Afremmen op de motor? (bij automaat)

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Mustang24
Contacteer:

Re: Afremmen op de motor ?

Bericht door Mustang24 »

De reden dat ik meer wil afremmen op de motor is (nee... niet als besparing van mijn remmen !... die Hollanders toch he'... :D ), maar ik heb dus geen vacuum op m'n Tweety. Dus de vaacuum voor de rembooster moet van een extra vacuumpomp komen, en bij het minste dat je het rempedaal intrapt, schiet dat ding in gang ! :evil:
Jullie kennen allemaal wel het geluid van een compressor, wel, dat is ongeveer hetzelfde geluid... een soort ratelen, en zolang je het rempedaal ingedrukt houd, blijft die motor (pomp) vacuum trekken van de booster.
Dat is echt irriterend, zeker als je stilstaat aan een stoplicht. Meestal zet ik hem dan in "N", maar als de weg niet perfect vlak ligt, moet ik toch de voet op de rem houden.
Dat heeft dus (stilstaan) niets te maken met het terugschakelen, maar inplaats van af te remmen met de remmen, wil ik dus de pomp ontlasten door ze zo weinig mogelijk te gebruiken al rijdend. Ze word ook heel warm als ze enkele minuten heeft gelopen, dus een soort islotatie voor het geluid, is dan weer nefast voor de warmte !

Afbeelding

Dat rode ding onder de pomp is het benzinefilter...

Een hele uitleg, maar nu is het (hopelijk) duidelijk... :ok:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Dakloos
Super User

Bericht door Dakloos »

Mustangwacko' schreef:Hoezo lastig?
Gaat prima bij mijn Mustang. Niet alleen afremmen op de motor, maar ook als ik wat sneller wil accelereren, zonder de wat agressievere kick down te gebruiken.

Ook stand waarin de 1e trap wordt overgeslagen gebruik ik nogal eens bij nat, dus gladder wegdek. Maar ik kan mij zo voorstellen dat jij daar geen ervaring mee hebt.... :smt064 :wink:
Wacko,

Opschakelen lukt mij ook wel maar hoe zet jij je "green dot" in de 2 en vooral, hoe hou je 'm in de 2?
Erwin

1966 convertible
1969Mach1

Bericht door 1969Mach1 »

Uhh gewoon er in zetten? Tikje terug met de hendel.
Zo heb ik in de Fastback de Franse bergen bedwongen.
1969 Indian Fire Ford Mustang Mach1 351w 4-spd
--> @mistermach1
PoisonIvy66

Bericht door PoisonIvy66 »

Bij mijn weten zijn de standen van de 64-66 automaat als volgt:
P (parkeren, duh!)
R (reverse)
N (neutraal)
1e punt: versnellingen 1+2+3
2e punt: versnellingen 2+3
L: versnelling 1

Met zo'n automaat kun je dan dus niet terugschakelen van 3 naar 2, of zie ik dat verkeerd?

De mijne heeft een automaat van een 67'er waarmee terugschakelen dan weer wel mogelijk is.

groeten,

Roel
...Happiness is the road...
NordicDawn

Bericht door NordicDawn »

PoisonIvy66 schreef:1e punt: versnellingen 1+2+3
2e punt: versnellingen 2+3
Ik dacht altijd:
1e punt: versnelling 1 vasthouden
2e punt: versnelling 2 vasthouden
?
1970 Mustang Hardtop
Mustangwacko
Retired Moderator

Bericht door Mustangwacko »

Van 3 naar 2; van (green dot) D naar L bij snelheden tussen circa 25 - 70 mph. Deze 'move' gebruik ik vaak, voor zowel afremmen als tussenacceleratie.
Van 2 naar 1; idem bij snelheden beneden circa 25 mph. Deze gebruik ik zelden. Voordat snelheid onder deze snelheid komt schakel ik weer terug van L naar D.

Dus:
L (inschakelen) boven 25mph; 2e versnelling
L onder de 25mph; 1e versnelling

Zie ook het instructieboekje (owner's manual). Bij mijn '66 staat het kort en bondig op pagina 24.

En zoals met veel dingen; je komt het door (voorzichtig) proberen aan de weet.

PS; bij stapvoets filerijden zet ik 'm vaak in kleine D (stand onder N).
Jacco
"I got my kicks driving a sixty-six"
Dakloos
Super User

Bericht door Dakloos »

Mustangwacko schreef:Van 3 naar 2; van (green dot) D naar L bij snelheden tussen circa 25 - 70 mph. Deze 'move' gebruik ik vaak, voor zowel afremmen als tussenacceleratie.
Die ken ik maar dan gaat de bak onder de 25 mph weer terug naar z'n 1 en dat is lastig rijden in b.v. de bergen. Niet dat ik ooit in de bergen rij.....maar toch....vanaf 67 word het eenvoudiger..... :wink: .
Erwin

1966 convertible
PoisonIvy66

Re: Afremmen op de motor? (bij automaat)

Dakloos schreef:vanaf 67 word het eenvoudiger.....
... en daarom heb ik mijn eigen '67 automaat laten reviseren in plaats van dat ik een gereviseerde '65 automaat heb laten installeren.
Dakloos
Super User

Bericht door Dakloos »

PoisonIvy66 schreef:.... en daarom heb ik mijn eigen '67 automaat laten reviseren in plaats van dat ik een gereviseerde '65 automaat heb laten installeren.
Dat zou ik ook zo gedaan hebben. Maar heb je ook de correcte schakelpook behuizing met de juiste vertanding?
Erwin

1966 convertible
PoisonIvy66

Dakloos schreef:
PoisonIvy66 schreef:.... en daarom heb ik mijn eigen '67 automaat laten reviseren in plaats van dat ik een gereviseerde '65 automaat heb laten installeren.
Dat zou ik ook zo gedaan hebben. Maar heb je ook de correcte schakelpook behuizing met de juiste vertanding?
De correctie schakelpook behuizing? Bedoel je daarmee de indicator voor "in welke stand staat mijn automaat nu?" zoals deze: Afbeelding of Afbeelding
Ik heb de rechtse (65/66). Correct voor de auto, maar incorrect voor de automaat :wink:

En of ik de juiste vertanding heb? Ik heb geen idee. Naar mijn idee werkt het sinds de revisie goed. Hoe kan ik zien of ik de juiste vertanding heb?
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”