easy1 schreef:Om dat nu steevast aan een licht te gebruiken ... dat zou ik toch niet doen.
Ik heb liever dat mijn remmen verslijten dan m'n motor

Voor de motor is 't beheerst op de motor afremmen helemaal zo slecht nog niet hoor, het voorkomt onderandere vastzittende zuigerveren.
Daarbij heeft een motor in oudere voetuigen minder te lijden onder gedoseerd terug schakelen dan onder kick-down gebruik.
En hey, er zijn immers ook tienduizenden stangs met een handbak geproduceerd toch ?
Een automaat verbruikt meer brandstof en de remmen in een automatic wagen verslijten sneller als in een handgeschakelde wagen aangezien je niet kan remmen op de motor en continu de voet op de rem moet houden om doorrollen tegen te gaan. Om van verglazing van nog voldoende voering hebbende remmen nog maar te zwijgen.
Als je normaal met de wagen omspringt gaan beiden varianten aanzienlijk lang mee, als je echter de wagen afjakkert en 'm flink op z'n donder geeft of als je altijd rijdt als een ouwe overbezorgde trut dan is je motor eerder naar de knoppen.
Het zijn beiden, zowel manueel als automatic prima opties die hun betrouwbaarheid in de afgelopen decennia al lang bewezen hebben, het is maar net waar je de voorkeur aan geeft.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.