which cam will do better? update 13/4
Moderator: Shelby GT-H
which cam will do better? update 13/4
Hey,
als winterproject 2012-2013 zou ik graag onderin meer koppel uit mijn 302 willen krijgen. Nu zit er een eddy rpm cam in (edl 7122 ) Over het top-end vermogen ben ik best tevreden, maar onderin wil ik nu wel eens wat meer pit. Hierbij had ik in gedachte om een andere nokkenas te monteren.
Maar dan komt het, welke cam gaat het gewenste effect geven zonder te veel vermogen bovenin te verliezen?
Mijn setup is als volgt;
302 ci
Keith black pistons kb116 0.30 overbore
edelbrock rpm cil. heads with 1,90 intake valves
edelbrock rpm cam 7122
edelbrock rpm airgap intake
Msd distributor
holley 600 cfm carburator
standard C4 automatic transmission
stall convertor 1900-2000 rpm
standard 3:40 rear end
power brakes and steering
airco
cam specs:
edelbrock rpm 7122
Valve Lift Intake and Exhaust: 0.496 IN 0.520 EX
Advertised Duration: 290/300
Duration at .050: 224 IN 234 EX
Lobe Separation: 112
Camshaft/Lifter Type: Hydraulic Flat
Zelf had ik mijn oog laten vallen op de hydraulic roller cams van Comp cams.
Vooral op de magnum reeks. Maar welke grind past het beste bij mijn wensen qua vermogen en koppel? de 270hr, 281hr of 284hr?
Wie kan me wat tips geven?
Hoe zit het met de kwaliteit ervan?
of zijn er betere alternatieven?
Greetz D.
als winterproject 2012-2013 zou ik graag onderin meer koppel uit mijn 302 willen krijgen. Nu zit er een eddy rpm cam in (edl 7122 ) Over het top-end vermogen ben ik best tevreden, maar onderin wil ik nu wel eens wat meer pit. Hierbij had ik in gedachte om een andere nokkenas te monteren.
Maar dan komt het, welke cam gaat het gewenste effect geven zonder te veel vermogen bovenin te verliezen?
Mijn setup is als volgt;
302 ci
Keith black pistons kb116 0.30 overbore
edelbrock rpm cil. heads with 1,90 intake valves
edelbrock rpm cam 7122
edelbrock rpm airgap intake
Msd distributor
holley 600 cfm carburator
standard C4 automatic transmission
stall convertor 1900-2000 rpm
standard 3:40 rear end
power brakes and steering
airco
cam specs:
edelbrock rpm 7122
Valve Lift Intake and Exhaust: 0.496 IN 0.520 EX
Advertised Duration: 290/300
Duration at .050: 224 IN 234 EX
Lobe Separation: 112
Camshaft/Lifter Type: Hydraulic Flat
Zelf had ik mijn oog laten vallen op de hydraulic roller cams van Comp cams.
Vooral op de magnum reeks. Maar welke grind past het beste bij mijn wensen qua vermogen en koppel? de 270hr, 281hr of 284hr?
Wie kan me wat tips geven?
Hoe zit het met de kwaliteit ervan?
of zijn er betere alternatieven?
Greetz D.
Laatst gewijzigd door Donny op zo 13 apr, 2014 14:18, 2 keer totaal gewijzigd.
fastback '67
302ci with rpm alu heads, cam and intake
Msd ignition
headers
...
Msd ignition
headers
...
Re: which cam will do better?
Dit zou mijn keuze zijn afgaande op jouw specifieke wensen.Donny schreef:Zelf had ik mijn oog laten vallen op de hydraulic roller cams van Comp cams.
Comp Cams - Magnum Retrofit Camshaft
Grind: FS 281RF-HR10
Part# 31-432-8
http://www.summitracing.com/parts/CCA-31-432-8/" onclick="window.open(this.href);return false;
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
- tminus3
- Donateur 2014
- Contacteer:
De Edelbrock nokkenassen zijn inderdaad behoorlijke ouwe koek. Sowieso zul je van een hydraulic flat tappet nokkenas naar een hydraulische roller nokkenas aardig wat winst boeken op zowel koppel als (piek)vermogen.
In tegenstelling tot Gearz kan ik een retrofit roller nokkenas echter niet aanbevelen.Dat was de 'old-skool' methode om een oud blok van een roller nokkenas te voorzien. Ten eerste is de keuze in retrofit roller nokkenasssen zeer beperkt. Ten tweede zijn ze relatief duur. Tot slot leveren ze moinder vermogen dan een gewone roller nokkenas. Dit vanwege de kleine base circle (de basisdiameter van de nokken) waardoor de nokken minder stijl en met minder lift ontworpen moet worden. Veel motorbouwers in de US gebruiken ze liever helemaal niet omdat de retrofit nokkenassen ongewenste trillingen/resonanties kunnen voorbrengen.
Tegenwoordig ben je veel beter af met een set hydraulische link-bar lifters en een reguliere roller cam. Daarin is de keuze vele malen groter, de prijzen zijn lager, de prestaties beter,en je hoeft geen spider en dogbones in je blok te monteren. En waar voorheen de link-bar lifters voor $550,- over de toonbank gingen, koop je tegenwoordig voor zo'n $365,- een set kwaliteits link-bar lifters waarme je elk early block geschikt ku nt maken voor een roller cam (Summit HRS-91168).
De Comp Cams Extreme Energy zijn een populaire keuze waarmee je relatief veel koppel en vermogen creeërd met een lekker brede powerband. Een XE270,XE274 of iets soortgelijks zijn goede keuzes.
In tegenstelling tot Gearz kan ik een retrofit roller nokkenas echter niet aanbevelen.Dat was de 'old-skool' methode om een oud blok van een roller nokkenas te voorzien. Ten eerste is de keuze in retrofit roller nokkenasssen zeer beperkt. Ten tweede zijn ze relatief duur. Tot slot leveren ze moinder vermogen dan een gewone roller nokkenas. Dit vanwege de kleine base circle (de basisdiameter van de nokken) waardoor de nokken minder stijl en met minder lift ontworpen moet worden. Veel motorbouwers in de US gebruiken ze liever helemaal niet omdat de retrofit nokkenassen ongewenste trillingen/resonanties kunnen voorbrengen.
Tegenwoordig ben je veel beter af met een set hydraulische link-bar lifters en een reguliere roller cam. Daarin is de keuze vele malen groter, de prijzen zijn lager, de prestaties beter,en je hoeft geen spider en dogbones in je blok te monteren. En waar voorheen de link-bar lifters voor $550,- over de toonbank gingen, koop je tegenwoordig voor zo'n $365,- een set kwaliteits link-bar lifters waarme je elk early block geschikt ku nt maken voor een roller cam (Summit HRS-91168).
De Comp Cams Extreme Energy zijn een populaire keuze waarmee je relatief veel koppel en vermogen creeërd met een lekker brede powerband. Een XE270,XE274 of iets soortgelijks zijn goede keuzes.
Laatst gewijzigd door tminus3 op wo 24 okt, 2012 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
No show, all go!
- Ton BlingBling
- Adverteerder
- Contacteer:
FF een vraagje , hieveel extra pk,s wil je hiermee bereiken ?.
Import Auto's en onderdelen uit de USA , VAN AANKOOPKEURING TOT RDW KEURING :)
www.mustangcountry.nl - www.countrypartsusa.nl - skype : Ton van Broekhoven
Mischief Mustang Coupe 72 - Mach I 71 557ci projekt - 2006 Mustang Cabrio Screaming Yellow .
www.mustangcountry.nl - www.countrypartsusa.nl - skype : Ton van Broekhoven
Mischief Mustang Coupe 72 - Mach I 71 557ci projekt - 2006 Mustang Cabrio Screaming Yellow .
een reguliere roller cam; bedoel je hiermee de nokkenassen die eigenlijk bedoeld zijn voor de latere 5.0 blokken? Of ben ik mis.Tegenwoordig ben je veel beter af met een set hydraulische link-bar lifters en een reguliere roller cam.
Wist niet dat men de nokkenassen van de nieuwere blokken in de oudere (zoals de mijne) pasten. Dit verklaart dan wel het antwoord dat ik ooit heb gekregen van Lunatti.
Dit ging dus ook over een cam voor een nieuwer blok.
"Dennis,
The cam I recommend for you combination is part number 61011. This cam is221/229 at .050, .549/.565 on the lift, and it is cut on a 112 LSA with a108 intake center. I think this cam would work really good with your setupif you have any questions let me know and I will be happy to help."
Zijn deze nokkenassen zo te plaatsen of zijn er nog bijkomende onderdelen nodig ( buiten de link bar lifters )?
En hoe zit het met de overbrenging van de tuimelaars? 1.7 of 1.6
fastback '67
Msd ignition
headers
...
Msd ignition
headers
...
Ik wil niet persé extra pk's, enkel meer koppel onderin.Ton BlingBling schreef:FF een vraagje , hieveel extra pk,s wil je hiermee bereiken ?.
fastback '67
Msd ignition
headers
...
Msd ignition
headers
...
-
capri v8 driver
Edlebrock is verouderde en achterhaalde techniek qua nokkenassen. Het verschil tussen mijn oude edlebrock nokkenas en die van comp cams was groot.
Een beetje goed in engels?
Dan zou je via comp cam chat deze vraag kunnen voorleggen met de gegevens van de motor/ wagen en het doel van de wagen, bv. straat / performance of dragrace of road racing ect. Wees er eerlijk in. Het heeft geen doel om een nokkenas voor race gebruik in een motor te gebruiken die je alleen op de weg gebruikt en misschien een enkele keer op een circuit. Gezien de koppen en inlaat die je gebruikt heeft dat zo wie zo geen zin.
Comp cams maakt ook custom nokkenassen en de prijs daarvan is gelijk of misschien een paaar tientjes duurder maar wel de moeite waard.
Hou er ook rekening mee dat een roller nokkenas, naast andere lifters, ook andere push rods en klep veren nodig heeft. Als je de veer hoogte weet tussen de schotel en de kop, zou je die in een keer mee kunnen bestellen. De push rods kun je pas bestellen als je met een verstelbare push rod, de juiste lengte bepaald hebt (klep geometrie).
Voordat mensen denken dat ik comp cams de hemel in prijs, toch 1 waarschuwing, de after sales bij comp cam is niet echt geweldig.
Ed curtis van http://www.flowtechinduction.com" onclick="window.open(this.href);return false; is een andere goede bron voor een custom nokkenas.
Een beetje goed in engels?
Dan zou je via comp cam chat deze vraag kunnen voorleggen met de gegevens van de motor/ wagen en het doel van de wagen, bv. straat / performance of dragrace of road racing ect. Wees er eerlijk in. Het heeft geen doel om een nokkenas voor race gebruik in een motor te gebruiken die je alleen op de weg gebruikt en misschien een enkele keer op een circuit. Gezien de koppen en inlaat die je gebruikt heeft dat zo wie zo geen zin.
Comp cams maakt ook custom nokkenassen en de prijs daarvan is gelijk of misschien een paaar tientjes duurder maar wel de moeite waard.
Hou er ook rekening mee dat een roller nokkenas, naast andere lifters, ook andere push rods en klep veren nodig heeft. Als je de veer hoogte weet tussen de schotel en de kop, zou je die in een keer mee kunnen bestellen. De push rods kun je pas bestellen als je met een verstelbare push rod, de juiste lengte bepaald hebt (klep geometrie).
Voordat mensen denken dat ik comp cams de hemel in prijs, toch 1 waarschuwing, de after sales bij comp cam is niet echt geweldig.
Ed curtis van http://www.flowtechinduction.com" onclick="window.open(this.href);return false; is een andere goede bron voor een custom nokkenas.
- tminus3
- Donateur 2014
- Contacteer:
Je kunt bij Comp Cams ook de Camquest software downloaden. Dat is een uitgeklede versie van Desktop Dyno, waarmee je je eigen combo kunt testen met alle Comp Cams nokkenassen. 100% accuraat is het niet (mijn motor zou zo'n 520pk volgens de software) maar de trends kun je wel duidelijk aflezen.
En wat Capri V8 driver al aangeeft zul je ook de klepveren (en na meten) de stoterstangen aan moeten passen. Naast de off-the-shelf nokkenassen van o.m. comp cams en de custom nokkenassen van Ed Curtis kun je ook terecht bij andere camshaft guru's als http://www.cammotion.com" onclick="window.open(this.href);return false; of bulletcams.com Maar eerlijk gezegd denk ik dat je met een Xetreme energy roller cam al heel tevreden zult zijn.
En wat Capri V8 driver al aangeeft zul je ook de klepveren (en na meten) de stoterstangen aan moeten passen. Naast de off-the-shelf nokkenassen van o.m. comp cams en de custom nokkenassen van Ed Curtis kun je ook terecht bij andere camshaft guru's als http://www.cammotion.com" onclick="window.open(this.href);return false; of bulletcams.com Maar eerlijk gezegd denk ik dat je met een Xetreme energy roller cam al heel tevreden zult zijn.
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
No show, all go!
Heb daarnet een mail gestuurd naar Comp cams welke zij aanbevelen voor mijn combo.
Benieuwd of ze ditmaal wel reageren
fastback '67
Msd ignition
headers
...
Msd ignition
headers
...
-
capri v8 driver
Niet mailen, want het kan wel eens even duren voordat iemand reageerd. Er zitten maar 2 mensen op die desk.
http://www.compcams.com/tech-help/Support.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; en dan de chat functie gebruiken. Open van 16.00 tot 24.00. Vraag naar Maxwell. Hij heeft de meeste ervaring.
http://www.compcams.com/tech-help/Support.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; en dan de chat functie gebruiken. Open van 16.00 tot 24.00. Vraag naar Maxwell. Hij heeft de meeste ervaring.
- Ghost Rider
- Donateur 2014
- Contacteer:
Het zou mij verbazen als ik na 6 weken nog een mail terug krijg... Niet mailen dus.Donny schreef:Heb daarnet een mail gestuurd naar Comp cams welke zij aanbevelen voor mijn combo.
1970 Sportsroof Plain Jane Sleeper - the Chickenwing Special
302 Clevor- 4 Spd HURST - 3.50 9" Traction-loc rear
LESS IS MORE !
302 Clevor- 4 Spd HURST - 3.50 9" Traction-loc rear
LESS IS MORE !
Daarstraks effen gechat met Comp cams.Werkt veel sneller en beter dan een mail.Thx voor de tip.
"Maxwell: How may I help you today?
Dennis: Hello
Dennis: I' ve got a 302 Ford engine from '70.Is it possible to put in a roller cam , such as a ex270hr?
Maxwell: Yes, but there are a couple of different ways to retro-fit a roller into an older 302.
Maxwell: Do you have the part# for the cam?
Maxwell: Such as 35-351-8?
Dennis: I' havent't the correct part number. I'm just looking around to improve the performance of my engine. It's a 302 with edl rpm heads( 1.90 and 1.60 valves ) 10.:1 CR, rpm intake and long tube headers, +/-2000 stall and 3.4 gears. It's now running with the edl rpm cam ( edl 7122 )but I want more torque in the lower rpm range. People told me that a OE roller cam is the best solution.
Maxwell: Ok, that cam is just too big. Too much duration.
Maxwell: I could recommend a better flat tappet hydraulic. Or a hydraulic roller cam. It's up to you.
Maxwell: Are you planning to do the swap while the engine is in the car? Or is the engine coming out?
Dennis: I prefer a hydraulic roller cam. Engine in or out the car isn't a issue .
Maxwell: Ok, the reason I ask is because there are two ways to retro-fit a roller cam into the engine.
Maxwell: First, you can use link bar style lifters, but the cylinder heads must come off of the engine to get them in the lifter bores.
Maxwell: Second is to use an OEM style lifter with a retaining tray, like what was used in the later 5.0 engines. This is cheaper, but you do have to drill and tap two holes in the block for the retaining tray.
Maxwell: Both are kind of difficult to swap with the motor inside the car.
Maxwell: We need to know which method you want to do because the cams are a little bit different between the two.Dennis: I' ll take off the heads because I allso need to change one of the exhaust valves. I prefer a setup with link bars.
Maxwell: Ok, the part# 35-324-8 would be a good camshaft. Duration @.050 is 218/224, valve lift is .512/.512 with 1.6 rockers, on a 112 lobe separation angle.
Maxwell: Lifter part# is 8931-16
Dennis: Will it produce more or less the same top-end power?
Maxwell: It will be similar up top, maybe a little better. Much better in the lower rpms.
Dennis: What about the xe274hr? The duration is slightly more, but the valve lift is more?35-518-8
Maxwell: Not sure what your springs are setup for as far as lift. I think you are trying to go back with too large of a cam again.
Maxwell: 35-514-8 would be a better choice. If you want torque.
Dennis: thanks for the info. Regards Dennis"
Zal de boel eens bekijken ( lees eens in de portomonee kijken )
Dennis: I' ve got a 302 Ford engine from '70.Is it possible to put in a roller cam , such as a ex270hr?
Maxwell: Yes, but there are a couple of different ways to retro-fit a roller into an older 302.
Maxwell: Do you have the part# for the cam?
Maxwell: Such as 35-351-8?
Dennis: I' havent't the correct part number. I'm just looking around to improve the performance of my engine. It's a 302 with edl rpm heads( 1.90 and 1.60 valves ) 10.:1 CR, rpm intake and long tube headers, +/-2000 stall and 3.4 gears. It's now running with the edl rpm cam ( edl 7122 )but I want more torque in the lower rpm range. People told me that a OE roller cam is the best solution.
Maxwell: Ok, that cam is just too big. Too much duration.
Maxwell: I could recommend a better flat tappet hydraulic. Or a hydraulic roller cam. It's up to you.
Maxwell: Are you planning to do the swap while the engine is in the car? Or is the engine coming out?
Dennis: I prefer a hydraulic roller cam. Engine in or out the car isn't a issue .
Maxwell: Ok, the reason I ask is because there are two ways to retro-fit a roller cam into the engine.
Maxwell: First, you can use link bar style lifters, but the cylinder heads must come off of the engine to get them in the lifter bores.
Maxwell: Second is to use an OEM style lifter with a retaining tray, like what was used in the later 5.0 engines. This is cheaper, but you do have to drill and tap two holes in the block for the retaining tray.
Maxwell: Both are kind of difficult to swap with the motor inside the car.
Maxwell: We need to know which method you want to do because the cams are a little bit different between the two.Dennis: I' ll take off the heads because I allso need to change one of the exhaust valves. I prefer a setup with link bars.
Maxwell: Ok, the part# 35-324-8 would be a good camshaft. Duration @.050 is 218/224, valve lift is .512/.512 with 1.6 rockers, on a 112 lobe separation angle.
Maxwell: Lifter part# is 8931-16
Dennis: Will it produce more or less the same top-end power?
Maxwell: It will be similar up top, maybe a little better. Much better in the lower rpms.
Dennis: What about the xe274hr? The duration is slightly more, but the valve lift is more?35-518-8
Maxwell: Not sure what your springs are setup for as far as lift. I think you are trying to go back with too large of a cam again.
Maxwell: 35-514-8 would be a better choice. If you want torque.
Dennis: thanks for the info. Regards Dennis"
Zal de boel eens bekijken ( lees eens in de portomonee kijken )
fastback '67
Msd ignition
headers
...
Msd ignition
headers
...
Volgens mij rammelt er wat aan het advies:Donny schreef:Daarstraks effen gechat met Comp cams.Werkt veel sneller en beter dan een mail.Thx voor de tip.
Je hebt een 302 blok uit de 70-er jaren. Daar kun je geen OE roller lifters in zetten met dog bones en een spider tray. Daarvoor moeten de bovenkanten van de lifter bores vlak gefreesd zijn zodat er ruimte is voor de dogbones. Dat is pas ergens in 84 of 85 het geval (zo uit mijn hoofd). De enige eenvoudige oplossing is de link-bar style retrofit roller lifters te nemen.
Ik heb zelf al jaren een 302 blok onder de werkbank liggen, en in mijn hoofd wat wilde plannen. Ik kwam toen uit op link-bar versie, of anders in een machine shop de lifter bores laten vlakken. Maar omdat ik niet weet of het uberhaupt kan (hou je voldoende diepte over? Ik weet de maatvoering daar niet precies van. Heb het ook nooit iemand zo zien door weg frezen) heb ik in mijn hoofd zitten dat alleen link-bars werken met een ouder blok.
Anyway; ik volg je project met interesse.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
-
capri v8 driver
Als je de ford lifters en spider gebruikt moet je in sommige gevallen de lifter boringen vlakken en een small base cam gebruiken. Met linked lifters heb je dit probleem niet en hoef je ook geen gaatjes te boren en kun je een nokkenas gebruiken met de standaard base. Hoe wel de laatste optie duurder is, is het wel een betere optie.Volgens mij rammelt er wat aan het advies:
Je hebt een 302 blok uit de 70-er jaren. Daar kun je geen OE roller lifters in zetten met dog bones en een spider tray. Daarvoor moeten de bovenkanten van de lifter bores vlak gefreesd zijn zodat er ruimte is voor de dogbones. Dat is pas ergens in 84 of 85 het geval (zo uit mijn hoofd). De enige eenvoudige oplossing is de link-bar style retrofit roller lifters te nemen.
De xe274hr nokkenas vraagd voor cilinder koppen die beter flowen dan de edlebrocks en je hebt een andere koppel omvormer nodig.Dennis: What about the xe274hr? The duration is slightly more, but the valve lift is more?35-518-8
ik wil ook wel kijken voor anderen nokassen.!
voor mijn SN95,
1997 mustang gt ! iemand advies
voor mijn SN95,
1997 mustang gt ! iemand advies
Mustang GT 1996.