Dus deel ik mijn informatie met jullie

Een jaar rij ik nu met Tweety met zijn fluitende, wispelende, zoemende, zingende supercharger...
Een beest !
Toch was ik op zoek op internet naar de gevolgen van een "belt" breuk, en hoe het zou zijn om zonder de kompressor te rijden... dus vandaag de sleutel ter hand genomen en het spanwiel losgemaakt, zodat de riem loskwam, en ik hem er kon afdoen.
De riem hant aan een haakje in de garage, en dus vanavond de Tweety gestart..... rustig brommend....
Nu hoor je beter het geluid van de uitlaat, en niet dat (vervelende) gerinkel van de SC die op rallenti draait.
En dan de rit.... met buurman Walter met zijn 66 in het kielzog (letterlijk) een havenrondrit (met koffiepauze) van een 40 tal Km gedaan.
Resultaat: het beest is nog wild, maar trekt gezellig en krachtdadig op, zowel vanuit stilstand als accelererend in 3de.
Het gaat "smooth", van 1 naar 2 naar 3 en het gaat goed vooruit (t'is een Mustang he'...), maar de "punch", de echte "kick" is er niet meer. Met de charger aangesloten was het een raketstart en bleef hij versnellen, nu is het meer een gezapige start, ook met versnelling maar je voelt duidelijk het verschil in (minder) power !
Walter wist ook te melden, dan bij een felle acceleratie, een dampwolk uit de uitlaat kwam. Natuurlijk staat ie nu te rijk, daar er minder lucht aanwezig is. Nu moet hij het zelf aanzuigen, als daarvoor, het door de strot (carb) werd geramd !
Dus het benzineverbuik zal eerder toenemen (zo lees je ook in de topics op het net... logisch).
Morgen of vrijdag gaat de "belt" er terug op, en kan ik terug rustig (?) genieten van de kick van de supercharger.
Toch wel een groot verschil.
Zo, nu weten jullie dat ook weer...