Oldtimer regeling op de tocht... NIEUWE REGELING v.a. P15

Bijna alles is bespreekbaar. Hou het netjes!
Neko-
Donateur 2014

Re: Oldtimer regeling op de tocht... 12 september ?

Bericht door Neko- »

URL (hoewel slecht bereikbaar) schijnt aangepast te zijn: http://petitie.knac.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Current ride: 2019 EB 2.3 - Zwart - 2023-?
Gone, but not forgotten: 2002 GT 4.6 V8 - Silver (SMR #0009) - 2006-2023
1967coupe
Adverteerder
Contacteer:

Bericht door 1967coupe »

Leuk stuk(je) op het DAVC forum:

Oldtimer rijden = Duurzamer rijden
In gesprekken die over het rijden in oldtimers gaan horen we meestal dezelfde terugkerende opmerkingen.
Veel gehoord is bijvoorbeeld; “Lekker goedkoop zeker, geen wegenbelasting betalen!”
Of wat dacht je van; “Ziet er leuk uit maar vervuilt wel enorm!”
Vaak bedoelen mensen er toch een compliment mee te geven maar zoals even zo vaak komt het rotter de strot uit dan bedoeld. En net zo vaak valt het bij ons minder goed dan vooraf bedacht.
Nou geven we allemaal iedereen de vrijheid om te houden van of te hekelen over welk onderwerp dan ook maar als zoiets op misvattingen gebaseerd is staat het ons oldtimerbezitters vrij om die misvattingen weg te nemen!
Zo las ik enige tijd geleden dat het produceren van een nieuwe auto zo‟n 25 maal het gewicht van die auto kost aan grondstoffen voor materialen en energie. Een auto van zo‟n 1.200 kg rijklaargewicht kost dan gemiddeld 30.000 kg grondstoffen! Nu zijn die cijfers wellicht niet meer up-to-date en zal een deel van die grondstoffen wellicht van gerecycleerde ( da‟s Belgisch ) auto‟s afkomstig zijn… het blijft een grote mate van verspilling want het blijven rijden in een oldtimer is vele malen minder vervuilend. Al het onderhoud aan een oldtimer zal nooit zo verspillend zijn als nieuw.
En waarom is het aantal oldtimers groeiende?
Dat komt omdat de kwaliteit van de gebouwde auto‟s door de jaren heen steeds beter werd. Men wou immers dat ze duurzamer werden! Zowel de consumenten als de beleidsmakers (politiek) hebben gewoon gekregen wat ze wilden.
Auto‟s gaan dus langer mee dan vroeger. Het is dan ook niet zo raar dat er steeds meer auto‟s een leeftijd bereiken die we niet gewend waren tot nu toe. De meeste oldtimers zijn dan ook tussen de 25 en 35 jaar oud.
Kwestie van aanpassen van de beeldvorming aan de realiteit. Net zoals bij de mensen die ook steeds ouder worden.
Maar ze vervuilen wel het milieu!
Welnee, zo actief en consumerend als toen ze jong waren zijn die oude mensen vaak niet meer…
Maar we hadden het over oudere auto‟s. He, da‟s een mooie parallel… nog een keer:
Maar ze vervuilen wel het milieu!
Welnee, zo actief en consumerend als toen ze jong waren zijn die oude wagens vaak niet meer…
Even wat cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek en de RijksDienst voor Wegverkeer (CBS en RDW):
Van de 8 miljoen auto‟s die in Nederland rijden zijn er slechts 250.000 ouder dan 25 jaar, dat is slechts 3 %.
Die 8 miljoen auto‟s rijden 124 miljard kilometers per jaar.
De oldtimers rijden met elkaar slechts 500.000 kilometers.
Met een gemiddelde van 2.000 km per jaar zijn de oudjes dus verantwoordelijk voor slechts 0,4 % van het totale aantal gereden kilometers. En niet alle vintage-cars zijn benzineslurpers hoor. Wat dacht je van de 2CV-tjes of Renault-4-tjes, die rijden zo‟n 1 op 20, dus vervuilend…
“Maar ze hebben geen katalysator of roetfilter!” is dan een veel gehoorde opmerking.
Klopt, maar kijk even in de grafiek hiernaast. De uitstoot van kooldioxide neemt met het moderner worden van de verbrandingsmotoren niet noemenswaardig af.
Een oldtimer vervuilt dus niet noemenswaardig meer dan een moderne wagen als het om dat CO2-gehalte gaat. Daarnaast zijn de deskundigen het er uiteindelijk nog niet over eens of CO2 nou wel het meest schadelijke gas is wat betreft bijvoorbeeld het broeikaseffect.
De andere uitgestoten gassen nemen wel af, met ca. 85%. Blijft er dus een 7e deel vervuiling over ten opzichte van 30 jaar geleden. Vermenigvuldig je die eerder genoemde 0,4 % oldtimerkilometers met die factor 7 dan kom je op een uitstoot van kwalijke oldtimergassen van 3 %.
Kijk nu nog even bovenaan de eervorige alinea naar het percentage oldtimers in ons land…inderdaad, ook 3 %!
Omdat we minder kilometers maken is de milieubelasting van het oldtimerrijden dus echt niet zo erg als veel mensen ons en anderen wel willen doen geloven.
We belasten het milieu heel keurig evenredig het percentage oldtimers en de daarmee gereden kilometers.

Uiteindelijk heeft dus elke oldtimer die in stand wordt gehouden een milieubesparend en duurzaam effect!
Natuurlijk is het wel zaak om dit ook enigszins zichtbaar te maken door niet teveel met oliewalmende afgetrapte bakken door te rijden, die halen dat beeld dan weer naar beneden. Net zoals het verhaaltje over belastingvrij-rijden.
Wat je namelijk bespaart aan wegenbelasting geef je uit aan het in stand houden van diezelfde oldtimer. Dat is immers vaak het geval. Een wagen „op‟-rijden kan iedereen. Maar zie het maar een ooh‟s-en-aah‟s-oproepende-verschijning te houden. Nieuwe spatborden, een motorrevisie, wat dan ook, daar moet ook budget voor vrijgemaakt worden. En dat budget haal je dan o.a. uit het niet hoeven betalen van wegenbelasting. Die doe je in het spaarpotje “Onderhoud”.
Nee, goedkoper is het niet, maar wel een leuke hobby die vele malen duurzamer is dan onwetenden ons willen doen geloven! En dat we bij tijd en wijle die oldtimer om zijn praktische eigenschappen gebruiken, namelijk gewoon als auto, kan men ons dan niet kwalijk nemen.
In deze context zag ik een zeer kort maar lezenswaardig artikeltje in de „Klassiek en Techniek‟ van augustus 2010:
“Autogas écht schoner:
Opnieuw is het bewezen: autogas tast het milieu en de menselijke gezondheid minder aan dan benzine of diesel. Het ministerie van VROM gaf TNO opdracht dit te onderzoeken. LPG blijkt de overige fossiele brandstoffen naar de kroon te steken qua emissie van zowel CO2, NOx als NO2. In het vergelijk werd uitgegaan van benzineauto‟s met een geregelde driewegkatalysator en diesels met een roetfilter. Bij oldtimers lopen de verschillen wellicht nog verder op!”
“Kijk” dacht ik, “dat is nou wat ik bedoel!”. Nu ging dat onderzoek meer over LPG dan over oldtimers maar de uitslag spreekt voor zich. Die discussie loopt ook al jaren en wordt ook door verkeerde beeldvorming gevoed. Met al die oudere wagens op LPG rijdend zijn we dus echt niet zo verkeerd bezig als velen denken. En dat witte LPG-walmpje van diwaterstofmonoxide… dat is gewoon H2O zoals dat vrijkomt bij de verbranding van elk natuurlijk gas, waterdamp dus.
Maar de diesels onder ons dan? Moeten die geen roetfilter ofwel fijnstoffilter? Ook daarvoor geldt dat het aantal gereden kilometers door die groep auto‟s niet noemenswaardig groot is. Daarnaast is het achteraf plaatsen van een retrofit roetfilter op een oldtimerdiesel lang niet zo besparend als een af fabriek gemonteerd filter op een nieuwe dieselauto. Een retrofit filter behaalt slechts een reductie van 30 tot 50%. Soms blijken dieselauto‟s van voor 1980 zelfs ongeschikt voor zo‟n filter. En als het filter wél enorm lonend zou zijn dan zouden we die allang verplicht hebben moeten monteren of alsnog belasting betalen over de vervuiling. Kijk maar op de website van het ministerie van VROM. Hieronder staat een grafiekje met o.a. de uitstoot van fijnstof uitgezet (gele lijn). Die PM10-emissie neemt door de jaren heen dan wel af maar met een filter met een lager rendement op dat „handje vol‟ oude diesels zet het geen zoden aan de dijk. Mocht je toch, omwille van je eigen beleving of die van je omgeving, of omdat je diesel echt versleten raak en enorm rookt, een filter willen plaatsen, dan kun je op de website van de ANWB meer lezen. Ook weten de MB-dealers en anders de bekende Mercedes Oldtimer kanalen meer te vertellen of ons type wagens wel geschikt is voor zo‟n filter.

Nee, met „al die oldtimers op de weg‟ zijn we echt niet zo verkeerd bezig als men denkt. Sterker, we zijn duurzamer!
Verkeerd bezig zijn diegenen die op onwaarheden gebaseerde besluiten nemen als het gaat om stimulatie of belasting van goed of verkeerd gebruik van wat we allen zelf gewild en gecreëerd hebben. Ik kijk nu in de richting van beleidsmakers (politiek) en milieubeweging.
Zaak dus voor ons om mee te werken aan het omkeren van dat op misvattingen gebaseerde beeld.
Vandaar ook dat ik iedereen aanraad het artikel over de Fehac te lezen. Die organisatie vraagt iets van ons allen, omdat wij allemaal wat verwachten van hen:
Het beschermen van ons belang!
Als de Fehac dan voor ons de lobbygangen in Den Haag bewandeld doen wij dat overal elders waar wij dat kunnen.
De bedreigingen voor oldtimers zijn immers aan het groeien. Ondanks dat, of juist ómdat het aantal groeit!
Gerben Nieuwland.
Geraadpleegde of te raadplegen websites:
http://www.cbs.nl" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.rdw.nl" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.fehac.nl" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.knac.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vrom.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ( voer de zoekterm „roetfilter‟ in )
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/a" onclick="window.open(this.href);return false; ... geling.htm
http://www.anwb.nl/auto/kiezen-en-kopen" onclick="window.open(this.href);return false; ... lters.html
http://www.compendiumvoordeleefomgeving" onclick="window.open(this.href);return false; ... ml?i=23-69
http://www.clubwheels.nl/overige/FEHACT" onclick="window.open(this.href);return false; ... 202008.pdf en lees vooral pagina 3.

Gr Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
CAT

Bericht door CAT »

Iemand met wat gezond verstand die niet meeloopt als een schaap in de milieukudde weet dat allemaal. Je weet t nu toch al: hier is het hem OM TE DOEN-> DE GROENE POEN :mrgreen: :lol: :lol: :lol:
Om onze levensstandaard te houden is er geld nodig en waar haal je dat? Bij diegene die het hebben.
De armen worden rijker, de rijker worden rijker en....de middenklasse die het iets net iets beter heeft als de armen omdat hij er hard voor heeft gewerkt zal verdwijnen ! :smart:
falcongek

Bericht door falcongek »

mustangfan26 schreef: en als ze dat niet doen de mensen pakken die maar 1 auto geregistreerd hebben staan en waarvan zeker is dat ze er dagelijks mee rijden. die mogen van mij dan weer wel extra betalen.
Eeh, ik heb geen auto nodig voor het dagelijkse verkeer en heb dus ook geen "moderne".
Trein of ww met de auto van de baas.

Ik rij gemiddeld een keer of twee per maand in de falcon.

Lijkt me dat de groep mensen waar ik dan onder val ook gepakt gaat worden terwijl ik hem niet dagelijks gebruik.

Ik ben voor een km registratie systeem, max zeg 10000 km per jaar rijden (is best veel) dat is ook het max km dat ik voor mijn verzekering mag rijden.

Of verplicht stellen dat de wagen via een oldtimer verzekering casco plus wordt verzekerd. Dat wordt al (deels) door de rdw geregistreerd. Lijkt mij dat liefhebbers hem wel wa en casco gaan verzekeren.

Rinke
1964 Ford Falcon Station Deluxe
170 CiD 6-inline

Spuitwerk/strakmaken: Austria autoschade, Purmerend
Motor revisie: WAMO motorenrevisie, Edam
Onderhoud en advies: HGG Projects Purmerend
De rest: Ik zelf
mustangfan26

Bericht door mustangfan26 »

ik begrijp wat je zegt.
ja een andere mogelijkheid is dan inderdaad een max aantal km instellen. mijn mustang is verzekerd tot 7500km en heeft inderdaad wa volledig casco met taxatie rapport. ze kunnen inderdaad dan ook zeggen maximaal zoveel km per jaar aantoonbaar. misschien bij elke apk om de 2 jaar km stand registreren?
en ja ik weet dat deze eventueel ook terug te draaien is.
Filmpje van mijn auto toen deze nog in amerika stond!
http://www.youtube.com/watch?v=GaYD9OnsqYk
Ranchero

Bericht door Ranchero »

Gelukkig lijkt het er op dat de regeling toch aangepast gaat worden.
Gerechtigheid! Laat ze diegene pakken die misbruik van de regeling maken en laat de oldtimers van de liefhebber MRB vrij. Een liefhebber heeft een daily drive waar belasting voor betaald wordt.

gr.
Neko-
Donateur 2014

Bericht door Neko- »

Net gepost op Nu.nl: http://www.nu.nl/auto/2963195/kamer-hel ... timer.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kamer helpt liefhebber met oldtimer

De Tweede Kamer schiet mensen te hulp die een oldtimer als hobby hebben en er maar weinig in rijden.

De vrijstelling van motorrijtuigenbelasting moet voor die groep overeind blijven, stelde een ruime meerderheid van de Kamer dinsdag.

SP-Kamerlid Farshad Bashir had daar een motie over ingediend. Het kabinet is van plan om oldtimers per 1 januari aan te slaan voor motorrijtuigenbelasting, maar moet nu van de Kamer gaan nadenken over manieren waarop het dagelijks gebruik wordt ontmoedigd.

De liefhebbers die gemiddeld niet meer dan een paar duizend kilometer per jaar afleggen, worden als het aan de Kamer ligt vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting.

Zeer vervuilend

De laatste jaren neemt het aantal oldtimers - auto's en motoren ouder dan 25 jaar - snel toe. Steeds vaker gaat het om zeer vervuilende auto's waarmee sommigen gewoon forenzen of in elk geval veel kilometers maken. Het Planbureau voor de Leefomgeving deed daar onlangs onderzoek naar.

Het kabinet wil de vervuiling door die oude auto's via de motorrijtuigenbelastingen aanpakken, maar treft daarmee ook de liefhebber die op zondag een rondje over de dijk rijdt in een Austin-Healy cabriolet of in een lelijke eend.

De Kamer nam ook een motie aan van PVV-Kamerlid Roland van Vliet. Daarin wordt gesteld dat voorkomen moet worden dat ,,ontelbare bezitters van oude auto's en motorfietsen gedwongen worden hun culturele erfgoed op te geven door gedwongen verkoop''.

BSN

Ook een andere motie van Van Vliet werd aangenomen. Die vraagt het kabinet om te bekijken of buitenlanders die in Nederland wonen of werken via een burgerservicenummer kunnen worden aangeslagen voor de motorrijtuigenbelasting.

Dat moet een einde maken aan de situatie waarin 7 op de 10 arbeidsmigranten de motorrijtuigenbelasting makkelijk kunnen ontduiken omdat ze met een buitenlands kenteken rijden.
Ghost Rider
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door Ghost Rider »

Dit mag je toch serieuze positieve klanken noemen.
De kogel is natuurlijk nog niet door de kerk, maar er word in elk geval overleg gepleegd
1970 Sportsroof Plain Jane Sleeper - the Chickenwing Special
302 Clevor- 4 Spd HURST - 3.50 9" Traction-loc rear
LESS IS MORE !
Claire

Bericht door Claire »

Netjes, nu de definitieve uitvoering nog.
Ik ben benieuwd
Piet 8)
65 mustang coupe
V8- 289 2V
1 inch sway bar,
Shelby drop,
GT springs,
roller perches by 66 hipowannabee,
disk brake conversion,
HD rear leaf springs
Ghost Rider
Donateur 2014
Contacteer:

Rendement.nl 28-11-2012

Tweede Kamer helpt eigenaars oldtimers

28 november 2012 - De regering schrapte de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (MRB) voor oldtimers. De Tweede Kamer was het daar wel mee eens, maar wil toch een vrijstelling voor mensen die hun oldtimer hobbymatig gebruiken. De vrijstelling MRB geldt niet voor woon-werkverkeer.

De vrijstelling van MRB voor oldtimers stond de afgelopen tijd al vaker onder vuur. Uiteindelijk stond in het regeerakkoord van het kabinet Rutt-2 dat de vrijstelling MRB voor oldtimers per 1 januari 2014 vervalt. Tijdens de behandeling van het Belastingplan 2013 in de Tweede Kamer diende de SP een motie in om hobbymatig gebruik van oldtimer toch onder de vrijstelling MRB te laten vallen. De motie is aangenomen.

Paar duizend kilometer

Oldtimers zijn slecht voor het milieu. Daarom komen er wel regels om misbruik van de vrijstelling MRB tegen te gaan. Zo zal er een maximum aan het aantal kilometers of het aantal gebruiksdagen gaan gelden. De motie verzoekt de regering om in het voorjaar van 2013 met een aantal voorstellen te komen. Het is dus nog afwachten hoe de details van de vrijstelling er daadwerkelijk uit zullen zien.

bron": http://www.rendement.nl/fa/nieuws/id904 ... imers.html" onclick="window.open(this.href);return false;
LESS IS MORE !
mustang66coupe

Bericht door mustang66coupe »

Kilometerbeperking is te begrijpen voor hobbymatig rijden. Al kun je daar ook een discusie over houden.

Maar dat je ook alleen maar van 1 april tot 1 oktober mag rijden vind ik weer klinkklare onzin.
Ik mag toch hopen dat we daar niet in beperkt worden :x
66 coupe aut. V8 in progress
Mack
Super User

Bericht door Mack »

Van mij mogen ze de kilometerbeperking doorvoeren naar ALLE auto's, niet alleen oldtimers... Want zelfs al heb je een auto van 2 jaar oud: als hij maar 5000km per jaar rijdt, hoef je toch niet de volle mep wegenbelasting te betalen? Mijn logica zegt dat een "belasting voor het gebruik van wegen" (want dat is het feitelijk) afhankelijk moet zijn van hoeveel je die wegen gebruikt.

Dit jaar heb ik voor elke gereden kilometer 50 Eurocent wegenbelasting betaald voor de 98er... :shock:
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Ghost Rider
Donateur 2014
Contacteer:

tja, kilometers komt er toch niet door... daar ben ik niet bang voor.
hoe willen ze dat doen, met het kastje van Camiel ? veel te duur
op basis van de kilometer teller van de auto ? word die dan met een verzegel tang verzegeld ?
Op basis van APK gegeven ? en al die auto's die niet meer gekeurd hoeven te worden en al die auto's die om de 2 jaar gaan ?

nee, echt niet... denk dat een 60 dagen kaart of een 30/35 jaar grens beter werkt.
LESS IS MORE !
Dakloos
Super User

Bericht door Dakloos »

Mack schreef:Van mij mogen ze de kilometerbeperking doorvoeren naar ALLE auto's, niet alleen oldtimers... Want zelfs al heb je een auto van 2 jaar oud: als hij maar 5000km per jaar rijdt, hoef je toch niet de volle mep wegenbelasting te betalen? Mijn logica zegt dat een "belasting voor het gebruik van wegen" (want dat is het feitelijk) afhankelijk moet zijn van hoeveel je die wegen gebruikt.

Dit jaar heb ik voor elke gereden kilometer 50 Eurocent wegenbelasting betaald voor de 98er... :shock:
Dit topic gaat over de oldtimer regeling. Wat heeft een auto van 2 jaar oud die maar 5000 km per jaar rijdt hier in hemelsnaam mee te maken?
Erwin

1966 convertible
Neko-
Donateur 2014

Bericht door Neko- »

Ik betaal al voor het gebruik. Namelijk de brandstof en de accijns die ik daarvoor verstook. Als ik veel rijd, dan tank ik veel, dus betaal ik dus ook veel accijns. Rij ik weinig, dan betaal ik weinig.

Ook mijn keus voor een V8 is met de CO2 heffing die ze voorstonden met de kilometerheffing al betaald. Ik verbruik meer, dus ik tank meer, en betaal daar dan ook voor. Neem ik een zuinige auto met weinig CO2 uitstoot, dan is die per definitie ook zuiniger, tank ik minder vaak en betaal ik dus minder aan de pomp over de maand heen gekeken.

In principe betaalt elke auto dus al voor het gebruik. Of het dan een oldtimer is of niet. Het enige voordeel wat de oldtimers hebben is dat zij geen MRB meer betalen. De autos jonger dat 30 jaar betalen dus nog wel voor het bezit. Er is met de kilometerheffing sprake van geweest dat af te schaffen, maar dat zou een directe ontwaarding van auto's betekenen. Daar zit je als autoeigenaar ook niet op te wachten.

In de aanloop naar de heffing is echter de BPM wel afgebouwd, en de MRB stapsgewijs verhoogd. Het doel was vanaf 2013 de MRB over 5 jaar terug te brengen naar 0, waarbij de kilometerheffing alles zou overnemen. Kilometerheffing is inmiddels in de koelkast geschoven (ik geloof nooit dat het begraven is, dat komt echt nog een keer terug!), maar met de MRB gebeurd verder ook niets. We betalen alleen nog wel die verhogingen van de MRB.

De enige reden dat ze dat kastje wilden hebben was omdat ze dan een tijdsbestek aan de kosten konden hangen. Hun berekening:

standaard tarief voor de weg waar je op zit * CO2 index * tijdstip waarop je rijd (spits of niet)

De controle daarop zou alleen een eenzijdige actie worden waartegen je nooit in beroep kon gaan omdat je de gegevens zelf gewoon niet had. Of moeten we dan ineens allemaal een complete registratie bij gaan houden van kilometers? Nee, daar word je vrolijk van.

http://dmff.nl/viewtopic.php?f=7&t=16223" onclick="window.open(this.href);return false;

De oldtimer regeling is alleen verder op dit moment van tafel. Zal best terug komen voor de invulling ervan, maar op dit moment is dat verder koffiedik kijken, en kan niemand er een uitspraak over doen.
Plaats reactie

Terug naar “Member's Koffiecorner”