Zonder Supercharger !

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Mustang24
Contacteer:

Zonder Supercharger !

Bericht door Mustang24 »

Het forum is er om ideeen, ondervindingen en informatie uit te wisselen.
Dus deel ik mijn informatie met jullie :shock:

Een jaar rij ik nu met Tweety met zijn fluitende, wispelende, zoemende, zingende supercharger...
Een beest !

Toch was ik op zoek op internet naar de gevolgen van een "belt" breuk, en hoe het zou zijn om zonder de kompressor te rijden... dus vandaag de sleutel ter hand genomen en het spanwiel losgemaakt, zodat de riem loskwam, en ik hem er kon afdoen.

De riem hant aan een haakje in de garage, en dus vanavond de Tweety gestart..... rustig brommend....
Nu hoor je beter het geluid van de uitlaat, en niet dat (vervelende) gerinkel van de SC die op rallenti draait.

En dan de rit.... met buurman Walter met zijn 66 in het kielzog (letterlijk) een havenrondrit (met koffiepauze) van een 40 tal Km gedaan.

Resultaat: het beest is nog wild, maar trekt gezellig en krachtdadig op, zowel vanuit stilstand als accelererend in 3de.
Het gaat "smooth", van 1 naar 2 naar 3 en het gaat goed vooruit (t'is een Mustang he'...), maar de "punch", de echte "kick" is er niet meer. Met de charger aangesloten was het een raketstart en bleef hij versnellen, nu is het meer een gezapige start, ook met versnelling maar je voelt duidelijk het verschil in (minder) power !

Walter wist ook te melden, dan bij een felle acceleratie, een dampwolk uit de uitlaat kwam. Natuurlijk staat ie nu te rijk, daar er minder lucht aanwezig is. Nu moet hij het zelf aanzuigen, als daarvoor, het door de strot (carb) werd geramd !
Dus het benzineverbuik zal eerder toenemen (zo lees je ook in de topics op het net... logisch).

Morgen of vrijdag gaat de "belt" er terug op, en kan ik terug rustig (?) genieten van de kick van de supercharger.
Toch wel een groot verschil.

Zo, nu weten jullie dat ook weer...

:ok:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
bezerk

Re: Zonder Supercharger !

Bericht door bezerk »

daarom hebben ze turbo's.....best of both worlds :mrgreen:
Sinttruijen
Contacteer:

Bericht door Sinttruijen »

Verbazingwekkend dat hij nog genoeg lucht krijgt zonder belt.
Een twinscrew dicht toch netjes luchtdicht af, dus als hij niet draait <geen lucht> ??

leuk expiriment en weer een leuk onderwerp om allerlei theorien op los te laten :smart:
bezerk

Bericht door bezerk »

Sinttruijen schreef:Verbazingwekkend dat hij nog genoeg lucht krijgt zonder belt.
Een twinscrew dicht toch netjes luchtdicht af, dus als hij niet draait <geen lucht> ??

leuk expiriment en weer een leuk onderwerp om allerlei theorien op los te laten :smart:
zou die niet vanzelf beginnen te draaien? wel enorm vermogen verlies, maar draaien zal die. toch?
Big_fun_58

Bericht door Big_fun_58 »

Leuk te weten dat het niet zo ontzettend veel uitmaakt.
Kan die uitdrukking "if it don't Blow, it Sucks" ook de prullebak in.... Haha!
Bedankt!
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Mustang24
Contacteer:

Bericht door Mustang24 »

Een twinscrew dicht toch netjes luchtdicht af
Het is GEEN twinscrew, maar een "turbine" of hoe noem je die dingen ?
Dus de lucht gaat door de schoepen heen....
zou die niet vanzelf beginnen te draaien? maar draaien zal die. toch?
Nee, hij begint niet mee te draaien. Dat is ook nog een proef die ik gedaan heb, door op de poelie een merkteken te zetten. Tijdens controle bij 3 tussenstops en de eindstop, stond de markering juist precies op de zelfde plaats. Kan toeval zijn, maar 4 keer hetzelfde toeval, op de mm juist... nee, dat denk ik niet, dus het ding staat stil.
Ook zitten er een hele hoop tandwielen en andere "gearz" in, dus niet dat hij echt "vast" loopt, maar ook niet zo los om met de aangezogen lucht mee te draaien. (t'is geen windmolen :lol: :lol: :lol: )

Seffens naar de garage de belt er terug opleggen. Is toch wel leuker "met" fluitend molentje... :up:
Mack
Super User

Bericht door Mack »

Ik rijd nu een jaartje met een supercharger, en het is verslavend!!!

Dus voor mij geldt het nog steeds: if it isn't blown, it sucks :mrgreen:
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Hennie
Adverteerder

Bericht door Hennie »

Klopt, je kunt hem gewoon even loskoppelen om eens te proberen, en net wat je zegt, hij zal wat teveel benzine krijgen, maar dat is niet zo erg als te weinig.
de centrifugaal supercharger worden meestal door een secundaire riem aangedreven en zullen dus niet draaien als je hem los maakt. de meeste aftermarket roots style superchargers zoals op de saleen''s en veel van de latere modellen gebruikt worden, draaien vaak met 1 multiriem en dan heb je dus wel een probleem als ie breekt.
Maar nu waardeer je de supercharger weer he?

Hennie
[url]http://www.lekimportcars.nl[/url]
[url]http://shop.lekimportcars.nl[/url]
Mustang24
Contacteer:

Bericht door Mustang24 »

Maar nu waardeer je de supercharger weer he?

YES !!!!

:ok:

Mijn handjes kriebelen Hennie, dus ga nu naar de garage de multiriem er terug opleggen... ! :wink:
Mathi_Mustang

Bericht door Mathi_Mustang »

Leuk gedaan. We zijn ook bezig om een paxton supercharger op mijn Roush 427R motor te gaan gebruiken. Er moeten wel wat aanpassingen gebeuren zoals andere pistons enzo maar uiteindelijk komt het wel allemaal goed.

Standaart had ie al 560 pk... Ben eens benieuwd met de paxton supercharger :shock:
PersMustang

Bericht door PersMustang »

Supercharger is met in elkaar draaiende 'schroeven'.
Deze is voorzien van belt-drive dus vrijwel direct lucht-aanzuig resultaat.

Turbo of Turbocharger is met vaanbladen op turbinewiel, zoals een turbine in bijv. straaljager.
Deze wordt aangedreven door de uitlaatgassen op de 2e stage/turbinewiel van de turbo waardoor de 1e stage/turbinewiel voor de luchtaanzuiging zorgt.
Hierdoor is de reactie iets trager.
Bi-turbo is gewoon een turbocharger per zijde van een motorblok in V-vorm, zodat op het uitlaatspruitstuk links en rechts (dus 2= bi) 1 turbo zit.

Procharger is beetje een combi van beide. Aangedreven door belt-drive waarmee door tandwieloverbrenging een turbinewiel aangedreven wordt die lucht aanzuigt.

Zowel Superchargers, Turbochargers en Prochargers kunnen ook voorzien zijn van een interkoeler voor koude invoerlucht om te mengen met de brandstof.
Voor alle 3 geldt dat warme aanzuiglucht zeer schadelijk voor het inwendige mechaniek kan zijn.

Zegt deze oud-1e Gasturbinehersteller van de Koninklijke Luchtmacht :)

Misschien wel grappige info.

Alles is gewoon likkebaarden! Geluid is té hitsig.. :oops:

Grtz, Perry!
'71 Mustang 351Cl 2V Sportsroof 'Mach1'
'04 F-150 5.4L Triton Lariat Limited Edition
'99 Mustang 3.8L V6 35th Anniversary Convertible - SOLD
'96 Mustang 3.8L V6 Coupé - SOLD
'93 Mustang 2.3L Fox body - SOLD

Leef& Geniet!
soulreaper

Bericht door soulreaper »

PersMustang schreef: Zegt deze oud-1e Gasturbinehersteller van de Koninklijke Luchtmacht :)

Grtz, Perry!
is een supercharger nie ook onderverdeeld in gewoon een Centrifugal, roots, screw supercharger? en daarna dan ok de turbocharger enz. of ga ik hier de mist in?

met elk hun voor en nadelen kwa temperatuur,prijs en vermogen op verschillende RPM?
GREATZ Davy
1966 Mustang Coupe, 289cid 2V
1997 Mercedes Vito 2.3 TD
Mustang24
Contacteer:

Bericht door Mustang24 »

is een supercharger nie ook onderverdeeld in gewoon een Centrifugal, roots, screw supercharger
Inderdaad Rob. Bij mij is het een cetrifugaal supercharger, en geen wormwielen.

Ach, als het maar een "kick" geeft.... en dat doet het !
Blacky

Bericht door Blacky »

soulreaper schreef:is een supercharger nie ook onderverdeeld in gewoon een Centrifugal, roots, screw supercharger? en daarna dan ok de turbocharger enz. of ga ik hier de mist in?

met elk hun voor en nadelen kwa temperatuur,prijs en vermogen op verschillende RPM?
Dit vond ik wel een begrijpelijke uitleg:
http://www.howstuffworks.com/supercharger.htm
2007 GT California Special
Gearz
Super User

Bericht door Gearz »

PersMustang schreef: Procharger is beetje een combi van beide. Aangedreven door belt-drive waarmee door tandwieloverbrenging een turbinewiel aangedreven wordt die lucht aanzuigt.
Volgens mij is "Procharger" gewoon een merknaam van een Centrifugal type supercharger hoor.

Er zijn Turbo's (Turbo chargers) aangedreven door uitlaatgassen.
en Superchargers (Blowers) aangedreven door de krukas.

De Superchargers zijn onderverdeeld in de "Centrifugal type" die de lucht door de carb perst waardoor de carb "onder boost" staat, en de "Roots type" die de lucht door de carb zuigt, de carb zit hier dus boven op de blower en staat niet onder boost.

Een motor die gebouwd is voor gebruik van een turbo of blower heeft over het algemeen minder compressie dan een "normale" motor waardoor hij zonder boost minder goed presteert. Juist door deze lagere compressie is er meer volume in de ontbrandingskamers zodat er meer ruimte (onder druk) met lucht/brandstof mengsel gevuld kan worden waardoor de volume efficiëntie toeneemt. Een "Normale" High-Performance motor is juist gebaad bij een hoge compressie omdat deze afhankelijk is van de atmosferische buitenluchtdruk.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”