Niet zomaar een hybrid.
Aangezien ik zeker
NIET met een stinkdiesel wil rijden, bleef er maar 1 optie over voor een fiscaal interessante daily driver.
De Toyota Auris of Honda Jazz is te klein, de Honda Insight en de Prius zien er uit als zetpillen/tampons, een Panamera of een blauwe Merc is te duur, etc.
Enkele weken eerder ben ik toch ook maar eens met de nieuwe BMW 118d gaan rijden. Kwestie van het toch een kans te geven, want techniek staat niet stil en de huidige diesels zijn veel beter dan de oude etc etc, blablabla ... en dat is ook allemaal wel zo. Dat dieseltje is erg efficient en heeft een mooie rijcultuur en het verbruik is beperkt ...
... Maar ...
Dat kreng wiegde/rolde teveel, het dieselgeluid en ditto getril stoorde mij mateloos en hij is ook nog eens erg prijzig als je wat opties wil. Geen diesel dus.
En toen ben ik eens met de Lexus CT200h gaan rijden. Leuk onderstel, goed stuurgevoel, dynamisch bochtengedrag, complete stilte als je stopt (en geen hakkeplof-roetwolk-hoestgetril zoals bij een diesel) en toch maar 5 a 6 liter/100km (das euh 1 op 16,6 in NL?).
Daarbovenop nog eens 90% aftrekbaar voor de fiscus en hij kan ook in het rood geleverd worden.
Ik begon voorzichtig te hopen op een leven na de diesel.
Na een paar weekjes nadenken, cijferen en er over slapen, heb ik een tweede testrit geboekt en maar meteen besteld.
Een rode Lexus CT200h:
http://www.autoblog.com/photos/2011-lex ... to-4093701
1 voorwaarde heb ik wel: alle "hybrid" stickertjes worden er meteen afgehaald kwestie van niet voor hippie versleten te worden.

Het is al erg genoeg dat de mensen dat denken door die zonnepanelen op mijn dak.