dakloos op do 25 apr, 2013 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Erwin

1966 convertible
Mustang24
Contacteer:

Bericht door Mustang24 »

Dakloos schreef:Ik ben blij dat ik over de vrijstellingsregeling val....
Zolang je je niet pijn doet bij het vallen is er geen probleem Erwin !
:lol:

Binnenkort ook in Belgie nieuwe regeling... afwachten...
:mrgreen:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Mustangflip

Bericht door Mustangflip »

De meeste reacties hier vindt ik knap egoístisch(zo van mijn auto is toch vrijgesteld of ik heb toch geld zat).
Maar wat hier vergeten wordt is; als je rondkijkt op de vele Amerikanen meetings en ook op andere oldtimer evenementen dan zie je erg veel auto,s van de jaren 70 tot 80,en in het geval van de Ami,s rijden er dan toch heel veel op LPG om de hobby betaalbaar te houden(terwijl het toch liefhebbers zijn die niet dagelijks rijden).
Ik vind het wel meevallen met het egoisme. Lui die rondrijden op LPG die rijden veelal meer km's dan hobbymatig en gebruiken hem veelal voor dagelijks vervoer. Vanzelfsprekend zullen daar uitzonderingen in zijn maar die zijn te verwaarlozen denk ik en deze hebben nu al jaren de vruchten weten te plukken van de oude regeling dus wat extra geld uit die hoek kan geen kwaad. Tegen de tijd (in de oude regeling dan) dat het ombouwen naar LPG rendabeler is als op benzine te rijden dan rijd je toch al redelijk wat km's en kan je het hobby gebruik alweer ter discussie stellen. Bovendien als het een hobby is voor zulke mensen zoals gesteld wordt, en je kan het dus niet (meer) opbrengen om op benzine te gaan rijden vraag ik me af of je dus wel verstandig met je hobby bezig bent omdat je dit in mijn ogen altijd moet doen met geld wat je over hebt en niet met geld wat je nodig hebt en een hobby kost nu eenmaal geld en al zeker een oldtimer.

Ik vind dit een redelijke regeling. We weten nu eenmaal dat de portemonnee getrokken zal moeten worden en met deze regeling blijft de schade beperkt en worden de doelen behaald. Er zullen altijd mensen teleurgesteld worden en (extra) geraakt worden maar daar ontkom je niet aan. Aan deze regeling kan je merken dat er eens serieus over is nagedacht en zullen velen mee kunnen leven en houd de oldtimer markt in leven met alles wat daar bij hoort. En voorkomt toch misbruik door enkelen waarvoor wij met zijn allen moeten betalen.

Meningen kunnen verschillen zoals je merkt. Niks mis mee maar dit is een andere kant van het verhaal.

Groet Flip
-Mustang Mach 1 1969 V8 429

Live is not about miles to the gallon but smiles to the gallon !
Mitch

Bericht door Mitch »

+1 flip!
'68 Coupe
'05 GT Vert... sold
'65 Coupe... sold
'05 Supercharged GT... sold
'65 Coupe... sold
Dakloos
Super User

Bericht door Dakloos »

GTA67 schreef:
Dakloos schreef:Ik ben blij dat ik over de vrijstellingsregeling val....
Zolang je je niet pijn doet bij het vallen is er geen probleem Erwin !
:lol:

Binnenkort ook in Belgie nieuwe regeling... afwachten...
:mrgreen:
Ik dacht "wat bedoeld tie nou".... :P typefoutje inmiddels hersteld.
Erwin

1966 convertible
Big_fun_58

Bericht door Big_fun_58 »

Mitch schreef:+1 flip!
+2 Flip!
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Ratrod

Bericht door Ratrod »

Long time no see.

Ik las op de site van de FEHAC een uitzondering.

Als je auto van 26 jaar of ouder een LPG-installatie heeft die binnen een jaar na de eerste afgifte van het kenteken is ingebouwd, dan valt hij onder het benzine-auto tarief.

Als dat zo is dan lijkt het erop dat ik de dans ontspring.
1979 Mustang Cobra Fastback V8
Gerlof
Van een edel paard waardeert men niet zijn kracht, maar zijn karakter. [i]Confucius[/i]
78ghiaT5
Super User

Bericht door 78ghiaT5 »

>>Tja, grondslag hiervan is het Calvinisme. De overheid zal er alles aan doen om zijn onderdanen een deugdzaam en productief leven te geven. Hierin zijn genieten, bezitten, niets doen taboe en dient bestreden te worden. Door de toegenomen welvaart zijn er achter elkaar maatregelen genomen om het af te remmen. Oliecrisis, broeikaseffect, millieu, noem maar op. Door een angstbeeld / doemscenario te schetsen en de publieke opinie om te vormen, worden maatregelen en belastingen die de toegenomen welvaart teniet doen, geaccepteerd.

In principe kan je een overheid gelijk stellen aan een parasiet. Die zal zijn gastheer gebruiken voor eigen gewin, zonder dat deze er door moet creperen of dood gaat. Dat is niet in het belang van de parasiet.>>

+ 1!!

Jan-Kees moeten we niet bedanken. Die heeft goed voor zichzelf gezorgd dat hij zelf met zijn oude 190 SL niet hoeft mee te betalen. Ik ben overigens benieuwd hoe ze willen controleren dat je niet met je kar rijdt 's winters. Met de camera's die overal hangen? En wat als je even een rondje wilt rijden in de winter om alles gangbaar te houden?

Harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
Plaats reactie

Terug naar “Member's Koffiecorner”